Logga in

Visa fullständig version : Ändra partentioner utan XP skiva?

mela
2006-06-15, 19:29
Mobba mig inte nu om jag stavat fel på partentioner eller liknande, ni fattar nog vad jag menar ändå.

Jag har en relativt ny dator med en 80gig hdd som är uppdelad i 2 partentioner på 40gig vardera. Jag vill dock ha den i typ 10 - 70 istället och måste då formatera?

Saken är den att jag inte fick någon vanlig XP skiva utan 3 st skivor för acer som det står "This software included on this CD was pre-installed on your hard drive at the factory and may only be used for backup and recovery of your Acer computer system. Performance of this software is the sole responsibility of Acer Inc."

Fick även en skiva som det står "bootable" på.

Hur gör jag? Jag fattar ingenting *cry*

Piranha
2006-06-15, 19:32
Mobba mig inte nu om jag stavat fel på partentioner eller liknande, ni fattar nog vad jag menar ändå.

Jag har en relativt ny dator med en 80gig hdd som är uppdelad i 2 partentioner på 40gig vardera. Jag vill dock ha den i typ 10 - 70 istället och måste då formatera?

Saken är den att jag inte fick någon vanlig XP skiva utan 3 st skivor för acer som det står "This software included on this CD was pre-installed on your hard drive at the factory and may only be used for backup and recovery of your Acer computer system. Performance of this software is the sole responsibility of Acer Inc."

Fick även en skiva som det står "bootable" på.

Hur gör jag? Jag fattar ingenting *cry*

Det är systemåterställnings skivor som laddar maskinen med den mjukvara som var när du köpte den. Dem brukar köras (unattended) villket betyder att du stoppar i skivorna en efter en och kan inte påverka installationen speciellt mycket själv.

Försök skaffa ett program som heter partition magic som kan ändra storlekar på partitioner och flytta datan etc.

mela
2006-06-15, 19:36
Tackar, ska se om jag lyckas.

blasr
2006-06-15, 19:36
Kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> Datorhantering -> Lagring -> Diskhantering (Lokal).

Därifrån får du ta bort partitionerna och sen göra nya.

christian
2006-06-15, 19:39
Kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> Datorhantering -> Lagring -> Diskhantering (Lokal).

Därifrån får du ta bort partitionerna och sen göra nya.

Lycka till med systemdisken..

blasr
2006-06-15, 19:44
Lycka till med systemdisken..

Jahaja, systemdisk. Läste inte igenom första inlägget. Gå då efter Piranhas råd om du inte vet hur man använder startdiskett.

King Grub
2006-06-15, 19:49
Läste inte igenom första inlägget.

Nej, det kan ju vara onödigt... :D

Java_Java
2006-06-15, 19:51
http://www.softpedia.com/get/System/Hard-Disk-Utils/Partition-Magic.shtml

mela
2006-06-15, 20:03
Jag måste nog formatera ändå.. Dragit på så mkt skit nu.. :(

Scratch89
2006-06-15, 20:22
Jag tycker att formateringar känns rätt bra. Massa skit försvinner, och datorn känns ny och fräsch igen. Problemet är att jag alltid glömmer att dra över windowsuppdateringar och andra skydd till någon annan extern disk eller skiva, vilket medför att datorn inte blir så ren som det från början var tänkt... ;)

mela
2006-06-15, 20:30
Jag har säkerhetskopior och massa skit.
Har försökt att göra en återställning nu som det står i bruksanvisningen men skiten fungerar inte. Och jag vill inte använda en vanlig XP skiva eftersom jag inte får drivrutinerna då..

Piranha
2006-06-15, 21:21
Jag har säkerhetskopior och massa skit.
Har försökt att göra en återställning nu som det står i bruksanvisningen men skiten fungerar inte. Och jag vill inte använda en vanlig XP skiva eftersom jag inte får drivrutinerna då..

Drivrutiner brukar finnas på tillverkarens supportsida.

Du kan ifs ladda dem där och sen bränna dem på en cd, sen göra en normal XP installtion.

aliquis
2006-06-15, 21:48
patent?!#¤%

edit: ajdå
HAHAHAH!½"#?%# ;/;/;/

aliquis
2006-06-15, 21:51
Partition magic som redan har nämnts borde fungera, dra över från din C: till D: så mycket du kan, krymp C: och öka på storlek på D: så mycket som går, flytta sedan lite mer data, krymp C: lite mer och öka storleken på D: lite till, osv.

blasr
2006-06-15, 21:53
Nej, det kan ju vara onödigt... :D

Äh, läsa är överskattat ändå. Speciellt om det är första inlägget.