handdator

Visa fullständig version : Kläd- etikettproblem, vad ska jag ha på mig?

Grisen
2006-06-14, 22:23
Hey kolo!

Jag ska på bröllop på lördag. Vid vigseln kommer jag att bära en svart kostym, vit skjorta, svarta skor och slips. Dagen efter är det fest för dom som inte fick komma på festen efter vigseln, det är ett stoort bröllop, vad ska jag ha på mig då?

På inbjudan till vigseln står mörk kostym, enkelt val. Men på festinbjudan står det angivet valfri klädsel och det gör det hela självklart mycket svårare.
Så vad ska jag ha på mig igentligen?

Mitt förslag är att ha svart kostym igen, till den en snygg och diskret skjorta i någon trivsam färg och ingen slips.

__P
2006-06-14, 22:30
Låter fint! Du borde ju i alla fall ha något mindre "strikt" än på vigseln.

Fed up
2006-06-14, 22:31
Jag tycker snygga, icke-slitna jeans och en snygg skjorta funkar bra. en figursydd då alltså och så kan du kavla upp ärmarna sen när du blir varm av dans och sånt. Inte over-dressed men ändå inte slafsigt.

jag är inget stort fan av kostym utan slips alltså. Ska det va så ska det va ordentligt.

Grisen
2006-06-14, 22:33
Låter fint! Du borde ju i alla fall ha något mindre "strikt" än på vigseln.

Slänger slipsen och in med en skjorta med nån mysig färglad rand eller så, tillräckligt ostrikt?

Kanske lägger upp en bild sen.

:cool:

Nejv
2006-06-14, 22:33
Jag säger, ha med dig slipsen, och var klädd på så sätt att din outfit kan se snygg ut även om du tar av den. Om du nu märker att du är lite för overdressed är det bara att ta av slipsen och knäppa upp en knapp i skjortan eller liknande. Kan väl bli bra?

Grisen
2006-06-14, 22:35
Jag tycker snygga, icke-slitna jeans och en snygg skjorta funkar bra. en figursydd då alltså och så kan du kavla upp ärmarna sen när du blir varm av dans och sånt. Inte over-dressed men ändå inte slafsigt.

jag är inget stort fan av kostym utan slips alltså. Ska det va så ska det va ordentligt.

Grejen är den att det är mycket "fint" folk där och jag vill vara snygg och smälta in, tror att slitna jeans är för "ner-dressat".

Uppkavlade ärmar går bort.

Tack i alla fall!

Grisen
2006-06-14, 22:36
Jag säger, ha med dig slipsen, och var klädd på så sätt att din outfit kan se snygg ut även om du tar av den. Om du nu märker att du är lite för overdressed är det bara att ta av slipsen och knäppa upp en knapp i skjortan eller liknande. Kan väl bli bra?

Bra tips Nejv! Värt att tänka på.

jakke
2006-06-14, 22:37
jag tycker du ska ta dina söndertrasade träningsbyxor.. Sedan lånar du en milliärgrön tshirt av mig...

Edit: vilka lökar du kommer få.

Nejv
2006-06-14, 22:38
Bra tips Nejv! Värt att tänka på.

Klart, man är ju klädfreak!

Fed up
2006-06-14, 22:38
Grejen är den att det är mycket "fint" folk där och jag vill vara snygg och smälta in, tror att slitna jeans är för "ner-dressat".

Uppkavlade ärmar går bort.

Tack i alla fall!

Jag sa ju icke-slitna (mörkblå så de nästan ser ut som "finbyxor" men med snyggare modell).

Jag tror på snygga jeans, skjorta och ev slips då. Hellre bara skjorta och slips än vara skjorta och kavaj.

Kostymer är sällans särskilt snygga. Men du får ju såklart se till att skaffa en riktigt snygg skjorta med bra passform och skärning.

Grisen
2006-06-14, 22:39
jag tycker du ska ta dina söndertrasade träningsbyxor.. Sedan lånar du en milliärgrön tshirt av mig...

Nej tack.

Edit: vilka lökar du kommer få

Hoppas på lp-plattor

Nejv
2006-06-14, 22:40
Äsch, man ser som kille riktigt cool ut i en grym kostym. Det gör fan alla, oavsett kroppsform och utseende.

