Visa fullständig version : Lite ang. förbränning, tacksam om nån vill svara =)
bamzizen
2006-06-14, 20:20
Jag har en del frågor om förbränning plus en kostfråga i samband med förbränning.
Först undrar jag lite om det är med cykling/promenad. Lågintensiv träning är ju bra för fettförbränningen och så. När man snackar om denna lågintensiva träningen, vilken puls ska man då försöka ha under passets gång? Jag vet att alla har ju olika, men om jag säger att min puls är normalt runt 70 slag i minuten. Och jag är väldigt otränad med, taskig kondis *cry*
Så, har ni nån liten teori/hypotes/aning om vad jag bör satsa på att ha för puls under mina pass?
Sedan har jag en till fråga. Jag har försökt lära mig det här om protein och sånt, det är viktigt. Så om jag nu tränar kondition innan frukost varje varddag. Jag ska försöka gå upp vid 9-snåret. Och om jag INTE tränar någon styrketräning heller, är detta "schemat" bra tror ni? jag tänker på om jag lyckas hålla ett hyfsat underskott av energi och även inte få i mig så att jag går upp i vikt. Tänk på att morgonkondispass är typ den enda träningen:
Frukost: All-bran-flingor med mellanmjölk och nån grov mack - Alternativt havre- eller risgrynsgröt
Mellanmål: En frukt eller en macka med kyckling
Lunch: Det som mamma lagar, troligtvis kött, potatis och grönsaker
Mellanmål: Nån macka med kyckling eller en frukt
Kvällsmat: Samma som frukost
Jag vet att man ska äta middag med, men det lama är att vår familj har aldrig ätit nån riktig middag vid sen eftermiddag, typ 17-18, som många gör. Det har alltid varit det här dagsmålet vid klockan 13-14 och sen inget matmål förrens kvällen. Inga mellanmål eller nåt, utan jag ska försöka lägga till det.
Hur viktigt är det med den här middagen egentligen? har den stor påverkan om den hoppas över och det lagade målet endast äts vid lunch?
Hoppas ni orkade läsa allt *rolleyes*
King Grub
2006-06-14, 20:29
En helt otränad person uppnår maximal fettförbränning under själva aktiviteten vid en intensitet av 47-52 % av Vo2Max (för tränade personer är siffrorna 60-65%). Du behöver dock inte kolla puls: den bästa förbränningen ger den högsta intensitet du kan hålla så lång tid som möjligt.
Det spelar ingen roll när på dagen du utför konditionsträning. Det viktiga är att du aktiverar dig.
Matschemat ser helt okej ut. Reglera mängder tills du når den viktnedgångstakt som passar. Glöm inte grönsaker.
"Lagad" mat i sig är inte viktig. Det spelar ingen roll om maten är tillagad på spis i form av kött och potatis eller om det är fil, müsli, frukt och ägg. För att ta ett exempel.
bamzizen
2006-06-14, 20:43
okej, tack för svaret
Kom att tänka på, hur är det med risgrynsgröt? Är det "okej" att äta nästan varje dag till frukost/kvällsmat? risgrynsgröt med mjölk, kanel och liiite socker.
Det där med pulsen och det, tänkte mer så att man kan hålla lite koll på hur fort man ska gå/cykla så att man inte gör det för sakta eller för fort.
Och sen, proteinet, det tänkte jag fylla på då med kyckling till mackan, men hur är det med skinka/lantkorv? sen kalkon, som jag knappt provat på. Vilket har mest protein av dessa, eller hur mycket behöver jag när jag inte tränar styrka?
King Grub
2006-06-14, 20:51
Kom att tänka på, hur är det med risgrynsgröt? Är det "okej" att äta nästan varje dag till frukost/kvällsmat? risgrynsgröt med mjölk, kanel och liiite socker.
Helt okej, så länge kosten i övrigt är varierad och näringsrik. Två gånger varje dag kanske är att ta i.
