handdator

Visa fullständig version : Kommer det att fungera?

Bönne
2006-06-13, 21:52
Har nu i ett par dagar velat länka ihop min stationära dator med min laptop, direktlänkade alltså, inte med en router eller så i mellan.

Det var enkelt, bara att plugga i en korsad kontakt mellan dem, men problemet då är att båda två datorerna förlorar internet.

Så, därför måste en av datorerna ha dubbla nätverkskort och sedan dela ut till den andra, enda alternativet för mig är att den stationära för ta dubbla eftersom den alltid står på. Men, nu till problemet, jag har i dagarna lyckats att rota fram TRE nätverkort, varav inte ett enda har fungerat (alla baserade på rlt8139 chippet), samma fel, det står att enheten inte kan starta om man kollar under enhetshanteraren.

Blåögda Bönne tror alltså att det är alla dessa tre nätverkskort som är trasiga och vägrar tro att det är den stationära datorn som är trasig. Så därför var jag och hämtade ett nätverkskort hos en polare precis, detta är testat och fungerade i hans dator utan problem.

Ska fixa lite mat nu och sedan samla mod att plugga in det, tror ni att det kommer att fungera, nerds @ the forum.

MilkmaN
2006-06-13, 21:53
Haha, ja du?

Nej.

Gurk-Burk
2006-06-13, 22:01
Yes, jag tror det, eller hoppas det iaf...

bluelight
2006-06-13, 22:02
Klart det inte kommer göra!

aliquis
2006-06-13, 22:23
Har nu i ett par dagar velat länka ihop min stationära dator med min laptop, direktlänkade alltså, inte med en router eller så i mellan.

Det var enkelt, bara att plugga i en korsad kontakt mellan dem, men problemet då är att båda två datorerna förlorar internet.

Så, därför måste en av datorerna ha dubbla nätverkskort och sedan dela ut till den andra, enda alternativet för mig är att den stationära för ta dubbla eftersom den alltid står på. Men, nu till problemet, jag har i dagarna lyckats att rota fram TRE nätverkort, varav inte ett enda har fungerat (alla baserade på rlt8139 chippet), samma fel, det står att enheten inte kan starta om man kollar under enhetshanteraren.

Blåögda Bönne tror alltså att det är alla dessa tre nätverkskort som är trasiga och vägrar tro att det är den stationära datorn som är trasig. Så därför var jag och hämtade ett nätverkskort hos en polare precis, detta är testat och fungerade i hans dator utan problem.

Ska fixa lite mat nu och sedan samla mod att plugga in det, tror ni att det kommer att fungera, nerds @ the forum."Du suger och nödvändigt att skapa denna tråd med all den texten för detta?"

Valde jag, för eftersom det är du är ju risken att det inte fungerar, och du är ju uppenbarligen inte bäst, men det borde ju fungera.
Tanken att ladda ner drivrutiner har aldrig slagit dig?

tossefar
2006-06-13, 22:26
Jag skulle hellre anta att det är du som gör något fel i ledet, än att tre nätverkskort helt mystiskt har gått sönder. Vad exakt i den stationära är det som ska vara sönder? Har du bara en pci-port? :E

Bönne
2006-06-13, 22:38
Yes, jag tror det, eller hoppas det iaf...Tack för ditt stöd.

Jag skulle hellre anta att det är du som gör något fel i ledet, än att tre nätverkskort helt mystiskt har gått sönder. Vad exakt i den stationära är det som ska vara sönder? Har du bara en pci-port? :EHar en del pci-portar, men har inga pci-kort, förutom de där nätverskorten som inte fungerade.

"Du suger och nödvändigt att skapa denna tråd med all den texten för detta?"

Valde jag, för eftersom det är du är ju risken att det inte fungerar, och du är ju uppenbarligen inte bäst, men det borde ju fungera.
Tanken att ladda ner drivrutiner har aldrig slagit dig?Tanken att jag har gjort det har inte slagit dig?

MEN, det fungerade med det nätverkskortet, helt fantatiskt och det är inte drivrutinerna, utan det kortet är baserat på samma chip, rtl8139.

Har man tre nätverkskort som åker direkt i soperna nu.

aliquis
2006-06-13, 22:39
Jag skulle hellre anta att det är du som gör något fel i ledet, än att tre nätverkskort helt mystiskt har gått sönder. Vad exakt i den stationära är det som ska vara sönder? Har du bara en pci-port? :EWindows version gammal som inte har inbyggda drivrutiner för kortet? *rolleyes*

tossefar
2006-06-13, 22:46
Bra att det löste sig. Datorer utan internet är inte värda sin vikt i bajs.:MrT:

dynamo
2006-06-13, 23:00
MEN, det fungerade med det nätverkskortet, helt fantatiskt och det är inte drivrutinerna, utan det kortet är baserat på samma chip, rtl8139.

Har man tre nätverkskort som åker direkt i soperna nu.

Kul att det funkar! :thumbup:

Vet inte hur gamla de korten är, men för länge sen så kunde man ställa om IRQ och adress för korten genom medföljande program (var väl DOS-program) och innan dess fanns det jumprar på korten för dylika saker.. Tänkte bara utifall att, så du inte slänger fungerande grejjer.

Provar man byta PCI-port kan det ibland lösa sig, det går även att resetta enhetsadresseringen eller vafaen det kallas i BIOS så att den reassignar inkopplade enheter. Kan ibland hjälpa det med.

Bönne
2006-06-13, 23:46
Ähh, de får åka i soperna, har redan testat lite enkla saker när jag felsökte, det får duga. Har krånglat med hårdvara tillräckligt i mina dagar.

aliquis
2006-06-14, 00:34
Kan vara kort som är "rt8139-kompatibla" med.

Boota en linux/bsd livecd o se om de hittas?