handdator

Visa fullständig version : Matens betydelse för styrka kontra volym?

Pudzianovski
2002-12-15, 19:47
Man kan ju helt klart ställa sig frågan då man läser sådant (även om det är ngt överdrivet i texten så...)

från http://www.t-mag.com/articles/187west.html

"I went back to Tate and he said, "Nutrition is overrated." He pointed to one of the other guys and said, "He's one of the strongest guys in the world and he eats grits. He eats maybe 600 calories per day." Hmmm, it would be interesting to have that metabolism. Stay anabolic by eating grits! Simmons added only this, "Cholesterol turns into Testosterone." I could only imagine what his diet is if that's his main rule of nutrition. Additionally, I'd like to see John Berardi's response to that statement. But hey, it obviously works for Simmons."

Hur STOR betydelse har egentligen maten? klart att den är viktigt.

men skillnader på en drink hit o dit? ett mål mat hit o dit...

Ngn som har lust o pladdra på lite...

Peter
2002-12-15, 21:20
Jag tror maten är viktigare för muskelvolym än för styrkeökning.

Pudzianovski
2002-12-15, 21:41
Originally posted by Peter
Jag tror maten är viktigare för muskelvolym än för styrkeökning.

Tror?

Krävs inte lika mkt näring till musklernas uppbyggnas om man vill ha styrka?

krävs det mer träning för att få dem att växa eller hypertrofera?

:rolleyes:

EiseltUK
2002-12-15, 21:47
Det behövs inte heller lika mycket vila om man är ute efter bara styrka. Man kan träna ganska ordenligt mycket mer och ändå göra bra styrkeökningar. Det beror troligen på att muskelfibrernas funktionella egenskaper förbättras trolgien att det sker en viss tillväxt men att den är i delar i cellerna som reglerar styrkan. Det finns ju även en neurologisk/motorisk faktor, men det är i första hand när man är otränad.

Mvh
Henrik

Pudzianovski
2002-12-15, 22:04
Originally posted by EiseltUK
Det behövs inte heller lika mycket vila om man är ute efter bara styrka. Man kan träna ganska ordenligt mycket mer och ändå göra bra styrkeökningar. Det beror troligen på att muskelfibrernas funktionella egenskaper förbättras trolgien att det sker en viss tillväxt men att den är i delar i cellerna som reglerar styrkan. Det finns ju även en neurologisk/motorisk faktor, men det är i första hand när man är otränad.

Mvh
Henrik

Coolt. Har du ngn mer info? böcker? eller ngt annat?

Detta betyder ju att jag inte behöver vräka i mig mängder med mat för att öka lika mkt i styrka som en tex kompis som tränar enbart för volym på musklerna.

EiseltUK
2002-12-15, 22:40
Originally posted by Pudzianovski

Coolt. Har du ngn mer info? böcker? eller ngt annat?

Detta betyder ju att jag inte behöver vräka i mig mängder med mat för att öka lika mkt i styrka som en tex kompis som tränar enbart för volym på musklerna.

Fördelen är att du kan träna mer utan att riskera att blir övertränad. Vet inte om det finns några böcker... Kan kanske finns någon anna på forumet som kan rekommendera en bok för t ex styrkelyft?

/ Henrik

Pudzianovski
2002-12-15, 23:17
Originally posted by EiseltUK

Fördelen är att du kan träna mer utan att riskera att blir övertränad. Vet inte om det finns några böcker... Kan kanske finns någon anna på forumet som kan rekommendera en bok för t ex styrkelyft?

/ Henrik

Men å andra sidan kan jag inte tänka mig speciellt många böcker om styrkelyft som behandlar matens betydelse för styrka i muskeln jämfört med en Bodybuilder.

Pudzianovski
2002-12-15, 23:21
Skulle vara jävligt intressant att se hur mkt näring som krävs direkt efter ett styrketräningspass för maximal muskel volym mot vad som krävs för att få maximal styrkeökning i muskeln.

så att säga.