Och sen, proteinet, det tänkte jag fylla på då med kyckling till mackan, men hur är det med skinka/lantkorv? sen kalkon, som jag knappt provat på. Vilket har mest protein av dessa
Läs på förpackningen eller i Livsmedelverkets tabeller.
http://www.slv.se/templates/LDB_Search.aspx?id=6242
, eller hur mycket behöver jag när jag inte tränar styrka?
1.7-2 gram per kilo kroppsvikt och dygn, kanske. Ingen jakt på gram. Får du lite mer någon dag och lite mindre någon dag spelar det ingen roll. En konditionsidrottare behöver 1.2 g/kg/dygn för att nå positiv proteinbalans (Gaine et al 2006), men allt över 1.7 gram oxiderar (Tarnopolsky et al 1988).
2.
bamzizen
2006-06-14, 20:55
okej
det där med två gånger per dag var att ta i, ja ;)
Men gröt är ju en bra start på morgonen, och om inte risgrynsgröt är onyttigt så tar jag den hellre än havre, smaksak, gillar båda med risgrynsgröt vinner
och på kvällen lite flingor kanske
Sen hörde jag nånstans att man skulle dricka en liter (!) vatten innan morgonpromenaden/cykelturen. stämmer det verkligen? Eller vad "ska" man stoppa i sig innan man sätter igån på morgonen, innan frukost? Mat ska man ju inte äta iaf.
kalle_balle
2006-06-14, 20:57
jag skulle bytt ut mellanmjölken mot mini. man vänjer sig efter ett tag. du vet, man får i sig 15 g mättat fett på en liter.
bamzizen
2006-06-14, 20:59
jag skulle bytt ut mellanmjölken mot mini. man vänjer sig efter ett tag. du vet, man får i sig 15 g mättat fett på en liter.
Är det inte den som smakar vatten? :P
King Grub
2006-06-14, 21:01
Sen hörde jag nånstans att man skulle dricka en liter (!) vatten innan morgonpromenaden/cykelturen. stämmer det verkligen?
Det behövs inte. Drick ett glas vatten eller två, men att du skulle behöva en liter finns det ingen sanning i. Kanske om du skall ut på promenad i Sahara.
bamzizen
2006-06-14, 21:18
okej, nåt mer man bör ta innan?
sedan direkt efteråt tar man ju frukost.
Men när man tränar enbart konditionsträning i veckorna, vad gäller då för långsamma resp. snabba kolhdrater? Nåt som rekommenderas vid vissa tider eller är det lika viktigt med båda? sen samma för protein?
Behovet verkar ju vara mkt större när man kör styrka
King Grub
2006-06-14, 21:22
Koffein om du vill. Ökar förbränningen och energiförbrukningen något.
Men när man tränar enbart konditionsträning i veckorna, vad gäller då för långsamma resp. snabba kolhdrater? Nåt som rekommenderas vid vissa tider eller är det lika viktigt med båda? sen samma för protein?
Ät en blandad kost baserad på så naturliga och oraffinerade livsmedel som möjligt (bort med halvfabrikat och skräpmat så gott det går) så behöver du inte tänka på några speciella siffror eller gå efter tabeller.
Finns exempel på bra val av livsmedel här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
bamzizen
2006-06-14, 21:41
Koffein om du vill. Ökar förbränningen och energiförbrukningen något.
Jaså? fan va skönt, då kan man häva i sig kaffe och bara få bra resultat :D
Sen skrev du:
Ät en blandad kost baserad på så naturliga och oraffinerade livsmedel som möjligt (bort med halvfabrikat och skräpmat så gott det går) så behöver du inte tänka på några speciella siffror eller gå efter tabeller.
Kan du utveckla det där lite mer? skräpmaten förstår jag, och det äter jag inte :)
Men vad menas med det andra? Halvfabrikaten och det
kalle_balle
2006-06-15, 00:03
äh minimjölk smakar väl rätt vattnigt i början. man vänjer sig som sagt. för mig smakar minimjölk som mellanmjölk smakade förr och nu smakar mellanmjölk som grädde typ :P
pragmatist
2006-06-15, 10:00
Du ser ut att äta ganska mycket kolhydrater (mackor/spannmålsprodukter hela tiden o.s.v.) Det behöver visserligen inte vara något större problem men lämnar mindre utrymme för protein och nyttiga fetter i kosten om du fortfarande ska ligga på energiunderskott.
