Visa fullständig version : Vågar ni köra tungt själva?
Vågar ni köra bänkpress och knäböj (3RM-vikter eller högre) när ni tränar själva? *flex*
Fettecke
2006-06-17, 19:21
Ja. men inte för att jag är man, utan för att jag inte har nått annat val.
sedan kan du ju gå och säga till FinnPower att han är en liten mus när han reppar på sina 300kg i böj. tror du han vill dö under stången ifall nått går fel utan assistans?
poängen är att det Inte är manligt att köra själv på så pass tunga vikter... mer dumdristigt när man kommer upp i antal kakor på stången.
Alltid gjort, men på sistonde har jag börjattänka mig mera för, blir man fast ensam under en tung bänk eller halkar i böjen eller v ad fan som helst kan man ju dö
sedan kan du ju gå och säga till FinnPower att han är en liten mus när han reppar på sina 300kg i böj. tror du han vill dö under stången ifall nått går fel utan assistans?
poängen är att det Inte är manligt att köra själv på så pass tunga vikter... mer dumdristigt när man kommer upp i antal kakor på stången.
så du e en kvinna?
Fettecke
2006-06-17, 19:24
så du e en kvinna?
läs poll-alternativet. "Ja, jag är man", "Nej, jag är mus"
do you get it?
Hehe, tror jag avstår.
Men känner ni inte att ni lever mer om ni pressar er själva utan hjälp och vet att ni kan dö?
Bara onödigt, tycker inte om att behöva rulla stången överkroppen,
gör så jävla ont när man kommer ner till mage/beckenbenet
Jag säger mus, beror ju på om det är 3rep på 3RM eller inte, är jag tveksam ber jag om hjälp.
Det är ren idioti att köra tungt utan passning.
Det är ren idioti att köra tungt utan passning.
I så fall är det skönt att vara en idiot. *kissass*
Nej jag har nog helst passning. Är jag utan träningskompis så frågar jag bara någon. Mer pinsamt att fastna med stången på bröstet än att fråga om hjälp? Om det är det trådskaparen syftar på? :)
Tigerkotten
2006-06-17, 20:03
Newb123: Hur gammal är du egentligen? Jag läste en annan tråd du startat, "hur får man valkar i händerna". Du är inte man bara för du kör "tungt" utan passare, du är inte en man bara för du har valkiga händer.
Newb123: Hur gammal är du egentligen? Jag läste en annan tråd du startat, "hur får man valkar i händerna". Du är inte man bara för du kör "tungt" utan passare, du är inte en man bara för du har valkiga händer.
20, men jag vet att jag är barnslig. :em:
Klassiskt mindervärdeskomplex alternativt dåligt självförtroende. Det verkar vara rätt vanligt bland dagens snorungar.
Metal_boy_
2006-06-17, 20:19
Japp det gör jag. I värsta fall så är det bara att tippa skiten bakom sig i knäböj. I bänkpressen så ställer jag in ställningen, så att hakarna som är längst ner. Då behöver jag bara lägga skiten där. Skulle jag fastna vid bröstet helt och hjållet, skulle jag rulla ner skiten. Det har jag gjort förr.
hobbitar
2006-06-17, 20:21
Japp det gör jag. I värsta fall så är det bara att tippa skiten bakom sig i knäböj. I bänkpressen så ställer jag in ställningen, så att hakarna som är längst ner. Då behöver jag bara lägga skiten där. Skulle jag fastna vid bröstet helt och hjållet, skulle jag rulla ner skiten. Det har jag gjort förr.
Men det gör väl inte ont om du rullar ca 20 kilo över magen?
;)
Jag är en mus i högsta grad. Har börjat minska i bänkpress eftersom jag får för mig att jag inte skall orka vikten och inte vill fastna. Skall tilläggas att jag brukar köra 35 kg i bänkpress utan att sätta fast vikterna. Så jag fattar inte vad jag tror skall hända. Jag kan ju bara tippa stången så faller vikterna av. Så det hela är rätt patetiskt. Tur att man är tjej iallafall. Jag är ju en naturlig mus så att säga.
Ryska_raketen
2006-06-17, 20:49
Det beror väl på. Själv kör ja inte några direkt 1-3 reppare, då ja i första hand vill bygga:thumbup:
Metal_boy_
2006-06-17, 20:50
Men det gör väl inte ont om du rullar ca 20 kilo över magen?
