handdator

Visa fullständig version : Hur lägga upp program med medveten överträning

keffat_liv
2006-06-19, 13:49
Hur bör man lägga upp ett program som medvetet leder till överträning? Säg att man kör det 4 veckor för att sedan vila i 1-2 veckor.

jwzrd
2006-06-19, 13:53
1-2 veckor räcker inte för att "laga" överträning. "Lite" over reaching kan kommer du dock antagligen till rätta med efter 1-2 veckors vila och sen lugnare träning.

Överträning når du lättast genom att öka träningsfrekvensen och/eller antalet negativa set och/eller failureträning. Ignorera gärna kroppens och framförallt psykets alla signaler och impulser om att du borde fika en stund. För bästa möjliga effekt bör du slarva med kosten samtidigt, sov helst inte mer än 4-5 timmar per natt.

Fjod0r
2006-06-19, 14:01
Hur bör man lägga upp ett program som medvetet leder till överträning? Säg att man kör det 4 veckor för att sedan vila i 1-2 veckor.

Dumaste jag hört? Överträning är inte att du har tränat bra, stenhårt precis så mycket som du orkar, vila ifatt och sen köra igen. Överträning är fel, du blir, matt, trött, slut, sjuk. Dessutom, rent efektivt är det jävla puckat eftersom du kommer behöva vila 16veckor om året för att undvika total överträning och då räknar jag inte in de veckor du helt klart kommer ligga sjuk och inte kunna träna som en direkt följd av överträningen. För att inte tala om de tillfällen du inte kommer orka mysa med fruga/tjejen, gå ut med polarna osv osv osv osv

*screwy*

Fjod0r
2006-06-19, 14:02

Jwzrd har annars ett klockrent recept. Lycka till med din träning! :thumbup:

jwzrd
2006-06-19, 14:04
Jwzrd har annars ett klockrent recept. Lycka till med din träning! :thumbup:

Jag beskrev min egen metod ffs :)

keffat_liv
2006-06-19, 14:09
Dumaste jag hört? Överträning är inte att du har tränat bra, stenhårt precis så mycket som du orkar, vila ifatt och sen köra igen. Överträning är fel, du blir, matt, trött, slut, sjuk. Dessutom, rent efektivt är det jävla puckat eftersom du kommer behöva vila 16veckor om året för att undvika total överträning och då räknar jag inte in de veckor du helt klart kommer ligga sjuk och inte kunna träna som en direkt följd av överträningen. För att inte tala om de tillfällen du inte kommer orka mysa med fruga/tjejen, gå ut med polarna osv osv osv osv

*screwy*

niggah please... Detta är inget man gör 15 gånger om året

jwzrd
2006-06-19, 14:11

Poängen är att du aldrig tjänar på att överträna dig, bortsett från att du lär dig att överträning verkligen suger då. Det jag menar är att du givetvis ska träna hårt som faen och även bita i kudden när det går tungt, men gör det inte vecka ut och vecka in - det är enbart kontraproduktivt.

keffat_liv
2006-06-19, 14:16
Poängen är att du aldrig tjänar på att överträna dig, bortsett från att du lär dig att överträning verkligen suger då. Det jag menar är att du givetvis ska träna hårt som faen och även bita i kudden när det går tungt, men gör det inte vecka ut och vecka in - det är enbart kontraproduktivt.

ok. Jag tänkte mest testa det i med att pragramist har varit mycket positiv mot det.

Fjod0r
2006-06-19, 14:19

Vad är det du inte fattar, vi försöker ju förklara. Vad ska du göra igentligen? Köra så 3-4ggr? få VÄRSTA ökningen och sen bara relaxa, glida, ragga brudar med skapliga beachkroppen? Alltså, muskler och styrka får man av hårt arbete, men det är inte arbetet under en period som är det viktiga, det är över tid som förändringarna kommer. Han som tränar 2ggr i veckan, varje vecka i 5 år kommer få så mycket bätre resultat gämfört med han som kör 5 pass i veckan i 6månader för att alldrig synas till igen (ganska vanligt faktiskt).