Vidare ser det så jävla firmafest ut med bara slips och skjorta.

Grisen
2006-06-14, 22:41
Jag sa ju icke-slitna (mörkblå så de nästan ser ut som "finbyxor" men med snyggare modell).

Jag tror på snygga jeans, skjorta och ev slips då. Hellre bara skjorta och slips än vara skjorta och kavaj.

Kostymer är sällans särskilt snygga. Men du får ju såklart se till att skaffa en riktigt snygg skjorta med bra passform och skärning.

Oj sorry kompis missade det.

Inget slips utan kavaj, det går fetbort. Jag är konservativ.

Kostymer är ofta snygga i min mening, riktigt snyggt men en smalskuren kostym. Självklart fixar jag en skjorta med bra passform.

Grisen
2006-06-14, 22:42
Äsch, man ser som kille riktigt cool ut i en grym kostym. Det gör fan alla, oavsett kroppsform och utseende.

Vidare ser det så jävla firmafest ut med bara slips och skjorta.

Jag är absolut med dig.

Nejv
2006-06-14, 22:43
:D Du verkar ju ha sinne för kläder iaf. :)

Fed up
2006-06-14, 22:44
Jaja, men ta då slipsen också tycker jag, jag gillar som sagt icke kostymer utan slips, ser bara slafsigt ut. Antingen eller för sjutton.
Men då litar jag på att du köpt nåt som sitter bra och inget skräp från dressman!

Arnesson
2006-06-14, 22:47
Hellre bara skjorta och slips än vara skjorta och kavaj.

Han skulle på fest, inte till jobbet som säljare på OnOff ;)

daja
2006-06-14, 22:48

Jeans, skjorta och slips? Jeans går bort direkt vid en förmodad rätt uppklädd tillställning.
Håller inte alls med dig angående det andra heller, tycker det är riktigt snyggt att köra med kavaj+byxor alternativt kostym utan slips. Ser bättre ut och är lite lagom ledigt om man dessutom väljer att slänga av sig kavajen.
Skjorta, slips och kostymbyxor utan kavaj till hade jag aldrig satt på mig.

Grisen, du har ingen annan kostym än den du har på vigseln?
Ta den i såna fall och märker du att du är för uppklädd för att det ska kännas bra slänger du bara av dig slips och kanske kavajen med.

Nejv
2006-06-14, 22:48

Där satt den. :D

EDIT: Förresten!

Om du har ett en ganska tight skjorta kan du ha en VÄST under kostymen. Det är snyggt och du kan även ta av kavajen och köra Väst+skjorta vilket blir riktigt fint. Även trendigt. :P

EDIT2: Och om du har väst kan du vika upp skjortärmarna! :P

EDIT3: NU SKA JAG SOVA!

Kebab-Arne
2006-06-14, 22:52
Slips utan kavaj är i min mening ajajaj.

Skulle nog köra på kostym och skjorta men ingen slips som du var inne på. Ev nån så icke formell slips.

AFanatic
2006-06-14, 23:38
Tycker du ska skippa slipsen men kavaj är ett måste, IMO.

http://www.nitenichiryu.org/images/TomFord.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/zh/thumb/8/8d/Tom_ford.jpg/180px-Tom_ford.jpg

http://www.entertainment-news.org/images/thumbnails/tom-cruise-actress-katie-holmes-dating.jpg

Grisen
2006-06-14, 23:39
Grisen, du har ingen annan kostym än den du har på vigseln?
Ta den i såna fall och märker du att du är för uppklädd för att det ska kännas bra slänger du bara av dig slips och kanske kavajen med.

Jag har en men tycker den inte är snygg, dessutom ser röven ganska sprängfyllt ut i dem.

Tror det blir samma kostym men en annan skjorta och slips. Tack för tipsen!

Ni får gärna fortsätta att tipsa.

Nejv: Väst hade varit sjysst, men min ekonomi är tyvärr något ansträngd för tillfället så jag måste skippa den. Har redan lagt ut alldeles för mycket på kläder denna månad.

