Visa fullständig version : Telefonförsäljare är värdelösa.
"Säg "nej tack, inte intresserad - prova någon annan istället"." <-- YES, en telefonförsäljare på forumet sa att det där skulle fungera, är personen som ringer otydlig?
http://www.break.com/index/aolhell.html
Borde vara olagligt det där.
ohh, det kröp i hela kroppen...
Huvva, riktigt hemskt. Att personen som ringde lyckades hålla sig så lugn förstår jag inte.
Vilket jävla svin.
Hoppas att han har fått sparken.
En arbetslös telefonförsäljare är en bra telefonförsäljare.
Omfg....satan va sur jag hade varit. Det är sådana grejjer som får folk att "go postal". *grr27*
WheyProtein
2006-06-18, 13:28
Något irriterande!
vilket pucko!
innan i veckan ringde de en telefonförsäljare till mig och ville att jag skulle byta telefonabonnemang.
det kostar bara x kr. och det är y kr billiger än telia.
och jag frågar: om jag tar detta slipper jag då dom 125 kronorna till telia varje månad?
vadå?
jag betalar 125 kr till telia varje månad pga att det är dom som äger telefonledningarna.
vadå?
enda sättet att komma undan dom är att ringa via bredbandet.
jag ska kolla.
bla bla bla
å så drog hon hela sitt ärende igen.
tack och adjö
blir inte försäljare informerade om verkligheten innan dom börjar sälja sitt skit?
shadowfire
2006-06-18, 14:37
Härlig säljare, fasiken vad bra han var...
Goa pengar företaget ska tjäna på en sådan herre. Denna gången misslyckades det, men snacka om att han säkerligen fått företaget att behålla mängder med kunder, hans taktik är precis den taktiken de mest framgångsrika o bästa telefonförsäljarna använder.
Goa pengar företaget ska tjäna på en sådan herre. Denna gången misslyckades det, men snacka om att han säkerligen fått företaget att behålla mängder med kunder, hans taktik är precis den taktiken de mest framgångsrika o bästa telefonförsäljarna använder.
Ringer man och vill avsluta sitt abonemang så är man nog redan ganska bestämd av sig. Jag tror inte att en sådan försäljare hjälper sitt företag, snarare tvärtom.
En ringde nyligen och tjejen svarade, TV1000 gällde det.
Hon förklarade att vi inte tittade så mycket på TV och de filmer vi se hyr vi.
Han tjatade på och hon sa nej flera gånger. Sen sa hon:
Du är inte lite envis va?
Svar: Det måste jag vara, annars blir mina chefter inte glada...
Sen sa hon att hon iaf inte vill ha TV1000 för 200kr i månaden
en sista gång och han gav dig.
Varför ska jag ha TV1000 för 200kr i månaden när jag har brafilm
för samma kostnad och får dessutom precis dom filmerna jag vill...
I killens fall skulle jag skicka inspelningen till någon chef på företaget, eller
gå ner med en skiva till deras huvudkvarter och be att få tala med någon
högt uppsatt och se till att dom lyssnar på det
Visst sa telefonisten på slutet att kunden skulle behöva gå in på nätet för att därigenom säga upp abbonemanget?
Drygt som fan av företaget att göra det så komplicerat att säga upp avtalet. Inte är det där något killen i telefon gjorde på eget initiativ, utan det är garanterat instruktioner han fått från företaget. Ju svårare det är att säga upp ett avtal, ju fler ger upp och har kvar det. Det är inte alla som orkar stå på sig, så företagen tjänar pengar på det. Sen när de inser att de inte kan övertala kunden via telefon, så är det ju bara lägga fram nästa hinder, att man måste logga in nånstans för att sköta det manuellt. Det är så långt från kundservice man kan komma.
Det kanske ligger nån bonus-modell i bakgrunden, som säger att om antal uppsägningar per inkommet samtal är lägre än en viss procent, så får telefonisten lite extra pengar i slutet på månaden.
Upplevde ett liknande problem med Sony Online Entertainment. Det var i stort sett omöjligt att hitta var man avslutade en prenumeration och det var uppenbart att de gömt den med mening. Som sagt, alla orkar inte ta tag i krångliga grejjer utan fortsätter betala eller tänker att jag gör det imorrn, sen är det glömt i nån månad och så har företaget tjänat pengar på det.
Att ta med inspelningen till chefen och spela upp tror jag inte skulle hjälpa, kan rent av bli tvärtom vad man hoppas på. Du kommer då få höra att det är beklagligt, en del fjäsk osv.. Det är allt, möjligtvis att du får med dig en reklampryl. Sen händer inget mer. Möjligtvis att telefonisten får några biobiljetter för att han utfört sina arbetsuppgifter.
EDIT: Jag har jobbat inom call/contact center-branchen i många år. Det är inte alltid åt helvete, men ofta enligt min uppfattning.
Jag håller inte med. Visst, för att sälja på telefon måste man ibland vara rätt hård mot kunden och ställa dom mot väggen med genom att ifrågasätta deras beslut. Typ som den här killen gjorde; "Varför vill du avsluta ditt konto? Jag ser här att det används rätt mycket... blablabla". Den här snubben var dock vansinnigt dryg, och hur svårt är det att vara otrevlig mot någon egentligen? Det svåra är att köra den där taktiken utan att få kunden irriterad. Några saker jag hade gjort:
* Varit mer entusiastisk. Vem vill prata med någon som låter helt uttråkad?
* Påtalat att det inte är några problem att avsluta kontot. Låter som en banal grej, men kunden skall alltid veta att det inte finns några problem - allt går att fixa. Dessutom känns det som man kommer vidare i samtalet; "Vill du avsluta ditt konto? Inga problem, det kan vi fixa!". Han kommer ett steg närmre dit han vill och blir kanske inte lika irriterad när jag frågar varför han vill avsluta det.
* Köpa lite tid. Kunden vill ju att processen skall vara så enkel och snabb som möjligt, så en massa "onödiga" frågor känns bara jobbigt. En enkel grej som "ett ögonblick skall jag bara knappa lite på datorn här...", eller hur man nu vill säga det, gör förmodligen att det känns som en helt vanlig process och han kommer närmare dit han vill. Då kan man ju passa på att snacka lite mer...
