Visa fullständig version : Ska jag gå på underskott?
Callister
2006-06-14, 15:08
Jobbar som bonde en månad nu, in med hö't. Man står 5-15 timmar om dagen och sliter som en ko. Skulle gissa på att man förbränner mellan 1000-5000 kalorier per dag utöver grundf. Men är det okey om jag ändå lägger mig på underskott, ett vanligt sådant..?
Ville gå ner i vikt men samtidigt inte stå där och känna musklerna domna bort av trötthet.
King Grub
2006-06-14, 15:11
Okej och okej... Du bestämmer. Ligger du inte på ett underskott går du inte ner i vikt. Ligger du på ett underskott får du svårare att orka.
Callister
2006-06-14, 15:13
Detta är nämligen en riktig chans att gå ner fett. Förra året gick jag ner 7kg även fast jag åt allt jag kom över. Kanske att man satsar på 10 denna gång. :)
Men: Om jag förbrukkar 6000 kcal på en dag, och äter 3000 kcal, är detta en dålig stil att köra? 50% mindre än förbrukning låter ju mkt, om det hade varit 2000/1000 kcal, men på högre siffror så känns ju 3000 kalorier föda rätt mycket..?
King Grub
2006-06-14, 15:16
Men: Om jag förbrukkar 6000 kcal på en dag, och äter 3000 kcal, är detta en dålig stil att köra?
Det är inte farligt för en ung, frisk person, och du kommer att förlora mycket vikt. Inte bara fett dock, och du kanske inte mår så bra under tiden, i o m att du skall arbeta hårt samtidigt.
Callister
2006-06-14, 15:20
Det är inte farligt för en ung, frisk person, och du kommer att förlora mycket vikt. Inte bara fett dock, och du kanske inte mår så bra under tiden, i o m att du skall arbeta hårt samtidigt.
Hur jag mår ska nog ordna sig. Det ska ju kännas lite. Något som oroar mig är ifall jag kmr bli sjuk. Förra året missade jag en lunch och låg sjuk dagen efter. Finns det någon siffra (kcal/%) på underskott som visar när man ligger i riskzonen för ökad risk för sjukdom osv..?
King Grub
2006-06-14, 15:23
Inga exakta procentsiffror, men hård fysisk aktivitet, i synnerhet tillsammans med kalorirestriktion, ökar risken för nedsatt immunförsvar och infektioner i övre luftvägarna.
Hur jag mår ska nog ordna sig. Det ska ju kännas lite. Något som oroar mig är ifall jag kmr bli sjuk. Förra året missade jag en lunch och låg sjuk dagen efter. Finns det någon siffra (kcal/%) på underskott som visar när man ligger i riskzonen för ökad risk för sjukdom osv..?
Du får lyssna på din kropp för att själv avgöra om du går ut för hårt eller ej.
Callister
2006-06-14, 15:27
Jepp jag antar det. Och 10 liter vatten om dagen. ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.