handdator

Visa fullständig version : Tar chins/pull-ups i magen?

stridskuk90
2006-06-19, 10:36
Har igår köpt en chinstång och har därför kört överdrivet många chins, pull-ups men idag har jag träningsvärk i magen?? Är det träningsvärk eller har jag helt enkelt någon skada/inflammation i magen? Inte gjort någon magövning.

Iofs drömde jag att jag tränade mage i en maskin som inte finns irl. Men den tog som fan :)

Allan
2006-06-19, 10:38
Om du är otränad och drar med dig benen upp kommer det att bli en effekt i abdominalerna och höftböjaren.

allan

Sheogorath
2006-06-19, 10:41
Har igår köpt en chinstång och har därför kört överdrivet många chins, pull-ups men idag har jag träningsvärk i magen?? Är det träningsvärk eller har jag helt enkelt någon skada/inflammation i magen? Inte gjort någon magövning.

Iofs drömde jag att jag tränade mage i en maskin som inte finns irl. Men den tog som fan :)

Man kan få träningsvärk lite härodär när man tränar på ett sätt man är ovan vid. Väldigt många muskler får pisk som stabilisatorer i basövningar; på sätt musklerna kanske är ovana vid, alt ovana vid vid så hög intensitet. Klassiker för mig är träningsvärk i biceps efter tunga pass för quadsen. Inget att oroa sig för. Den där träningsvärken gör bara din mage gott :thumbup:.

jwzrd
2006-06-19, 10:44

Det handlar om att du, precis som nästan alla andra, ålar dig upp runt stången snarare än chinnar dig rakt upp/in mot stången. Ålningen syns även bland nybörjare (även sådana som tränat i många år) som aldrig lär sig träna ryggen, men som ändå lyckas häva ner tunga vikter i diverse latsdragsövningar.

Daniel-san
2006-06-19, 10:44
Rörelsen du gör i chinsräcket, och lattisimus funktion, innefattar inåtrotation i axelledn och även naturligt en bålflexion om man inte medvetet stabiliserar ryggradens krökning genom övningen. Om man följer kroppens föredragna muskelsamspel i chinsen kommer även en bålflexion ske precis som vanliga situpsrörelser. Jag skulle gissa att det är därför du känner avdet.

Sheogorath
2006-06-19, 10:45
Rörelsen du gör i chinsräcket, och lattisimus funktion, innefattar inåtrotation i axelledn och även naturligt en bålflexion om man inte medvetet stabiliserar ryggradens krökning genom övningen. Om man följer kroppens föredragna muskelsamspel i chinsen kommer även en bålflexion ske precis som vanliga situpsrörelser. Jag skulle gissa att det är därför du känner avdet.

:thumbup:

stridskuk90
2006-06-19, 10:48
Japp. Får erkänna att jag är otränad i hela överkroppen.

Men det är bara att köra på? Ska försöka förbättra tekniken dock...

Detta räknas väl som "övning med kroppen" och man kan köra varje dag? (har i ytterdörren)

Beast
2006-06-19, 10:52
Detta räknas väl som "övning med kroppen" och man kan köra varje dag? (har i ytterdörren)

Dom flesta övningar är övningar för kroppen... ;)
Går du samtidigt och kör marklyft och knäböj varje dag?

Spannmål
2006-06-19, 11:02
Dom flesta övningar är övningar för kroppen... ;)
Går du samtidigt och kör marklyft och knäböj varje dag?

man får läsa inläggen innan man svarar,,,,

krellik
2006-06-19, 11:34

Dumaste jag hört. (nej inte riktigt men..) Det finns ingen magisk regel som säger att man kan köra kroppsviktsövningar varje dag. Om folk nu klarar det med vissa varianter som tex armhävningar så beror det på att belastningen är så låg att dom klarar detta.

Chins är en övning som ger tung belastning, en basövning, således bör den inte köras varje dag och förmodligen bör du inte köra någon övning alls varje dag.