handdator

Visa fullständig version : Fettceller osv...

Whey
2006-06-19, 23:26
Om jag förstått det rätt så har människan ett rätt stort antal fettceller (drygt 20 miljarder st. eller liknande). Dessa kan bli rätt så stora, men delar på sig då de blir för stora. Stämmer detta?

Hur som helst så blir jag så sjukt lätt skrämd av sånt här, så nu tänker jag: "Åh, nej, jag har pajat min kropp för all framtid" (bakgrunden till detta ligger i ett approximerat kalipermått på 2-3 cm (taget med fingrarna) där det blir som mest på magen, och lite mer på i samma höjd på ryggen).

Vad jag undrar är givetvis vid ungefär vilken vikt (givet att personen är ganska vältränad, men lite för mkt fett lite här och var) som fettcellernas storlek inte räcker till och cellerna börjar dela på sig. (ungefärligt givetvis, men ganska nära en 187 cm lång snubbe)

Skulle också vara trevligt att veta vad denna delning innebär och hur den påverkar eventuell fettminskning osv...

Tack!

King Grub
2006-06-20, 04:44
Går inte att svara på. Individuellt. Långvarig och/eller kraftig överätning/övervikt.

Contrary to earlier belief, hyperplastic growth can also occur in adulthood (in both humans and rats). When adipocytes fill with lipid and get to a critical size, precursor cells are stimulated to differentiate, and an increase in adipocyte number results. This critical size probably does not occur with moderate overfeeding unless the overfeeding is of long duration. In addition, there are probably individual differences in the size that will result in new adipocyte formation. Once new adipocytes are formed, they remain throughout life and only a reduction in size of the cell is possible.

Encyclopedia of Sports Medicine and Science, 1998.

Tintomara
2006-06-20, 05:30
Det här är vad jag råkat hitta om ämnet:

"Det finns en korrelation mellan fetma och antalet fettceller. Fettcellerna har en gräns för hur stora de kan bli och när den är nådd delar de sig. En normalviktig person har 25 till 30 miljarder fettceller. En måttligt obes person har mellan 60 och 100 miljarder och extremt obesa kan ha upptill 300 miljarder fettceller. Den som bantar har kvar antalet celler oförändrat. Normalt är adipocyterna långt ifrån sin maximala storlek och en person kan öka 10-15 kg utan att antalet celler förändras nämnvärt."

Vet inte hur pass det stämmer eller inte.

http://www.drskantze.com/health/fetma.htm

keffat_liv
2006-06-20, 05:42
Spelar det någon roll om man har fler fettceller? Känns som alla kroppsbyggare har 9999999999999999 fettceller, men ändå blir jävligt rippade när det väl är är dags..

King Grub
2006-06-20, 08:17
Spelar det någon roll om man har fler fettceller?

Fettceller blir mindre vid energiunderskott, men försvinner inte. Någon med dubbelt så många fettceller som en annan person, kan inte bli lika hård. Någon som har varit kraftigt överviktig får ofta finna sig i att inte kunna bli av med dom sista fettdepåerna på särskilda regioner.

Ola Wallengren
2006-06-20, 09:31
Det kanske inte är helt kört att minska antalet fettceller, tex grönt te, CLA mfl. har funkat på gnagare, hur det är med människor är väl mer osäkert.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16178781&query_hl=8&itool=pubmed_docsum

Whey
2006-06-22, 00:05
Går inte att svara på. Individuellt. Långvarig och/eller kraftig överätning/övervikt.

Encyclopedia of Sports Medicine and Science, 1998.

Det går kanske inte att svara på, men jag är rätt säker på att du kan göra en bättre gissning än mig...

Whey
2006-06-22, 00:07
Det kanske inte är helt kört att minska antalet fettceller, tex grönt te, CLA mfl. har funkat på gnagare, hur det är med människor är väl mer osäkert.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16178781&query_hl=8&itool=pubmed_docsum

Verkar trevligt, orkar inte betala 55 dollar för att få läsa hela bara....

Yes
2006-06-22, 00:49
"ett approximerat kalipermått på 2-3 cm" är inte speciellt mycket och du lär inte vara överviktig på något sätt. Så av den anledningen lär det inte finnas något skäl att oroa sig. För att sedan veta hur lågt du kan komma i kroppsfett får du helt enkelt deffa och se hur det blir.

Sedan, som King Grub skriver så handlar det ju om problem vid "långvarig och/eller kraftig överätning/övervikt". Att kunna nypa tag i 2-3cm fett på magen räknas nog inte dit. Jag kan nog göra det, och jag känner mig inte ett dugg överviktig.

TylerDurden84
2006-06-22, 12:29
Jag vet med säkerhet att en del tillverkare utlovar att fettcellerna reduceras om man äter deras produkter (oftast kapslar). Sen om det är bullshit eller ej vet jag inte. Men som nån precis skrev att CLA ska kunna minska antalet fettceller.