* Få kunden att se det från ditt perspektiv. AOL eller vilket annat företag som helst vill väl att kunderna skall vara nöjda, och den här kunden kan ju bidra med värdefull information - därför vill du gärna fråga lite vad som ligger bakom beslutet att säga upp kontot och hur han upplevt det som kund. Råkar han sedan spy galla över AOL är det förmodligen rätt kört att behålla honom som kund, men får man lite positiv feedback sitter man å andra sidan i ett rätt fint läge som säljare. Nöjda kunder brukar inte heller ha så mycket emot att prata med en. Den vägen kan man få information för att hitta en tjänst som passar honom bättre än den han vill avsluta. Är kunden missnöjd kan man förstås alltid prova att påtala de förbättringar som gjorts och förklara att med dittan eller datten kommer han inte uppleva samma problem.
* Efter ovanstående har vi kommit fram till läget där vi faktiskt kan erbjuda något. Förhoppningsvis är kunden fortfarande på gott humör och kanske har man lyckats väcka ett visst intresse. Dvs. fint läge för båda parter. Erbjudandet lägger man sedan fram utefter den information man fått av kunden. Säg att han vill spara pengar, då är det "xxx" han skall ha - med det sparar han si och så mycket. Beroende på produkten, specialerbjudanden och situationen i övrigt får man förstås anpassa lite hur man lägger fram det. Man gör dock inte som den här säljaren som bara rabblade upp något. Vem lyssnar och tar till sig det?
Nu vet jag förstås inte om det faktiskt fanns något vettigt att erbjuda den här kunden. Det lät inte riktigt som det och då kan säljaren faktiskt bara lägga ned på en gång. Vissa påstår att en bra säljare kan kränga sand i Sahara. Jag kallar det skitsnack. Då är man en bluffmakare helt enkelt. Som säljare gäller det att hitta och demonstrera ett värde för kunden... och har man inget av värde är man rökt.
För övrigt har jag aldrig suttit i någon kundsupport och försökt sälja på det där viset, så det här bygger på en snabb analys av situationen.
"Säg "nej tack, inte intresserad - prova någon annan istället"." <-- YES, en telefonförsäljare på forumet sa att det där skulle fungera, är personen som ringer otydlig?
Vad jag minns har jag sagt att det funkar oftast på mig. Största felet jag gjorde som telefonförsäljare var också att jag var lite för snäll. :D
I sådana lägen går jag dock mycket på intrycket jag får av personen. Det brukar märkas om det är läge att fortsätta eller inte. Men, som försäljare ÄR det ett misstag att ge sig för lätt.
Vill man på effektivast sätt slippa någon som kränger mobiltelefonabbonemang är det dock enklast att säga att man precis bundit upp sig på 24 månader. Jag kan inte veta om det är sant och det enda som eventuellt går att sälja till en sådan person är smågrejor som knappt är värt ansträngningen(sånt man annars brukar försöka få med som merförsäljning).
Någon som ringer upp mig och vill sälja något jag inte bett om har inte några rättigheter att ställa några krav på information varför man väljer som man väljer...
Säger jag nej en gång så ska det räcka...
Men flera berättar att dom måste få flera nej och får inte ge
sig innan "kunden" sagt nej så många gånger.
Nu börjas det igen... klart som fan man har rätt att fråga vad man vill, precis som man har rätt att svåra hur man vill. Typ; "Tar du den i stjärten?", "Nej, dra åt helvete!".
Nu börjas det igen... klart som fan man har rätt att fråga vad man vill, precis som man har rätt att svåra hur man vill. Typ; "Tar du den i stjärten?", "Nej, dra åt helvete!".Man vill ju behandla er som människor, inte gärna bara klicka så fort ni kommer med ett erbjudande via telefon eller låtsas som ni inte finns när man träffar er på stan eller i affärer.
Men med eran taktik så tvingas man att behandla er som pundare.
Man vill ju behandla er som människor, inte gärna bara klicka så fort ni kommer med ett erbjudande via telefon eller låtsas som ni inte finns när man träffar er på stan eller i affärer. Med eran taktik så tvingas man att behandla er som en pundare.
Det är förstås tråkigt att du känner dig nödgad att behandla telefonförsäljare som pundare. Men känner du dig så störd på dom är det väl så det får bli. Sen får man väl som säljare försöka jobba sig runt det problemet.
För övrigt är jag inte telefonförsäljare längre. Jag letar efter säljjobb där man jobbar mer på att bygga upp riktig kundkontakt och arbetar mer långsiktigt - något jag kommer vara mycket bättre på.
christian
2006-06-18, 17:47
För övrigt är jag inte telefonförsäljare längre. Jag letar efter säljjobb där man jobbar mer på att bygga upp riktig kundkontakt och arbetar mer långsiktigt - något jag kommer vara mycket bättre på.
Någon speciell anledning?
shadowfire
2006-06-18, 17:54
Ringer man och vill avsluta sitt abonemang så är man nog redan ganska bestämd av sig. Jag tror inte att en sådan försäljare hjälper sitt företag, snarare tvärtom.
Tvärtom, flertalet kunder går att behålla när de vill avsluta något, både abonnemang eller andra tjänster. Ofta handlar det om att man får kunden att själv säga att "ok, jag stannar". Tekniken går ut på att ta reda på kundens behov, orsaken till att kund vill avsluta produkten/tjänsten och sedan knyta ihop säcken. I många fall har kunden bara missförstått något. Så som säljare börjar man att fråga varför kunden vill avsluta sitt abonnemang och sedan öser man på med argument. Ett välbeprövat och vinnande koncept.
vilket pucko!
innan i veckan ringde de en telefonförsäljare till mig och ville att jag skulle byta telefonabonnemang.
det kostar bara x kr. och det är y kr billiger än telia.
och jag frågar: om jag tar detta slipper jag då dom 125 kronorna till telia varje månad?
vadå?
jag betalar 125 kr till telia varje månad pga att det är dom som äger telefonledningarna.
vadå?
enda sättet att komma undan dom är att ringa via bredbandet.
jag ska kolla.
bla bla bla
å så drog hon hela sitt ärende igen.
tack och adjö
blir inte försäljare informerade om verkligheten innan dom börjar sälja sitt skit?
Spray kan du få Abonemang ifrån också.. då slipper du telias kvartalräkning och tjänar en 50 lapp i månaden typ.. (på abonemangs avg asså)
M
shadowfire
2006-06-18, 18:03
* Varit mer entusiastisk. Vem vill prata med någon som låter helt uttråkad?
Korrekt, leendet hördes inte i telefonen osv, där fanns det bra med förbättringspotential.
* Påtalat att det inte är några problem att avsluta kontot. Låter som en banal grej, men kunden skall alltid veta att det inte finns några problem - allt går att fixa. Dessutom känns det som man kommer vidare i samtalet; "Vill du avsluta ditt konto? Inga problem, det kan vi fixa!". Han kommer ett steg närmre dit han vill och blir kanske inte lika irriterad när jag frågar varför han vill avsluta det.
