Visa fullständig version : Angående sockerfritt godis
Enligt kaloribeskrivningen på sockerfritt godis så innehåller t.ex. sockerfria gelehallon 213 kcal/100 g medan vanliga gelehallon innehåller 350 kcal/100 g.
Nu är frågan, tas alla kalorier av de sockerfria upp , eller är det så att man räknat i aspartam som kolhydrater, och därför åker de genom tarmloppet utan att tas upp?
Om det inte är så, utan att de verkligen innehåller 213 kcal, så är ju skillnaden nästintill obefintlig mot vanligt godis. Då finns ju ingen anledning att inta något möjligt farligt ämne, för att sänka kalori intaget med en tredjedel.
Ärligt talat så bör det ju inte alls vara många kalorier i sockerfria godisar, då godiset till största del (iaf gelegodis) består av socker, vilket byts ut mot ett ämne kroppen inte kan ta upp.
King Grub
2006-06-18, 15:21
Aspartam varken är kolhydrat eller ger energi.
Det är sockeralkoholer. Dom ger mindre energi per gram än dom vanliga 4.1 för kolhydrat, men du tar upp dom.
Sockerfritt godis är inte främst avsett som kalorifritt godis, utan godis utan signifikant blodsockerpåverkan, för diabetiker, och för tändernas skull.
kampsporttjej
2006-06-18, 15:23
är det aspartam i godiset då?
är det inte xylitol och sådant istället?
Tintomara
2006-06-18, 15:30
Olika sorters sockerfritt godis innehåller olika grejer. Man får läsa på förpackningen.
Aspartam varken är kolhydrat eller ger energi.
Ger inte aspartam energi? Konstigt din andra mening:
Det är sockeralkoholer. Dom ger mindre energi per gram än dom vanliga 4.1 för kolhydrat, men du tar upp dom.
Jo, drar mig till minnes att jag vet att det är sockeralkoholer.
Ok, mindre energi, som tydligen inte höjjer blodsockret mycket och skadar tänderna.
Sockerfritt godis är inte främst avsett som kalorifritt godis, utan godis utan signifikant blodsockerpåverkan, för diabetiker, och för tändernas skull.
Men då måste jag ställa en kontringsfråga;
I en sockerfri dricka där sockret utbytt mot aspartam står det endast 5 kalorier(lr har jag fel?). Där har de tydligen kunnat lägga i väldigt lite aspartam och ändå få till sockersmaken. Så i detta godis måste det finnas något annat som ger kolhydrater förutom aspartamet (för inte kan det väl vara 50 ggr mer aspartam i godiset, så sött smakar det inte).
Kan inte minnas att jag såg något sådant i innehållsförteckningen. Men gelatinet ger det energi?
King Grub
2006-06-18, 15:52
Ger inte aspartam energi?
Nej.
Men gelatinet ger det energi?
Gelatin är protein och ger energi.
I en sockerfri dricka där sockret utbytt mot aspartam står det endast 5 kalorier(lr har jag fel?)
Ja, du har fel - 5 kJ står det väl, eller mindre än 1 kcal. Är det så mycket som 5 kcal per dl ingår det fruktjuice eller liknande.
Nej.
Gelatin är protein och ger energi.
Ja, du har fel - 5 kJ står det väl, eller mindre än 1 kcal. Är det så mycket som 5 kcal per dl ingår det fruktjuice eller liknande.
Så jäklaa roligt när man skriver på internet, hur ska man tolka nejet där?
För mig framstår det av det du sagt att aspartam inte ger energi, men då kan det samtidigt inte vara sockeralkoholer som ger energi?
Strunt samma.
Förstår ändå (eftersom drickan som du också skrev bara innehåller 1 kcal) att energin i godiset kommer från gelatin etc.
Men har denna energi snabbt upptag?
För övrigt Grub, du kanske har någon bra länk där det finns info om detta?
King Grub
2006-06-18, 16:06
Hur skall du tolka ett "nej"? Som "nej" på din fråga. Ger aspartam energi? Nej.
Aspartam är heller ingen sockeralkohol.
Ger dina gelehallon över 200 kcal per 100 gram är det garanterat inte aspartam som är enda källan till söt smak i dom. Sorbitol, maltitol är dom vanligaste sockeralkoholerna.
Hur skall du tolka ett "nej"? Som "nej" på din fråga. Ger aspartam energi? Nej.
Aspartam är heller ingen sockeralkohol.
Ger dina gelehallon över 200 kcal per 100 gram är det garanterat inte aspartam som är enda källan till söt smak i dom. Sorbitol, maltitol är dom vanligaste sockeralkoholerna.
Tänkte nog fel, att "inte" i frågan påverkade, att betydelsen blev tolkningsbar. I detta fall var det dock inte så, när jag nu tänker efter.
Okej, då ska jag kolla på innehållsförteckningen nästa gång. Är förövrigt inte till mig det sockerfria godiset är, men lovade ta reda på hur det låg till.
Själv äter jag så mycket vanligt godis jag vill :eating:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.