MilkmaN
2006-06-14, 23:49
Om du ska ha kostym satsa för guds skull på något intressantare än standard med vit skjorta svart slips. Ser så sjukt tråkigt ut. Om du absolut vill ha vit skjorta kan du iaf ha en roligare slips och släng in en sjysst bröstnäsduk på det hela så blir det säkert bra.

Grisen
2006-06-14, 23:50
Om du ska ha kostym satsa för guds skull på något intressantare än standard med vit skjorta svart slips. Ser så sjukt tråkigt ut. Om du absolut vill ha vit skjorta kan du iaf ha en roligare slips och släng in en sjysst bröstnäsduk på det hela så blir det säkert bra.

Kommer absolut att ha vit skjorta eftersom etiketten säger det, men knappast svart slips, vilka har det på ett bröllop, det är ju ingen begravning kompis?

keffat_liv
2006-06-14, 23:54

det finns inga snygga jeans som inte är slitna

JJ
2006-06-15, 06:23
Kostym och slips, sen är det bara att rycka slipsen och hänga av sig kavajen om det känns fel.

Lasse Kongo
2006-06-15, 06:36
ooo jag ska med på bröllop på lördag, men jag måste alltid avika från alla andra så ja kommer ha lite annan klädsel; slitna jeansshorts, worldgym tanktop och mina Sverige flippflopp :hbang:

Sist jag var på bröllop var ja TVUNGEN att gå i frack hela jävla dagen trots 50grader i skuggan typ, kunde ju inte ta av mig fracken förren brudgummen gjorde det då jag var bestman *moste svetas*

Action
2006-06-15, 06:52
Lyssna definitivt inte på Fed-up. Hon verkar ha noll koll på att klä sig snyggt till fest.

Jeans är uteslutet. likaså slips om du inte har kavaj över över skjortan.

Jag skulle valt en något ljusare kostym med en mönstrad skjorta. Slipsen kan du ha som någon tidigare skrivit med dig i fickan, eller så har du på dig de inledningsvis och tar av dig den när det blir varmt.

Kostym utan slips är grymt snyggt och välklätt.

Är det en fest där det verkligen är mer avslappnat kan ett par tunna byxor och en schysst skjorta vara snyggt. Men eftersom det är en fest efter ett bröllop kommer säkerligen de flesta i kavaj och byxor.

Pez
2006-06-15, 07:22
Lyssna definitivt inte på Fed-up. Hon verkar ha noll koll på att klä sig snyggt till fest.

Jeans är uteslutet. likaså slips om du inte har kavaj över över skjortan.

Jag skulle valt en något ljusare kostym med en mönstrad skjorta. Slipsen kan du ha som någon tidigare skrivit med dig i fickan, eller så har du på dig de inledningsvis och tar av dig den när det blir varmt.

Kostym utan slips är grymt snyggt och välklätt.

Är det en fest där det verkligen är mer avslappnat kan ett par tunna byxor och en schysst skjorta vara snyggt. Men eftersom det är en fest efter ett bröllop kommer säkerligen de flesta i kavaj och byxor.
Å andra sidan så är det "uppsamlingsfest" för de som inte var med på bröllopsfesten som han nämnde. Imo så brukar dylika tillställningar vara rätt avslappnade, "valfri klädsel" är ju lite diffust begrepp - men generellt så menar man "kom som du brukar se ut när det är fest". Att jeans skulle vara fel då håller jag icke med om. Det är typiskt konsulter att hänga upp sig på sånt. :D

Ponera att du kommer i kostym, men att brudparet har mer avslappnade kläder - de har ju trots allt varit uppsnofsade i mer eller mindre 24h och tar nog chansen att vara lite mer casual (beroende på hur de är såklart). Mer uppklädd än värdparet = kardinalfel.

Grisen
2006-06-15, 08:08
Å andra sidan så är det "uppsamlingsfest" för de som inte var med på bröllopsfesten som han nämnde. Imo så brukar dylika tillställningar vara rätt avslappnade, "valfri klädsel" är ju lite diffust begrepp - men generellt så menar man "kom som du brukar se ut när det är fest". Att jeans skulle vara fel då håller jag icke med om. Det är typiskt konsulter att hänga upp sig på sånt. :D

Ponera att du kommer i kostym, men att brudparet har mer avslappnade kläder - de har ju trots allt varit uppsnofsade i mer eller mindre 24h och tar nog chansen att vara lite mer casual (beroende på hur de är såklart). Mer uppklädd än värdparet = kardinalfel.

