Visa fullständig version : Ifrågasätt Kolozzeums hierarki då....
Eftersom ämnet varit på tapeten ett antal gånger kan vi väl starta en tråd om det, eftersom vissa tycks tro att det är ett tabubelagt ämne. Det är det inte. Det finns ett antal trådar i ämnet, förutom en del annat gnäll.
De går ut på att det är synd att vissa har högre status på Kolozzeum än andra, och detta "Utifrån de oskriva regler om vilka som är coolast/har högst status utifrån antal inlägg, hur fort de spelar benkpress, snyggbilder, tävlingsresultat, kön osv..."
Nu blev jag givetvis nyfiken. Hur manifesteras den hierarkin, och hur drabbar den andra användare? Om det är så att nån tror att Yankeee med en miljon inlägg har större betydelse på forumet än Nisse med 14 så har ni rätt. Så är det. Så är det överallt. Och FinnPower eller Sverker har en del gratis tack vare sina tävlingsresultat.
Men följdfrågan måste ju då bli - varför skulle de inte ha det? De är bevisligen med något mått mätt duktiga på det de gör (även Yankeee) och hur skulle de behandlas för att inte ytterligare cementera denna hierarki?
allan
Inget jag tänkt på, ja ligger nog rätt risigt till stausmässigt tror jag..
Oj, ska jag ta detta som en komplimang? :) :love:
Sheogorath
2006-06-16, 15:40
Inget jag tänkt på, ja ligger nog rätt risigt till stausmässigt tror jag..
Nej, för du är hona.
Oj, ska jag ta detta som en komplimang? :) :love:
Näää ;F
1. Allan : [Teh Rüehler]
2-9.999.999. : [Rest is unimportant]
Am i right? Am i right? :D
Nej, för du är hona.
:confused:
allan
Pudzianovski
2006-06-16, 15:46
1. Maester of The Maesters,The Ultimate Emperor of Universe. Kwon
2. Allan : [Teh Rüehler]
3-9.999.999. : [Rest is unimportant]
Am i right? Am i right? :D
Ändrar till det korrekta.
Fettecke
2006-06-16, 15:46
allan
bara kolla på träningsjournalerna, skapar en kille och en tjej en varsin journal samtidigt, så får tjejens journal mest besökare och inlägg.
skriver en tjej ett lite mer charmigt inlägg så är det fler som ger respons på det än om en kille skulle göra samma sak.
orsak: Kolozzeum har överflöd av testosteron.
allan
Han menar väll att precis som Sverker och FinnPower får lite creed för att dom är duktiga så får hon creed för att kvinnorna på forumet är i minoritet?
Ändrar till det korrekta.
Vars e Chuck Norris på den listan då? :D
Alla är lika värda! *uuäääh*
Alla är lika värda! *uuäääh*
Förhoppningsvis!
Däremot hade det varit roligt att se hur Ronnie Coleman hade blivit behandlad alt Dorian Yates om de hade behagat att besöka vårat eminenta forum!
*smör* *fjäsk* *smicker*
Eftersom ämnet varit på tapeten ett antal gånger kan vi väl starta en tråd om det, eftersom vissa tycks tro att det är ett tabubelagt ämne. Det är det inte. Det finns ett antal trådar i ämnet, förutom en del annat gnäll.
De går ut på att det är synd att vissa har högre status på Kolozzeum än andra, och detta "Utifrån de oskriva regler om vilka som är coolast/har högst status utifrån antal inlägg, hur fort de spelar benkpress, snyggbilder, tävlingsresultat, kön osv..."
Nu blev jag givetvis nyfiken. Hur manifesteras den hierarkin, och hur drabbar den andra användare? Om det är så att nån tror att Yankeee med en miljon inlägg har större betydelse på forumet än Nisse med 14 så har ni rätt. Så är det. Så är det överallt. Och FinnPower eller Sverker har en del gratis tack vare sina tävlingsresultat.