Yes
2006-06-22, 13:46
Tänk på att det är råttor undersökningen gjorts på. Det är visserligen väldigt intressant och tyder väl på att det även kan fungera likadant på människor. Fast det är också skillnad på råttor och människor(duh!), så man skall väl inte dra för stora växlar på det än. Hoppas det görs ett bra test på människor snart(om det inte redan gjorts, Grub kanske vet?).

Men vadfan, det skadar ju inte att njuta av lite grönt te och få i sig lite extra linolensyra. :)

Yes
2006-06-22, 13:48
Förresten, ett problem som kanske kan uppstå hos människor är ju att vi har jättemånga fler fettceller än vad råttor har. Risken kanske finns att det behövs rätt stora mängder grönt te och linolensyra under lång tid för att göra någon påtaglig skillnad.

Scratch89
2006-06-22, 18:16
Men hur pass länge är det överätningen måste ha pågått då?
Själv var jag väl tjock/överviktig/fet mellan sisådär 3an till 8an, dvs fem år. Och alla är väl tjocka som små barn? Var går gränsen ungefär?

Whey
2006-06-23, 18:01
"ett approximerat kalipermått på 2-3 cm" är inte speciellt mycket och du lär inte vara överviktig på något sätt. Så av den anledningen lär det inte finnas något skäl att oroa sig. För att sedan veta hur lågt du kan komma i kroppsfett får du helt enkelt deffa och se hur det blir.

Sedan, som King Grub skriver så handlar det ju om problem vid "långvarig och/eller kraftig överätning/övervikt". Att kunna nypa tag i 2-3cm fett på magen räknas nog inte dit. Jag kan nog göra det, och jag känner mig inte ett dugg överviktig.

Jag är inte överviktig, och vet inte heller vad som klassas som ÄKTA överätning. Det är i alla fall så att jag haft problem med kost på flera sätt, från undervikt till normalvikt gick FORT. Har även lekt lite med hetsätning och slängt i mig MASSA under kort tid för att sedan kanske inte äta riktigt lika mkt osv. Sen så sitter säkert en massa fett viceralt också, men vad vet jag....

Whey
2006-06-23, 18:03
Förresten, ett problem som kanske kan uppstå hos människor är ju att vi har jättemånga fler fettceller än vad råttor har. Risken kanske finns att det behövs rätt stora mängder grönt te och linolensyra under lång tid för att göra någon påtaglig skillnad.

Jag har ju ingen aning, men jag gissar att man inte häller i råttorna flera deciliter grönt te, och det är ju inga problem för en människa att göra det...

Ola Wallengren
2006-06-24, 11:40
Det är oftast väldigt höga doser som råttor och möss får i olika studier och det går sällan att praktiskt ge människor samma mängd.
Jag har inte läst hela studien som jag länkade till ovan men en del av dessa studier är cellstudier där man lägger cellerna i en ganska stark lösning av tex EGCG (aktiva substansen i grönt te) och även om man ser effekter av det så är det ju inte säkert att man kan nå upp i dessa koncentrationer i plasman på en människa utan att ta dö på honom/henne.

jewzie
2006-06-26, 16:02
Så ni menar att hur mycket man än deffar (5 - 8% bf) så kommer en person som har varit överviktig aldrig att bli lika rippad som en person som har levt ett "normalt" liv?

King Grub
2006-06-26, 16:55
Ja. Om vi talar kraftig övervikt, inte off-seasonhull.

nutz
2006-06-26, 17:17
Fettceller blir mindre vid energiunderskott, men försvinner inte. Någon med dubbelt så många fettceller som en annan person, kan inte bli lika hård. Någon som har varit kraftigt överviktig får ofta finna sig i att inte kunna bli av med dom sista fettdepåerna på särskilda regioner.

Det där sög faktiskt.

Ja. Om vi talar kraftig övervikt, inte off-seasonhull.

Hur är mitt fall då. Jag levde med kraftig övervikt, ca 25-30kg under bra många år(8-9). Vill inte åt den totalt rippade looken, men skulle det över huvudtaget gå eller vid vilken BF% tror du gränsen går? Håller helt okej form idag för den delen.

..antar att vi oroar oss på tok för mycket ;)

DTH
2006-06-26, 17:29

Hur stora fettdepåer snackar vi om? Går det att få en attraktiv form?

King Grub
2006-06-26, 17:31
Individuellt.

Cerberus
2006-06-26, 17:58
Hur stora fettdepåer snackar vi om? Går det att få en attraktiv form?
klart det går, vad som är attraktivt är relativt...

nutz
2006-06-26, 19:28
Individuellt.

Rent generellt sett, då?