Logga in

Visa fullständig version : Börjat jobba, vart anmäla?

ArooN
2006-06-13, 19:50
Hej!
Jag har gått och slutat skolan och fått en fast anställning, men jag vet inte riktigt hur allt går till, till vilka ställen skall man visa att man jobbar, jag tänker på försäkringskassan, (sjukkassan?)
Fack löser väl jobbet men allt annat får ni gärna hjälpa till med.
Jag är Elektriker.

andreas

Janna
2006-06-13, 20:01
Om du är med i ett fackförbund så betaler du in till a-kassan via dem. Tror det även automatiskt rapporteras via facket till försäkringskassan men är lite osäker. Jag har jobbat i 2,5 år och har inte anmält mig nånstans fast man har ju anställingsbevis mm om något skulle strula plus att de ser på skattesedeln att man skattat en hel del.

stefannn
2006-06-13, 20:13
Hej!
Jag har gått och slutat skolan och fått en fast anställning, men jag vet inte riktigt hur allt går till, till vilka ställen skall man visa att man jobbar, jag tänker på försäkringskassan, (sjukkassan?)
Fack löser väl jobbet men allt annat får ni gärna hjälpa till med.
Jag är Elektriker.

andreas
anmäls väl av arbetsgivare till försäkringskassa..
a-kassa får du anmäla dig till själv ... så du får pengar om du blir upsagd..
försäkringskassan får du pengar av om du blir sjuk ..
facket är onödigt såvida du inte gillar socialdemokrater och tycker om att göda feta svin som inte hjälper dig ändå när du får problem...
men se till att gå med i a-kassan...

Bronkitkorv
2006-06-13, 20:15
Du behöver inte anmäla nåt annat än till a-kassa/fack. Ska du vara med i facket så säg till chefen att han drar det från din lön direkt..

Allan
2006-06-13, 20:27
Du behöver inte anmäla nåt annat än till a-kassa/fack. Ska du vara med i facket så säg till chefen att han drar det från din lön direkt..

Så enkelt är det inte. Inom el, byggnads och målare får man sköta sånt själv. Arbetsgivaren betalar inte in avgiften för oss i allmänhet.

allan

Janna
2006-06-13, 20:35
anmäls väl av arbetsgivare till försäkringskassa..