Men följdfrågan måste ju då bli - varför skulle de inte ha det? De är bevisligen med något mått mätt duktiga på det de gör (även Yankeee) och hur skulle de behandlas för att inte ytterligare cementera denna hierarki?
allan
Det må vara så att vissa har en högre status, men samtidigt ska man ha i åtanke att förtroende, popularitet och respekt är bräckliga ting. Yankeee (eftersom du tog honom som exempel) skulle inte behöva skriva många inlägg i en annan riktning än den jag vant mig vid för att han skulle förpassas till en annan skara än den elit han idag tillhör. Vägen tillbaka är dessutom betydligt jobbigare än vad det var att vandra ner i avgrunden, som Danzig sjöng; "there's a long way back from hell".
Att folk tar till sådana grepp som martyrskap i diskussioner med de mer etablerade användarna är bara patetiskt och inget att fästa så stor vikt vid. Som jag uppfattat det kan alla som har något att komma med hävda sig på kolo, oavsett vilken siffra står intill avataren. Det är väl bara som i verkliga livet - ny i gänget går man inte fram till en korpulent och drar vitsar om dennes buk bara för att dom andra som känner personen bättre gör det.
Kan ju bara tala för mig själv men respekterar de med mycket kunskap. Grubb, fyfan, källor, källor, källor, så väldigt bra.
Hur är mod hierarkin uppbyggd?
(antal poster eller egen form eller "snygghet" spelar ingen roll, kan ju vara en nyreggad läkare som postar i skador rehab delen för första gången)
bear.flowertwig
2006-06-16, 15:56
Har jag missat nåt för det hade väl inte med det här:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1611155&postcount=55
att göra? :confused: Det var bara ett konstaterande och inget annat :sleep:
Har jag missat nåt för det hade väl inte med det här:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1611155&postcount=55
att göra? :confused: Det var bara ett konstaterande och inget annat :sleep:
Klart det har med den tråden att göra, Jag är rädd att jag missat nåt så du får gärna utveckla ditt resonemang.
allan
och vad har Wankeee gjorts som är så utomordentligt nyttigt? Det är väl en sak om Grub skulle börja banna och ha sig, tillämpa personangrepp, rasistiska uttalanden hets mot homosexuella eller vad sjutton som helst, för han är optimal och ovärderlig för forumets fortlevnad, men alla högpostare som inte tillför någonting då? Hur resonerar man då?
"Det är inte vem som säger något som är viktigt, utan vad som sägs". Så var det nån filosof som sa en gång, och jag kan gissa att det är så de som klagar menar.
och vad har Wankeee gjorts som är så utomordentligt nyttigt? Det är väl en sak om Grub skulle börja banna och ha sig, tillämpa personangrepp, rasistiska uttalanden hets mot homosexuella eller vad sjutton som helst, för han är optimal och ovärderlig för forumets fortlevnad, men alla högpostare som inte tillför någonting då? Hur resonerar man då?
Alla som skriver tillför något, det kan vara bra/dåligt eller neutralt. Oftast är det bra då folk gillar när folk svarar på deras poster/trådar. :)
och vad har Wankeee gjorts som är så utomordentligt nyttigt?
Tja, jag ÄR jesus, men det kanske inte räknas? lol?
alla högpostare som inte tillför någonting då? Hur resonerar man då?
Högpostarna är en del av inventarierna. Inventarier tillför något, utan inventarier får man äta på golvet.
bara kolla på träningsjournalerna, skapar en kille och en tjej en varsin journal samtidigt, så får tjejens journal mest besökare och inlägg.
skriver en tjej ett lite mer charmigt inlägg så är det fler som ger respons på det än om en kille skulle göra samma sak.
orsak: Kolozzeum har överflöd av testosteron.
Slaktaren från Svennestavik sitter inne med lösningen? *popcorn*
Alla som skriver tillför något, det kan vara bra/dåligt eller neutralt. Oftast är det bra då folk gillar när folk svarar på deras poster/trådar. :)
Vad äckelhumanistisk du är. :D Men varför tillför någon med färre posts mindre än en med fler?
Högpostarna är en del av inventarierna. Inventarier tillför något, utan inventarier får man äta på golvet.
Men de inventarierna som inte fyller något syfte då? T.ex. en stol som man inte kan sitta på eftersom den hela tiden springer runt i ett allmänt forum och skriver dumheter?
bear.flowertwig
2006-06-16, 16:11
Klart det har med den tråden att göra, Jag är rädd att jag missat nåt så du får gärna utveckla ditt resonemang.
allan
Jo men i den tråden diskuteras ju ett antal olika saker som är "förbjudna", såg inte ut som att mitt inlägg skapade nån vidare storm i vattenglaset.