Ja och nej, det är bra att vara positiv o visa sig serviceinriktad gentemot kunden, men man ska undvika att prata om avslutet i huvudtaget då själva ordet "avslut" gör att kunden får en negativ fokus. Det lyckade säljsamtalet går ut på att flytta kundens fokus till möjligheter istället och så fort som möjligt.
* Köpa lite tid. Kunden vill ju att processen skall vara så enkel och snabb som möjligt, så en massa "onödiga" frågor känns bara jobbigt. En enkel grej som "ett ögonblick skall jag bara knappa lite på datorn här...", eller hur man nu vill säga det, gör förmodligen att det känns som en helt vanlig process och han kommer närmare dit han vill. Då kan man ju passa på att snacka lite mer...
Korrekt, killen var inte duktig då han läste sitt manus och förberedde sig med argument, där fanns också förbättringspotential.
* Få kunden att se det från ditt perspektiv. AOL eller vilket annat företag som helst vill väl att kunderna skall vara nöjda, och den här kunden kan ju bidra med värdefull information - därför vill du gärna fråga lite vad som ligger bakom beslutet att säga upp kontot och hur han upplevt det som kund. Råkar han sedan spy galla över AOL är det förmodligen rätt kört att behålla honom som kund, men får man lite positiv feedback sitter man å andra sidan i ett rätt fint läge som säljare. Nöjda kunder brukar inte heller ha så mycket emot att prata med en. Den vägen kan man få information för att hitta en tjänst som passar honom bättre än den han vill avsluta. Är kunden missnöjd kan man förstås alltid prova att påtala de förbättringar som gjorts och förklara att med dittan eller datten kommer han inte uppleva samma problem.
En av de bästa säljare jag har stött har jobbat i Trygg-Hansas reklamationsavdelning och tagit hand om missnöjeskunder som verkligen spytt galla. Han sålde mer än någon annan säljare i "fronten", han såg varje kundkontakt som en möjlighet - inte som ett problem - och han fick utan större medel kunder att sätta fokus på det positiva i produkten istället.
I övrigt hade du en del vettigt att komma med iaf, kul o läsa.
Jag jobbar som coach för telefonförsäljare i inringande verksamhet inom bank/finans, så detta sitter jag med dag ut och dag in (och lyssnar på motsvarande samtal). All heder till de som jobbar med det dock, för det är inget lätt yrke, tvärtom psykiskt krävande och rejält utmanande.
grisbil3n
2006-06-18, 18:09
Ajajaj, vrede! Jävla amerikaner!
Någon speciell anledning?
Flera anledningar. Dels var det en period när Vodafone gick över till Telenor som de sänkte provisionerna och tog bort ett av våra bästa erbjudanden, vilket gjorde det mycket svårare att tjäna några pengar. Under den här tiden flyttade företaget till nya lokaler, något som också gjorde att det gick lite sämre ett tag. När jag börjar komma igång igen sitter jag med en jävla press, jag har ju liksom räkningar att betala, och en del nytt folk som jag får sitta och coacha. Några personer där var sådana som jag aldrig själv skulle anställt. Ingen kul situation för mig, det blir rätt negativ stämning och jag sitter och vantrivs medan jag känner pressen av att jag verkligen måste sälja. Jag kämpar på, för det gick ju helt kalasbra i början, men tillslut känns det helt enkelt som det är dags att hitta ett bättre jobb. Lite tråkigt för cheferna och några till där var riktigt trevliga personer att jobba med, men situationen blev helt enkelt fel och jag mådde bara dåligt av att vara kvar. Då är det bättre att leta nytt jobb och få fram den där glöden igen. Nu har jag dessutom lärt mig väldigt mycket, dels om hur försäljning funkar och dels om att faktiskt lära ut det till andra. Så med den erfarenheten borde jag ha ett mycket bättre utgångsläge nu än jag hade från början. Med det så tror jag möjligheterna öppnar sig för bättre jobb med större möjligheter att utvecklas(mitt mål från början har ju ändå varit att bli bäst, och det tänker jag fan lyckas med :D ).
Ehm, lång utläggning... men så ligger det iaf till. :)
christian
2006-06-18, 18:35
Flera anledningar. Dels var det en period när Vodafone gick över till Telenor som de sänkte provisionerna och tog bort ett av våra bästa erbjudanden, vilket gjorde det mycket svårare att tjäna några pengar. Under den här tiden flyttade företaget till nya lokaler, något som också gjorde att det gick lite sämre ett tag. När jag börjar komma igång igen sitter jag med en jävla press, jag har ju liksom räkningar att betala, och en del nytt folk som jag får sitta och coacha. Några personer där var sådana som jag aldrig själv skulle anställt. Ingen kul situation för mig, det blir rätt negativ stämning och jag sitter och vantrivs medan jag känner pressen av att jag verkligen måste sälja. Jag kämpar på, för det gick ju helt kalasbra i början, men tillslut känns det helt enkelt som det är dags att hitta ett bättre jobb. Lite tråkigt för cheferna och några till där var riktigt trevliga personer att jobba med, men situationen blev helt enkelt fel och jag mådde bara dåligt av att vara kvar. Då är det bättre att leta nytt jobb och få fram den där glöden igen. Nu har jag dessutom lärt mig väldigt mycket, dels om hur försäljning funkar och dels om att faktiskt lära ut det till andra. Så med den erfarenheten borde jag ha ett mycket bättre utgångsläge nu än jag hade från början. Med det så tror jag möjligheterna öppnar sig för bättre jobb med större möjligheter att utvecklas(mitt mål från början har ju ändå varit att bli bäst, och det tänker jag fan lyckas med :D ).
Ehm, lång utläggning... men så ligger det iaf till. :)
Jo, det är lite mycket press på teleförsäljare har jag förstått. Har varit runt på lite callcenters förut i egenskap av IT-fixare och det är riktigt skumma bolag ibland.
Men jag tycker fortfarande inte om teleförsäljare. http://www.kylig.com/bilder/smilies/4-toilet.gifhttp://www.kylig.com/bilder/smilies/bigevilgrin.gif
Korrekt, leendet hördes inte i telefonen osv, där fanns det bra med förbättringspotential.
Precis, han lät ju bara sur och uttråkad. Inte kul att prata med en sån person.
Ja och nej, det är bra att vara positiv o visa sig serviceinriktad gentemot kunden, men man ska undvika att prata om avslutet i huvudtaget då själva ordet "avslut" gör att kunden får en negativ fokus. Det lyckade säljsamtalet går ut på att flytta kundens fokus till möjligheter istället och så fort som möjligt.
