handdator

Visa fullständig version : Last.fm - kul verktyg för att hitta/lyssna på musik (lagligt)

dynamo
2006-06-17, 20:09
Som det nämnts i någon annan tråd tidigare, så finns det en grupp som heter Kolozzeum på last.fm. De som redan känner till och använder last.fm får gärna joina gruppen (man kan vara med i flera samtidigt). För de som ännu inte använder last.fm tänkte jag skriva lite kort information om vad det är förnågot och vad man har för nytta av den.

Last.fm hette tidigare audioscrobbler, så ifall nån har en användare där fungerar den förmodligen ännu på last.fm också.

Med verktyget kan man:
Se sin egna och andras topplista över spelade låtar
Se egna och andras mest spelade låtar förra veckan
Se egna och andras senast spelade låtarna
Om man är med i en grupp, räknas låtarna med i gruppens topplistor

Baserat på den musik du spelat i din mediaspelare visar last.fm dina "grannar" (musical neighbours). Alltså andra personer på last.fm som lyssnar på liknande musik. Det är ett mycket smidigt sätt att hitta ny musik man gillar. Det finns även en radio-funktion som gör att man kan lyssna på vissa av grannarnas låtar eller på låtar inom en viss genre (användare själva kan sätta "tags" på sina låtar). Det är bra ljudkvalite på radio-funktionen tycker jag.

Man kan även se globala topplistor över vad som spelat mest. Det finns funktioner för att enkelt visa grafer på egen hemsida/blogg och whatnot, om man vill det.

Allt detta är kostnadsfritt. Det går att bli betalande medlem för extrafunktioner, men jag är då nöjd med vad jag kan göra utan att betala.

Så här ser en profil ut (min i detta fall) (http://www.last.fm/user/dynamon/)

Det är rätt enkelt att komma igång med det. Man skapar ett konto och väljer användarnamn och lösen. Man behöver en mediaspelare (typ winamp, windows media player, xbmc, xmms el dyl), samt ett plug-in till detta. Om man vill använda radio-funktionen är det ett litet program man installerar för det också (rekommenderas varmt, verkligen toppen gratismusik!).

Sen används samma användarnamn och lösen i när man loggar in på websidan last.fm, i plug-in'en samt i radio-programmet.

Sen är det bara tuta och köra, allt eftersom du spelar musik i din mediaspelare så kommer din profilsida på last.fm att uppdateras. Varje vecka (tror söndag) postas förra veckans topplista. Man måste ha lyssnat på ett visst antal låtar innan den försöker hitta ens musical neighbours.

Här skapar du konto och sedan laddar sen ner plugin (audioscrobbler): http://www.last.fm/signup.php

Gå gärna med i Kolozzeum gruppen när du lyckats komma igång. Man kan vara med i flera grupper och gå ur när man vill, så det är inget att fundera över tycker jag.

Hit går du för att gå med i Kolozzeum-gruppen:
http://www.last.fm/group/Kolozzeum

Någon av nuvarande medlemmar (vi är 5 st i skrivande stund) måste godkänna nya medlemmar. Eftersom vi är så få ännu, så har vi inte fått några grafer där.

Fråga gärna om det är nått som funderas på eller om du stöter på problem! Välkomna!

work_hunter
2006-06-17, 20:14
Last.fm är toppen.

EDIT: Gamla audioscrobbler-designen var dock snyggare. :/

EDIT2: Lite mer info om last.fm för er som är intresserade, http://en.wikipedia.org/wiki/Last.fm

reinholdsson
2006-06-17, 20:14
Bra skrivet! är med i gruppen :)

Me_Myself
2006-06-17, 20:22
Ska se om jag får rätt på det.

reinholdsson
2006-06-17, 20:33
Ska se om jag får rätt på det.
Kul om vi blir fler i gruppen :)

Loke
2006-06-17, 20:44
Ok, joinar gruppen som 'vovven'.

MilkmaN
2006-06-17, 20:47
Jag är ansökande. Inte orkat anstränga mig med detta, reggade mig på audioscrobbler en gång i tiden men fattade inte grejen.

dynamo
2006-06-17, 20:57
Kul, välkomna!

Milkman: Har för mig att det inte fanns lika mycket funktioner i början. Radiodelen kom väl med last.fm tror jag, är lite osäker. Radioknappen högst upp på sidan är kul tycker jag!

Sen är det väl mest för att kunna kolla vad andra lyssnar på. Brukar kunna hitta nån för mig ny artist att provlyssna på.

MilkmaN
2006-06-17, 21:20
Den uppdaterar inte mina låtar? :(

reinholdsson
2006-06-17, 21:21
Den uppdaterar inte mina låtar? :(

Har du skrivit in rätt användarnamn och lösenord i plugin-en?

MilkmaN
2006-06-17, 21:28
Bah, bara för att jag inte använder media library. Fixat nu.

dynamo
2006-06-17, 21:33
Bah, bara för att jag inte använder media library. Fixat nu.

Behagligt. Följande gäller också:

The song is submitted after you have listened to 50% or 240 seconds of the song, whatever comes first. Any manual skipping or seeking through the track will cause that song not to be submitted.