Nja, du har nog inte missat nåt. Jag skrev det som en fråga dessutom, så jag har inte ens påstått att det är på det viset. Bara en tanke om vad som kan tänkas vara no no att diskutera.
Men de inventarierna som inte fyller något syfte då? T.ex. en stol som man inte kan sitta på eftersom den hela tiden springer runt i ett allmänt forum och skriver dumheter?
haha, *yourock*
Om de fyller en funktion för nån annan då? Vem är du att bestämma vad som är dumheter? Ska ens nån bestämma det?
PS - Diggler har egentligen 5,500 poster....
allan
Bronkitkorv
2006-06-16, 16:14
Dom ska vara där för annars känner inte folk igen sej och går vilse i den stora pannkakan...
För mej är ni alla låtsasmänniskor på låtsas internet.. inget här är vad det kanske ser ut att vara. There is no spoon menar jag...
Nja, du har nog inte missat nåt. Jag skrev det som en fråga dessutom, så jag har inte ens påstått att det är på det viset.
Oavett vad du menade eller inte menade -fegis där! - har diskussionen varit uppe förr. Det handlar väl egentligen om att en del färskingar blir irriterade över att deras åsikter har mindre genomslagskraft än de själva tycker att de borde ha, och oftast därför att nån rutinerad medlem gör slarvsylta av dem i en debatt.
allan
Om de fyller en funktion för nån annan då? Vem är du att bestämma vad som är dumheter? Ska ens nån bestämma det?
PS - Diggler har egentligen 5,500 poster....
allan
Ja eftersom jag vill ha ett soussesamhälle ska staten bestämma vad man får skriva och inte....Nejmen, klart att det finns grejer som inte fyller någon funktion. "jihfdnjhfdnkj" är i ett nyttighetsavseende på samma nivå som "din mama är tjock" (om nu inte den tilltalade frågat efter just en bedömning av morsans fysik)
Personligen störs jag emellertid inte av spam, det är bara att koppla bort, (och man är väl inte direkt jätteontopic själv)
bear.flowertwig
2006-06-16, 16:22
Oavett vad du menade eller inte menade -fegis där! - har diskussionen varit uppe förr. Det handlar väl egentligen om att en del färskingar blir irriterade över att deras åsikter har mindre genomslagskraft än de själva tycker att de borde ha, och oftast därför att nån rutinerad medlem gör slarvsylta av dem i en debatt.
allan
Feg, för att :confused: Sluta nu, jag skrev vad jag menade, inget annat. Jag trivs på kolo och känner inte att min röst inte kan göra sig hörd trots relativt få poster(eller vad som nu ska räknas) över några år.
Vem är du, allan, att bestämma att jag inte kan bestämma vad som är dumheter? ;) Nej det tycker jag absolut inte att någon ska bestämma vad som ärdumheter, men kan någon i korthet berätta vad Yankeee tillför.
Tack förresten till exhibitioisten för ditt pm! Du vet vem du är :)
Yankee tillhör massor av intressanta inlägg. Jag uppfattar Yankee som en bra och positiv skribent. Hans åsikter är oftast grundade på förnuft och logik. Ibland är han självklart dum i huvudet, men det är å andra sidan jag med. Jag tycker hursomhelst om Yankee. Dessutom kan han massor om träning.
Älskar inte ni också när trådar går ot för att handla om er själva?
, men kan någon i korthet berätta vad Yankeee tillför.
)
Vettiga inlägg i träningsdelen. Diskussion i träningsdelen.
shadowfire
2006-06-16, 16:29
Ser inte Yank eller någon annan på något speciellt respektingivande sätt, men däremot är det en hel del grupperingar som känner varandra IRL med, som är trevliga mot varandra men kan vara lite otrevliga/nosiga mot någon "utifrån" grupperingen som ställer frågor eller läser ngn träningsjournal eller så. Finns en hel del arrogans gömd i hierakin...
Jag tycker åsse att Yankeee är rolig att ha att göra med ibland, men jag ville höra allan bekräfta det. Får dock erkänna att jag missat hans medverkan i träningsdelen och att han säkert tillför mer än mig...