Tack Pez för att du faktiskt läste mitt första inlägg. Till skillnad från andra.

Men du svarar inte på frågan, come on (it's on).

Pez
2006-06-15, 08:12
Tack Pez för att du faktiskt läste mitt första inlägg. Till skillnad från andra.

Men du svarar inte på frågan, come on (it's on).
Vad är det för fest?
Cocktailparty eller BYOB-grillning?
Inomhus/utomhus?
Har du varit på fest med de här människorna förr?

Annars är det helt ok att ringa värdparet och förhöra sig om just hur valfri den "valfria klädseln" är.

Action
2006-06-15, 08:58

Absolut, därav min sista mening i inlägget. Men jeans anser jag ändå som helt fel även om det är en avslappnad bröllopsfest. Säkrare att inte ta jeans än att chansa.. :)

Diggler
2006-06-15, 09:00
Mitt förslag är att ha svart kostym igen, till den en snygg och diskret skjorta i någon trivsam färg och ingen slips.

Låter skitbra.

Fed up
2006-06-15, 09:06

Nej, men jag förespråkade aldrig chinos, stor pösigt instoppad vit skjorta utan passform och bred slips med kalle anka heller.

daja
2006-06-15, 09:13
Nej, men jag förespråkade aldrig chinos, stor pösigt instoppad vit skjorta utan passform och bred slips med kalle anka heller.
jeans, vit skjorta och slips är säljare på elektronikfirma!

delta_mats
2006-06-15, 09:21
Helt klart ska du ha kostym på dig. En snygg skjorta och kanske en slips. Känner du dig för uppklädd tar du av dig slipsen och knäpper upp en knapp i skjortan. Är även det för mycket drar du av dig kavajen. En snygg skjorta och finbyxor är aldrig overkill. Gör du så kan det aldrig blir fel.

Pez
2006-06-15, 09:36
Helt klart ska du ha kostym på dig. En snygg skjorta och kanske en slips. Känner du dig för uppklädd tar du av dig slipsen och knäpper upp en knapp i skjortan. Är även det för mycket drar du av dig kavajen. En snygg skjorta och finbyxor är aldrig overkill. Gör du så kan det aldrig blir fel.
Så om det är en utomhusfest, med BYOBaM och bara en massa polare i samma åldersgrupp..så ska han glida in i kostym?

Ffs.. senast jag var på en dagen-efter-bröllopsfest för kompisar så hade endast en person kostym på sig. Han kräktes ner den.

Så vill du inte vara killen i nerspydd kostym. Go Jeans!
Klart lättare att tvätta.

Nej skämt åsido - kolla av vad det är för typ av fest. Ingen här vet ju.
Ring brudparet.

PS. Detta är nog ett av de mest sanna råd jag kan ge en person..någonsin..
Ta inte till dig stiltips från en kille som gillar att bära runt stenar.

Angel
2006-06-15, 11:22
Mörka byxor, alt snygga jeans. Uppknäppt kort skorta och kavaj

delta_mats
2006-06-15, 11:28
PS. Detta är nog ett av de mest sanna råd jag kan ge en person..någonsin..
Ta inte till dig stiltips från en kille som gillar att bära runt stenar.

Hahaha!:laugh:

Fed up
2006-06-15, 11:45
jeans, vit skjorta och slips är säljare på elektronikfirma!

Ja, jag ahr aldrig menat nån vit skjorta och särskilt inte en fluffig instoppad. Jag menar en sån figursydd som är gjord för att ha utan kostym i snyggt mönster. Tex Melka brukar ha rätt snygga, min pojkvän har en svart därifrån med tunna guldtrådar i, den är snygg och lagom uppklädd tycker jag.

Tex när vi var på dop hade han otvättade jeans, mörkbruna nya, snygga sneakers, en vit, figursydd skjorta med bruna och gröna rönder/rutor på från ben sherman och en smal grön slips i samma ton som skjortan. Det var snyggt.

Går det överhuvudtaget att hitta välsittande kostymer som inte är i Armani-prisklass? Är lite bekymrad inför den dag vi måste köpa en åt honom...

Arnesson
2006-06-15, 11:52
Går det överhuvudtaget att hitta välsittande kostymer som inte är i Armani-prisklass? Är lite bekymrad inför den dag vi måste köpa en åt honom...

Finns välsittande kostymer på HM. Billiga är de också. Sen så är väl kvaliteten kanske inte att jämföra med nått som kostar 10 gånger så mycket, men helt klart bra kvalitet för det man betalar.

daja
2006-06-15, 12:02
Ja, jag ahr aldrig menat nån vit skjorta och särskilt inte en fluffig instoppad. Jag menar en sån figursydd som är gjord för att ha utan kostym i snyggt mönster. Tex Melka brukar ha rätt snygga, min pojkvän har en svart därifrån med tunna guldtrådar i, den är snygg och lagom uppklädd tycker jag.

Tex när vi var på dop hade han otvättade jeans, mörkbruna nya, snygga sneakers, en vit, figursydd skjorta med bruna och gröna rönder/rutor på från ben sherman och en smal grön slips i samma ton som skjortan. Det var snyggt.

Ja smaken är ju verkligen olika men själv hade jag aldrig haft jeans på ett dop eller slips utan kostym.

Självklart kan du hitta många snygga kostymer med bra passform. Kolla in på MQ tex, där har dom allt från lite billigare märken till Boss och Tiger, samtliga sitter rätt bra och är snygga.

Johanna
2006-06-15, 12:37

Vanlig missuppfattning, är tvärtom.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=299&a=550119&viewAll=true

Action
2006-06-15, 12:44
Vanlig missuppfattning, är tvärtom.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=299&a=550119&viewAll=true

Jag håller med dig vid de flesta tillställningar. Men handlar det om ett bröllop är det framförallt bruden, men även brudgummen som ska få glänsa lite. :cool:

Vid andra tillställningar, både privat och vid jobb så bör man vara klädd något bättre än värden. Framförallt om det gäller jobb.

Action
2006-06-15, 12:47
Hann inte editera:

EDIT av ovanstående: Nu gällde denna fest inte själva bröllpet och så skulle jag personligen hellre ha klätt mig aningen för fint, än att komma i jeans och upptäcka att alla andra har kostym.

petersson
2006-06-15, 12:59
Är det bara jag som förknippar jeans och kavaj med riktiga suputer?

daja
2006-06-15, 13:02
Är det bara jag som förknippar jeans och kavaj med riktiga suputer?
jeans och kavaj passar absolut ihop, men inte på alla tillställningar.

z_bumbi
2006-06-15, 17:01

Kör på det men smaska på med mer färg om det är din vanliga stil.

Sen undrar jag rent spontant efter att ha läst tråden. Vem har väst utan att ha en kavaj, bonjor etc, jobbar man som cropier är det iofs helt okey men annars?

Grisen
2006-06-16, 21:09

Absolut! Vad är "armani-prisklass"? Jag köpte en Tiger som kostar ca. 4000 kr, den sitter kanon tycker jag.

Som tidigare sagts går det säkert att hitta billiga och snygga kostymer på h&m också. Såg en sjysst kostym gjord av ull och silke på Massimo Dutti i Stockholm så sent som idag, den låg på ca. 2800 kr.

hahavaffan
2006-06-16, 21:34
det finns inga snygga jeans som inte är slitnaJo, det gör det verkligen.

shadowfire
2006-06-16, 21:37
Allt som rör bröllop och högtider av det slag: kavaj o pressvecksbyxor. Slips på under bröllopet, ledigare skjorta o ingen slips på festen där efter. Vi män ska fan se till o klä upp oss (plus att det är sexigt som fan med en man som kan klä sig o kostym o det är min åsikt som hetero) då tillfälle ges. Jeans har man till vardags.

shadowfire
2006-06-16, 21:41
Asså det är en speciell event, en speciell händelse. Kanske för en speciell människa i ditt liv. Även om det är en fest, så visar man aktsamhet och heder för denne genom att just klä sig fint, en slags "code" genom sin klädstil.