Visa fullständig version : Bara myt?
Hej!
En kompis tror stenhårt på att man går lättare ner i vikt om man inte äter på kvällen, men eftersom detta enligt King Grub bara är en seglivad myt så var jag inte sen med att påstå att hennes (kompisens) påstående är falskt.
Men finns det bevis för att King Grubs teori stämmer?
Hej!
En kompis tror stenhårt på att man går lättare ner i vikt om man inte äter på kvällen, men eftersom detta enligt King Grub bara är en seglivad myt så var jag inte sen med att påstå att hennes (kompisens) påstående är falskt.
Men finns det bevis för att King Grubs teori stämmer?
grubs ord, är våran lag.
Spannmål
2006-06-19, 02:00
det är givetvis så att chansen att man skall hamna på energiminus över dygnet sett ökar om man fastar under 16 av 24 timmar. För att minska i vikt ännu fortare kan man låta bli att äta helt, då tappar man som aldrig förr. Men det är ju inte bra! man hamnar l3tt i negativ proteinbalans över dygnet om man inte tillför protein på 16-18 timmar vilket det är tal om här.
dock är jag övertygad om att mången människor har lyckats gå ned en massa i vikt genom att låta bli mat på kvällen...inte för att det är något magiskt över tidpunkten utan för att de råkat hamna på energiminus genom att skippa kvällens kakkalas.
det är givetvis så att chansen att man skall hamna på energiminus över dygnet sett ökar om man fastar under 16 av 24 timmar. För att minska i vikt ännu fortare kan man låta bli att äta helt, då tappar man som aldrig förr. Men det är ju inte bra! man hamnar l3tt i negativ proteinbalans över dygnet om man inte tillför protein på 16-18 timmar vilket det är tal om här.
dock är jag övertygad om att mången människor har lyckats gå ned en massa i vikt genom att låta bli mat på kvällen...inte för att det är något magiskt över tidpunkten utan för att de råkat hamna på energiminus genom att skippa kvällens kakkalas.
du har nog missförstått mig lite, jag skriver lite flummigt ibland.
Men det jag menar är; spelar det någon roll om man äter på kvällen för viktminskningens skull. Många säger att man inte ska äta på kvällen om man ska gå ner i vikt. Men Grub säger att det här e bara en myt.
Jag söker alltså bevis för påståendet att det inte spelar någon roll när man käkar för att gå ner i vikt.
King Grub
2006-06-19, 05:36
Jag söker alltså bevis för påståendet att det inte spelar någon roll när man käkar för att gå ner i vikt.
Logiskt tänkande.
Ta ett dygn som mätperiod.
Energiunderskott under mätperioden = viktnedgång.
Energiöverskott under mätperioden = viktuppgång.
Det är alltså grundläggande fysiska lagar ingen i världen kommer undan.
Ola Wallengren
2006-06-19, 08:59
Det kan till och med vara så att man går ner mer i fett och behåller mer muskler om man äter mer på kvällen
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/127/1/75
Smyg-1337? :D
King Grub
2006-06-19, 11:02
Det kan till och med vara så att man går ner mer i fett och behåller mer muskler om man äter mer på kvällen
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/127/1/75
Rätt logiskt, i och med nattens långa fasta. I fastande tillstånd är nedbrytningen av muskelprotein alltid större än nybildningen av muskelprotein, och stryper man matintaget på sen eftermiddag, blir tidsperioden av fasta och negativ proteinbalans desto längre.
pragmatist
2006-06-19, 12:12
Det är helt sant att man går ner i vikt om man äter mindre på kvällen. Man går ner i vikt om man äter mindre på morgonen eller mitt på dan också. :D
Däremot är det väl så att det för många rent psykologiskt kan vara enklare att dra in på energiintaget på kvällen, och att frukosten är ett utmärkt tillfälle att äta ganska mycket kolhydrater (bra för insulinkänsligheten bla bla). Om man ska äta ordentligt på morgonen och i samband med träning så finns det ju inte så många andra möjligheter än att dra ned just på kvällen om man ska ligga på energiunderskott.
Tintomara
2006-06-19, 16:50
Men det jag menar är; spelar det någon roll om man äter på kvällen för viktminskningens skull. Många säger att man inte ska äta på kvällen om man ska gå ner i vikt. Men Grub säger att det här e bara en myt.
Rent matematiskt (energi in, energi ut osv) kvittar det förstås när man äter. Men ätande handlar ju inte bara om matematik! Det handlar mycket om vilket beteendemönster man har.
Anta t.ex att en person har ett ätmönster som ser ut så här (inte alls ovanligt bland överviktiga/feta): Frukost = ingenting. Lunch = sallad eller fil och macka. I bilen/bussen på väg hem från jobbet/skolan = godis. Middag = en rejäl portion middagsmat. Hela kvällen fram till midnatt = ett enda oavbrutet småätande (godis, kakor, smörgåsar osv). En SÅN person går naturligvis ner i vikt om han/hon lyckas styra om sitt ätbeteende till att äta frukost, lunch och middag och sedan stoppa där och alltså INTE äta mer under resten av kvällen. För de kalorier man "sparar" genom att hoppa över frukost och bara äta en lätt lunch, de tar man snabbt igen med råge om man överäter varje kväll.
Så att "inte äta på kvällarna" handlar mindre om kalorimagi och mer om att man som överviktig behöver lära sig att äta på ett lämpligt sätt - dvs att inte hoppa över måltider, att begränsa ätandet till planerade tider i stället för att äta sig mätt på spontana mellanmål i form av smörgåsar och godis osv, osv.
Ola Wallengren
2006-06-19, 16:54
Rätt logiskt, i och med nattens långa fasta. I fastande tillstånd är nedbrytningen av muskelprotein alltid större än nybildningen av muskelprotein, och stryper man matintaget på sen eftermiddag, blir tidsperioden av fasta och negativ proteinbalans desto längre.
Ja, så tolkar jag det också. Fattar inte varför alla är så rädda att äta på kvällen, det tar ju kanske 8-10 timmar innan man äter igen.
Dessutom, kolhydrater på morgonen och inte på kvällen? Varför? Kan någon ge en väl underbyggd motivation?
Ja, så tolkar jag det också. Fattar inte varför alla är så rädda att äta på kvällen, det tar ju kanske 8-10 timmar innan man äter igen.
Dessutom, kolhydrater på morgonen och inte på kvällen? Varför? Kan någon ge en väl underbyggd motivation?
Jag tror mig ha hört att kolhydrater i blodomloppet under sömn undertrycker nivån av GH, vilket ju har en fettförbrännande effekt.
Ola Wallengren
2006-06-19, 18:05
Det finns alltid "kolhydrater i blodomloppet", det behövs för att hjärnan skall få bränsle och kommer det inte från maten så kommer det från levern. Ökad GH insöndring undernatten är är ju uppmätt på folk som äter helt normalt, dvs i allmänhet äter på kvällen varav en del kolhydrater. Att GH insöndringen skulle öka markant om man inte äter kolhydrater på kvällen är jag inte säker på (har inte sökt närmare på det) och att detta skulle resultera i mindre fett och mer muskler motsäger ju studien som jag länkade till ovan, där effekten blev tvärt om.
"Ja, så tolkar jag det också. Fattar inte varför alla är så rädda att äta på kvällen, det tar ju kanske 8-10 timmar innan man äter igen."
Darfor vi ar programmerade att bara ata 3 ganger om dagen vid ganska fasta tidpunkter, ofta med 5-6 timmar mellan malen.
Ola Wallengren
2006-06-20, 06:44
Kan du tala om för mig vad det är för "program" eller hur den programeringen ser ut?
Människan klarar av att äta väldigt sällan och väldigt ofta och även om det inte är jätte tydligt att fler måltider än 3 per dag är bättre ur hälsosynpunkt så verkar de som det.
Utifrån det samlade vetenskapliga underlaget är de nordiska näringsrekommendationerna 3 huvudmål + 1-3 mellanmål.
STarfish
2006-06-20, 07:25
"Ja, så tolkar jag det också. Fattar inte varför alla är så rädda att äta på kvällen, det tar ju kanske 8-10 timmar innan man äter igen."
Darfor vi ar programmerade att bara ata 3 ganger om dagen vid ganska fasta tidpunkter, ofta med 5-6 timmar mellan malen.
Jag har omprogrammerat mig själv efter 5 års träning med måltid var 3-4 timme förutom när jag sover. Har märkt av att även när jag har en vilo fas ibland på några veckor och bara tar det lungt och tänker inte på träning, så äter jag automatiskt var 3-4 timme, precis som att något säger mig "STOPPA NÅT I MUNNEN" Kan inte sluta räkna på klockan iheller för och se när jag åt senast. "Tränings skada"
STarfish
2006-06-20, 07:32
Kan du tala om för mig vad det är för "program" eller hur den programeringen ser ut?
Människan klarar av att äta väldigt sällan och väldigt ofta och även om det inte är jätte tydligt att fler måltider än 3 per dag är bättre ur hälsosynpunkt så verkar de som det.
Utifrån det samlade vetenskapliga underlaget är de nordiska näringsrekommendationerna 3 huvudmål + 1-3 mellanmål.
King STarfish Teori "Vanlig folk" som din kompis, Utan någon vetskap om Kost/näringslära gör bäst i att skippa äta på kvällen, eftersom det är då det "vanliga" folket svinar med chips, kagor och har kvällmiddagar och sådant trams framför tv:n / Fotbollen....
Det är som att föklara en sak för små barn man får liksom göra det enkelt, istället för och dra en hel biologi lektion om näringlära så säger man bara ät inte efter kl 18:00 typ.... "diet" for dumbasses....
Ola Wallengren
2006-06-20, 09:20
Ja, överätning på kvällen är ett vanligt problem och är oftast där "folk" faller ifrån. Det handlar nog mest om psykologi än biologi tror jag och det är kanske kognitiv beteendeterapi eller nått liknande som är lösningen för att komma ifrån det, men en regelbunden måltidsordning hjälper definitivt till.
Lasse Kongo
2006-06-20, 12:59
Sunt förnuft fungerar även vid diet.
Ola Wallengren
2006-06-20, 13:33
Sunt förnuft fungerar även vid diet.
Uppfattningen om vad sunt förnuft är och ibland avsakanden av den samma kan många gånger förvåna.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.