Logga in

Visa fullständig version : Hemlagad Sushi

Mental
2006-06-18, 18:54
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/middag/th_IMG_1243.jpg (http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/middag/IMG_1243.jpg)

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/middag/th_IMG_1244.jpg (http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/middag/IMG_1244.jpg)

Första försöket någonsin, med bara en vag aning om vad jag håller på med, andra rullen blev mycket bättre än första, den höll ihop mycket bättre. det är delar av den som man ser iframkant på taldriken, totalt blev det 16 bitar Norimakirulle och 5 bitar Nigiri-sushi.
På bilden är 2 bitar redan provsmakade :cool:

Jag använder gurka, advokado och lax i mina rullar. Och de blev mycket bättre än risbollarna med lax på, för de faller sönder när jag doppar i sojan.

kortfattat så blötlade jag 2dl japanskt sushiris i 30 min, sedan kokade jag det i 2.5dl vatten i ca 10 min under lock. sedan fick det dra efter utan värme i ca 10 min till.
Undertiden blandade jag 2msk risvinäger med 2msk socker och en halv tsk salt. tar mindre socker nästa gång dock, detta vände jag sedan ned i riset när det började svalna.

Jag fördelade större delen av riset på 2 sjögräsplattor, samt fördelade ut gurka, lax och advocado och sedan rullade jag ihop och skivade.
Detta serveras med wasabi och japans soja. skall vara inlagd ingefära till med. men det gick inte att uppbringa i den här hålan :(

Någon som har lite erfarenheter av att göra sushi som har några tips? kommer att göra det igen i morgon, fan vad gott det blev

Jonna
2006-06-18, 18:57
åh nu blev jag vansinnigt sugen på sushi!

Vad fina dina blev! var det inte svårt? Jag måste nog också testa någon dag!

*yourock*

mela
2006-06-18, 19:04
Vart får man tag på wasabi? I gbg ?:D

Mental
2006-06-18, 19:05
åh nu blev jag vansinnigt sugen på sushi!

Vad fina dina blev! var det inte svårt? Jag måste nog också testa någon dag!

*yourock*

De vart goda som fan, men inte är de snygga, tror jag hittade totalt 2 runda bitar eller så :em:

Rullade med hjälp av en liten bambumatta så det var lätt, det gick skitfort att göra och var inte speciellt svårt.
Och jag har 16 mil enkel resa till närmsta sushihak, och då får man dessutom pynta en förmögenhet på betydligt mindre mängd mat.

Mental
2006-06-18, 19:06
Vart får man tag på wasabi? I gbg ?:D

Tjadu, i lilla ljusdal fans det både på ica och coop, så i gbg skulle jag gissa på nästan överallt ;)

Hittar du någon japans importbutik blir allt dessutom mycket billigare. runt halva priset mot de större kjedjorna nästan.

mela
2006-06-18, 19:08
Tjadu, i lilla ljusdal fans det både på ica och coop, så i gbg skulle jag gissa på nästan överallt ;)

Hittar du någon japans importbutik blir allt dessutom mycket billigare. runt halva priset mot de större kjedjorna nästan.

Ah ska ta och kolla.
Ääääääälskar sushi, med mycket wasabi i sojan :love:

Mental
2006-06-18, 19:10
Ah ska ta och kolla.
Ääääääälskar sushi, med mycket wasabi i sojan :love:

Då är vi 2, men utan den inlagda ingefäran så saknas det där lilla extra.

mela
2006-06-18, 19:12
Då är vi 2, men utan den inlagda ingefäran så saknas det där lilla extra.

Ingefäran äter jag aldrig av ändå.. Bara om jag råkar få en stooor klick wasabi i käften.

Jonna
2006-06-18, 19:17
De vart goda som fan, men inte är de snygga, tror jag hittade totalt 2 runda bitar eller så :em:

Rullade med hjälp av en liten bambumatta så det var lätt, det gick skitfort att göra och var inte speciellt svårt.
Och jag har 16 mil enkel resa till närmsta sushihak, och då får man dessutom pynta en förmögenhet på betydligt mindre mängd mat.

äsch, inte behöver de väl vara helt runda heller...
var köpte du allt? fanns det alltså på vanliga mataffären? även bambumattan?

Mental
2006-06-18, 19:25
äsch, inte behöver de väl vara helt runda heller...
var köpte du allt? fanns det alltså på vanliga mataffären? även bambumattan?