Bara det faktum att han är antifeminist och för frihet gör att han är en mycket bra debattör med De Sanna Åsikterna.
userfriendly
2006-06-16, 16:33
det är nog inget jag tänker på eller bryr mig spec. mkt om, jag visste inte ens att Yankee hade så många inlägg :D
om det inte gäller Grub eller nån liknande kom jag på nu. Tror man visar lite extra vördnad där..
själv känner jag mig rätt långt nedsatt på skalan efter vissa hetska diskussioner, men sånt e jag rätt van vid *rolleyes*
Har endast respekt för cilia och krampus, för mig är dom högst i hierarkin här på kolozzeum.
allanVad honorna säger på ett mansdominerat forum säger är alltid viktigast ;)
userfriendly
2006-06-16, 16:36
Vad honorna säger på ett mansdominerat forum säger är alltid viktigast ;)
hahahahahahhaahahahahhahahahhahahaha
Vad honorna säger på ett mansdominerat forum säger är alltid viktigast ;)
Inte för Allan. Han är inte oskuld.
hahahahahahhaahahahahhahahahhahahaha
Det är faktiskt sant. Man är generellt trevligare mot tjejer som kille. Grundas på tanken att även om hon är 10 år äldre, är gift, har barn, hatar dig, bor 100 mil ifrån så finns det en liiiiiten chans att man kan få sex. Därför är man trevlig.
och vad har Wankeee gjorts som är så utomordentligt nyttigt? Det är väl en sak om Grub skulle börja banna och ha sig, tillämpa personangrepp, rasistiska uttalanden hets mot homosexuella eller vad sjutton som helst, för han är optimal och ovärderlig för forumets fortlevnad, men alla högpostare som inte tillför någonting då? Hur resonerar man då?Förstår inte jag heller men jag antar att jag tillhör de i "hell" ;D
Vettefasiken hur min hierarki ser ut, jag rättar den nog efter någon kombination av hur bra människorna bakom verkar kombinerat med det de skriver. En del lyckas ju komma in på både hjälpsamma, kunniga, skriver bara relevanta och utförliga inlägg och är dessutom trevliga, och de lyssnar man väl helst på =P
hahahahahahhaahahahahhahahahhahahahaTa det inte som att jag sitter o antecknar vad ni säger, utan som att ni alltid får mer uppmärksamhet, vem vinner mela vs yankeee exempelvis? Ah just!
Inte för Allan. Han är inte oskuld.Vad har det med saken att göra?
Vad har det med saken att göra?
Ingenting. :)
Daniel_S
2006-06-16, 16:44
Det är faktiskt sant. Man är generellt trevligare mot tjejer som kille. Grundas på tanken att även om hon är 10 år äldre, är gift, har barn, hatar dig, bor 100 mil ifrån så finns det en liiiiiten chans att man kan få sex. Därför är man trevlig.
:laugh: :laugh:
I mitt eget fall tillhör allan, grub, sverker, stahlberg och kanske en o annan som är kunnig inom vad som för tillfället diskuteras toppen, ni andra är bara bottenskrap ;)
vik, zakath o co var väl lite skoj också eftersom de hade sitt eget gäng. :D
Ser inte Yank eller någon annan på något speciellt respektingivande sätt, men däremot är det en hel del grupperingar som känner varandra IRL med, som är trevliga mot varandra men kan vara lite otrevliga/nosiga mot någon "utifrån" grupperingen som ställer frågor eller läser ngn träningsjournal eller så. Finns en hel del arrogans gömd i hierakin...
Du tror inte det kan ha något med vad du skriver i andras journaler att göra då?
Ryska_raketen
2006-06-16, 16:49
Seriöst! Support my team!
Klart man värderar några medlemmar högre än andra. Det kan vara för att man träffat dem afk, för att de besitter stor kunskap eller för att man "lärt känna dem" via poster och/eller PM. Inte ett dugg konstigt.
Vad gäller modererandet ser jag det som självklart att man får större frihet ju längre man visar sig tillföra något och kunna hålla en någorlunda nivå. Det är skillnad på någon som gör övertramp i sin 15'e post och den som gör det efter 1500, eller 15 000 inlägg.