Sen gillar jag inte riktigt att det står frukt eller en macka med kyckling. Frukt är ingen bra ersättning för en proteinkälla. Fick jag bestämma så skulle du alltid äta något med protein som mellanmål.
bamzizen
2006-06-15, 14:15
ok, men då är det väl bra då att jag tar en macka med just kyckling då? Hur mycket protein bör man ta in vid ett mellanmål? Nån som har bra koll på det?
Sedan en sak till, det matschemat jag har, ni tror inte det är för mycket då, eftersom jag bara kör ett 30-60 min konditionspass varje dag? Tror ni att jag lyckas ligga på underskott trots allt då?
äh minimjölk smakar väl rätt vattnigt i början. man vänjer sig som sagt. för mig smakar minimjölk som mellanmjölk smakade förr och nu smakar mellanmjölk som grädde typ :Pprecis
bamzizen
2006-06-15, 15:23
Kom på en sak till..
Man ska ju inte äta protein innan morgonpromenaden/cyklingen
Men hur är det efteråt? ska man ha rejält med protein till frukost eller räcker det med rejält med protein på mellanmålet? Jag syftar på att behålla så mycket av de muskler jag har :)
Sedan är det ju bra för tillväxten med rikligt med protein
Och Grub, det där du sa med koffein innan morgonpasset, hur långt innan ska man ta det? Precis innan man drar igång eller nån timme innan?
King Grub
2006-06-15, 16:03
1. Ta den mängd protein du tänkt äta under dagen och dela upp det någorlunda jämnt på dagens mål.
2. En timme innan, ungefär. 15-45 minuter innan fullt upptag i plasman och 30-60 minuter innan full stimulering av CNS.
bamzizen
2006-06-15, 16:21
Ok
Men lite ang. protein, tycker du det är värt att köpa Whey som proteinkälla vid mellanmål osv? Är det ett bra alternativ i mitt fall, när jag bara kör lågintensiv cardio just för fettförbränning?
King Grub
2006-06-15, 16:23
Får du i dig proteinmängden du tänkt dig från mat behöver du inte protein från pulver. Whey (vassle) är protein från mjölk, fast i pulverform. Vill du så kan du; inget negativt heller att få protein från tillskott. Det är bara mjölkprotein. Kan vara smidigt.
bamzizen
2006-06-15, 16:29
Ok, tänkte bara så att man inte blir fet av det istället :)
King Grub
2006-06-15, 16:34
Det ger kalorier som allt annat. Protein ger 4.1 kcal per gram. Allt du äter räknas in under "energi in", inklusive proteinpulver, broccoli, semlor, prinskorv, choklad, pasta, äpplen och allt annat. Du "blir fet" av ett energiöverskott, energi in minus energi ut, och då räknas allt du äter in under "energi in". Du blir inte fet av ett enskilt livsmedel, vad det än är, men alla livsmedel ger energi som hamnar på "energi in"-sidan, och är den större än energi ut över en viss tidsperiod (t ex en dygn), ökar du i vikt. Annars inte. Vid ett energiunderskott minskar du i vikt, även om "energi in" består av wienerbröd och coca cola och inget annat (men då får man lida i det långa loppet då man ger kroppen skräp som inte går att upprätthålla hälsan på).
bamzizen
2006-06-15, 16:46
ok =)
Jag kom på en sak, jag tror nog att jag får i mig för många kalorier på frukosten
När jag äter all-bran-flingor så blir det att jag äter 100g i min portion (har mätt)
Och så står det att 100g är 330 kcal, är inte det rätt mycket?
Plus mellanmjölkens kcal (snart minimjölk) sen en grov macka utan smör och med ost/skinka
borde kanske dra ner på frukosten?
King Grub
2006-06-15, 16:57
Återigen är det dygnets totala intag som gäller.
pragmatist
2006-06-15, 22:26
Ska du äta mycket kolhydrater någon gång under dagen är frukosten en bra kandidat (plus direkt efter träningen).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.