handdator

Visa fullständig version : Hur gör ni för att komma ifrån jobbstressen?

christian
2006-06-19, 17:33
Giv mig edra bästa tips! Har en ny tjänst sedan någon månad tillbaka och stressen och arbetsbelastningen har ökat enormt mycket. Från tekniker till serviceledare.

Träna hjälper till viss del, men så fort jag kommer hem så snurrar huvudet igång igen. Är det bara att bita i det sura och inse att det är så i början tills man "kan allt" ?? Vanesak?

Yankeee
2006-06-19, 17:34
Har du rätt inställning så blir du inte stressad. Det blir vad man gör det till.

christian
2006-06-19, 17:36
Har du rätt inställning så blir du inte stressad. Det blir vad man gör det till.

Jovisst, det är inte så mycket arbetet i sig kanske utan mer alla krav och förväntningar samt många bollar i luften samtidigt. Än är det inte negativ stress, känner jag, men ökar det mer än så här så riskerar det att bli det.

userfriendly
2006-06-19, 17:37
Håller med Yankeee, tränar man huvvet blir man inte så stressad.

Men det kan vara svårt med tunga deadlines osv.. press...
man får gå till gymmet o köra hårt en timme eller två :D

Bartman
2006-06-19, 17:38
Är väl ofta så att man tar med sig jobbet hem i börja. Brukar försvinna efter ett tag, iaf för mig. Beror väl iofs på vad man jobbar med, kan tänka mig att om jobbet innebär stort ansvar är det svårare att inte ta med sig jobbet hem, blir nog lätt att man grubblar över om man gjorde rätt och om mán kunde gjort saker anorlunda då.

Yankeee
2006-06-19, 17:42
Jovisst, det är inte så mycket arbetet i sig kanske utan mer alla krav och förväntningar samt många bollar i luften samtidigt. Än är det inte negativ stress, känner jag, men ökar det mer än så här så riskerar det att bli det.

Det gäller hur som helst att lära sig hantera vad det nu är som gör en stressad. Det är alltid du som bestämmer hur du ska reagera, därmed inte sagt att det är lätt på något sätt. Det är även upp till dig att sätta gränser för vad du känner att du klarar av utan att känna dig stressad (på ett negativt sätt).

christian
2006-06-19, 17:44
Det gäller hur som helst att lära sig hantera vad det nu är som gör en stressad. Det är alltid du som bestämmer hur du ska reagera, därmed inte sagt att det är lätt på något sätt. Det är även upp till dig att sätta gränser för vad du känner att du klarar av utan att känna dig stressad (på ett negativt sätt).

True, reaktionen står jag för.

Får helt enkelt lära mig delegera och prioritera bättre och inse att man inte kan göra allt, samtidigt.

Cerberus
2006-06-19, 17:48
Tror inte människan är gjord för att känna regebunden stress över långa perioder, tror det är därför många går i väggen och bränner ut sig.

Alternativ kan vara att hitta andra saker som kan ockupera dina tankar(nya intressen?).

Annars finns det alltid mindre stressiga jobb..

hum
2006-06-19, 17:56
Jag blir inte stressad av själva jobbet utan av att jobba hela tiden.

Jobbar tvåskift i veckorna och har jobbat över varje helg de senaste månaderna.

Blir fysiskt och mentalt utsliten.. har sedan mars en elak arbetsrelaterad ryggskada som gör att jag har ont i ryggen mer eller mindre hela tiden, särskilt på jobbet. Det plus sömnbrist bryter ner mig sakta men säkert.

Detta har dock fått mig skitpeppad på att söka nytt jobb och det är ju alltid positivt! :thumbup:

z_bumbi
2006-06-19, 18:22
Andas
Hitta en tidpunkt varje dag som är spikad för just den aktiviet som får dig att kunna andas djupt och i lugnt tempo. Det kan vara så enkelt som att slänga upp fötterna på skrivbordet i några minuter men även att hitta en rofylld miljö i närheten.

Träning
Under perioder med mycket stress är inte lösningen att träna mer än normalt då kroppen blir ännu mer stressad men man bör se till att träna den normala mängden om det är möjligt.

Matro
Försök att pricka in ev raster så du kan äta koncentrerat men i lugn miljö, det går att äta en fullständigt måltid på kort tid utan att man känner att man trycker i sig maten om miljön runt omkring är avslappnad.

Fundera på om det är tillfälligt tillstånd (Vilket det till en del verkar vara) eller om det är ett permanent tillstånd, i det första fallet så löser det sig men i det andra måste du vara extra noga med att hitta tekniker som fungerar.

Solros
2006-06-19, 18:26
Sprit!

Cerberus
2006-06-19, 18:33
Köp böcker/ljudCDs med motiveraren Anthony Robbins!

Baha
2006-06-19, 18:34
promenerar och donar, ser till att ALDRIG Tänka på jobbet hemma, gör jag det så gör jag allt för att tänka på annat, sen det viktigaste, jobbet är inte mitt liv, jag skiter i jobbet om dom så skulle lägga ned.

shadowfire
2006-06-19, 18:39
Ta reda på vad som gör att du känner dig stressad. Stress kan du dessutom uppleva på två olika sätt, dels en fysisk och dels en mer psykisk. Den föregående tycker jag är underbar t.ex. i en fotbollsmatch där man ligger under med 0-1 och det är i slutminutrarna. Jag presterar grymt mkt bättre fysiskt med en sådan stress i kroppen. Den andra stressen kan man få bara för att man inte har struktur. Eller ställer för höga krav på sig själv.