MilkmaN
2006-06-17, 21:33
Nu vägrar den iofs samarbeta med servern i största allmänhet.

350.047 06/17/2006 22:35:54 CScrobbler::ThreadCallback ReqID 3, Submission is '', Response is , Status Code 0
350.063 06/17/2006 22:35:54 CScrobbler::ParseReponse ERROR - Response was invalid
350.094 06/17/2006 22:35:54 CScrobbler::ThreadCallback ERROR - ReqID 3, Last response from the server was unreadable ()

Tigerkotten
2006-06-17, 21:38
nu har jag ansökt :D

Me_Myself
2006-06-17, 21:42
nu har jag ansökt :D

O jag klickade dit dig.

Tigerkotten
2006-06-17, 21:45
O jag klickade dit dig.

Woho :love:

Jag behöver bara ha låtarna i playlist?

dynamo
2006-06-17, 21:52
Nu vägrar den iofs samarbeta med servern i största allmänhet.

350.047 06/17/2006 22:35:54 CScrobbler::ThreadCallback ReqID 3, Submission is '', Response is , Status Code 0
350.063 06/17/2006 22:35:54 CScrobbler::ParseReponse ERROR - Response was invalid
350.094 06/17/2006 22:35:54 CScrobbler::ThreadCallback ERROR - ReqID 3, Last response from the server was unreadable ()

Huga då, det där fick man ju inte ut mycket av. Plugin-installation löpte utan problem?

Har stött på nått problem en gång tidigare när jag körde winamp, det var att att det var något udda tecken i antingen filnamn eller i grupp/låt-namnet (i ID3-tag). De borde fixat den buggen nu tycker man, men du kan ju testa med en låt från ett annat album för att se om det är samma problem.

Hjälper detta nått? (http://www.last.fm/forum/3/_/9934)

dynamo
2006-06-17, 21:54
Woho :love:

Jag behöver bara ha låtarna i playlist?

Ser att det har börjat uppdateras för dig, så du har uppenbarligen lyckats få igång det..

Det räcker inte med att ha låtarna i playlist, du måste spela upp dem också! :thumbup:

MilkmaN
2006-06-17, 21:55
NU fungerar det. Brandväggen som inte samarbetade.

reinholdsson
2006-06-17, 21:57
Kom igen nu Kolo! Gruppen behöver 6 st användare till så vi kan få topplistor över spelade artister i gruppen :)

Hades
2006-06-17, 22:11
I'm in (cncl)!

Var tvungen att rensa min profil eftersom brorsan haft min dator och lyssnat på en massa pinsam mjukpop. Ted Gärdestad ffs :/

dynamo
2006-06-18, 09:13
I'm in (cncl)!

Var tvungen att rensa min profil eftersom brorsan haft min dator och lyssnat på en massa pinsam mjukpop. Ted Gärdestad ffs :/

Trist att behöva rensa. Mina listor är lite missvisande också, då det vart ett glapp i vad som registrerats mellan januari och för några veckor sedan. Hade inte tänkt på att installera plug-in igen efter att ha lagt in Windows på nytt.

Däremot att det finns avvikande saker från hårdrock och metal i min profil, är att jag faktiskt lyssnat på det. :D

Hades
2006-06-18, 09:19
Trist att behöva rensa. Mina listor är lite missvisande också, då det vart ett glapp i vad som registrerats mellan januari och för några veckor sedan. Hade inte tänkt på att installera plug-in igen efter att ha lagt in Windows på nytt.

Däremot att det finns avvikande saker från hårdrock och metal i min profil, är att jag faktiskt lyssnat på det. :D
Ja, jag lyssnar inte heller enbart på hårdrock... Men Ted Gärdestad... Nån jäkla måtta får det vara. :D

Allan
2006-06-18, 09:58
... Men Ted Gärdestad... Nån jäkla måtta får det vara. :D

Försök inte. Nu har du avslöjat dig. Ska genast ändra din profiltext till "I lööööve Ted Gärdestad!"

allan

Hades
2006-06-18, 10:00
Försök inte. Nu har du avslöjat dig. Ska genast ändra din profiltext till "I lööööve Ted Gärdestad!"

allan
Det var ju värt ett försök att skylla på brorsan i alla fall! :(

dynamo
2006-07-08, 17:45
Vi har börjat få grupp-charts i kollo-gruppen på last.fm nu.

http://www.last.fm/group/Kolozzeum

Nu kan den bara bli mer och mer representativ för oss kollo-folk allteftersom tiden som går och fler som joinar gruppen.

Det kräver ju bara en lätt ansträngning i början, sen behöver man inte bry sig och vips har man kul statistik på sin musiklyssning och kan få tips om andra grupper man troligtvis tycker om.

Monoxide
2007-01-31, 00:18
Eftersom jag själv precis fått upp ögonen för last.fm (Ja, jag är jävligt sent på det), så kändes en bump befogad.

Yankeee
2007-01-31, 18:23
Vars är dynamo? Jag vill bli medlem.