Visa fullständig version : Hur gör ni när folk säger saker som inte stämmer?
Jag satt på jobbet och funderade på hur man ska bete sig när folk vräker ur sig saker som inte är sanna. Som t ex "Man blir förkyld av att åka bil med rutan nere". Håller ni tyst och tänker på något annat eller påpekar ni att personen har fel?
I stort sett varje dag hör jag konstigheter som folk har hört någonstans eller läst i AB. På mitt förra jobb brukade jag påpeka felaktigheter och förklara hur det ligger till, vilket ledde till att alla tyckte jag var jordens största besserwisser som "alltid skulle ha rätt". Nu brukar jag mest försöka ignorera.
Hur gör ni?
Jag brukar också mest ignorera. Eller så lägger jag in en liten kommentar för att se om det finns en öppning för att höra andra åsikter. Ibland gör det det då kan man diskutera annars är det inte lönt.
Sen får man akta sig för det är mycket konstigt som sägs och det är lätt att bli den som alltid ska ha en annan åsikt.
Man blir förkyld när man åker bil med rutan nere.
Strunta i det. Finns ingen anledning att lägga energi på att förklara saker för folk som ändå inte kommer att tro på dig.
lol?
King Grub
2006-06-18, 09:37
Det enda man får är nackspärr. *slap*
Jag har en irriterande tendens att rätta andra, vare sig dom vill det eller inte. :cool:
reinholdsson
2006-06-18, 09:37
Jag struntar i dem, speciellt om de låter bergsäkra på att de har rätt med.
Ignorerar oftast, utbildar ibland.
Pepparkakssmurfen
2006-06-18, 09:39
Det beror på vem det är som säger påståendet,är det någon jag känner bra kan jag påpeka och låta personen få ta del av sanningen.
Är det någon okänd/någon jag inte känner bra/ovän låter jag dem fortsätta tro vad de vill,orkar inte bry mig.
Som i det här fallet med bilrutan så orkar jag inte bry mig ;)
userfriendly
2006-06-18, 09:41
Beror ju lite på vad folk säger oxå..
vill man vara ond låter man ju folk gå omkring och tro att det som är fel är sant så att de i frmatidne gör bort sig eller gör fel :devil:
Rättar aldrig andra i verkliga livet, dom flesta tror dig som sagt inte iaf och jag har heller inget behov av att alltid ha rätt eller bemästra andra på ngt vis. Vad tjänar det till:)
Är en bra regel tycker jag att aldrig försöka pracka på andra dina egna ideer
Ställer en följdfråga för att se hur de tänker...om de tänker.
Beror ju lite på vad folk säger oxå..
vill man vara ond låter man ju folk gå omkring och tro att det som är fel är sant så att de i frmatidne gör bort sig eller gör fel :devil:
fst jag orkar inte ta på mig ansvaret för om andra ska göra bort sig eller inte.
mangemani
2006-06-18, 09:44
om jag vet hur det egentligen ligger till,så säger jag det 1 gång,vägrar personen då att lyssna,så finns det inte så mycket mer att göra,då iggnonerar jag.
Är en bra regel tycker jag att aldrig försöka pracka på andra dina egna ideer
Nu är det ju dock snarare tvärtom. Att de försöker pracka på mig sina idéer medan jag sitter på Sanningen (tm).
lol?
Klart man blir, om man är frusen eller har nackspärr är man mer mottaglig för smitta.
Nu är det ju dock snarare tvärtom. Att de försöker pracka på mig sina idéer medan jag sitter på Sanningen (tm).
Folk klarar i regel inte att bli rättade. Jag föredrar iallafall att bara nicka och säga "mm" istället för att dra igång en diskussion som med största sannolikhet inte kommer att föra något gott med sig.
Varför ens bry sig? bara nicka instämmande eller inte göra ngt alls, vänj dig av med att bry dig om du nu gör det, ditt liv blir enklare och mer bekymmersfritt.
tycker jag altså:)
Klart man blir, om man är frusen eller har nackspärr är man mer mottaglig för smitta.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1095037&postcount=13
Folk klarar i regel inte att bli rättade. Jag föredrar iallafall att bara nicka och säga "mm" istället för att dra igång en diskussion som med största sannolikhet inte kommer att föra något gott med sig.
Ja, jag har insett att det är mer taktiskt att göra så.
Om någon nämner något i förbifarten kan det kvitta, men försöker dom, som du säger, att övertyga en om något som inte stämmer brukar jag till att börja med utmana dom att slå vad 1000 spänn. Sen går jag och googlar fram lite fakta att presentera för dom. Folk blir väldigt osäkra när pengar är involverat. 1000 spänn är för mycket att förlora, men ändå tillräckligt lite för att det ska tas på allvar. Till skillnad om man säger "Kom igen, jag slår vad om en miljon!"
Ställer en följdfråga för att se hur de tänker...om de tänker.Medhåll
Om någon nämner något i förbifarten kan det kvitta, men försöker dom, som du säger, att övertyga en om något som inte stämmer brukar jag till att börja med utmana dom att slå vad 1000 spänn. Sen går jag och googlar fram lite fakta att presentera för dom. Folk blir väldigt osäkra när pengar är involverat. 1000 spänn är för mycket att förlora, men ändå tillräckligt lite för att det ska tas på allvar. Till skillnad om man säger "Kom igen, jag slår vad om en miljon!"
Om du måste satsa pengar för att få trovärdighet så... ja.
Ok, :thumbup: Jag försökte mest vara dryg, men får ge mig och vara dryg nånananstans.
Ok, :thumbup: Jag försökte mest vara dryg, men får ge mig och vara dryg nånananstans.