Där har du en bra poäng.
Hur hade du velat flytta över kundens fokus?
En av de bästa säljare jag har stött har jobbat i Trygg-Hansas reklamationsavdelning och tagit hand om missnöjeskunder som verkligen spytt galla. Han sålde mer än någon annan säljare i "fronten", han såg varje kundkontakt som en möjlighet - inte som ett problem - och han fick utan större medel kunder att sätta fokus på det positiva i produkten istället.
Så bra vill jag också bli! Du får gärna berätta lite mer hur han gick till väga. :D
I övrigt hade du en del vettigt att komma med iaf, kul o läsa.
Jag jobbar som coach för telefonförsäljare i inringande verksamhet inom bank/finans, så detta sitter jag med dag ut och dag in (och lyssnar på motsvarande samtal). All heder till de som jobbar med det dock, för det är inget lätt yrke, tvärtom psykiskt krävande och rejält utmanande.
Ofan, visste inte att du jobbade med sånt. Kul att du tyckte jag hade en del vettiga synpunkter. Jag har trots allt inte jobbat länge med försäljning och det finns nog väldigt mycket jag kan lära mig. :)
Jo, det är lite mycket press på teleförsäljare har jag förstått. Har varit runt på lite callcenters förut i egenskap av IT-fixare och det är riktigt skumma bolag ibland.
Men jag tycker fortfarande inte om teleförsäljare. http://www.kylig.com/bilder/smilies/4-toilet.gifhttp://www.kylig.com/bilder/smilies/bigevilgrin.gif
Jotack, finns gott om småfifflare och halvkriminella typer...
Wennerberg
2006-06-18, 19:12
När han säger "Om du vill att jag skall avbeställa ditt account, så får du lyssna på mig nu" Blir jag riktigt förbannad. Om en kund ringer in när han inte några bundningar till acountet som helst, och vill acbeställa det, så skall det göras, utan att det frågas varför. Löjligt för fan,
När han säger "Om du vill att jag skall avbeställa ditt account, så får du lyssna på mig nu" Blir jag riktigt förbannad. Om en kund ringer in när han inte några bundningar till acountet som helst, och vill acbeställa det, så skall det göras, utan att det frågas varför. Löjligt för fan,
Det är amerika. Säljaren rabblar ju (om jag kommer ihåg rätt) upp hur en del saker kommer att påverkas iom att kundens account stängs ner. Finns garanterat en mycket bra anledning till att det är så ;)
Jag håller inte med. Visst, för att sälja på telefon måste man ibland vara rätt hård mot kunden och ställa dom mot väggen med genom att ifrågasätta deras beslut. Typ som den här killen gjorde; "Varför vill du avsluta ditt konto?
Jag skulle bli skogstokig om någon skulle börja ifrågasätta varför jag ville säga upp mitt abonnemang. Det ensamt skulle få mig att aldrig mer bli kund hos det företaget.
Jag håller inte med. Visst, för att sälja på telefon måste man ibland vara rätt hård mot kunden och ställa dom mot väggen med genom att ifrågasätta deras beslut. Typ som den här killen gjorde; "Varför vill du avsluta ditt konto? Jag ser här att det används rätt mycket... blablabla".
Varför ska man vara hård mot kunden? En telefonförsäljare som inte förstår "jag är inte intresserad" är i mina ögon antingen
a) totalt pantad
b) totalt pantad
Att sen 99,999% sitter och läser ett manuskript för att företaget som anställer dem inte har en riktig säljutbildning gör det hela ännu värre men huvudfrågan är fortfarande att jag inte är intresserad.
MasterChief
2006-06-19, 09:05
Varför ska man vara hård mot kunden? En telefonförsäljare som inte förstår "jag är inte intresserad" är i mina ögon antingen
a) totalt pantad
b) totalt pantad
Att sen 99,999% sitter och läser ett manuskript för att företaget som anställer dem inte har en riktig säljutbildning gör det hela ännu värre men huvudfrågan är fortfarande att jag inte är intresserad.
Men saken är den att som telefonförsäljare måste man sälja för att tjäna sitt levebröd och alla duktiga säljare vet att man måste "trycka på lite" för att kunna sälja. Ofta blir kunden nöjd och minns inte ens att de slängt ut kommentaren "Jag är inte intresserad".
Det är det svåra med säljanden. Att möta en sådan kommentar (jag inte är intresserad) på ett proffsigt sätt och även kunna känna när man pressat tillräckligt. Men en duktig säljare måste testa vart gränsen går, annars kommer han inte sälja så mycket. En duktig säljare vet när han ska sluta och kan även städa efter sig så att "skadan" är minimal.
Det kommer alltid att finnas människor som bli irriterade/förbannade men det är ju inget nytt...Tycker folk i Sverige mest hela tiden är neggiga.
Men saken är den att som telefonförsäljare måste man sälja för att tjäna sitt levebröd och alla duktiga säljare vet att man måste "trycka på lite" för att kunna sälja. Ofta blir kunden nöjd och minns inte ens att de slängt ut kommentaren "Jag är inte intresserad".
Jag är totalt ointresserad av om den som ringer mig tjänar pengar eller inte, däremot vet jag att jag blir negativt inställd till ett företag där man har pantade säljare. Och en pantad säljare är fortfarande en som försöker övertala mig fast jag inte är intresserad.
MasterChief
2006-06-19, 09:21
Jag är totalt ointresserad av om den som ringer mig tjänar pengar eller inte, däremot vet jag att jag blir negativt inställd till ett företag där man har pantade säljare. Och en pantad säljare är fortfarande en som försöker övertala mig fast jag inte är intresserad.
Har ett företag tagit steget att sälja sina tjänster via telefonförsäljning vet de att de kommer förlora ett antal presumtiva kunder för evigt. Det är en kalkylerad risk. Men som säljare är man pantad om man inte vågar konfrontera en "kund" som direkt häver ut sig att de inte är intresserade. Det är nästintill tjänstefel.
Sett från kundens perspektiv så kan denna "oförmåga" hos säljaren att förstå en enkel mening tolkas som pantat men tyvärr så säljer inte mesiga försäljare något över telefon.
Kortsiktigt: ja. Långsiktigt: nej. Det leder till att alla hatar telefonförsäljare och nekar till allting kategoriskt istället. Men kanske är det just den bristen på logik som gör att du, om jag får gissa, är telefonförsäljare?
Man vill ju behandla er som människor, inte gärna bara klicka så fort ni kommer med ett erbjudande via telefon eller låtsas som ni inte finns när man träffar er på stan eller i affärer.
Men med eran taktik så tvingas man att behandla er som pundare.
Det är verkligen exakt så det ligger till.
Tvärtom, flertalet kunder går att behålla när de vill avsluta något, både abonnemang eller andra tjänster. Ofta handlar det om att man får kunden att själv säga att "ok, jag stannar". Tekniken går ut på att ta reda på kundens behov, orsaken till att kund vill avsluta produkten/tjänsten och sedan knyta ihop säcken. I många fall har kunden bara missförstått något. Så som säljare börjar man att fråga varför kunden vill avsluta sitt abonnemang och sedan öser man på med argument. Ett välbeprövat och vinnande koncept.
Nej den tekniken går ut på att göra det jävligt besvärligt att just avsluta vad det än är som ska avslutas genom att spela på kundens känslor.
Sett från kundens perspektiv så kan denna "oförmåga" hos säljaren att förstå en enkel mening tolkas som pantat men tyvärr så säljer inte mesiga försäljare något över telefon.
Hur kan någon försöka försvara att jag ska måste lägga på luren i örat på en säljare som inte förstår enkel svenska?
Har ett företag tagit steget att sälja sina tjänster via telefonförsäljning vet de att de kommer förlora ett antal presumtiva kunder för evigt. Det är en kalkylerad risk. Men som säljare är man pantad om man inte vågar konfrontera en "kund" som direkt häver ut sig att de inte är intresserade. Det är nästintill tjänstefel.
Så du håller ändå alltså med allt z_bumbi säger, trots att du häver ur dig motsatsen?
020-27 70 00. Ring det numret för att spärra telefonen mot försäljare. Helt immun blir man inte iofs, men man slipper det mesta.
MasterChief
2006-06-19, 10:01
Så du håller ändå alltså med allt z_bumbi säger, trots att du häver ur dig motsatsen?
Jwzrd vräker ur sig sin favvomening: "Aha..du håller med men säger motsatsen".
Du läser illa.
En säljare som till 100% lyssnar på "kunden" får inte så många avslut. Så enkelt är det. Sen må han vara pantad men sett utifrån hans egna plånbok och framtida karriär som säljare måste han våga stå emot kunder som intitialt inte är intresserade. Det är den naturliga reaktionen hos folk som svarar i telefonen: "Nej, jag är inte intresserad".
Jag säger inte vad som är rätt eller fel. Men för en säljare är det nödvändigt att sälja och ingen som suttit med telefonen och måste ha 150 lyft på en dag tänker på "telefonförsäljarnas" framtida rykte.
Det är säljcoachens ansvar att se till att hans säljare inte är odrägliga/oproffsiga etc men ingen coach i världen kommer säga att säljaren ska ta ett nej bokstavligt i alla situationer.
Jag skulle bli skogstokig om någon skulle börja ifrågasätta varför jag ville säga upp mitt abonnemang. Det ensamt skulle få mig att aldrig mer bli kund hos det företaget.
Rent spontant är det nog mångas reaktion när de hör den där inspelningen. Fast sätt en trevligare person i andra änden, som för fram det på ett mycket bättre sätt... Då skulle förmodligen dom flesta lyssnat på honom, utan att bli upprörda.
Nej den tekniken går ut på att göra det jävligt besvärligt att just avsluta vad det än är som ska avslutas genom att spela på kundens känslor.
Du har nog missförstått vad shadowfire menar. Visst går det säker att få kunder att stanna för att man gör det besvärligt, men det han menar är precis det han skriver - man tar reda på vad som ligger bakom beslutet, vad som blivit fel etc. för att se om man kan rätta till det. Tanken behöver inte alls vara att göra det besvärligt, utan det handlar snarare om att försöka tillgodose kundens behov.
Jwzrd vräker ur sig sin favvomening: "Aha..du håller med men säger motsatsen".
Du läser illa.
En säljare som till 100% lyssnar på "kunden" får inte så många avslut. Så enkelt är det. Sen må han vara pantad men sett utifrån hans egna plånbok och framtida karriär som säljare måste han våga stå emot kunder som intitialt inte är intresserade. Det är den naturliga reaktionen hos folk som svarar i telefonen: "Nej, jag är inte intresserad".
Jag säger inte vad som är rätt eller fel. Men för en säljare är det nödvändigt att sälja och ingen som suttit med telefonen och måste ha 150 lyft på en dag tänker på "telefonförsäljarnas" framtida rykte.
Det är säljcoachens ansvar att se till att hans säljare inte är odrägliga/oproffsiga etc men ingen coach i världen kommer säga att säljaren ska ta ett nej bokstavligt i alla situationer.
Men med andra ord så håller du med både mig och z_bumbi nu, trots att du säger motsatsen?
Rent spontant är det nog mångas reaktion när de hör den där inspelningen. Fast sätt en trevligare person i andra änden, som för fram det på ett mycket bättre sätt... Då skulle förmodligen dom flesta lyssnat på honom, utan att bli upprörda.
Du har nog missförstått vad shadowfire menar. Visst går det säker att få kunder att stanna för att man gör det besvärligt, men det han menar är precis det han skriver - man tar reda på vad som ligger bakom beslutet, vad som blivit fel etc. för att se om man kan rätta till det. Tanken behöver inte alls vara att göra det besvärligt, utan det handlar snarare om att försöka tillgodose kundens behov.
Men varför tycker du att det mest rimliga i en situation där någon ber dig om något, är att övertyga honom eller henne om att dom egentligen inte vill det dom påstår sig vilja?
a) totalt pantad
b) totalt pantad
Man måste vara hård därför att man säljer jävligt dåligt annars. Och det handlar inte bara om att försöka komma förbi ett "jag är inte intresserad". Många som faktiskt är intresserade har en alldeles fantastisk förmåga att vara veliga och dra ut på tiden. Som säljare vill du helst avsluta nu på en gång. Då måste man helt enkelt ligga på kunden och försöka styra samtalet mot ett avslut.
Man måste vara hård därför att man säljer jävligt dåligt annars. Och det handlar inte bara om att försöka komma förbi ett "jag är inte intresserad". Många som faktiskt är intresserade har en alldeles fantastisk förmåga att vara veliga och dra ut på tiden. Som säljare vill du helst avsluta nu på en gång. Då måste man helt enkelt ligga på kunden och försöka styra samtalet mot ett avslut.
Visst, det är säljarens position i det hela, det är ju hans jobb. Men du inser väl att du kan vara en effektiv och bra säljare samtidigt som alla du ringer till hatar dig nästan omedelbart?