;)
Räcker för att mangla en slips av ballen :)
Metal_boy_
2006-06-17, 20:51
Det beror väl på. Själv kör ja inte några direkt 1-3 reppare, då ja i första hand vill bygga:thumbup:
Inte jag heller så ofta. Men ibland händer det för att ta mig vidare i platåer.
jag kör aldrig själv på vikter nära mitt RM oavsett reps antal. Om jag däremot har ett lugnare böjpass där jag kanske kör 3or på 6-7 RM så brukar jag inte vänta på att jaga passare.
Sen beror det ju på vilken vikt man har som är 3RM, ex kan det vara rätt lurigt att hoppa undan med 220kg knäböj trots att det är 3RM. Vad jag vill ha sagt, jag är en mus i newb123s ögon.
Corpobal
2006-06-17, 20:59
Man kan ju böja hur tungt man vill utan passning, powerrack ftw. Nu kommer väl nån übermensch och rättar mig för att han måste ha passning i böjen annars kan han orsaka jordbävningar när vikten ramlar ner.
Man kan ju böja hur tungt man vill utan passning, powerrack ftw. Nu kommer väl nån übermensch och rättar mig för att han måste ha passning i böjen annars kan han orsaka jordbävningar när vikten ramlar ner.
Finns vissa saker som kan hända i powerrack som du säkerligen inte räknat med. Ex har jag krokat i vikten på bara ena sidan utan att nå upp till andra då stången gled ner på ryggen, ingen katastrof men tungt som satan. Om du inte orkar hålla ryggen kan det bli en rejäl krökning innan du når rackskydden, om du nu inte kör halvböj med pinnarna högt upp dvs.
Fettecke
2006-06-17, 21:03
sant att man kan använda power-rack, men hur många gym har ett sådant?
dvs. alla har inte tillgång till det. (jag tex.)
bara för att säga så skulle inte jag vilja ha En passare i tex. knäböj, skulle nog vilja ha minst 2 st.
Klart man kan.
allan
Karl_alfred
2006-06-17, 21:41
Knäböj absolut, bänk nästan. Inte riktigt på 100% max men 2 rep o så absolut.
Nej kör så sällan så låga repsantal och då kan jag isåfall be om pass.
Jag är en mus i högsta grad. Har börjat minska i bänkpress eftersom jag får för mig att jag inte skall orka vikten och inte vill fastna. Skall tilläggas att jag brukar köra 35 kg i bänkpress utan att sätta fast vikterna. Så jag fattar inte vad jag tror skall hända. Jag kan ju bara tippa stången så faller vikterna av. Så det hela är rätt patetiskt. Tur att man är tjej iallafall. Jag är ju en naturlig mus så att säga.Du kan ju inte minska för att du "inte tror du skall orka", du har ju orkat förr? ;/
Räcker för att mangla en slips av ballen :)
Haha, så jävla sjuk du är ibland! :laugh:
OnT: Ja, kör tungt ensam ibland. Dock tränar jag oftast väldigt strikt, så jag vet var mina gränser går.
Varje pass. Enda undantaget är bänk eller andra övningar som är svåra att ta sig ur.
Ja, jag är man. (?)
Beror på vilken övning det är, skulle väl inte ge mig på att maxa i bänkpress om jag vore helt själv på gymmet. Fast det brukar jag inte ge mig på annars heller i och för sig. ;)
Nej, jag vågar inte köra tung bänkpress själv.
Utan Elin alt Mathor vid min sida , vågar jag ej maxxa. [Dvs jag kör aldrig tungt själv]
grisbil3n
2006-06-17, 23:31
Nej, har inte maxat i någonting annat än marklyft.
Dissector
2006-06-17, 23:37
Nopes. Hatar pinsamma situationer och vill inte sätta mig i någon :D
Blir sällan under 6 reps i knäböj eller bänkpress om jag är ensam. Allra minst bänkpress. Har nästan lagt av att köra den helt därför :P
Onödigt, men det är en sån obehaglig känsla. Flyttar hit en ny träningspolare i sommar och då blir det fart på det!
Det är inte alls dumt att köra tunga böj (-3reps) själv. I min knäböjs ställning finns det säkerhets räcken som jag bara lägger stången på om jag inte kommer upp från bottenläget. Har hänt många gånger inför maxning men det är inget problem alls. Bänk är no problem att maxa i själv heller. Jag lägger bara stången på bröstet och tippar av viktskivorna åt sidan.