Allt jag använder fans på coop sist jag kollade, men då var det rackarns så dyrt. jag kom hem från london och passade på att kika förbi www.japanfood.se butik i stockholm och gjorde mina inköp där, det blev mindre än halva priset då ;)

Jonna
2006-06-18, 19:36
Allt jag använder fans på coop sist jag kollade, men då var det rackarns så dyrt. jag kom hem från london och passade på att kika förbi www.japanfood.se butik i stockholm och gjorde mina inköp där, det blev mindre än halva priset då ;)

Aha, får försöka titta förbi där när jag är i sthlm nästa gång då! tack för tipset.

Catstyle
2006-06-18, 21:11
Fin sushi!
Inlagd ingefära, eller gari, finns på de flesta välsorterade ICA-affärer, under den japanska avdelningen.
Det förhöjer enligt mig smakupplevelsen riktigt mycket.

Om du tycker att du har svårt att få risbollarna (nigirin) att hålla ihop så kan du testa att först blötlägga riset i en timme, för att sedan skölja det riktigt ordentligt.
Efter det kan du, efter att du lagt ner vinägerblandningen, låta riset dra i uppemot 30 minuter till.

Fukta händerna med lite vatten, och framförallt, kom ihåg att risbollarna ska gå att äta i en tugga. Väldigt ofta görs de för stora.

När det gäller makirullarna så är det ett hett tips att införskaffa en bambumatta, vilket underlättar rullningen väldigt.
Om du låter rullarna vila i cirka 20minuter så håller de ihop bättre och blir lättare att skära.

Tänk även på att fisken skall ha varit fryst i 48h innan du äter den.

Devoid
2006-06-18, 21:11
Det där blev man ju knappt sugen på att testa på :) , Synd att det är så mycket "special" saker som måste inhandlas bara.

Wasabi vet jag att det finns på den lokala ICA butiken men sjögräsplattor och sushiris vet jag inte om jag sett.

Mental
2006-06-18, 23:10
Det där blev man ju knappt sugen på att testa på :) , Synd att det är så mycket "special" saker som måste inhandlas bara.

Wasabi vet jag att det finns på den lokala ICA butiken men sjögräsplattor och sushiris vet jag inte om jag sett.

Fins i blue dragons sortiment, som ica har. står bland nudlar och indiskt käk.

Mental
2006-06-18, 23:13
Fin sushi!
Inlagd ingefära, eller gari, finns på de flesta välsorterade ICA-affärer, under den japanska avdelningen.
Det förhöjer enligt mig smakupplevelsen riktigt mycket.

Om du tycker att du har svårt att få risbollarna (nigirin) att hålla ihop så kan du testa att först blötlägga riset i en timme, för att sedan skölja det riktigt ordentligt.
Efter det kan du, efter att du lagt ner vinägerblandningen, låta riset dra i uppemot 30 minuter till.

Fukta händerna med lite vatten, och framförallt, kom ihåg att risbollarna ska gå att äta i en tugga. Väldigt ofta görs de för stora.

När det gäller makirullarna så är det ett hett tips att införskaffa en bambumatta, vilket underlättar rullningen väldigt.
Om du låter rullarna vila i cirka 20minuter så håller de ihop bättre och blir lättare att skära.

Tänk även på att fisken skall ha varit fryst i 48h innan du äter den.

Bambumattan är införskaffad, och den underlättar. riset blötlade jag i god tid innan, och det svällde upp bra, skall låta det vila lite längre innan jag rullar nästa gång, samt att låta rullarna sätta sig bättre innan jag skär.

Upptäckte även att man måste göra rent kniven mellan varje skär, annars kletade det fast och blev fel.

Vill försöka få tag på lite annan fisk dessutom, tonfisk och flodmussla gillar jag, samt att jag skall göra ett par med scampi.

LarsK
2006-06-19, 07:23
Ironiskt, ni sitter i Sverige och alskar sushi. Jag sitter i Japan och hatar sushi......*spy*

Catstyle
2006-06-19, 09:31
Bambumattan är införskaffad, och den underlättar. riset blötlade jag i god tid innan, och det svällde upp bra, skall låta det vila lite längre innan jag rullar nästa gång, samt att låta rullarna sätta sig bättre innan jag skär.

