handdator

Visa fullständig version : Bygga en portabel stereo

Nejv
2006-06-18, 10:51
Okej så jag funderar i banorna kring att bygga en portabel stereo utav lämpligtvis ett par mellanstora högtalare, en portabel cd-spelare och ett bilbatteri.

Detta för att kunna spela någorlunda hög musik på Roskildefestivalen.

Frågor:

Tror ni ett bilbatteri räcker tillräckligt länge?
Kommer man behöva någon form av förstärkare?
Allmänna tips angående konstruktion/delar?

Yankeee
2006-06-18, 10:52
Finns det inget bättre alternativ än ett bilbatteri? :)

Nejv
2006-06-18, 10:53
Finns det inget bättre alternativ än ett bilbatteri? :)

Jag vet inte inte, har du något förslag?

Jag tror nämligen inte att det finns möjlighet till att ladda något där vilket medför att batteriet behöver räcka i en vecka.

hum
2006-06-18, 10:53
Grejen är ju att den inte blir särskilt portabel.. batteri + steg osv blir tungt!

Yankeee
2006-06-18, 10:54
Jag vet inte inte, har du något förslag?

Nej, jag har ju inte det :)

reinholdsson
2006-06-18, 10:55
Koppla in er på gatubelysningen :)

Nejv
Javisst det blir tungt men poängen är att man bygger något av billiga delar så att man kan dumpa skiten där sen. :P

hum
kände mig snäll

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=121996

timoat
Okej så jag funderar i banorna kring att bygga en portabel stereo utav lämpligtvis ett par mellanstora högtalare, en portabel cd-spelare och ett bilbatteri.

Frågor:

Det är ju inte 1995 dude!
Har du ingen MP3/HDD spelare?
Finns grymma högtalare man kopplar in direkt till dem! Flaggskeppet är nog Ipod Hi-Fi.

Nejv
Koppla in er på gatubelysningen :)

Mjo det fungerar ju... Om det finns gatulyktor mitt på fälten. Men det gör det inte. :D

Fettecke
2006-06-18, 10:57
mellanstora högtalare(3 vägs speakers m. 8-10" bas osv) kommer du nog att behöva en stärkare till. stärkaren som sitter i din lilla cd-spelare är nog inte så kraftfull.

Alt. att du har ett par bra datorhögtalare med aktiv stärkare i. det går att få tag på för ett par tusen om du verkligen behöver...

jag vet att vissa kör med elaggregat som drivs med diesel eller annat drivmedel.

ArooN
2006-06-18, 10:58

Frågor:

Ett bilbatteri kommer du långt på!
Men tänk på vikten (10-20kg)
En förstärkare måste du ha, ett bilslutsteg funkar perfekt.
Har själv byggt en "strandstereo"
Men den drevs av ett mc-batteri på 12Ah som i sin tur drev ett bilslutsteg på 2x50w som i sin tur drev 2x4" som spelar helt ok vid normala situationer, men på en festival skulle den nog inte riktigt räcka till.
Som signalkälla hade jag en aux-kabel in på lågnivån på slutsteget från en Mp3-spelare.
Har tyvärr inga bilder på datorn.
Men fråga gärna så skall jag försöka hjälpa dig.

aliquis
2006-06-18, 14:02
Bekant körde många somrar med jvc boomblaster och bilbatteri på en sådan där pensionärskärra fast utan väska. Satt fast med sådana däringa lastremmar (de som går att sträcka ut.)

z_bumbi
2006-06-18, 16:36
Det är ju inte 1995 dude!
Har du ingen MP3/HDD spelare?
Finns grymma högtalare man kopplar in direkt till dem! Flaggskeppet är nog Ipod Hi-Fi.

Låter de lika bra som ett par bilhögtalare i en låda samtidigt som de håller att en full punkare ramlar över dem?
Allt man tar med till en festival ska man vara beredd att lämna kvar där..

Ett bilbatteri räcker ganska långt, jag har för mig några av inventarierna på Hultsfred fick ett batteri att räcka i 4-5 dagar och då körde de samma skiva/band nonstop. (Någon mer som tänker på Latin Kings? :D ). I värsta fall lyfter man ur batteriet från bilen och kör på det ett tag och sen skjuter man igång bilen när man ska åka hem.

Nejv
2006-06-18, 17:59
Precis, man måste ju gå in med inställningen att man antagligen dumpar skiten där. :P

mangs
2006-06-19, 09:46
Om vikten är av mindre betydelse skulle ju ett bilbatteri fungera bra. Sedan hade jag köpt en billig bilstereo med hyffsad integrerad förstärkare eller ännu bättre om du hittar ett slutsteg billigt där du sedan kan koppla in din MP3-spelare. Högtalare kan du köpa billigt på blocket antingen färdiga eller om du vill bygga själv med bilhögtalare. Det är ingen större skillnad om du väljer att använda högtalare för hemmabruk eller bil om du ändå tänker dumpa skiten där.

Eftersom ändamålet är att spela så högt som möjligt under några få dagar och sedan dumpa den snarare än ett det skall bli en låda som du kommer använda vid flera olika tillfällen framöver så bygg en ful låda i spån där du stoppar in batteriet och slutsteget. Bygg sedan in lite högtalarelement med filter som låter mer högt än bra och du är redo.

Lycka till

kneger
2006-06-19, 10:00
koppla det till dynamon på en cykel och sätt igång o cykla om ni vill lyssna på musik. det ger motion också.

dynamo
2006-06-19, 10:09
koppla det till dynamon på en cykel och sätt igång o cykla om ni vill lyssna på musik. det ger motion också.

Jag vill inte gärna att någon pluggar kablar i mig, vare sig jag är cykelburen eller ej! *slap*