Jag sett många genom åren som kännt som dig, lite mer ansvar har ökat stressfaktorn enormt och i många fall har det varit för att det saknats rutin, struktur och kravställning. En del har trott att det förväntas att de ska rädda hela världen, fast att det inte alls ingick i arbetsuppgiften. Ta reda på av din chef exakt vad som förväntas av dig. Tänk på att stresskänslor kan komma av att du inte riktigt känner dig säker på det du gör heller.

Petrus
2006-06-19, 18:52
Vilken jobbstress... sitter och läser detta på arbetstid samtidigt som fotbolls-vm är på i bakgrunden. :)

Cilia
2006-06-19, 19:01
Jag har en meditationsCD som jag har fått av en kompis. Fast han säger att jag ska lyssna på den dagligen vilket i sig bara känns som en stress.

Men när jag känner att det är för mycket avsätter jag tid att lyssna på den och då får jag ett inre lugn. Det är verkligen att rekomendera eller att lära sig meditera på egen hand. Han kan komma in i meditationsfasen på 1 min eller kortare, det är fascinerande.

Sen är det viktigt att ha ett meningsfullt liv utanför jobbet så att det inte blir allt.

Gabber
2006-06-19, 19:17
Giv mig edra bästa tips! Har en ny tjänst sedan någon månad tillbaka och stressen och arbetsbelastningen har ökat enormt mycket. Från tekniker till serviceledare.

Träna hjälper till viss del, men så fort jag kommer hem så snurrar huvudet igång igen. Är det bara att bita i det sura och inse att det är så i början tills man "kan allt" ?? Vanesak?

Jag bytte tjänst för några månader sedan också och hade samma känslor/problem som du beskriver. Det var helt nya saker att lära sig på väldigt kort tid och utan hjälp. Med den nya tjänsten följer ju mer ansvar och man kan ju alltid tacka nej. Men vi vill ju prestera mer och gå uppåt i karriärstegen.

Tjänsten kasnke har höga krav m.m. men jag tror problemet är att du har satt en nivå som är redigt hög. Det gjorde jag också men jag nådde mitt mål tack och lov. Sänk nivån och tänk på ditt bästa istället för att jobba ihjäl dig och stressa upp dig hemma. Du förstår så mycket mer för dig om du inte lämnar jobbet där det hör hemma.

Jag säger inte att du ska glömma allt så fort du lämnar kontoret utan ta en paus. Du kan förbereda morgondagen varje dag innan du går hem kanske för att känna dig mindre stressad??

Vet inte arbetsuppgifterna men vad det än är så kan det läggas undan ett tag. Visst, du är ung och tål en hel del stress just nu. Och du blir ju mer och mer van vid pressen du har så det kommer att gå över. Du kommer hitta rutiner som gör att du sparar tid samt att du lär dig prioritera det som är akut och viktigt för tillfället.

Om du är hemma och kommer på att du missat en sak, eller att du har 511 möten under veckan, so what. Det ordnar sig, du tar en sak i taget och gör klart jobbet.

Jag hade problem att jag ville hinna med allt och därför påbörjades allt parallellt med varandra. Detta ledde till att jag inte blev klar med någon i tid och jag blev bara mer stressad.

Jag kan inte rekommendera några avslapningband eller musik m.m. därför att jag inte tycker det hjälper MIG. Visst, du kan prova men det finns ju bättre saker än ett band. Tappa upp en härlig kvinnobad med ljus och dofter och hoppa in, eller med tjejen kanske och slappna av. Prata och improvisera.

Tänk att du har fått chansen till en ny tjänst, du har tagit dig uppåt och känner dig viktigt och kunnig. Du kan skryta med att du får mer lön kanske m.m. MEN tänk på vad det verkligen är värt. Är det värt att bli dryg hos dina polare för att du är för trött eller nervös hela tiden och att det enda du pratar om är ditt jobb?

Jag tror inte din chef blir arg eller trycker ner dig till din gamla tjänst om du inte hinner med något eller inte förstår något. Speciellt om det är ny tjänst som innebär nya saker kanske?

Hur stressigt du än känner dig NU så kommer det att trappas ner och bli lugnare. Mest därför att du lär dig jobbet och situationen och kan anpassa fart och prioritera bättre. Tror problemet ligger där just nu.

Gå ut och roa dig nu och tänk inte för mycket på jobbet eller något annat. ALLT ordnar sig till slut :hbang:

OggeP
2006-06-19, 19:48

Du är brevbärare. Vad vet du om stress?

Cilia
2006-06-19, 19:48
Du är brevbärare. Vad vet du om stress?
Glocalnet!

christian
2006-06-19, 20:40
Tack för alla tips! Ska se över lite och försöka strukturera fram en lösning. Att gå ned i arbetsbelastning fungerar inte just nu, men kan komma naturligt iom sommaren.

Diana
2006-06-19, 20:45
Det yankeee skrev stämmer så jäkla bra!!

Trist att så många (been there done that ;) ) ska behöva känna sej som maktlösa fångar i ett stressat liv, i smått och stort, när det egentligen inte behöver vara så. Stress är så långt mkt skadligare än många tror.. hoppas verkligen det löser sej för dej christian =)

Gabber :thumbup: