Visa fullständig version : Varför är godis så j*vla gott?
varför är det så gott??
lösviktsgodis, choklad.. fan va sugen ja e hela tiden..ändå äter ja bra mat.
men jag vet bättre än att äta godis. endast någon gång i månaden.
kanske är för att jag är på lågkaloridiet :D nämen d känns ändå som att jag har sug även när jag bulkar. Varför har vissa personer inget sug alls efter godis. o vice versa?
För att godis inte stimulerar dina mättnadscentra. Det slår istället direkt på lustcentret och gör så att du vill ha mer, mer och mer.
För att godis inte stimulerar dina mättnadscentra. Det slår istället direkt på lustcentret och gör så att du vill ha mer, mer och mer.
hehe.. har du samma problem?
Just, choklad innehåller väl något ämne som är besläktat med opiater om jag inte missminner mig.
Varför har vissa personer inget sug alls efter godis. o vice versa?
Det är en intressant fråga. Själv spelar det ingen roll om jag äter mycket eller lite mat, godis är alltid gott. Väldigt gott. Undrar om det går att dra paralleller till personer med svaghet för droger, att man helt enkelt tänder lite mer på sinnliga njutningar?
Det är inte så jävla gott (eller jo, men inte överlägset), nektariner, jordgubbar, vindruvor, mango är lika gott.
Det dillades om dopamin på tv alldeles nyss.
Det är inte så jävla gott (eller jo, men inte överlägset), nektariner, jordgubbar, vindruvor, mango är lika gott.
Släpp sargen och kom in i matchen. :D
Cerberus
2006-06-14, 21:43
Nej, frukt är gott. Men inget slår godis och kaffebröd! INGET I TELL YOU! :furious: :eating:
skojar :) ne men onyttigt är gott, svårt att sätta stopp dock..
godis, läsk, glass, chips mm har jag inga som helst problem att hålla mig från. Men däremot sånt som skrovmål och pizza kan jag få ordentligt sug efter.. skumt, men iaf skönt att man inte har något sötsug.
mistermr
2006-06-14, 22:24
godis, läsk, glass, chips mm har jag inga som helst problem att hålla mig från. Men däremot sånt som skrovmål och pizza kan jag få ordentligt sug efter.. skumt, men iaf skönt att man inte har något sötsug.
Man kan väl unna sig ngt av ovanstående lite då och då, men inte varje dag eller varje vecka eller?
mvh
Nej äter inget sådant. Jobbar inte på det viset *flex*
mirrranda
2006-06-14, 23:00
Jag har nada sötsug, räcker gott och väl med sharonfrukt eller jordgubbar *flex* däremot kan jag få totalsug efter ost och bullar *popcorn* men jag släpper aldrig efter..
tossefar
2006-06-14, 23:08
Godis är inte gott, bara sött och sliskigt.
Kebab-Arne
2006-06-14, 23:23
Är väldigt olika från person eller person. Ställ fram 2 kg lösgodis. Jag skulle kanske ta 3 bitar sen räcker det för mig. Medan andra slukar de 2 kg. Antar mitt sötsug släcks efter 3 bitar medan det tar 100 för andra.
Har ni märkt hur dum man känner sig när man försöker skriva nåt och vet om att Grub kan komma in vilken minut som helst och dumförklara en?
bear.flowertwig
2006-06-14, 23:27
Förklaringen är väl inte konstigare än att vi är programmerade att tycka fett och sött är gott för att sådan kost ofta innehåller mycket energi och näring = överlevnad(back then...)
Man kan väl unna sig ngt av ovanstående lite då och då, men inte varje dag eller varje vecka eller?
mvh
Jo, allt handlar ju om i vilken mängd och hur ofta.
Egentligen är choklad inte alls gott, det är välbehagskänslan den ger som gör att folk kommer tillbaka efter mer. Det har gjorts tester där belöningssystemet blockerades på försökspersonen(dopaminets receptorer blockerades eller nått) och då tog de en tugga->gav ingen vällust->la resten åt sidan
Lord_Real
2006-06-15, 00:36
Fast det där kan man "träna" bort.
Jag var ett riktigt godismonster i tonåren. La väl 100kr i veckan på godis. Käkade lite varje rast i gymnasiet.
När jag kom upp i de tjugo så slutade jag att småäta godis för jämnan och började äta mer sällan (mer ont om pengar när man flyttade hemifrån) och nu när jag passerade 25 så har jag till och med slutat att äta godis i princip helt. Jag köper en dyr lyxig chokladkaka, typ varannan månad, men det är allt. Den riktigt njuter jag av. Men jag har inget godissug i övrigt.
Det är lite som att sluta röka.
Ju längre du tar mellan gångerna du äter godis, desto lättare blir det till sist (efter den initialla spärren av att sluta äta godis).
Jag kan omöjligen äta vanligt godis nu. Vanligt godis är för sött, så det är inte gott längre.
Har samma "problem" med läsk. Slutade dricka det i samma veva (och nej, julmust är alkoholfri öl och inte läsk i min värld ;) )
Nej, frukt är gott. Men inget slår godis och kaffebröd! INGET I TELL YOU! :furious: :eating:
skojar :) ne men onyttigt är gott, svårt att sätta stopp dock..Hah, kaffebröd, smakar ju inte ett skit, jävla socketbajs, kakor är så sämst!!
Nybakade bullar är väl kanske ok, o pepparkaksdeg och något med tillräckligt mycket slem i, men vad av det är veganskt?! INGET!
Veganer får äta gräs o knäckebröd istället.
Socker ar beroendeframkallande.
Sjalv ater jag inte godis, tycker inte det ar gott. Har aldrig varit mycket for godis, kakor eller bakelser.
bofinken
2006-06-15, 07:22
jag käkar ganska mycket godis och onyttigheter, men inte för att jag tycker det är gott utan för att jag vet att det är onyttigt och därför känns det som om jag unnar mig något. har inge problme med vikten då det gäller neråt utan snarare skulle några extra kilon sitta bra, därför har det blivit lite extra på den senare tiden. Men allmänt så käkar jag onyttigheter just därför att det känns som det är något jag unnar mig även om en saftig biff eller tomat skulle vara så mycket godare.
Sofia4_4
2006-06-15, 07:29
Godis smakar som plast. Blä. Dessutom har de såna färger också. Det gör det inte godare heller av att påmina sigsjälv vad de är gjorda av - malade djurben med socker.
Däremot är choklad nåt helt annat. :)
Det gäller att inte ta första biten, sen är det kört. Då och då tillåter jag mig en hel chokladkaka, sen får det vara nog en tid framåt.
Godis är väl hyfsat gott ibland. Men inte mycket slår suget efter en kebabtallrik eller kebabpizza :eating: *flex*
Cerberus
2006-06-15, 08:25
Hah, kaffebröd, smakar ju inte ett skit, jävla socketbajs, kakor är så sämst!!
Nybakade bullar är väl kanske ok, o pepparkaksdeg och något med tillräckligt mycket slem i, men vad av det är veganskt?! INGET!
Veganer får äta gräs o knäckebröd istället.
uu jag skulle kunna leva på bullar :D fast jag e på avvänjnings-kur, varit djup kanelbulls-missbrukare :D
uu jag skulle kunna leva på bullar :D fast jag e på avvänjnings-kur, varit djup kanelbulls-missbrukare :D
Håller med!
Min mor brukar alltid baka bullar på min födelsedag, förra året åt jag runt 15st tror jag.:eating:
Är väldigt olika från person eller person. Ställ fram 2 kg lösgodis. Jag skulle kanske ta 3 bitar sen räcker det för mig. Medan andra slukar de 2 kg. Antar mitt sötsug släcks efter 3 bitar medan det tar 100 för andra.
Jag är exakt likadan, gäller chips och annat också. Efter ett par bitar godis får nog av den söta smaken i munnen och vill helst dricka massa vatten och tugga ett tugummi. Mitt enda undantag är Ben & Jerry glas.... det är knark i den och jag är beroende *grr27*
Egentligen är choklad inte alls gott, det är välbehagskänslan den ger som gör att folk kommer tillbaka efter mer. Det har gjorts tester där belöningssystemet blockerades på försökspersonen(dopaminets receptorer blockerades eller nått) och då tog de en tugga->gav ingen vällust->la resten åt sidan
Hur blockerade de receptorerna måntro? Borde ju vara svaret på mångas sötsugs"problem"? :)
hobbitar
2006-06-15, 11:18
Är det lugnt om man käkar godis på kvällen EFTER man ätit en bra middag.
Kan tilläggas att jag skiter i om jag går upp i fettvikt eftersom jag alltid varit smal i livet.
Kan tilläggas att jag skiter i om jag går upp i fettvikt eftersom jag alltid varit smal i livet.
Vad menar du med "är det lugnt"? Om du inte bryr dig om ifall du får i dig överflödiga kalorier som inte gör någon egentlig nytta i din kropp så spelar det ju ingen roll? Jag förstår kanske inte din fråga?
Just, choklad innehåller väl något ämne som är besläktat med opiater om jag inte missminner mig.
jovisst.. men jag kan vara jävligt sugen även fast ja inte käkat godis på några veckor
Longshot
2006-06-15, 13:20
Ja det är lungt på alla plan! Vad hade du i tankarna egentligen? *screwy*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.