Upptäckte även att man måste göra rent kniven mellan varje skär, annars kletade det fast och blev fel.

Vill försöka få tag på lite annan fisk dessutom, tonfisk och flodmussla gillar jag, samt att jag skall göra ett par med scampi.
Det kan definitivt hjälpa att låta riset få suga åt sig ordentligt av vinägerblandningen.

Kan även rekommendera kungsfisk, bläckfisk och omelett. :eating:

Mental
2006-06-19, 21:29
Here we go again, det vart så gott igår att jag gjorde sushi igen. Och jag hade ju lax och grönsaker kvar så allt som behövdes var mer ris.

Resultatet blev sjukt mycket bättre idag, nu börjar tekniken sitta, jag gjorde tunnare skivor och mindre bollar, hade klibbigare ris och stabilare rulle. Ett par gånger till så är jag mästerkock snart :cool:

(bilderna är klickbara)

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/middag/th_IMG_1246.jpg (http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/middag/IMG_1246.jpg)
Här är upplägget klart, tunnare skivor och på det hela taget snyggare än igår.

Lite oskarpa närbilder, med blixt blev de utfrätta och utan blir det suddigt eftersom jag saknar stativ.
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/middag/th_IMG_1253.jpg (http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/middag/IMG_1253.jpg)
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/middag/th_IMG_1250.jpg (http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/middag/IMG_1250.jpg)

Nästa gång blir det bjudmidda åt polarna eller möjligen någon trevlig tös. Här ska skrytas!

(måste dock erkänna att det blev lite för mycket wasabi under laxen på bollarna, så det gick en del vatten till dem, hehe :em: )

Jonna
2006-06-19, 21:41
Nästa gång blir det bjudmidda åt polarna eller möjligen någon trevlig tös. Här ska skrytas!

Det såg riktigt riktigt gott ut, nu MÅSTE jag nog äta sushi imorgon bara för det!

Bjud mig :D jag är en tös och dessutom rätt trevlig :thumbup: ;)

Mental
2006-06-19, 21:53
Det såg riktigt riktigt gott ut, nu MÅSTE jag nog äta sushi imorgon bara för det!

Bjud mig :D jag är en tös och dessutom rätt trevlig :thumbup: ;)

Har du vägarna förbi så... ;)

Kan till och med tänka att bjuda på en kopp kaffe.

Catstyle
2006-06-19, 22:03
Kaffe och sushi är synd. :D

Lite väl stora grönsaksbitar i makin och lite väl stora nigiribollar för min del, men smaken är ju lyckligtvis delad.
Skönt att det går framåt i ditt sushiutforskande iaf, i början kan det vara svårt att få innehållet i makin att hamna i mitten av rullen, men det klarar du ju galant.

Nästa steg blir till att göra insideoutrullar. :thumbup:

Jonna
2006-06-19, 22:06
Har du vägarna förbi så... ;)

Kan till och med tänka att bjuda på en kopp kaffe.

Får jag kaffe också? Klart jag kommer! :cheers:

Frågan är var vägen förbi dig går...? jag tror inte att jag är på den? ;)

Mental
2006-06-19, 22:23
Kaffe och sushi är synd. :D

Lite väl stora grönsaksbitar i makin och lite väl stora nigiribollar för min del, men smaken är ju lyckligtvis delad.
Skönt att det går framåt i ditt sushiutforskande iaf, i början kan det vara svårt att få innehållet i makin att hamna i mitten av rullen, men det klarar du ju galant.

Nästa steg blir till att göra insideoutrullar. :thumbup:

Jag tänkte mig typ kaffe och kladdkaka med hallon och vispgrädde som desert, för det var det jag åt idag, fin avrundning när sushin satt sig.

Är man sushibög så är det grönt te som gäller efter maten.
Och jo, lite mindre grönsaksbitar nästa gång, skall kärna ur gurkan för det är egentligen bara krunchet, "konsistensen" jag är ute efter. Funderar på att slänga in en smaaal morotsstav i dem med, för mera tuggmotstånd.

Nigiribollarna vart aldeles lagom för min mun, en munsbit var bara, det är laxen som gör att de ser större ut, de tar mindre plats i munnen än makin. Jo, jag skall prova fler sorter, men framförallt variation på fisksorter, synd bara att utbudet suger så hårt.

