handdator

Visa fullständig version : Svineri

DURAMAX
2006-06-13, 17:53
Jag går ned i vikt just nu och vill bli av med fettet. Jag räknar kalorier ganska noggrant och har gått ned ca 30kg på ca 7 månader. Jag bygger inga muskler nu, bara bantning. Gång och nyttig mat, lite Kcal... Utom en dag i veckan! Jag är beroende av att få svinäta ibland känns det som. Trots detta så ligger jag på - Kcal i slutänden. Trist bara att man ska hämma det goda resultatet. Jag är som en Alkoholist tror jag, när jag väl har ätardag brakar helvetet loss! Blåbärspaj, glass, pankakor, nötter, choklad, skinkmackor, kebab osv... Vad kan man göra åt detta ovätt? De andra dagarna är det noll och inget, svårt ibland men det funkar väldigt bra. Jag äter ca 1000-1500 Kcal per dag och så går jag två timmar men på söndagen blir det 6-8000 Kcal!! Jag skulle nog ta mig fan kunna få i mig +15.000 Kcal på en dag!!! Hur mycket får ni i er på en ätardag? Vad är "normalt" att få i sig på en ätardag?? Som sagt det är när jag väl "får" äta som det börjar likna fan. Lite hjälp tack!!

userfriendly
2006-06-13, 17:58
Jag går ned i vikt just nu och vill bli av med fettet. Jag räknar kalorier ganska noggrant och har gått ned ca 30kg på ca 7 månader. Jag bygger inga muskler nu, bara bantning. Gång och nyttig mat, lite Kcal... Utom en dag i veckan! Jag är beroende av att få svinäta ibland känns det som. Trots detta så ligger jag på - Kcal i slutänden. Trist bara att man ska hämma det goda resultatet. Jag är som en Alkoholist tror jag, när jag väl har ätardag brakar helvetet loss! Blåbärspaj, glass, pankakor, nötter, choklad, skinkmackor, kebab osv... Vad kan man göra åt detta ovätt? De andra dagarna är det noll och inget, svårt ibland men det funkar väldigt bra. Jag äter ca 1000-1500 Kcal per dag och så går jag två timmar men på söndagen blir det 6-8000 Kcal!! Jag skulle nog ta mig fan kunna få i mig +15.000 Kcal på en dag!!! Hur mycket får ni i er på en ätardag? Vad är "normalt" att få i sig på en ätardag?? Som sagt det är när jag väl "får" äta som det börjar likna fan. Lite hjälp tack!!

jag kan lätt klämma ner runt 10 000 kcal, måste alltid tänka på att inte äta för mkt
Det bästa är nog att bara köra högdagar tills man känner att man MÅSTE ha en ätardag, men då ändå att planera den lite.
Börja inte dagen med godis utan ät en vanlig stor frukost och gå ut och gå på morgonen. Det brukar hjälpa lite faktiskt.
Försök oxå att äta mest kolhydrater o inte så mkt fett
¨
En riktig ätardag förstör bara min diet

Ottenbaum
2006-06-13, 18:12
På mina ätardagar brukar jag inte direkt frossa i mat, däremot lösgodis, choklad och godis generellt (vilket jag kan klämma i mig massor) och ifall man går ut, en rackarns massa öl. Tror dock att till syven och sist så ligger jag nog inte på så himla mycket extra kalorier på mina ätardagar, mest för att jag har en tendens att äta väldigt dåligt med vanlig mat dessa dagar.

30kg på 7 månader tycker jag låter som en jävligt bra resultat, är du säker på att du behöver dra ner på ätardagarna?

OggeP
2006-06-13, 18:13
Det är inga problem att hålla sig ifrån svineriet en ätardag. Det stavas diciplin.

Tintomara
2006-06-13, 18:24
Det stavas diciplin.
Nej, det gör det faktiskt inte. Du glömde en bokstav i ordet... ;-)

OggeP
2006-06-13, 18:26
Nej, det gör det faktiskt inte. Du glömde en bokstav i ordet... ;-)

Haha fruktansvärt klantigt och pinsamt. :em:

Det jag ville säga var att man bör undvika ätardagar tills man lär sig att hantera dem.

Baha
2006-06-13, 18:46
Kanske kan va dumt svina eller överhuvudtaget ha ätardagar om man vart riktigt fet tror jag, blir som att mamn behåller kvar att belöna sig själv med mat är bra, vräka i sig så magen skall spricka är bra etc, helst skal man ju vänja sig av med såna vanor helt

edit:tycker man kan trycja i sig hur mkt som helst på en sån dag, känns som man skulle kunna öka i vikt och ändå bara äta 1 dag per vecka

Cerberus
2006-06-13, 18:54

Precis sån VAR jag, bestämde mig för att sluta med mina störda ätvanor och börja äta nyttigt i söndags igen. Gått upp över 2kg på en månad med massa svullande.

Har väl inget direkt råd mer än att gradvis dra ner på ätardagarna(i mängderna), det har jag gjort(fast mer lr mindre omedvetet). Nu blir det dock utan ätardag så länge jag bara orkar. Jag tappar väldigt lätt fokus om jag "tabbar" mig.

Precis som viktnedgång så är delmål hur viktigt som helst, sätt upp någon slags begränsning på dina ätardagar om du kan. Minska mängderna vid varje ätardag tills du är nöjd med önskad mängd skräp :).

Ola Wallengren
2006-06-13, 19:29
Detta låter som någon som har svält och plågat sig allt för länge. Den omättbara hungern du känner är delvis din kropps svar (hormonellt och psykiskt) på långvarigt energiunderskott.
Tyvärr är detta en väldigt lätt väg in i ett stört förhållningssätt till mat.

Jag tror att det skulle gå bättre att styra upp det hela om du försöker gå i från allt eller inget tänkandet. Försök att förändra matvanorna på veckodagarna så att det inte blir så plågsamt, 1000kcal är alltid plågsamt, du kanske skulle öka energiintaget lite och välja saker som du kan äta relativt mycket av som du gillar, utan att det blir allt för mycket energi. Om dieten inte känns så plågsam så känner du kanske inte det uppdämda behovet att "svinaloss" på helgen.
Försök att begränsa "ätardagen" till att äta "normalt" och unna dig ett par extra saker. Om du fortfarande inte kan hantera ätardagen så föreslår jag att du skippar den och inriktar dig bara på att långsiktigt förändra dina vanor så att du landar på något som är hållbart och hälsosamt i längden.

Grandi
2006-06-13, 19:39
Blåbärspaj, glass, pankakor, nötter, choklad, skinkmackor, kebab osv... Vad kan man göra åt detta ovätt?

Det enklaste sättet att undvika frosseri av det slaget är helt enkelt att inte köpa hem mera än några godsaker som du kan njuta av per ätardag. Exemplevis av allt det ovanstående nämnda, köp inte hem alla sorter till varenda ätardag, utan exempelvis till inokmmande ätardag endast ett paket glass och pannkakmix. Till följande ätardag kan du då istället stilla chokladsuget osv. Men undvik allt på en gång! Resten av käkandet ser du då till att fylla med nyttigare mat som du käkar varje dag, eftersom utbudet är begränsat.

Lycka till :thumbup: