handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig... är nere ang träning

stoney_king
2006-06-15, 11:00
Jag har nu vilat från byggandet i snart 3 veckor, jag mår bra men är lite slöare och lite tröttare än jag brukar vara... jag har försökt äta bra och med 3 timmars mellanrum mellan målen...

Min vikt har bara runnit ur mig... jag har inte tagit kreatin, prottepulver eller gainer på denna vilotid... kan va därför...
Nu börjar få ångest över att jag ranlat ner under 80 strecket på morgonvikten, men problemet är att jag inte har lusten kvar att stå och laga en massa mat varje kväll... Inte heller gå till gymmet på kvällarna...

Jag har fått nån jävla smärta i ryggen som vägrar gå bort så jag vågar heller inte gymma pga smärtan,

Jag har blivit mjukare i musklerna, säckigare... arghh... jag vill vara hård och väga 86....

Jag ska ta mig till en massör eller liknande för att kolla ryggen, men när det gäller motivationen vet jag inte vad jag ska göra... bör jag vila mer för att se om den återkommer eller ska jag underhållsträna?

Lasse Kongo
2006-06-15, 11:03
Vila

hobbitar
2006-06-15, 11:05
Jag har nu vilat från byggandet i snart 3 veckor, jag mår bra men är lite slöare och lite tröttare än jag brukar vara... jag har försökt äta bra och med 3 timmars mellanrum mellan målen...

Min vikt har bara runnit ur mig... jag har inte tagit kreatin, prottepulver eller gainer på denna vilotid... kan va därför...
Nu börjar få ångest över att jag ranlat ner under 80 strecket på morgonvikten, men problemet är att jag inte har lusten kvar att stå och laga en massa mat varje kväll... Inte heller gå till gymmet på kvällarna...

Jag har fått nån jävla smärta i ryggen som vägrar gå bort så jag vågar heller inte gymma pga smärtan,

Jag har blivit mjukare i musklerna, säckigare... arghh... jag vill vara hård och väga 86....

Jag ska ta mig till en massör eller liknande för att kolla ryggen, men när det gäller motivationen vet jag inte vad jag ska göra... bör jag vila mer för att se om den återkommer eller ska jag underhållsträna?

Jag tycker du ska försöka fixa ryggen först (jag har också ryggproblem just nu). Sen ska du signa upp dig på en 12-veckors Max-OT träningskurs, det ger bra motivation!

Daniel_S
2006-06-15, 11:13
Försök satsa på kondis under tiden, det ger en hel del välbefinnande. Att bli stillasittande kommer INTE att hjälpa ryggen. Får du rutin i ditt löpande/simmande/annat så är det lättare att sticka iväg till gymmet när det är dags, blir du helt försoffad är det värre. Du får anpassa kondisträningen till hur ont du har, men promenader bör ju vara möjligt.

Kosten får du helt enkelt försöka sköta så gott det går.

mangs
2006-06-15, 11:15
Som sagt, vila och bli frisk.

Efter redan kort tids vila från träning tappar man trycket i musklerna och man känner sig liten och mjuk. Det är helt normalt och när du sedan börjar träna igen kommer muskeltonusen tillbaka. Ett längre uppehåll från träning kommer givetvis göra att du tappar en del men det kan du få tillbaka relativt snabbt igen med målmedveten träning (när du är hel i ryggen). Det du kan göra under tiden är att äta bra med mat och försöka ha lite vardagsmotion om ryggen tillåter. Att bara dega i soffan är förödande för musklerna i det långa loppet.

stoney_king
2006-06-15, 11:57
Tack för svar...

Ska lyda era råd...

myggan
2006-06-15, 13:11
skall du kolla upp ryggen tycker jag du skall göra det riktigt, och inte hos en massör.

nakrapat eller kiropraktor.

mjuk i kroppen upplever nog dom flesta som har träningsuppehåll mer än en vecka. Man tappar trycket i kroppen man har när man tränar kontinuerligt, upplever jag i alla fall.
Bara att acceptera att det är så.

Mehdi
2006-06-15, 13:49
Kom igång så fort som möjligt. Det blir bara en ond cirkel om du väntar ut det. Har varit där själv och det finns inget jävligare än att komma igång efter längre uppehåll.
Mitt råd är hur som helst att träna dig ur problemen än att vänta ut dem alt. vila ur dig.

Good luck

Metal_boy_
2006-06-15, 14:07
Jag var borta i 3 veckor precis. Jag hade ingen lust att träna, jag jobbade och gjorde annat som jag tycker är roligt. Du måste ha fler intressen än bara träningen. Vad det än gäller så måste man klara att ha distans till det och prioritera viktigare saker som har med livet att göra. Då blir träningen så mycket roligare och mer avslappnad också. Jag tycker också att det är pisstråkigt att laga mat ofta, så jag köpte en mixer där jag blandar till grejer lite snabbt så jag får i mig mellan maten också. Kostar inte många kronor.

stoney_king
2006-06-15, 14:39
Tack för de fina råden...

Jag och polaren har som mål att under hösten träna tung som fan och käka som fan... han har värsta motivationen men jag är lite ängslig över det, men jag vill så gärna köra en bulkperiod till...

Allt vore enklare om man kunde äta en optimal maträtt varje dag, som man aldrig tröttnar på... men det finns inte....

Jag har ett större intresse, nämligen mitt band och min gitarr... plus att jag jobbar heltid... det är tre grejer som man ska göra på kvällen... känns tungt nu!

Metal_boy_
2006-06-15, 15:05
Tack för de fina råden...

Jag och polaren har som mål att under hösten träna tung som fan och käka som fan... han har värsta motivationen men jag är lite ängslig över det, men jag vill så gärna köra en bulkperiod till...

Allt vore enklare om man kunde äta en optimal maträtt varje dag, som man aldrig tröttnar på... men det finns inte....

Jag har ett större intresse, nämligen mitt band och min gitarr... plus att jag jobbar heltid... det är tre grejer som man ska göra på kvällen... känns tungt nu!

Gör det som känns roligast. Musik är fan så mycket roligare än gymet :)

När du sen kanske blir sugen på träningen så kan du öka diciplinen och motivationen lite med att anteckna den i ett block. Det blir roligare att se framsteg :)

mangs
2006-06-15, 23:17

Räkna inte med att du kommer få mer tid över sen.Heltidsjobb med övertid, barn, fru och hus, massa saker som skall fixas så skall man vara glad om man får 3-4 timmar över i veckan att träna på. man måste helt enkelt ta sig tid för att göra det man tycker om. Handlar det mer om att du hellre spelar musik så försök köra några korta helkroppspass i veckan för att hålla ångan uppe.

Bönne
2006-06-15, 23:58
Jag har också vilat från träningen, inte blivit många pass per vecka, ibland inga, gått från 80 ner till 77 med träning, fast nästan ingen mat, där jag sedan rasade från till 73kg, fast inte så mycket träning. Vill träna men annat kommer ivägen och har inget sug efter mat. Jag har börjat käka skräp mat nu för att försöka hålla mig kvar, eventuellt gå upp från 73kg och det verkar funka, du kan ju släppa på tyglarna lite och bara försöka äta mycket till du kommer in i tränings/mat rythm igen?

hobbitar
2006-06-15, 23:59
Sen finns det ju bandspelare om du inte har tid att spela själv. Du kan ju ta med bandspelaren till gymmet och lyssna, då slår du två flugor i en smäll:D

Men som någon sa så kan du ju köra två helkroppspass i veckan och då träna tungt!

Sen behöver du väl inte laga mat varje kväll? Det gör inte jag iaf. Det räcker ganska långt med mackor, ägg, proteindrinkar m.m...

grisbil3n
2006-06-16, 00:02
Har vilat i 3-4 veckor jag, satt igång med löpning under tiden, har mest gjort ont men det är skönt att hålla igång med något. Känns ju som att man krympt två eller tre storlekar men det måste vara inbillning för min vikt har varit mer lr mindre konstant. Hursomhelst, det är väl bara att bita ihop. Ska bli jävligt skön att sätta igång igen för min del : >