Peter
2002-12-15, 23:26
http://www.protraineronline.com/past/june19/controlling.cfm

Ingesting a high-glycemic solution immediately after a workout may have the additional benefit of increasing the post-workout hGH and IGF response, but also carry the drawback of decreasing the testosterone response. (2) This may suggest that strength exclusively athletes may wish to wait an hour after a workout before eating, while those trying to gain lean body mass may benefit more from an immediate post-workout meal containing high-glycemic carbohydrates. (1)

1) Conley, M.S. and M.H. Stone. Carbohydrate Ingestion/ Supplementation for Resistance Exercise and Training. Sports Med. 21(1):7-17. 1996.

2) Kraemer et al. Hormonal responses to consecutive days of heavy-resistance exercise with or without nutritional supplementation. Journal of Applied Physiology. 85 (4):1544. 1998.

EiseltUK
2002-12-16, 00:51
Va! Vänta en timme med tillskottet. Är du inte klok! ;) Bara för det så ska jag göra lite fördjupande spekulationer.... :D

Jag tycker att glykogeninlagringen, om något, vore av intresse just för styrkan och återhätmingen inför nästa pass (men i texten nedan skriver de att det inte spelar så stor roll för styrkan).

Att vänta en timme bara för att bibehålla testosteronet uppe, och istället missa GH och insulin verkar först lite dumt. Men testosteron är det hormon som stimulerar RNA-polymeras vilket är ett av de första och viktigaste stegen i proteinsyntesen. Om man låter testosteronet aktivera polymeras så skulle det ju faktiskt kunna vara bra att vänta med tillskott, om nu testosteronet är tillräckligt högt för att detta ska ske.

En viktig detalj är hur mycket glykogenförråden påverkar proteinsyntesen? När väl insulinet är på väg upp så borde väl proteinsyntesen komma igång eftersom det är det hormon som i första hand reglerar metabolismen (anabolism vs katabolism).

Kanske visar det sig snart att variation är bäst? En vecka direkt efter och en annan vecka en timmer efter. Kroppen brukar ju vänja sig vid det mesta efter en tid.

"... higher than normal glycogen levels do not offer any addtional benefits during short-term, high-intensity exercise. Perhaps the duration of the resistance exercise protocol used in this investigation was not long enough to deplete glycogen concentrations to a level that would impair exercise performance. Whether ingestion of the supplement over longer periods of time would provide for enhanced recovery and improved performance is unknown."

- Kraemer et al. Hormonal responses to consecutive days of heavy-resistance exercise with or without nutritional supplementation. Journal of Applied Physiology. 85 (4):1544. 1998.

/ Henrik

Peter
2002-12-16, 01:37
Först vill jag bara säga att det inte var jag som skrivit det där med att vänta en timme. Men det råkade handla om just det som Pudde frågade om så jag klistrade in det. Sen var det ju ingen sanning utan bara en så kallas spekulation från författaren av den texten. Jag skulle aldrig ta ord som att vänta en timme i min mun.:D

Vill passa på och berömma dig för hur tydlig du blivit när du skiljer på spekulation och vetenskap också.

Om jag också får spekulera så tror jag inte glykogendepåerna är avgörande faktorn för att man ska försöka få kolhydraterna så snabbt som möjligt utan mer att hindra nedbrytningen och starta uppbyggnaden så snabbt som möjligt.

Kolhydratladdning funkar ju troligtivs inte på kortare aktiviteter än 90 minuter även om sportdryck visat sig ha viss funktion på kortare aktiveter också. Så kolhydratlagren begränsar knappast styrkan i normala fall. Så där tror jag Seinfeldts granne är inne på rätt spår.

Möjligt att variation är bäst men det blir väldigt svårt att bevisa det.

Pudzianovski
2002-12-16, 09:50
med andra ord så är det mkt spekulationer...och lite vetande egentligen...

Peter
2002-12-16, 11:10
Originally posted by Pudzianovski

Ngn som har lust o pladdra på lite...

Som man frågar får man svar

Pudzianovski
2002-12-16, 12:37
Originally posted by Peter

Som man frågar får man svar

men jag läser för fullt vad ni skriver och drar massa egna slutsatser :em:

:D

EiseltUK
2002-12-16, 12:45
Faktum är att det nog inte finns något tydligt svar. En som tränar för styrka har nog inget att förlora på att äta bra också. Fördelen när det gäller styrka är att man kan träna oftare och inte behöver oroa sig för överträning. Så när din kompis ligger hemma och vilar så kan du gå till gymmet och träna för att öka styrkan.

/ Henrik