Logga in

Visa fullständig version : USB-problem (får inte 2.0-hastighet)

Officer
2006-06-17, 16:56
Jag har ett skumt problem. Har sökt som fan.

Jag har två st nyare datorer, ett ihopplock stationär och en laptop (hp zv6253).

Båda dessa datorer har USB 2.0-portar, men i Windows enhetshanterare så dyker de endast upp som "Standard USB" istället för "Enhanced" som det ska vara när det är 2.0. Jag får alltså även seg överföring till min MP3-spelare och diverse andra 2.0-kompatibla enheter pga det här.
Den enda entryn i Enhetshanteraren där det är Enhanced är "PCi to USB controller", men USB-styrenheterna är bara Standard.

Jag har avinstallerat alla usb-controllers i båda datorerna och installerat om de utan att jag får fram Enhanced nånstans.
"Hi speed usb" är aktiverat i den stationäras BIOS, och i laptopen finns ingen sån funktion i bios så jag kan ändra. ¨

Jag har Windows XP med SP2, och jag ominstallerade precis SP2 på båda datorerna för att se om det blir någon ändring men det blev det icke.
Drivisarna för Standard USB-styrenheterna visar att de är från 2001, så nåt måste vara fel.. Går inte att uppdatera heller då det inte hittar något att uppdatera.

Jag har uppdaterat båda datorerna med senaste BIOS samt chipset drivers utan success.

Vad ska jag göra? Kan knappast vara fel på datorerna båda två.

LadyG
2006-06-17, 17:25
Så här uppdaterar du drivrutinerna:
1. Klicka på Start, Kör, skriv devmgmt.msc och klicka på OK.
2. Dubbelklicka på enhetstypen du vill uppdatera.
3. Dubbelklicka på enheten du vill uppdatera.
4. Klicka på fliken Drivrutin och sedan på Uppdatera drivrutin.
5. Följ anvisningarna i guiden Uppdatera maskinvara.
6. Upprepa steg 2 till och med 5 för varje USB-enhet.

Hugget från M$ support, ditt problem är ett känt XP sp2-problem:
USB 2.0-drivrutiner verkar inte uppdateras vid installation av Windows XP Service Pack 2
(http://support.microsoft.com/kb/873169/sv)

Detta är den jag använder, kontrollera att du har passande hårdvara innan du kör med samma drivrutin.
Intel(r) 82801DB/DBM USB 2.0 Enhanced Host Controller - 24CD - 5.1.2600.0 (http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/win/36075)

Officer
2006-06-17, 17:36
LadyGee- som du läste i min originalpost så har jag redan prövat uppdatera drivrutinerna. Finns inget att uppdatera - det är fortf samma Standard USB.

Och länken du gav funkar inte riktigt, det går inte att tanka ner filen där utan den vidarebefordrar mig bara till WinUpdate som inte ger mig någon lösningsupdate :/

LadyG
2006-06-17, 18:11
Windows XP saknar stöd för EHCI-värdstyrenheter. Det stödet ska ha lagts till redan i SP1 - i vissa fall fungerar det inte direkt. Det vet Microsoft, som framgår av första länken. Dessutom kan USB 2.0 drivisarna få 1.1-enheter att sluta fungera (annan bug), men det är ett annat problem.

På grund av olika licensskäl finns inte USB 2.0-drivisarna annat än genom Windows Update om du inte har dem på orginal-CD:n till din dator.

Tydligen har de tagit bort filen från versiontracker, tyvärr :( (Den kan gå att hitta via andra kanaler.)

Det är alltså genom Windows Update och enhetshanteraren du måste gå. Har du gått in i enhetshanteraren, öppnat USB-styrenheter och högerklickat på controllern? Där ska nämligen valet att uppdatera drivrutin finnas. Du kan också prova att högerklica på "USB-styrenheter" och välja "Sök efter maskinvaruförändringar", fast om den inte hittat USB:n hittils är oddsen inte så bra att den kommer på bättre tankar nu :/

Vad har du för drivutiner nu? Vilken tillverkare?

Har du provat att avinstallera USB-enheterna ur enhetshanteraren helt, ta bort allt vad USB heter och starta om och låta XP "återupptäcka" dina prylar? (Funkade på mitt nätverkskort, när det triskaldes.)

Officer
2006-06-17, 18:24
Jag har gjort allt det där redan LadyG. Drivrutiner för Standard USB är från Microsoft och från år 2001..

