handdator

Visa fullständig version : fruktos och maltodextin = snabbare ?

grisman
2006-06-14, 13:59
I denna studie påstås fruktos påskynda upptaget av maltodextrin

Conclusions: The present study demonstrates that with ingestion of large amounts of maltodextrin and fructose during cycling exercise, exogenous carbohydrate oxidation can reach peak values of ~1.5 g[middle dot]min-1, and this is markedly higher than oxidation rates from ingesting maltodextrin alone.

http://www.acsm-msse.com/pt/re/msse/abstract.00005768-200503000-00013.htm;jsessionid=GQHQNcLrddQ4sw7QTVcfHGdVGxQ87 GjrDMv6CD5pTXF1D3W9LsF0!-1110070904!-949856144!8091!-1

King Grub
2006-06-14, 14:42
Ja, man kan uppnå en högre exogen kolhydratoxidation genom regelbundet intag av en kombination glukos/fruktos eller maltodextrin/fruktos än enbart glukos el maltodextrin, under själva aktiviteten. Gäller konditionsträning, och då i prestationsförbättrande eller uthållighetsförlängande syfte, inte fettförbrännande syfte.

Genom kolhydrattillförsel under aktiviteten nås högre kolhydratoxidation och prestation. Vid tillförsel av 1.8 g maltodextrin per minut kan man nå en exogen kolhydratoxidation på strax över 1.05 gram kolhydrat per minut, medan man med en kombinerat tillförsel av maltodextrin (1.2 g/min) och fruktos (0.6 g/min) kan uppnå en exogen kolhydratoxidation på hela 1.5 g kolhydrat per minut.

Med ännu större mängd kolhydrat tillförd under passet i en mix av 50/50 glukos/fruktos, 2.4 gram per minut totalt, kan man nå hela 1.75 gram kolhydrat per minut i exogen kolhydratoxidation.

Absinteh
2006-07-19, 18:21
Har detta någon effekt i en efterträningsdrink med protein och drusocker?
Eller handlar detta bara om att kroppen ska kunna använda kolhydrat till bränsle bättre?

King Grub
2006-07-19, 19:34
Nej, det finns inget behov av fruktos.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=676712&postcount=12

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=676724&postcount=13

King Grub
2008-03-29, 16:43
The ingestion of solutions containing carbohydrates with different intestinal transport mechanisms (e.g. fructose and glucose) produce greater carbohydrate and water absorption compared with single-carbohydrate solutions. However, the fructose-ingestion rate that results in the most efficient utilisation of exogenous carbohydrate when glucose is ingested below absorption-oxidation saturation rates is unknown. Ten cyclists rode 2 h at 50% of peak power then performed 10 maximal sprints while ingesting solutions containing (13)C-maltodextrin at 0.6 g.min(-1) combined with (14)C-fructose at 0.0 (No-Fructose), 0.3 (Low-Fructose), 0.5 (Medium-Fructose), or 0.7 (High-Fructose) g.min(-1), giving fructose:maltodextrin ratios of 0.5, 0.8, and 1.2. Mean (percent coefficient of variation) exogenous-fructose oxidation rates during the 2-h rides were 0.18 (19), 0.27 (27), 0.36 (27) g.min(-1) in Low-Fructose, Medium-Fructose, and High-Fructose, respectively, with oxidation efficiencies (=oxidation/ingestion rate) of 62-52%. Exogenous-glucose oxidation was highest in Medium-Fructose at 0.57 (28) g.min(-1) (98% efficiency) compared to 0.54 (28), 0.48 (29), and 0.49 (19) in Low-Fructose, High-Fructose, No-Fructose, respectively; relative to No-Fructose, only the substantial 16% increase (95% confidence limits +/-16%) in Medium-Fructose was clear. Total exogenous-carbohydrate oxidation was highest in Medium-Fructose at 0.84 (26) g.min(-1). Although the effect of fructose quantity on overall sprint power was unclear, the metabolic responses were associated with lower perceptions of muscle tiredness and physical exertion, and attenuated fatigue (power slope) in the Medium-Fructose and High-Fructose conditions. With the present solutions, low-medium fructose-ingestion rates produced the most efficient utilisation of exogenous carbohydrate, but fatigue and the perception of exercise stress and nausea are reduced with moderate-high fructose doses.

J Appl Physiol. 2008 Mar 27. Effect of Graded Fructose Co-Ingestion with Maltodextrin on Exogenous 14C-Fructose and 13C-Glucose Oxidation Efficiency and High-Intensity Cycling Performance.

Scratch89
2008-03-29, 17:51
Borde inte tarmens upptag bli betydligt sämre under aktivitet, än om man ligger i sängen? Tänkte mest på att tarmrörelserna borde förändras iom aktivitet och katabolism.