Försöka går ju alltid :)
Jag satt på jobbet och funderade på hur man ska bete sig när folk vräker ur sig saker som inte är sanna. Som t ex "Man blir förkyld av att åka bil med rutan nere". Håller ni tyst och tänker på något annat eller påpekar ni att personen har fel?
I stort sett varje dag hör jag konstigheter som folk har hört någonstans eller läst i AB. På mitt förra jobb brukade jag påpeka felaktigheter och förklara hur det ligger till, vilket ledde till att alla tyckte jag var jordens största besserwisser som "alltid skulle ha rätt". Nu brukar jag mest försöka ignorera.
Hur gör ni?
Jag brukar i bästa Grahn anda kräva en källa på det.
:hbang:
Då tycker ju folk att man är ännu mer dryg som kräver bevis för allt som de tycker är allmänt känt. I mångas värld är det lika sant att man blir sjuk av kyla som att jorden är rund.
Jag brukar göra det omvända, visa källor. Som visar att jag har rätt såklart. Men händer det ofta blir det jobbigt i längden.
Ingen som brukar svara med en rak höger?
:laugh:
Det brukar komma när dem bevisar man själv har fel.
Haha, det gäller att undanröja alla bevis på sina misstag.
Rättar med ett leende för att sätta dem på plats, moahahah. :D
The_RobRoy
2006-06-18, 10:32
*antecknar* ska inte sätta piranha på plats om vi träffas.
Jag säger:
Nej det blir man inte, förkylning har inget med kyla att göra
utan ett virus. Har du viruset i kroppen kommer du bli förkyld.
Dock så hjälper man viruset att få fäste om man samtidigt utsätter
sig för något som gör kroppens immunförsvar tillfälligt svagare...
Dock så hjälper man viruset att få fäste om man samtidigt utsätter
sig för något som gör kroppens immunförsvar tillfälligt svagare...
Bra tillfälle att inviga denna tråden.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=72719
Jag brukar rätta folk, iaf om de pratar med mig, vilket de ofta gör. Som när folk säger att man får platt mage av att köra situps samtidigt som de sitter och ölar *rolleyes*
Eller när de pratar politik med mig, då jeeeevlar tjötar jag på bra.
- "När man deffar ska man bara äta sallad."
- "Man ska bara äta protein och inte kolhydrater efter ett styrketräningspass."
En del saker kan man bara inte låta bli att rätta. Jag är medveten om att man kan låta dryg om man ska rätta allt och alla så jag försöker göra det så lite som möjligt.
I 9.5 av 10 fall skiter jag i det eftersom det inte är mitt problem, och personerna ändå inte lägger så mycket vikt vid det, utan ser det oftast som triviala fakta.
Är det en nära vän och jag misstänker att personen kommer lägga stor vikt vid det (typ basera en diet på nån "metod" som fanns i aftonbladet) så säger jag till, men då gör jag det även med eftertryck. Jag sticker inte bara in huvudet och säger att det är fel, utan jag förklarar noggrant och försöker vara så pedagogisk jag kan.
Men klarar man inte av att skita i att rätta folk så ÄR man en besserwisser. Man tänker inte på personerna man rättar, man tänker bara på sitt eget ego.
Jag brukar rätta folk, iaf om de pratar med mig, vilket de ofta gör. Som när folk säger att man får platt mage av att köra situps samtidigt som de sitter och ölar *rolleyes*
Eller när de pratar politik med mig, då jeeeevlar tjötar jag på bra.
:D
Tv shop är gud.
Hmm i min bekantstapskrets säger ja alltid min åsikt om jag anser nån ha fel.. men det hände bla på jobbet en del att man bara inte orkade då vissa är så trångsynta/blåsta att de inte ens fattar om de får sanningen uppkörda i aschlet med milt våld *screwy* och är man inte på porslinskastar humör tycker jag inte det ger nåt att ge sej i diskussion med en sån människa. (har alltid undrat varför i helvete denna kategori så överväldigande utgörs av damer på 50+??? :D :confused: )
Jag ignorerar, såvida det inte är viktigt för personen att veta hur det egentligen står till. (dvs hon/han kan göra felaktiga val i livet pga den felaktiga informationen)
Jag var tvungen att fundera lite nu, och jag kan nog vara riktigt jobbig på den här punkten (också). Försöker tagga ner lite, men det är så svårt när folk är korkade.
Brukar alltid säga vad jag tycker men eftersom folk ofta blir lite sura då dom inser att dom haft fel så har jag börjat hålla igen på kommentarena så länge dom inte direkt talar med mig.
Folk tror ju på allt bara det stått i någon tidning eller på TV tyvärr.
Hur gör ni?
jag körde bil med borttaget targatak i 2 timmar, hade tappat rösten dagen efter.. så det ligger nog lite i det..
Jag tror man helt klart blir snuvig av att utsättas för kyla eller belasta kroppen mycket. Känns som det är en acne/mat-grej.
Bronkitkorv
2006-06-18, 19:52
I norrland finns det två solar på sommaren typ, sa en jobbar kompis en dag.
Blixten kommer från marken egentligen sa han en annan dag och lyckades få med sej tre andra på den teorin.
När man joggar så ska man landa med tårna först i marken.
Jag höll inte riktigt med i nåt av fallen och orkade inte heller argumentera med honom heller, så jag struntar i att rätta folk för det mesta. Om jag är uppretad på någon så kan jag ju hävda motsatsen vad han än säger för att retas och då får jag utlopp för mina aggressioner på det sättet. Funkar bara på vissa människor förstås...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.