handdator

Visa fullständig version : protein

Sanna
2002-12-15, 21:19
hur viktigt är proteinet innan morgonpromenaden? nån som brukar gå utan det o tycker de funkar?

Matti
2002-12-15, 22:22
Jag tror att du oroar dig lite för mycket över smådetaljer. När du äter fiskfett, vilket GI-värde ett tillbehör till smörgåsen har och om du intar en proteindrink före eller efter morgonpromenaden spelar ärligt talat, på det stora hela, inte så stor roll.

Ta proteindrinken när du tycker att det är bekvämast. Att oroa sig för muskelförluster under en kortare morgonpromenad (eller att oroa sig för den lilla mängd insulin som frisläpps när man tar en proteindrink) är enligt mig fånigt. :)

Petrus
2002-12-15, 22:39
Proteinet innan morgonpromenaden har faktiskt sina fördelar;
T ex frigörandet av hormonet Glukagon, vilket ökar fettförbränningen!

Vänligen,,,
Petrus

Sanna
2002-12-18, 00:12
tack för svaret!

ToXY
2002-12-18, 17:38
Tinner strikes AGAIN!!:D

Niclaaas
2002-12-18, 17:58
håller med tinner, tycker absolut att du ska ta proteindrink innan promenaden

Langster
2002-12-18, 20:56
Tycker man ska ta en proteindrink direkt på morgonen oavsett vad man ska göra...

spinkoo
2002-12-18, 20:58
Discobyggar-spinkoo anmäler sig till ledet. :notme:

Langester har rätt, ni andra håller med.

Sanna
2002-12-18, 21:32
har tyvärr inte råd me proteindrink kommer ja förlora mycke muskler o ja struntar i den o istället äter en proteinrik frukost efteråt?

Peter
2002-12-18, 21:39
Har du råd med proteinrika frukostar har du råd med proteindrinkar. Behöver ju inte vara just proteinpulver heller bara det ger protein (men inte kolhydrater, för då försvinner lite av vitsen med att gå innan frukost).

Men nej det rör sig inte om stora mängder protein du bryter ner, speciellt inte om du bara går. Men ändå onödigt.

Sverker
2002-12-19, 07:04
Kan inte låta bli att tycka tvärt om.
Det fungerar alldeles utmärkt ( för mig ) att starta morgonen med endast en kopp kaffe för att därefter promenera 35 - 45 minuter.
Vad som kan rubba teorin om proteinet är ju att jag givetvis alltid har välfyllda glykogendepåer, både i levern och i benen.
Ligger man lågt i kolhydrat kanske det är bättre med 30 g snabbt vassle eller hydrolysat. Eller kokt ägg / äggvita, en skopa sojaisolat, kessella, ifall det passer en själv och ekonomin bättre.