Fjod0r
2006-06-19, 14:20
Jag beskrev min egen metod ffs :)

"nu bajsade jag ner mig mentalt" :bow:

keffat_liv
2006-06-19, 14:20
Vad är det du inte fattar, vi försöker ju förklara. Vad ska du göra igentligen? Köra så 3-4ggr? få VÄRSTA ökningen och sen bara relaxa, glida, ragga brudar med skapliga beachkroppen? Alltså, muskler och styrka får man av hårt arbete, men det är inte arbetet under en period som är det viktiga, det är över tid som förändringarna kommer. Han som tränar 2ggr i veckan, varje vecka i 5 år kommer få så mycket bätre resultat gämfört med han som kör 5 pass i veckan i 6månader för att alldrig synas till igen (ganska vanligt faktiskt).

omg stfu nu.

Fjod0r
2006-06-19, 14:21
omg stfu nu.

Ok, men själva topicen var som att be om en sågning.

keffat_liv
2006-06-19, 14:22
Ok, men själva topicen var som att be om en sågning.

ja men inte från en liten fjant som dig. Ville ha en från nån som iaf har respekt på forumet, t.ex. jwrdz

jwzrd
2006-06-19, 14:25
ja men inte från en liten fjant som dig. Ville ha en från nån som iaf har respekt på forumet, t.ex. jwrdz

Ok, isf är mitt råd att utförska det hela lite. Träna hårdare, håll koll på resultaten men framförallt ditt välbefinnande. Det kan vara ett bra sätt för att ta reda på vilken nivå man bör ligga på för att optimera sina resultat.

Fjod0r
2006-06-19, 14:31

:laugh:

keffat_liv
2006-06-19, 14:39

i med bilden du har i din info ska du nog inte ha det som signatur, då det bara konstaterar det jag sa.

Fjod0r
2006-06-19, 14:48
Vad försöker du säga? Förutom att vara dryg? Upp med bilder så ska vi titta på hur du ser ut

Fjod0r
2006-06-19, 14:48
aa du var 18 bast, glöm det.

jwzrd
2006-06-19, 14:49

Vad är ditt problem egentligen?

Fjod0r
2006-06-19, 14:52
Vad är ditt problem egentligen?

Inget, han börjar med att bete sig som en skitstövel, jag svarade, kanske syrligt men fan inte otrevlig. Sen gör han ju sitt bästa för att pissa på mig.

hahavaffan
2006-06-19, 14:58

:laugh:Och du ska snart fylla arton, eller?

jwzrd
2006-06-19, 15:00
Inget, han börjar med att bete sig som en skitstövel, jag svarade, kanske syrligt men fan inte otrevlig. Sen gör han ju sitt bästa för att pissa på mig.

Ja vi kan alla läsa vad alla skrivit (om inte någon moderator tagit bort något inlägg).

Fjod0r
2006-06-19, 15:02
Ja vi kan alla läsa vad alla skrivit (om inte någon moderator tagit bort något inlägg).

Vad är problemet då?

Förutom hans, du suger, haha så ser du ut, stfu, osv?

Fjod0r
2006-06-19, 15:03
Och du ska snart fylla arton, eller?

precis

jwzrd
2006-06-19, 15:03
Vad är problemet då?

Förutom hans, du suger, haha så ser du ut, stfu, osv?

Lägg ner bara så blir det lättare, eller hur? En bra grundregel är att man inte får gnälla efter att man matat elden.

pragmatist
2006-06-19, 15:29
Här har du lite roligt att läsa om denna typ av träning (eller ganska mycket egentligen :) ):

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?act=Attach&type=post&id=3378

http://www.elitefitness.com/forum/showthread.php?t=375215

Cerberus
2006-06-19, 15:42
Vad är poängen med medveten överträning??

Lägg av med mobbningen, bara för att det är ett diskussionsforum så blir det inte okej för det.