Mental
2006-06-19, 22:26
Får jag kaffe också? Klart jag kommer! :cheers:

Frågan är var vägen förbi dig går...? jag tror inte att jag är på den? ;)

Ljusdal, ca 16 mil norr om gävle, så rent statistiskt har du nog inte vägarna förbi, då detta är en liten skithåla som inte ens har inlagd ingefära i butikerna *grr27* :cool:

Jonna
2006-06-19, 22:27
Jag tänkte mig typ kaffe och kladdkaka med hallon och vispgrädde som desert, för det var det jag åt idag, fin avrundning när sushin satt sig.

:eek: Nu kommer jag springandes! sätt på kaffet!

Einar
2006-06-19, 22:33
Jag och ett antal killkompisar brukade festa på sushi varannan lördag i ett helt år.. Perfekt mat att förtära innan utekvällen. Man står sig rätt länge om man gör ett stort lass.

Catstyle
2006-06-19, 22:33

Är man sushibög så är det grönt te som gäller efter maten.
Och jo, lite mindre grönsaksbitar nästa gång, skall kärna ur gurkan för det är egentligen bara krunchet, "konsistensen" jag är ute efter. Funderar på att slänga in en smaaal morotsstav i dem med, för mera tuggmotstånd.

Nigiribollarna vart aldeles lagom för min mun, en munsbit var bara, det är laxen som gör att de ser större ut, de tar mindre plats i munnen än makin. Jo, jag skall prova fler sorter, men framförallt variation på fisksorter, synd bara att utbudet suger så hårt.
Så länge kaffet är efter sushin så. :D

Morot är himla gott, likaså zuchini. Pilgrimsmusslor är riktigt trevligt, även en del vit fisk såsom piggvar.
Ål funkar även det, liksom ostron eller sjöborre för den som tycker om det.
Som jag tidigare sa så är en personlig favorit bläckfisk och även omelett.
Tycker man det är gott med fiskrom är det ett trevligt alternativ, och faktiskt även rättika.

Sen skall man inte haka upp sig på fisk, det finns massa tillbehör som kan vara gott, tex rostbiff!

Catstyle
2006-06-19, 22:35
Vill du vara riktigt ambitiös kan du få köpa gari till inköpspris av mig om du betalar frakten. :)

Mental
2006-06-19, 23:16
:eek: Nu kommer jag springandes! sätt på kaffet!

En panna mörkt mustigt kaffe av "mollbergs blandning" är under uppbryggande, men jag är kaffetokig, så du får springa snabbt om du skall hinna med ;)

Mental
2006-06-19, 23:21
Så länge kaffet är efter sushin så. :D

Morot är himla gott, likaså zuchini. Pilgrimsmusslor är riktigt trevligt, även en del vit fisk såsom piggvar.
Ål funkar även det, liksom ostron eller sjöborre för den som tycker om det.
Som jag tidigare sa så är en personlig favorit bläckfisk och även omelett.
Tycker man det är gott med fiskrom är det ett trevligt alternativ, och faktiskt även rättika.

Sen skall man inte haka upp sig på fisk, det finns massa tillbehör som kan vara gott, tex rostbiff!

Hmm, rostbiff kunde vara kul att prova, tror den gifter sig bra med wasabin.

Skall testa göra ost, skink och gurk-maki, tror det kan bli en kul lite svensk rulle :D smakrik ost och rökt skinka då.
Omelett tycker jag smakar för lite, har inte fattat charmen med de bitarna. Ål är härligt smakrikt och fett, brukar köpa rökt ål ibland när jag är nere i skåne. Tror jag skall prova göra utochinrullar med tonfiskröra med rödlök och majonäs och lite röd stenbitsrom nästa gång, tror det kan bli trevligt.

Mental
2006-06-19, 23:24
Jag och ett antal killkompisar brukade festa på sushi varannan lördag i ett helt år.. Perfekt mat att förtära innan utekvällen. Man står sig rätt länge om man gör ett stort lass.

Låter helt ok, men jag tycker inte man står sig sådär jättelänge dock, det är ganska energifattig mat. men ack så gott, och fortsätter kvällen med ölande så lär man ju inte bli hungrig förens frammåt mittinattenkebaben ;)

Jag måste bara se till att inte föräta mig nu bara, det vore ju jävligt dumt när man har 2kg ris och en halvliter vinäger och runt 20 plattor sjögräs inhandlade :D