handdator

Visa fullständig version : Gainer i solen

Metallica
2006-06-19, 14:27
Har haft en plastförpackad öppnad men tillsluten 4kgs påse med gainer på köksbordet... dock har solen vid ett antal dagar legat på (har ju som bekant vart rätt mkt sol sista tiden) har detta påverkat innehållet tro?
Normalt är väl att det ska förvaras svalt, men men nu råkade den stå framme i samband med att jag var bortrest

negative
2006-06-19, 16:30
Livsfarligt ! Skicka det till mig istället PM:a för adress... ;)

Seriöst. Det är nog inga problem att äta.

Metallica
2006-06-20, 11:42
tja frågan är ju om näringsinnehållet försämras, det måste ju finnas en orsak till att det ofta hetar att mat och sånt ska förvaras svalt t ex.
inte så kul att dra i sig 4kg gainer om det inte har det näringsvärde som man räknar med.

stenis
2006-06-20, 13:47
Om förpackningen varit stängd ska det inte vara problem.. Hade påsen varit öppen hade det varit kanonställe för bakterier att frodas, men nu var den stängd så då borde det vara helt okei!

megadavor
2006-06-20, 23:21
Lyssna på Stenis.

He-man
2006-07-01, 18:32
Lukta och smaka. Du kan ju möjligen kontrollera om den innehåller sötningsmedel eftersom sötningsmedel som blivit upphettat över en viss temperatur (mins inte om det var någonstans mellan 30-40 grader) inte är bra. Känner du dig fortfarande osäker kan du maila eller ringa företaget som tillverkar produkten.

Beemel
2006-07-02, 23:03
Är det verkligen en bra ide att äta saker som blir ohälsosamma vid upphettning till 30 grader.. om jag inte missminner mig så håller vi ju Cirka 37 grader.. :D

He-man
2006-07-04, 13:06
Är det verkligen en bra ide att äta saker som blir ohälsosamma vid upphettning till 30 grader.. om jag inte missminner mig så håller vi ju Cirka 37 grader.. :D
:smash: haha ja där sa du ju någonting. Uppenbarligen mins jag fel vad gäller temperaturen, men jag hittade texten där jag läst att det skulle vara giftigt med upphettat aspartam. http://www.halso.info/forum/viewtopic.php/t-5233/highlight-.htmlAspartam kan vara giftigt i relativt små mängder också. Speciellt om det blivit upphettat. Under Gulfkriget blev ju massa amerikanska soldater sjuka när dom druckit coca cola light som stått i öknen. Kommer inte ihåg vad det var för symtom dom hade men många fick permanenta skador. fred.f på Hälso.info skrev detta. Däremot kan jag inte styrka att det han säger är sant eftersom jag inte vet vart han fått infon ifrån.