Maxar inte när jag är ensam, jag kunde likaväl vart den där 17 åringen som dog i bänken för nåra månader sen.. :(
Rock'nRoll
2006-06-18, 00:41
Skulle aldrig göra något så dumt som att köra lågrepp (3a eller mindre) till fail utan passare.
Nu kör jag inte så låga repps över huvudtaget men om jag skulle göra det så..
Svarade ja, fast kanske inte är helt sant om jag ska köra tyngre bänkpressar. Är dock alltid någon på gymmet så är inte så orolig där heller.
Tror ni folk skulle hjälpa till om man skulle ligga där och gny i för tung bänk?
har aldrig passare, och kör ofta 3RM eller tyngre ibland, men jag är inte på så respektabla vikter än så jag klarar mig ;)
Tror ni folk skulle hjälpa till om man skulle ligga där och gny i för tung bänk?
öh givetvis? Bra medmänniska du är om du inte hjälper nån som fastnat.
Har hjälpt ett flertal som fastnat i bänken. Bra träning för trapsen.
nä klart inte, dom flesta kommer och trycker till lite extra...
*rolleyes* *rolleyes* *rolleyes* *rolleyes* *rolleyes*
Nej jag skulle självklart hjälpt nån, men jag tänker på hur folk är nuförtiden, hjärndöda. Kan man stå och se på om någon blir misshandlad utan att göra något åt det, så kan man nog skita i att hjälpa en snubbe i bänken.
Om skivstången kunde misshandla tillbaks så skulle nog många se det på ett annat sätt ;)
Überbiffen
2006-06-18, 03:07
Jag skulle inte få för mig att sikta på en tung 3:a utan pass, vad det har med att vara mus och göra förstår jag inte.
130kg finsk sisu
2006-06-18, 07:07
Hmm, jag blir förundrad av att det är så många som kör utan. Själv kör jag med pass från 60% av max i bänkpress.
Det där med att tippa vikterna åt sidan skulle jag aldrig göra eller klara av. Belastningen på mina axlar skulle bli olidlig.*cry*
Hmm, jag blir förundrad av att det är så många som kör utan. Själv kör jag med pass från 60% av max i bänkpress.
Det där med att tippa vikterna åt sidan skulle jag aldrig göra eller klara av. Belastningen på mina axlar skulle bli olidlig.*cry*
Kan vara så att resten av oss kör på 30% av dina vikter ;)
Du kan ju inte minska för att du "inte tror du skall orka", du har ju orkat förr? ;/
Man skulle kunna tro det ja. Men det är samma sak som i benpressen där man ligger i 45 % graders lutning. Någon gång så känner jag att nu är var det på gränsen på att vara för tungt och så minskar jag till nästa gång för att vara på den säkra sidan och sedan minskar jag ännu mer och så håller jag på så. Så ja, jag har minskar i benpress och bänk. Så nu har jag dragit ner på vikterna och gör flera reps och set för att bygga upp mitt självförtroende.
130kg finsk sisu
2006-06-18, 07:25
"Kan vara så att resten av oss kör på 30% av dina vikter"
Jo, kan väl vara. Men nog måste ju någon av dessa som svarat JA köra på mer än 90kg...*bs* *flex* :thumbup:
Svaren kunde blivit annorlunda om pollen legat i Träningsforumet. Det verkar vara vattentäta skott mellan Allmäntdelen och Träningsforumet emellanåt.
allan
Ninjasmurf
2006-06-18, 08:16
Ja i allt utom bänkpress...
mangemani
2006-06-18, 08:16
det händer att jag kör tungt själv,men efter den gången då stången i smith maskinen dundrade ner på bröstet och ingen la märke till det förrns om typ 5 min,så har man börjat tänka efter lite,blivit mer försiktig.
Bronkitkorv
2006-06-18, 08:20
För mej är tungt hundra kilo och det vågar jag köra själv i bänken eller böjen, så jag är en MANNNNNNN
Fettecke
2006-06-18, 08:52
Det är inte alls dumt att köra tunga böj (-3reps) själv. I min knäböjs ställning finns det säkerhets räcken som jag bara lägger stången på om jag inte kommer upp från bottenläget. Har hänt många gånger inför maxning men det är inget problem alls. Bänk är no problem att maxa i själv heller. Jag lägger bara stången på bröstet och tippar av viktskivorna åt sidan.
alla har inte power-racks, så dom som inte har det, och spelar på lite större vikter ska nog setill att ha ett par passare vid varje sida om sig.
samma sak i bänkpress... för min del går det bra än så länge att bara lägga ner stången på bröstet och sätta mig upp (1rm a´ 100kg)
Men, den dag folk börjar bänka 150 och inte ta allvarligt på riskerna... då får man börja tänka om.
