Visa fullständig version : Går det att äta kycklingen?
jag köpte frysta kycklingfileer idag, men råkade glömma lägga dom i frysen när ja kom hem dom låg alltså framme i några timmar så dom tinade, fast dom va kalla men vattniga, ja slängde iallfall ner dom i frysen.
Går det att äta dom ändå eller har dom blivit kassa?
Jag hade ätit dem. Om de var kalla fortfarande.
Pellefant
2006-06-13, 19:56
Så brukar jag tina den, ha dem framme 4-5 timmar. (brukar iofs. hälla dem i en stor glasform med lock och marinera, men det är ju ingen skillnad). (Brukar oftast tillaga ett kilo i taget)
Dock vet jag inte om det var så bra att omfrysa dem otillagade. (Har läst att man inte ska göra det med köttfärs tex)
Om det händer igen, tillaga dem alla på en gång.
Hade aldrig i livet ätit dom. Är skiträdd för dålig mat *spy*
Ät! Däremot tror jag hållbarheten förkortats avsevärt efter upptiningen, så du behöver ju inte invänta Windows Vista innan du äter den.
Cerberus
2006-06-13, 20:09
Det har jag gjort massa ggr, fast det e ju inte så bra. Jag har perfekt fysisk hälsa så det har inte gjort synlig skada på mig ännu :).
Har mest varit när jag skulle stekt kyckling men dagen efter ångrat mig för att jag inte orkat.
Det har knappast hunnit växa till sig några oerhörda mängder bakterier i en väl försluten FRUSEN påse som legat framme och tinat.
Problemet här är att det sammanlagt blir en lång tid.
Först tinar påsen. Därefter ska påsen frysas in viket alltid tar längre tid än man tror. Någon gång ska påsen tinas på nytt och filéerna tillagas. När kycklien tinar släpper den vatten som är näringsrikt och utmärkt föda åt många olika matförgiftande bakterier. Vid den andra infrysningen blir det ännu mer cellsprängning i kycklingköttet och ännu mer köttsaft när kycklingen tinas.
Vad som gäller nu är att tillaga kycklingen ordentligt när den ska tillagas.
Helst skulle du tillagat och ätit kycklingen redan när den tinat första gången.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.