MasterChief
2006-06-19, 13:30
Men med andra ord så håller du med både mig och z_bumbi nu, trots att du säger motsatsen?
Det är helt upp till någon att tycka säljaren är pantad. Men jag tolkade z_bumbis inlägg som att han inte kunde begripa varför säljaren betedde sig på detta, enligt honom kontraproduktiva sätt:
"Varför ska man vara hård mot kunden? En telefonförsäljare som inte förstår "jag är inte intresserad" är i mina ögon antingen
a) totalt pantad
b) totalt pantad"
Sett från säljarens perspektiv är han inte pantad eftersom försäljning handlar om att vara lite pain in the ass. Comprende?
MasterChief
2006-06-19, 13:31
Visst, det är säljarens position i det hela, det är ju hans jobb. Men du inser väl att du kan vara en effektiv och bra säljare samtidigt som alla du ringer till hatar dig nästan omedelbart?
Hur många år har du jobbat som säljare?
Det är helt upp till någon att tycka säljaren är pantad. Men jag tolkade z_bumbis inlägg som att han inte kunde begripa varför säljaren betedde sig på detta, enligt honom kontraproduktiva sätt:
"Varför ska man vara hård mot kunden? En telefonförsäljare som inte förstår "jag är inte intresserad" är i mina ögon antingen
a) totalt pantad
b) totalt pantad"
Sett från säljarens perspektiv är han inte pantad eftersom försäljning handlar om att vara lite pain in the ass. Comprende?
Jag är inte intresserad av att du ska förstå det jag säger öht eller att du nödvändigtvis får som du vill. Men om du argumenterar mot mig som säljare i det här sammanhanget och därmed häver ur sig saker som du inte förstår så är det mitt jobb att övertyga dig om att du har fel.
Hur många år har du jobbat som säljare?
Hur många gånger har du cyklat baklänges?
(dvs: hur hör det hit?)
MasterChief
2006-06-19, 13:50
Jag är inte intresserad av att du ska förstå det jag säger öht eller att du nödvändigtvis får som du vill. Men om du argumenterar mot mig som säljare i det här sammanhanget och därmed häver ur sig saker som du inte förstår så är det mitt jobb att övertyga dig om att du har fel.
Eftersom jag häver ur mig saker som jag inte förstår så kan du väl skriva ner mina tankevurpor i punktform istället för att konstant bara upplysa mig om att jag har fel. Kanske kan jag lära mig något på kuppen.
Eftersom jag häver ur mig saker som jag inte förstår så kan du väl skriva ner mina tankevurpor i punktform istället för att konstant bara upplysa mig om att jag har fel. Kanske kan jag lära mig något på kuppen.
Återigen: påminn mig om varför det är du som avgör det? Jag är säljaren här och vet bäst, basta.
Nej, det kan man inte. Personer som omedelbart hatar en när man ringer är förmodligen helt oresonliga. Det är rätt svårt att sälja då. Däremot funkar det givetvis att sälja utan att vinna någon popularitetstävling. Telefonförsäljare är i regel illa omtyckta, och det har jag givetvis viss förståelse för. Ringer man och stör folk och vågar vara lite besvärlig skapar man givetvis irritation. Dessutom finns det en hel del inkompetenta försäljare som inte bara är lite irriterande.
En sak som annars måste förstås i sammanhanget är att ni som kastar bajs på säljare förmodligen har en rätt snäv bild. Vet ni hur det är att snacka med en riktigt jävla duktig säljare? Jag har för egen del jobbat med ett par stycken och jag har haft förmånen att träffa några av dom bästa i landet.
Min förra chef hade t.ex. en helt fantastisk förmåga att vara stenhård mot alla kunder och fortfarande framstå som en trevlig person. Då menar jag verkligen att han förmodligen skulle kunna ringa farbror jwzrd för att ligga på och försöka sälja, utan att samtalet skulle bli eller upplevas som det minsta otrevligt. Det handlar om personligt sätt och hur man lägger fram allt och snackar med "kunden". Om jag försökte samma sak hade det inte alls gått lika bra.
En arbetskamrat till mig fick mig veterligen aldrig ett otrevligt svar under tiden jag jobbade där. Han var inte alls lika rättfram som chefen, men han fick folk dit han ville ändå. Det finns väldigt få personer med samma sociala förmåga som han, vilket såklart var till väldigt stor hjälp för honom. Han var helt enkelt avslappnad, naturlig och en jävligt trevlig person(på riktigt alltså, inte en sån som låtsas vara trevlig). Det är en sådan som förmodligen hade fått en dejt med fröken Cilia, över telefon.
Min poäng är att verkligheten inte alltid stämmer överens med er bild om hur det är att snacka med säljare och hur saker och ting uppfattas. Visst, det finns många som är lätta att bli förbannade på, men sen finns det helt enkelt dom som tar sig innanför muren utan att väcka en massa negativa känslor.
svar nej, jag vill inte bli ifrågasatt i den här situationen. Jag har blivit det av andra säljare som iofs var trevliga men försökte få mig att ändra mitt beslut. Nu blev jag inte skogstokig arg på dom utan försökte vara trevlig men inuti. Däremot kommer jag nog aldrig använda mig av dom företagen igen eftersom dom gjorde det knöligt för mig att lämna.
svar nej, jag vill inte bli ifrågasatt i den här situationen. Jag har blivit det av andra säljare som iofs var trevliga men försökte få mig att ändra mitt beslut. Nu blev jag inte skogstokig arg på dom utan försökte vara trevlig men inuti. Däremot kommer jag nog aldrig använda mig av dom företagen igen eftersom dom gjorde det knöligt för mig att lämna.
Okej, du ogillar det helt enkelt väldigt mycket. Jag tror inte det är så många som skulle reagera på samma sätt.
Så länge kunden inte har någon koll så fungerar nog säljarens (i detta fall) taktik riktigt bra. Men om jag ska ta mig själv som exempel så kollar jag alltid upp mina alternativ, och har redan bestämt mig innan jag ringer. Det enda säljaren kan göra för att företaget ska ha kvar sitt förmodade bra rykte hos mig då är att fixa allt så smidigt som möjligt. Fast jag tror det är vanligare att folk inte har någon koll, vilket gör att säljaren förmodligen tjänar på en lite mer aggresiv taktik, även om det innebär att någon % aldrig återkommer som kunder.
Pudzianovski
2006-06-19, 14:20
För det första: Det är inte försäljaren som ringer upp i detta fallet. Det är kunden som ringer och vill avsluta sitt abonnemang.