Alla vill ha sex med Grub?
Goodness gracious.. :D
Njae.. jag vet inte jag.. ibland så spårar det ju ur så helt oskyldiga tjejer får ta skit bara för att nån medlem ser det som sitt kall att massakrera dom efter att nån skrivit uppskattande kommentarer om deras träning, utseende etc. Bara för att liksom. Så det jämnar nog ut sig.
Sen är det mest tjejer som skriver i tjejers journaler, iallafall relativt sett.
Mer tjejer på Kollo! :thumbup:
Det blir fan så mycket trevligare stämning när gruppen inte är homogen.
Faktiskt.
shadowfire
2006-06-16, 18:11
Du tror inte det kan ha något med vad du skriver i andras journaler att göra då?
Nej, tveklöst.
Har fått samma reflektion från andra på forumet, så det handlar knappast om något jag skriver till andra öppet.
Däremot verkar grupperingarna bestå av Stockholmare... huruvida man nu vill dra någon slutsats av det är upp till var och en.
Nej, tveklöst.
Har fått samma reflektion från andra på forumet, så det handlar knappast om något jag skriver till andra öppet.
Däremot verkar grupperingarna bestå av Stockholmare... huruvida man nu vill dra någon slutsats av det är upp till var och en.
Ånä, forumet är mer provinsiellt än så!
allan
internethjälten
2006-06-16, 18:18
Jag måste vara en av dem lyckliga som bara ser detta
som ett forum och informationskälla när det gäller kost
och träning och inte som ett ställe att hänga och
skaffa status på.
mvh
nicke
Det blir fan så mycket trevligare stämning när gruppen inte är homogen.
Faktiskt.
Helt klart.
skaffa status på.
mvh
nicke
Skönt att du postade i Allmänt då. I en post som handlar om statusen på Kolozzeum. Jag menar, du läste ju inte ens tråden för den handlar inte om kost eller träning.
shadowfire
2006-06-16, 18:23
...Skönt att du postade i Allmänt då. I en post som handlar om statusen på Kolozzeum. Jag menar, du läste ju inte ens tråden för den handlar inte om kost eller träning.
hoho, kvicktänkt trancebubben...
internethjälten
2006-06-16, 18:28
Skönt att du postade i Allmänt då. I en post som handlar om statusen på Kolozzeum. Jag menar, du läste ju inte ens tråden för den handlar inte om kost eller träning.
Hade blivit OfTopic om jag slängt in svaret i t.ex "Kost & Näring".
Sen finns det en hel del matnyttigt att läsa om i Allmänt som
inte bara är en icke träningsrelaterad OfTopic-del.
skaffa status på.
mvh
nicke
Du, impegas återuppstånden, tycker jag ska ta det väldigt försiktigt med sådana uttalanden. Att på ett forum säga att folk på forum är töntiga är en återkommande klassiker.
internethjälten
2006-06-16, 18:37
Du, impegas återuppstånden, tycker jag ska ta det väldigt försiktigt med sådana uttalanden. Att på ett forum säga att folk på forum är töntiga är en återkommande klassiker.
Det jag skrev var ingen rubiks-kub, alltså inget som Du ska
vrida och vända på till din egen fördel, sluta med sånt.
Den statusen som det skrivs om mellan raderna i denna tråden
är bara skrattretande och komisk. Det är skillnad mellan den
och t.ex den som Grub har pga sitt kunnande etc.
Om du har mer frågor som rör mitt inlägg som du undrar
över så finns alltid Pm.
mvh
nicke
Haha, hur många "grupper" med enbart stockholmare finns det egentligen? Det är inte lite vanligt hederligt småstadsgnäll nu?
shadowfire
2006-06-16, 19:15
Haha, hur många "grupper" med enbart stockholmare finns det egentligen? Det är inte lite vanligt hederligt småstadsgnäll nu?
Heh, nej Yank, i varje fall jag har bättre saker för mig i livet än att bry mig om var folk bor eller gnälla på något sådant. Det är bara en gemensam nämnare jag noterat, men som sagt, det kanske är fullt naturligt.
Heh, nej Yank, i varje fall jag har bättre saker för mig i livet än att bry mig om var folk bor eller gnälla på något sådant. Det är bara en gemensam nämnare jag noterat, men som sagt, det kanske är fullt naturligt.