När jag har Automatiska Uppdateringar på så hittar den inga USB-drivisar. Måste man gå via just Windows Update för att man ska hitta den? Den borde väl "anta" att jag har de drivisarna dock eftersom jag har SP2 installerat, och därför hoppa över den drivisen? :(

LadyG
2006-06-17, 18:29
Prova att gå till http://update.microsoft.com/microsoftupdate/v6/default.aspx?ln=sv manuellt och göra en anpassad installation? Det kan vara så att den inte anses vara en prioriterad eftersom det "bara" är en vanlig drivis.

FAst den BORDE dyka in, om du har AU på... Dum fråga, men är du säker på att det är USB 2.0?

LadyG
2006-06-17, 18:34
Jag tror du skulle gilla den här guiden förresten:

http://www.usbman.com/Troubleshooter%20General.htm

Där finns det bl a checkprog som kan verifiera vilken USB du har, guider till det mesta samt länkar för mer information.

upf
2006-06-17, 19:18
Har du installerat chipset-drivrutinerna direkt efter installationen av xp?

Alm
2006-06-18, 08:51
är enheteterna du kopplar in av usb version 1.0 så får du antagligen inte snabbare än så.

reinholdsson
2006-06-18, 08:52
är enheteterna du kopplar in av usb version 1.0 så får du antagligen inte snabbare än så.

Läs inlägg nr 1 igen ;)

LadyG
2006-06-18, 11:22
AnabolicProtein, hur går det?

Officer
2006-06-18, 11:59
Dåligt =/

Jag sitter just nu hos tjejen med hennes HP-bärbar också (och ja - hon har också 2.0 på sina portar men de dyker endast upp som Standard, och inte Enhanced)

Tog en screenshot på hur det ser ut på de berörda datorerna

http://hem.bredband.net/ihsaka/1.JPG

dynamo
2006-06-18, 12:40
Umm, screenshottet säger ju att du har USB 2 installerat redan.

Standard Enhanced PCI to USB host controller.

EDIT: Ibland har man ju några USB 2.0-portar på datorn, och några med äldre versioner. Prova plugga in i nå andra hål?

Officer
2006-06-18, 16:51
Umm, screenshottet säger ju att du har USB 2 installerat redan.

Standard Enhanced PCI to USB host controller.

Är du riktig säker, gubben? Det ska vara Enhanced på resten också, ine bara PCI to USB såvitt jag fattat det.

dynamo
2006-06-18, 17:05
Är du riktig säker, gubben? Det ska vara Enhanced på resten också, ine bara PCI to USB såvitt jag fattat det.

Säker och säker.. Jag har inte direkt haft nått med USB 2.0 att göra tidigare. Hittade infon här och tolkar det som att det räcker. I mitt system har jag också bara en som heter enhanched.

http://www.usbman.com/Guides/checking_for_usb_2.htm

dynamo
2006-06-18, 17:31
Här en källa du kanske litar mer på:
http://www.microsoft.com/whdc/system/bus/usb/USBFAQ_intro.mspx

2. In the Device Manager window, expand the Universal Serial Bus controllers node. Look for a host controller with the word "Enhanced" in the title. If you find one, your system has USB 2.0 capable ports and has the necessary host controller drivers.

Motherboards that support USB 2.0 must have at least one USB enhanced host controller and usually one or more UHCI or OHCI controllers to support full speed and low speed devices.

LadyG
2006-06-18, 17:38

Nix, han har fullständigt rätt. Att du inte la upp skärmskottet direkt :P :)

Vill du vara helt säker kan du leta efter följande filer: usbehci.sys, usbohci.sys och usbuhci.sys. Det är drivrutinerna som sköter USB2 (har kontrollern usbehci.sys i sin lista över drivrutiner är det definitivt USB2). I så fall är det något annat som gör att det känns långsamt när du tankar över musik till MP3-spelaren

Metal_boy_
2006-06-18, 17:42
I så fall är det något annat som gör att det känns långsamt när du tankar över musik till MP3-spelaren

All porr!

Officer
2006-06-18, 17:54
Nix, han har fullständigt rätt. Att du inte la upp skärmskottet direkt :P :)

Vill du vara helt säker kan du leta efter följande filer: usbehci.sys, usbohci.sys och usbuhci.sys. Det är drivrutinerna som sköter USB2 (har kontrollern usbehci.sys i sin lista över drivrutiner är det definitivt USB2). I så fall är det något annat som gör att det känns långsamt när du tankar över musik till MP3-spelaren

ja gut! Var så fallet. Tråd låst, ORDNING!! INGEN RAGGNING I TRÅDEn osv ;)

Tack för hjälpen gott folk