Köttbullen
2006-06-19, 15:55
*kissass*

z_bumbi
2006-06-19, 16:01
Vad är poängen med medveten överträning??

Att man lär sig att livet kan vara skit ibland. :)

Mildare former av överträning, nedträning, används vid toppningar. Man nöter ner kroppen rejält och sen kör man en period med mindre träning där man plockar bort mycket av träningen utom just det man ska utföra vid en tävling samt en viss volym för att slipa på explosivitet etc. Svårigheten är att veta hur mycket man tål att bli nertränad för att sen kunna återhämta sig i tid till tävlingen. Nerträning är något man gör en eller max två gånger per år om man sysslar med en idrott som sliter (Vilket de flesta idrotter gör på något sätt.).
Vissa styrkeprogram har missuppfattat detta kapitalt då de utgår från program som utgör tävlingsförberedelser och använder det som grundprogram med toppningar var 4-8 vecka.

jontahontas
2006-06-19, 16:05
Kul! Nu får jag chansen att berätta att jag just nu är övertränad. Som JrWz säger så är det inget du vill, för egen del är jag totalt mosig i kroppen dagarna i ända och minsta lilla ansträngning sänker min nivå ytterligare. Men som han också sa så är det ju lärorikt. För egen del så skriver jag träningsdagbok och nu när jag tittar tillbaka i den så kan jag lätt ringa in den veckan som var den avgörande faktorn.

Edit: Kan även tillägga att det är ju inte bara fysiskt och på träningen man är trött och underpresterar utan även socialt har jag senaste 2-3 veckorna varit död.

Damien Thorne
2006-06-19, 18:08
1-2 veckor räcker inte för att "laga" överträning. "Lite" over reaching kan kommer du dock antagligen till rätta med efter 1-2 veckors vila och sen lugnare träning.

Överträning når du lättast genom att öka träningsfrekvensen och/eller antalet negativa set och/eller failureträning. Ignorera gärna kroppens och framförallt psykets alla signaler och impulser om att du borde fika en stund. För bästa möjliga effekt bör du slarva med kosten samtidigt, sov helst inte mer än 4-5 timmar per natt.

Haha... Jag gillar dina svar :laugh:

Dom är både roliga och sanna :thumbup:

Daniel-san
2006-06-19, 21:57
Vill bara uppmana till att läsa artiklarna som Pragmatist länkade till tidigare i tråden. De ger ett bra perspektiv på hela frågan. Jag anser att hela termen överträning i mångt och mycket är missförstådd och alltför statiskt tolkad.

Beast
2006-06-20, 00:07
Att tro ni kommer bli totalt övertränade på 1 vecka är total bullshit, ingens kropp är så svag.

Försök hålla dig så nära gränsen som möjligt, när du närmar dig gränsen blir du trött och seg (inte fan är man övertränad då). Då backar du eller ökar på mat och vila och fortsätter.

Mats J
2006-06-20, 08:05
Håller helt med jwzrd.

Rejäl överträning är vidrigt, och kan ta mycket lång tid att komma ur. Men för att bli rejält övertränad krävs ett starkt psyke, det är inget du blir genom att köra 4-5 halvhårda pass i veckan. Utan stenhårda pass med forced reps eller negativa till failure i varje set, pass efter pass. Trots att kroppen blir seg och trött tränar man bara hårdare och hårdare och totalt skiter i kroppens signaler. Forsätt på detta sätt i x antal månader så kommer du en dag må helt förjävligt och får lägga ner träningen helt alt. rehabträning i från några månader till flera år beroende på graden av överträningen. Jag övertränade mig rejält för ca 1 1/2 år sedan och kan fortfarande inte träna normalt. Kan säga att denna period har varit helt jävlig, har inte ens kunnat jobba, blivigt djupt deprimerad, haft svår ångest kort sagt har mått helt åt helvete dåligt. När det var som sämst måste jag vila för att gå uppför en trapp. Nu börjar jag väll ana ljuset igen. Men fortfarande kan jag endast träna ett fåtal set på lätt vikt ett par gånger i veckan.