Kunden har alltid rätt.
Supportkillen på AOL är blåst. Alla som tycker något annat är dumma i huvudet eller insnöade försäljare. :thumbup:
Så länge kunden inte har någon koll så fungerar nog säljarens (i detta fall) taktik riktigt bra. Men om jag ska ta mig själv som exempel så kollar jag alltid upp mina alternativ, och har redan bestämt mig innan jag ringer. Det enda säljaren kan göra för att företaget ska ha kvar sitt förmodade bra rykte hos mig då är att fixa allt så smidigt som möjligt. Fast jag tror det är vanligare att folk inte har någon koll, vilket gör att säljaren förmodligen tjänar på en lite mer aggresiv taktik, även om det innebär att någon % aldrig återkommer som kunder.
Fast även om du har kollat upp alla alternativ vet du inte vad just den här säljaren kan fixa åt dig. Jag har själv ringt till många som redan kollat upp vad dom vill ha men ändå lyckats vända dom. Ibland är det rätt enkelt, man kan t.ex. erbjuda något mervärde till ett riktigt bra pris. När jag sålde kunde det exempelvis bli ett par gratismånader plus att jag fixade ett riktigt bra pris på en mobiltelefon. Alltså, sånt som kunden kanske inte sett när han kollat på internet eller liknande.
Obehaglig arbetsmarknad det är, usch.
Fast även om du har kollat upp alla alternativ vet du inte vad just den här säljaren kan fixa åt dig. Jag har själv ringt till många som redan kollat upp vad dom vill ha men ändå lyckats vända dom. Ibland är det rätt enkelt, man kan t.ex. erbjuda något mervärde till ett riktigt bra pris. När jag sålde kunde det exempelvis bli ett par gratismånader plus att jag fixade ett riktigt bra pris på en mobiltelefon. Alltså, sånt som kunden kanske inte sett när han kollat på internet eller liknande.
Jag prutar naturligtvis om jag gillar tjänsten som jag ska avsluta. Får jag den inte billigare än motsvarande någon annanstans så skiter jag i det, oavsett vad säljaren erbjuder. Vid nytecknande prutar jag också om det är möjligt, får jag inte det jag vill ha så går jag någon annanstans.
Det där är fortfarande ur försäljarens perspektiv. Personen du sålde till, var hon nöjd nästa månad eller känner hon sig lurad? Tricket är att det inte spelar någon som helst roll för dig när det handlar om att t ex sälja telefonabonnemang eftersom nästa försäljningstillfälle inte är förrän om kanske 2 år, och den du sålde till kommer sannolikt inte att berätta för andra att hon känner sig lurad.
Många blir stressade av situationen under samtalet och under pressen fattas beslutet att helt enkelt ta försäljarens bud eftersom ingen vill känna sig dum som inte förstår skillnaden mellan alternativen, eller t ex varför en given förmån är(/eller inte är) bra. Som konsument är detta negativt, för försäljaren som enbart jobbar med "nysälj" är det enbart positivt. Det finns ju ingen återkoppling.
Supporten ska inte "sälja" någonting. Dom ska hjälpa kunden.
Supporten ska inte "sälja" någonting. Dom ska hjälpa kunden.
Tack, det blev mycket bättre nu när vi fick det klarlagt.
Jag tror ibland att din sarkasm är det som håller mig vid liv genom arbetsdagarna :laugh:
Jag tror ibland att din sarkasm är det som håller mig vid liv genom arbetsdagarna :laugh:
Glad att jag kan hjälpa till :)
Varsågod. Jag lever ju för att förklara saker för dig.
Det där är fortfarande ur försäljarens perspektiv. Personen du sålde till, var hon nöjd nästa månad eller känner hon sig lurad? Tricket är att det inte spelar någon som helst roll för dig när det handlar om att t ex sälja telefonabonnemang eftersom nästa försäljningstillfälle inte är förrän om kanske 2 år, och den du sålde till kommer sannolikt inte att berätta för andra att hon känner sig lurad.
Jag tycker själv att det tråkiga med telefonförsäljning är just det svåra med att bygga upp bra kundkontakter, men det du skriver är inte riktigt sant. En del jobbar visserligen på det sättet och en missnöjd kund är inte lika illa för en telefonförsäljare som för kanske en bilförsäljare. Grejen är dock att man kan ha stor nytta av nöjda kunder, om man bara anstränger sig lite extra. Kanske speciellt eftersom rätt få telefonförsäljare verkligen gör det. Jag menar, säg att jag ringer upp en kund efter två månader och frågar hur det har funkat och om kunden är nöjd. Den kunden lär bli positivt överraskad och har vi då en nöjd kund kan man dels få tips om vänner och bekanta som kan tänkas vara intresserade av samma produkt/tjänst och i framtiden kanske personen återkommer till just dig när det är dags att förlänga avtalet. Är kunden ett företag händer det också att dom nyanställer vilket kan leda till ytterligare försäljning.
Kort och gott - en nöjd kund är en jävligt bra kund.
Många blir stressade av situationen under samtalet och under pressen fattas beslutet att helt enkelt ta försäljarens bud eftersom ingen vill känna sig dum som inte förstår skillnaden mellan alternativen, eller t ex varför en given förmån är(/eller inte är) bra. Som konsument är detta negativt, för försäljaren som enbart jobbar med "nysälj" är det enbart positivt. Det finns ju ingen återkoppling.
Många som blir stressade sparkar bakut så det funkar inte alltid. Svaga personer kan bli utnyttjade på det sättet. Tyvär. Bästa sättet är dock enligt min erfarenhet att göra det så enkelt som möjligt. Det skall inte vara krångligt och förvirrande utan klart, tydligt och enkelt. Skillnaden mellan alternativen behöver inte heller alltid vara så viktig. När jag krängde mobilabbonemang handlade det främst om att kunderna skulle spara pengar. Ibland riktigt jäkla stora summor. Sen kanske någon konkurrent är billigare, men man får inte ditten eller datten osv. Det är inte konsumentupplysning säljaren sysslar med. Vad man gör är att visa på värdet i den produkt man har. En nöjd kund är den som fått vad som utlovats.
a) totalt pantad
b) totalt pantad"
Om det innebär att man inte har normal folkvett är det ju värre än att vara pantad för då är det något han/hon kan påverka själv i högre grad?
MasterChief
2006-06-19, 17:02
Om det innebär att man inte har normal folkvett är det ju värre än att vara pantad för då är det något han/hon kan påverka själv i högre grad?