Eddie Vedder
2008-03-29, 17:59
Borde inte tarmens upptag bli betydligt sämre under aktivitet, än om man ligger i sängen? Tänkte mest på att tarmrörelserna borde förändras iom aktivitet och katabolism.

Det är ju dryck vi pratar om. Knappast något som ställer höga krav på arbete i mag-tarmkanalen.

King Grub
2008-03-29, 18:00
Akut träning inducerar translokation av glukostransportörer.

Scratch89
2008-03-29, 18:30
Men vad menas med akut träning? Det borde väl inte hålla i sig om man tränar nån timma? Det är ju då man behöver extra energi?

Till Eddie; det är väl fortfarande tarmceller och glukostransportörer som ska fungera för att det ska tas upp, oavsett om det är en isoton lösning eller ej?

Eddie Vedder
2008-03-29, 18:33
Till Eddie; det är väl fortfarande tarmceller och glukostransportörer som ska fungera för att det ska tas upp, oavsett om det är en isoton lösning eller ej?

Att den är isoton har väl mindre betydelse för tarmabsorbtionen? Då handlar ju om transporten in i cellen.

Jag ska inte påstå att du har fel men tror definitivt inte att det påverkar när det bara handlar om dryck.

King Grub
2008-03-29, 19:05
The ingestion of a solid food containing CHO, protein, and fat with added water produced similar blood glucose, metabolic, glucoregulatory hormone, and exercise performance responses to those seen with the ingestion of liquid CHO.

Int J Sport Nutr. 1998 Mar;8(1):70-83. Blood glucose and glucoregulatory hormone responses to solid and liquid carbohydrate ingestion during exercise.

Scratch89
2008-03-29, 19:07
Där ser man. :) Tack för bra svar!

-xR-
2008-03-31, 16:38
Kanske en idé att kombinera maltodextrin och fruktos i en sportdryck under löpning? Syftet att fungera prestationshöjande...

Eddie Vedder
2008-03-31, 16:54
Kanske en idé att kombinera maltodextrin och fruktos i en sportdryck under löpning?

Ja definitivt. I alla fall om det är under relativt lång tid som din träning pågår. Exogen kolhydratoxidation blir bevisligen ju något effektivare i alla fall så det är nog ingen dum idé alls.:)

forslund
2008-03-31, 17:01
Ja definitivt. I alla fall om det är under relativt lång tid som din träning pågår.

Hur lång tid är det vi snackar om? 1 timme? 3? 6?

Kan ju vara roligt att prova tillsammans med ett cykelpass/distanspass. :)

King Grub
2008-03-31, 17:18
När det gäller pass som är kortare än timme finns det inga prestationsförbättringar att uppnå med kolhydrattillförsel under aktiviteten.

Eddie Vedder
2008-03-31, 17:18
Hur lång tid är det vi snackar om? 1 timme? 3? 6?

Studiens cykeltid var ju två timmar följt av tio "maximal sprints" i alla fall. Absorbtionshastigheten av de olika koncentrationerna står ju också.

forslund
2008-03-31, 18:00
När det gäller pass som är kortare än timme finns det inga prestationsförbättringar att uppnå med kolhydrattillförsel under aktiviteten.

Ok, tack. :)

Studiens cykeltid var ju två timmar följt av tio "maximal sprints" i alla fall. Absorbtionshastigheten av de olika koncentrationerna står ju också.

Jo, frågan skulle egentligen varit hur långt passet ska vara för att få effekt av ämnena i drycken, vilket Grub redan besvarade. ;)

William
2008-03-31, 18:13
Att den är isoton har väl mindre betydelse för tarmabsorbtionen? Då handlar ju om transporten in i cellen.

Det är just i tarmen lösningens osmolalitet spelar roll. Osmolaliteten påverkar inte direkt upptaget i muskelcellerna, om det nu var muskelceller du syftade på ovan.

Eddie Vedder
2008-03-31, 18:16
Det är just i tarmen lösningens osmolalitet spelar roll. Osmolaliteten påverkar inte direkt upptaget i muskelcellerna, om det nu var muskelceller du syftade på ovan.

Okej där ser man.:) Då hade jag uppfattat den delen, jag vet ju att fruktos och glukos passerar tarmepitelet genom olika glukostransportörer. Men det trodde jag skedde relativt obehindrat och att det sedan var transporten in i muskeln som var mer problematisk.

Fast det var visserligen ganska dumt resonerat kom jag på nu, det handlar ju trots allt om EXogen oxidation och inte ENDogen.:smash:

Scratch89
2008-03-31, 18:19
Bra, William sa det som jag trodde, men inte vågade skriva med risk för att bli ägd. :D

William
2008-03-31, 20:13
Bra, William sa det som jag trodde, men inte vågade skriva med risk för att bli ägd. :D

Ibland måste man våga att riskera att bli ägd, det blir mer spännande då. Å andra sidan är det aldrig kul när det väl inträffar :D.

Rahf
2008-03-31, 21:00
Kan detta vara nåt för Fairing att utveckla i form av en ny produkt kanske? Nog för att jag är oinsatt i branschen men åtminstone en konkurrent kör ju 5/95% fruktos/maltodextrin i sina kolhydratstillskott.

King Grub
2008-03-31, 21:02
Kan detta vara nåt för Fairing att utveckla i form av en ny produkt kanske? Nog för att jag är oinsatt i branschen men åtminstone en konkurrent kör ju 5/95% fruktos/maltodextrin i sina kolhydratstillskott.

Det är 50/50 eller något sådant som gäller. 5% fruktos gör varken hit eller dit.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15741841&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15946410&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16322366&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

Scratch89
2008-03-31, 21:14

Det finns maltodextrin hos Snorfloristen som innehåller 5% fruktos, men jag antar att det bara är för smakens skull.

Rahf
2008-03-31, 21:18
Det är 50/50 eller något sådant som gäller. 5% fruktos gör varken hit eller dit.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15741841&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15946410&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16322366&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

Ojojoj järnspikar, då blir smaken åt skogen. Plus att det analoptimala intaget av fruktos blir alldeles snett och vint antar jag? Blir väl en aningen stor andel fruktos som ska in ifall maltot ska täcka glykogeninlagringen i musklerna också.

King Grub
2008-03-31, 21:25
Ojojoj järnspikar, då blir smaken åt skogen. Plus att det analoptimala intaget av fruktos blir alldeles snett och vint antar jag? Blir väl en aningen stor andel fruktos som ska in ifall maltot ska täcka glykogeninlagringen i musklerna också.

Det handlar inte om glykogeninlagring här. Det handlar om exogen kolhydratoxidation. Att du kan använda kolhydraterna direkt, utan att dom behöver lagras in som glykogen först. Det är själva syftet med att inta kolhydrat under långa pass.´Om det är negativa metabola konsekvenser av ett högt fruktosintag du syftar på med "analoptimala intaget", så gäller det knappast när kolhydraterna oxiderar snabbt direkt efter intag.

z_bumbi
2008-03-31, 22:02

Lasse kan kanske kalla den för typ Sloow Carbs. :D

King Grub
2008-06-28, 17:24
The ingestion of solutions containing carbohydrates with different intestinal transport mechanisms (e.g., fructose and glucose) produce greater carbohydrate and water absorption compared with single-carbohydrate solutions. However, the fructose-ingestion rate that results in the most efficient use of exogenous carbohydrate when glucose is ingested below absorption-oxidation saturation rates is unknown. Ten cyclists rode 2 h at 50% of peak power then performed 10 maximal sprints while ingesting solutions containing 13C-maltodextrin at 0.6 g/min combined with 14C-fructose at 0.0 (No-Fructose), 0.3 (Low-Fructose), 0.5 (Medium-Fructose), or 0.7 (High-Fructose) g/min, giving fructose:maltodextrin ratios of 0.5, 0. 8, and 1.2. Mean (percent coefficient of variation) exogenous-fructose oxidation rates during the 2-h rides were 0.18 (19), 0.27 (27), 0.36 (27) g/min in Low-Fructose, Medium-Fructose, and High-Fructose, respectively, with oxidation efficiencies (=oxidation/ingestion rate) of 62–52%. Exogenous-glucose oxidation was highest in Medium-Fructose at 0.57 (28) g/min (98% efficiency) compared with 0.54 (28), 0.48 (29), and 0.49 (19) in Low-Fructose, High-Fructose, No-Fructose, respectively; relative to No-Fructose, only the substantial 16% increase (95% confidence limits ±16%) in Medium-Fructose was clear. Total exogenous-carbohydrate oxidation was highest in Medium-Fructose at 0.84 (26) g/min. Although the effect of fructose quantity on overall sprint power was unclear, the metabolic responses were associated with lower perceptions of muscle tiredness and physical exertion, and attenuated fatigue (power slope) in the Medium-Fructose and High-Fructose conditions. With the present solutions, low-medium fructose-ingestion rates produced the most efficient use of exogenous carbohydrate, but fatigue and the perception of exercise stress and nausea are reduced with moderate-high fructose doses.

J Appl Physiol. 2008 Jun;104(6):1709-19. Effect of graded fructose coingestion with maltodextrin on exogenous 14C-fructose and 13C-glucose oxidation efficiency and high-intensity cycling performance.