Har gjort det någon gång. Har inte svarat på pollen då det läggs in värderingar i svarsalternativen som jag inte håller med om.
Nej, jag är totalfeg om det handlar om tunga basövningar
Nope. Tycker att det är dumt att utsätta mig för dom skaderiskerna det kan innebära. Är jag själv på gymmet så väljer jag andra övningar.
När det gäller bänk så vill jag alltid har pass om jag ska köra tungt. Är jag ensam på gymet kör jag hantelrpess istället. Vad benen beträffar så kör jag frontböj och där är det enkelt att släppa stången så där kör jag tungt(?) när jag är ensam.
När det gäller bänk så vill jag alltid har pass om jag ska köra tungt. Är jag ensam på gymet kör jag hantelrpess istället. Vad benen beträffar så kör jag frontböj och där är det enkelt att släppa stången så där kör jag tungt(?) när jag är ensam.
Väntar fortf på det där benpasset när du skall visa hur slipsten dras.
Benpass innan koloträffen? Ogge is there.
Benpass innan koloträffen? Ogge is there.
Nejnejnej. Då skal vi tävla. Chins vs dips. :hbang:
Men ååååh :(
Chins...? vill du jag skall dö eller ?
Chins...? vill du jag skall dö eller ?
Dips då?
Du är ju lång och kan fuska med fötterna i golvet.
Den som väntar på någonting gott. :D
Det har jag väl aldrig sagt btw. Eller?
Men ååååh :(
Äh, Ogge är B I F F han orkar säkert med lite chins före eller efter benpasset. *flex*
ja. kan köra allt tungt själv. det finns power rack.
Dips då?
Jomen hans pung väger 50 kg, så blir problem iaf....
Iaf så kan han studsa på ballen med, precis om Tigr i Nalle Puh!:thumbup:
Dips då?
Dips kan ja verkligen smiska på :thumbup:
Men jag tror det är taktiskt att inte utmana fitnesskillarna på just deras tävlingsmoment.
Vi får kontemplera ihop nåt.
shadowfire
2006-06-18, 10:51
Kör alltid tungt och utan passare... så det är bara o notera att jag snart kommer att fastna igen.
Äh, Ogge är B I F F han orkar säkert med lite chins före eller efter benpasset. *flex*
Nej det är jag inte.
Jag hade gärna kört ett benpass, men nu har jag livat Jörgen att köra chins och dips och han skulle bli så besviken om jag svek det löftet. :D
Dips kan ja verkligen smiska på :thumbup:
Men jag tror det är taktiskt att inte utmana fitnesskillarna på just deras tävlingsmoment.
Vi får kontemplera ihop nåt.
Benpass med dig först.
Tävling efter det?
Kör alltid tungt och utan passare... så det är bara o notera att jag snart kommer att fastna igen.
men du kör ju i smith, det är ju inte samma sak
shadowfire
2006-06-18, 11:06
men du kör ju i smith, det är ju inte samma sak
går alldeles utmärkt o fastna i bottenläget ändå, hjälper inte att det är smith tyvärr, särskilt inte i bänk. Fastnar jag med stången över bröstkorgen och inte får upp den den decimeter som behövs för o kunna haka fast stången, så blir jag snällt liggandes där.
Försöker absolut inte köra tungt om jag är ensam, värdelöst att skada sig och inte kunna träna. Kontraproduktivt.
Knäböj kör jag gärna tungt i. Bara att släppa stången ju!
Bänkpress frågar jag alltid om passare dock.
Njaaaaäääääeee tror ja drar mej för det numera.. har en fin meritlista med mer än ett golvhål på :angel: (JA det var ömtåliga golv :laugh: :em:
Att köra tungt innebär inte automatiskt att man skadar sig.
Att köra tungt innebär inte automatiskt att man skadar sig.
Men för oss som ständigt överskattar vår förmåga i allt kan det nog va hyffsat nära besläktat iaf :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.