Men vilka grupper består bara av stockholmare? :)
shadowfire
2006-06-16, 19:19
Men vilka grupper består bara av stockholmare? :)
Inte enbart, jag kanske var otydlig, helt slutna cirklar med stockholmare vet jag inte om jag har sett, någon utböling från Eskilstuna kanske är med.... (som i mina ögon är detsamma som att bo i Stockholm iofs).. :)
Jag förstår inte riktigt vad ni pratar om.
Antagligen för att jag inte orkar lägga ner energi på det.
Jag har svårt att ringa in grupperna på forumen, hur ser dom ut?
Jag har inte koll på olika personers status heller.
AFanatic
2006-06-16, 21:15
De som varit med från start och ett par år senare har självfallet lärt känna varandra på ett annat sätt än de som är relativt nytillkomna och helt nya. Snacket bland "gamlingarna" emellan blir litet annorlunda, och nya kanske då känner sig "utanför"...What's new?
shadowfire
2006-06-16, 21:26
det var iofs lite offtopic, allans tråd syftade mer på status o respekt för andra på forumet... vilka som är mer värda än andra osv... något som finns på alla forum oavsett kategori på internet, därav en del vill bli moderatorer eller "channel operator" på IRC osv osv... makt o respekt, känslan av att vara speciell.
Jag seglade dock in på grupperingar då det är rätt så speciellt på just detta forum i förhållande till de andra 7 forumen (allt från datorer, till bilar, träning till piloter) jag tittar till då och då... (är själv moderator på 2 av dem)... där kan man märka att möjligen 2 individer är mer bundis till varandra, men här kan man känna av lite större grupperingar. Åtminstone jag, talar för egen del bara, min upplevelse.
Annars ser jag inte att någon har mer respekt än någon annan på detta forum pga inlägg eller o ha lyft tungt, däremot kan jag respektera folk högt här som har gjort enorma förändringar i sina liv, tex Brooklyn.
Corpobal
2006-06-16, 22:14
Det blir fan så mycket trevligare stämning när gruppen inte är homogen
Faktiskt.
ZOMFG gaybasher?!
....men här kan man känna av lite större grupperingar. Åtminstone jag, talar för egen del bara, min upplevelse.
Kan ha att göra med att medlemmarna faktiskt har olika inriktning på sin träning - BB, AF, SL, OL etc. Plus alla som kompletteringstränar för sina respektibe huvudidrotter.
allan
Det jag skrev var ingen rubiks-kub, alltså inget som Du ska
vrida och vända på till din egen fördel, sluta med sånt.
Ingen fara, det förekom varken vridning eller vändning. Kände inte av någon personlig fördel heller för den delen.
stahlberg
2006-06-17, 16:40
Jag vet inte så mycket om hierarki och status. Jag tycker allas åsikter är lika mycket värda.
En annan sak är att åtminstone jag respekterar "de kunnigas" åsikter mera i tränings- och kostavdelningarna. Sedan tycker man bättre om inlägg i t.ex allmänt som man tycker är förnuftiga eller annars tilltalande. Dessutom lär man sig känna (och tycka om) vissa kolomedlemmar, som man känner att man har ett givande meningsutbyte med.
Men att detta skulle vara samma som hierarki tycker jag inte riktigt.
paddanboy
2006-06-18, 20:29
Det är givet att en person som är välkänd på ett forum har större respekt och förtroende än en nyreggad, eller personer som har uppvisat andra vettiga kvalifikationer i vikt eller fysik.
På samma sätt värderas olika personers inlägg, när det kommer till kritan om vilka som skall censureras eller kritiseras. Macke med sina 12 inlägg känns inte lika obehaglig att sopa under mattan än Fredde med 15000 då denna har djupare rötter på forumet. Detta handlar alltså främst om när inlägg värderas som orelevanta, impulsiva eller liknande.
Jag anser dock frånsett några situationer att maskineriet fungerar smort utan större grusmängder. Det är några situationer enbart jag förundras över, men som japaner sägs eftersträva; harmoni framför 100 procent rätt.
[Har dock psykopatiska drag när det kommer till att vinna situationer :D]
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.