Därför så få lyckas med telefonförsäljning. Man måste stå emot sitt folkvett och våga ställa obekväma frågor. Sett från säljarens perspektiv är du inget annat än en stor vandrande plånbok som han försöker snacka pengar ur. :D
Därför så få lyckas med telefonförsäljning. Man måste stå emot sitt folkvett och våga ställa obekväma frågor.
Med andra ord är en telefonförsäljare alltså pantad? Vilket jag hävdade från början.
Med andra ord är en telefonförsäljare alltså pantad? Vilket jag hävdade från början.
Vad har folkvett med pantad att göra? Är man medveten om vad man gör och varför man gör det är man knappast pantad.
shadowfire
2006-06-19, 17:57
Många förvånansvärt bra inlägg av jwzrd får jag säga och likaså från yes.
Tillägg är att majoriteten av alla människor säger "tack, men nejtack" till en vara/produkt direkt, innan de ens vet vad det handlar om. Så "tack men jag är inte intresserad" ingår i en försäljares vardag att få höra.
Det är därför ett större företag med de rätta verktygen för statistik på avslutsfrekvens hos säljare, märker man att säljaren har förvånansvärt många kunder som snabbt avslutar eller ångrar sina val så är det stor sannolikhet att just den säljaren har en för vågad taktik. Så det beror lite på hur arbetsgivaren väljer att jobba (och hur många man är om sina kunder långsiktigt).
Sedan handlar mkt om behovsanalys också, att snabbt stämma av kunden o lägga sig på en nivå därefter. En paragrafryttare bör man kanske inte bemöta med paragrafer om man inte är rejält påläst själv. Så det gäller att snabbt hitta omvägar, en prispressare som har läst på om priserna kan man komma åt genom andra vägar.
Försäljning är skitkul :hbang:
Vad har folkvett med pantad att göra? Är man medveten om vad man gör och varför man gör det är man knappast pantad.
Har man ingen folkvett är man väl ganska pantad? Socialt missanpassad passar iofs bättre in än pantad så vi kan köra på det istället.
Har man ingen folkvett är man väl ganska pantad? Socialt missanpassad passar iofs bättre in än pantad så vi kan köra på det istället.
Det beror ju på om man själv väljer att inte ha folkvett (eller att vara socialt missanpassad) eller inte. Finns det en vettig anledning (t.ex sälja mer i detta fallet) att skippa folkvettet så är det som sagt inte pantat. Är man bara dum i huvudet och inte fattar bättre så kanske man är pantad.
Det beror ju på om man själv väljer att inte ha folkvett (eller att vara socialt missanpassad) eller inte. Finns det en vettig anledning (t.ex sälja mer i detta fallet) att skippa folkvettet så är det som sagt inte pantat. Är man bara dum i huvudet och inte fattar bättre så kanske man är pantad.
Är det en vettig anledning?
Är det en vettig anledning?
Att få pengar till hyra och mat?
Att få pengar till hyra och mat?
Så man kan strunta i folkvett om man behöver pengar men annars inte?
Så man kan strunta i folkvett om man behöver pengar men annars inte?
Om det krävs för att utföra sitt jobb på ett bra sätt, ja?
Så man är pantad eller socialt missanpassad för att man vågar ställa obkeväma frågor? Vad är det då att som moderator öppet förolämpa ett antal medlemmar på ett forum?
Så man är pantad eller socialt missanpassad för att man vågar ställa obkeväma frågor? Vad är det då att som moderator öppet förolämpa ett antal medlemmar på ett forum?
Jag har inte sagt något om obekväma frågor, det jag säger är att om man inte fattar meningen "Jag är inte intresserad" så är man antingen pantad eller om man fattade meningen och väljer att strunta i den så har man en stor brist i sitt folkvett aka socialt missanpassad.
Jag har inte sagt något om obekväma frågor, det jag säger är att om man inte fattar meningen "Jag är inte intresserad" så är man antingen pantad eller om man fattade meningen och väljer att strunta i den så har man en stor brist i sitt folkvett aka socialt missanpassad.
Nej, man är försäljare och därmed förpassad till dom otrevligas skara.
Lugn med växlarna nu fröken, det handlar varken om obekväma frågor eller förolämpningar. Det handlar, som z_bumbi redan säger, om att ÖVERALLT annars så betyder: "Nej tack", "jag är inte intresserad" osv verkligen ordalydelsen och inte: "Berätta gärna mer om vad det är du månglar o snälle nasare!".
-Jag är inte intresserad och för att du inte ska försöka argumentera om varför jag
inte är det så ska jag hjälpa mig själv med att inte bli irriterande på ditt tjat
och dessutom spara din tid så du kan ringa och tråka någon annan oskyldig.
Klick.
Körde jag med idag, Omega 3 tror jag det var...
shadowfire
2006-06-19, 20:43
Vet en kampanj vi körde en sväng där vi erbjöd kunder en produkt gratis. Precis helt kostnadsfritt och inga hållhakar eller bindningstider. Nästan varenda kotte sa "Nej tack, inte intresserad" direkt, men så fort man presenterade att det var gratis utan förpliktelser så ville genast alla veta mer och tackade ja.
Slutsats? "Nej, är inte intresserad" är bara en invändning o behöver inte vara ett självklart "nejtack", beroende på hur mkt kunden vet/inte vet.
hammer95
2006-06-19, 20:56
Jag blir så arg på telefonförsäljare*grr27* *grr27* *grr27*
Därför så få lyckas med telefonförsäljning. Man måste stå emot sitt folkvett och våga ställa obekväma frågor.
Och därefter drar du följande slutsats:
Men okej, förstår man inte meningen "jag är inte intresserad" har man antingen problem med språket eller så är man dum. Struntar man i den så riskerar man måhända att vara otrevlig, som jwzrd påpekar, men det gör en varken dum eller socialt missanpassad. Fast du fortsätter gärna envisas om det genom uppenbart bristande logik.
Lugn med växlarna nu fröken, det handlar varken om obekväma frågor eller förolämpningar. Det handlar, som z_bumbi redan säger, om att ÖVERALLT annars så betyder: "Nej tack", "jag är inte intresserad" osv verkligen ordalydelsen och inte: "Berätta gärna mer om vad det är du månglar o snälle nasare!".
Visst, och anledningen till att de flesta säljare försöker fortsätta trots ett "nej tack!" har ju redan förklarats.
Och även om bumbi inte riktat sig direkt mot någon så är vi några stycken som han indirekt kallat för dumma och socialt missanpassade. Vad hade du kallat det om han istället häver ur sig att programmering tyder på borderline och oidipuskomplex?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.