Logga in

Visa fullständig version : Börjat jobba, vart anmäla?

ArooN
2006-06-13, 19:50
Hej!
Jag har gått och slutat skolan och fått en fast anställning, men jag vet inte riktigt hur allt går till, till vilka ställen skall man visa att man jobbar, jag tänker på försäkringskassan, (sjukkassan?)
Fack löser väl jobbet men allt annat får ni gärna hjälpa till med.
Jag är Elektriker.

andreas

Janna
2006-06-13, 20:01
Om du är med i ett fackförbund så betaler du in till a-kassan via dem. Tror det även automatiskt rapporteras via facket till försäkringskassan men är lite osäker. Jag har jobbat i 2,5 år och har inte anmält mig nånstans fast man har ju anställingsbevis mm om något skulle strula plus att de ser på skattesedeln att man skattat en hel del.

stefannn
2006-06-13, 20:13
Hej!
Jag har gått och slutat skolan och fått en fast anställning, men jag vet inte riktigt hur allt går till, till vilka ställen skall man visa att man jobbar, jag tänker på försäkringskassan, (sjukkassan?)
Fack löser väl jobbet men allt annat får ni gärna hjälpa till med.
Jag är Elektriker.

andreas
anmäls väl av arbetsgivare till försäkringskassa..
a-kassa får du anmäla dig till själv ... så du får pengar om du blir upsagd..
försäkringskassan får du pengar av om du blir sjuk ..
facket är onödigt såvida du inte gillar socialdemokrater och tycker om att göda feta svin som inte hjälper dig ändå när du får problem...
men se till att gå med i a-kassan...

Bronkitkorv
2006-06-13, 20:15
Du behöver inte anmäla nåt annat än till a-kassa/fack. Ska du vara med i facket så säg till chefen att han drar det från din lön direkt..

Allan
2006-06-13, 20:27
Du behöver inte anmäla nåt annat än till a-kassa/fack. Ska du vara med i facket så säg till chefen att han drar det från din lön direkt..

Så enkelt är det inte. Inom el, byggnads och målare får man sköta sånt själv. Arbetsgivaren betalar inte in avgiften för oss i allmänhet.

allan

Janna
2006-06-13, 20:35
anmäls väl av arbetsgivare till försäkringskassa..
a-kassa får du anmäla dig till själv ... så du får pengar om du blir upsagd..
försäkringskassan får du pengar av om du blir sjuk ..
facket är onödigt såvida du inte gillar socialdemokrater och tycker om att göda feta svin som inte hjälper dig ändå när du får problem...
men se till att gå med i a-kassan...

Bror ju på vilket fackförbund du är med i. Jag gick med i SIF innan jag sade upp mig från min förra arbetsplats eftersom ägarna där var minst sagt märkliga. En himla tur det där för de första de frågade när jag sade upp mig var om jag var med i ett fackförbund. De är dessutom väldigt hjälpsamma och man har användning av juristerna lite då och då. Bland annat fick jag hjälp vid förhandling om ett konkurrensavtal m.m. dessutom ingår en extra höginkomstförsäkring som gör att om jag blir arbetslös så får jag bra mycket mer än vad jag skulle få om jag inte var med.

Dock skulle jag aldrig gå med i exempelvis LO som tar poltisk ställning och bidrager till socialdemokraternas valkampanj. Fackförbundets pengar ska ju gå till att säkerställa tryggheten hos medlemmarna. Den där pucken orkar jag inte ens gå in på den har redan fått mig upprörd en gång. Tyvärr tror jag att det är LO som är fackförbund för elektriker men jag har inte så bra koll på andra branscher.

Garnax
2006-06-13, 20:38
Så enkelt är det inte. Inom el, byggnads och målare får man sköta sånt själv. Arbetsgivaren betalar inte in avgiften för oss i allmänhet.

allan

Man kan väl sätta det på Autogiro?

Allan
2006-06-13, 20:39
Man kan väl sätta det på Autogiro?

Japp. Men man måste först gå in i facket. Antingen genom ett lokalt fackombud eller genom att ta kontakt med avdelningen. Därefter ser man till att pengarna dras via autogiro.

allan

Garnax
2006-06-13, 20:41
Japp. Men man måste först gå in i facket. Antingen genom ett lokalt fackombud eller genom att ta kontakt med avdelningen. Därefter ser man till att pengarna dras via autogiro.

allan

mm jag började jobba som murare för ett par veckor sedan
och det första jag gjorde var att ringa facket...

Har dock inte fått någon inbetalning än, men jag sätter
så mycket som går på Autogiro...orka räkningar...

Srednq
2006-06-13, 20:53
då får jag gratulera dig till att du kommer att förlora 2,6% av din lön varje månad. 2,1 till facket och 0,5 i mätavgift.

det konstiga är att ditt elcertifikat (jag gissar på att du precis slutat skolan) som du får efter 1600 timmar får du via facket. om du MÅSTE vara med vet jag inte men du kan få de jobbigt mad ackord och liknande om du inte är med och dom andra gubbarna är det.

mätavgiften kommer du aldrig undan. den måste du betala även om du inte jobbar eller ens får jobba på ackord. har ringt och frågat dom och lönekontoret har inget annat val än att dra den från din lön.

Srednq
2006-06-13, 20:56

allan

både på firman jag jobbar på nu och den jag var på tidigare betalde löneavdelningen in fack- och mätavgift direkt från lönen. elektriker.
visserligen var det stora företag

Allan
2006-06-13, 20:59
Då är det lokala avtal. Mätning- och granskning tas från bruttolönen så den kommer de inte undan, men oftast betalar man själv fackavgiften.

allan

ArooN
2006-06-13, 21:00
Tack för alla snabba svar, nu vet jag lite bättre vad jag skall göra!

Ringer runt lite imon då.

andreas