Visa fullständig version : Borde det vara gult kort i fotboll på spelare...
Dumleman
2006-06-13, 17:20
...som ligger och ojar sig efter att ha blivit sparkade på benskydden?
Tycker dom borde ha en domare som tittar igenom matchen på video. Hittar han då att en spelare filmat 10 ggr, får han 10 gula kort och földaktligen 5 röda och blir avstängd den tiden. Då had nog idioterna slutat filma rätt snabbt.
Nja. Gult kort för filming skall det vara (enligt reglerna också).
rememberence
2006-06-13, 17:30
borde vara ett rött kort närsomhelst, varsomhelst och hursomhelst när dom filmar
Man blir så SJUKT less på att se dom ligga och lipa.............
reinholdsson
2006-06-13, 17:35
Blev lite fel, jag vill att de ska få gult kort om de filmar.
Nja, det vete fan, hur avgör man om de ojar sig i onödan?
Däremot borde det införas obligatoriskt gult kort vid vissa spelförstörande tilltag, som till exempel att muren går fram vid frisparkar. Det skulle ju vara väldigt enkelt att stävja sådant genom att dela ut varningar. Går muren fram varnar man en spelare (i muren) och låter frisparken gå om (om den inte gick i mål förstås). Går muren fram igen varnar man ytterligare en spelare och låter frisparken gå om o.s.v. Alla skulle lära sig vad som gäller omedelbart och problemet skulle försvinna.
Ja, om det är en uppenbar filmning så tycker jag det skall kunna utfärdas en varning efteråt. Fast det blir svårt att kontrollera och väldigt beroende av kameror.
Att en del rullar och har ont kan bero på att det gör rätt ont att spela fotboll ibland.
BigForre
2006-06-13, 17:39
Ja, jag tycker att det bör vara det, men sjukligt svårt att avgöra. Går inte för en domare att live se precis var varje ben eller dobb tar, eller hur någon landar. Dock kan man sitta och gråta på repriser när man ser hur situationen ser ut i slowmotion och man vet att det där känns inte. Har spelat en del fotboll i mina dagar och det är sällan det gör ont trots hårt lir, mycket ofta folk ligger och jämrar sig bar därför att. Men det går inte för en domare att hålla koll...
Daniel_S
2006-06-13, 17:39
Jag såg en VM-match från 1982 på Eurosport för nån vecka sen. Herregud hur det har ändrat sen den tiden! Spelarna stod på benen fast de överfallna bakifrån, och föll de så skuttade de upp och jagade fatt bollen. Idag bärs de ut på bår för sånt som de inte ens skulle ha lagt märke till för 20 år sedan.
Fifa borde lägga hårt mot hårt filmningarna fram till nästa VM. Videogranskning efter varje match, gula och röda åt höger och vänster samt varje mål till följd av filmad straff ska dömas bort. Filmningar är vidriga.
Dumleman
2006-06-13, 17:46
Att en del rullar och har ont kan bero på att det gör rätt ont att spela fotboll ibland.
Men varför förbättras inte skydden så de slipper ha ont så fort de rör varandra? Jag antar att svaret på den frågan är att det anses sälja och det gör i sin tur reklamgubbarna glada.
Precis. Bara att testa att få sig en rejäl kapning, gärna med lite dobbar först, och känna efter hur skönt det är. ;)
Metal_boy_
2006-06-13, 17:49
Men varför förbättras inte skydden så de slipper ha ont så fort de rör varandra? Jag antar att svaret på den frågan är att det anses sälja och det gör i sin tur reklamgubbarna glada.
Det gäller att du kan ha rörliga ben när du spelar fotboll. Då kan du inte ha skydd överallt på dom.
Ja det där med att de plockar upp bollen så fort de får en frispark emot sig. vad är problemet lixom? ge dom gult direkt när dom gör så, så slipper man det rätt snabbt.
Håller med om det där med muren.
Att de sen går på filmning efter filmning är för mig ett stort mysterie.
Spelarna får ju redan idag varning om det filmar för uppenbart. Domaren måste dra gränsen någonstans, en spelare som faktiskt får ont kan inte bli varnad.
Spelarna får ju redan idag varning om det filmar för uppenbart. Domaren måste dra gränsen någonstans, en spelare som faktiskt får ont kan inte bli varnad.
Har sett en som bars ut på bår få sitt gula kort för filmning under färden ut från planen.
Sen visade det sig att han faktiskt var skadad :D
Spelat fotboll själv?
Dumleman
2006-06-13, 17:54
Det gäller att du kan ha rörliga ben när du spelar fotboll. Då kan du inte ha skydd överallt på dom.
Äh det går att göra frukansvärt lätta, tunna och exakta skydd i t.ex. kolfiber så jag tror inte att det är där problemet sitter.
Konstigt att det gör så mycket ondare att spela fotboll i Italien än vad det gör i till exempel skottland.
Konstigt att det gör så mycket ondare att spela fotboll i Italien än vad det gör i till exempel skottland.
Är väl allmänt känt att det filmas mycket i Italien.
Är väl allmänt känt att det filmas mycket i Italien.
Jag jag vet.
Det var menat till Trance och Jörgen som tycker det gör så ont att spela fotboll.
Om det nu gör så otroligt ont så borde det lipas mer i Skottland än i Italien med tanke på hur spelet är.
Hur ofta ser du handbollspelare ligga kvar efter en törn? Jag kan säga att det smäller betydligt mer i handboll än i fotboll, det handlar om mentalitet.
Hur ofta ser du handbollspelare ligga kvar efter en törn? Jag kan säga att det smäller betydligt mer i handboll än i fotboll, det handlar om mentalitet.
Jodu, hur ofta får folk benen avsparkade i handboll? Skall vi börja räkna skador?
Vad är det för skada som simuleras egentligen när det skriks som en stucken gris+hålls över vristen+rullar runt som en tok? Om någon skadar sig på riktigt så ser man ju det direkt och det är knappast så det ser ut, snarare ligger veberbörande så stilla det går.
Jodu, hur ofta får folk benen avsparkade i handboll? Skall vi börja räkna skador?
Hur ofta får man tänder utslagna i fotboll? Har du spelat handboll?
Edit: Tilläggas bör att det var inte de fall där fotbollspelarna verkligen drog på sig ordentliga skador, ex Cisse, som diskuterades utan de betydligt miladre törnar som resulterar i ett litet blåmärke, på sin höjd.
Metal_boy_
2006-06-13, 18:23
Äh det går att göra frukansvärt lätta, tunna och exakta skydd i t.ex. kolfiber så jag tror inte att det är där problemet sitter.
Men det handlar ju inte endast om att det ska vara lätt och passa. I fotboll använder du knän och lår när du spelar med bollen också. Och vaden är ju lagom skön att ha skydd på då du springer och böjer benen.
Metal_boy_
2006-06-13, 18:31
Det handlar mer om hur spelet är uppbyggt. I handboll så visas du ut i 2min sen får du komma in. Blir du utvisad i fotboll så sitter du där sen.
Det må hända att det är mer fysisk kontakt på kortast tid, men jag tror inte att det är samma grad på smällarna. Hur ofta sparkar en handbollspelare omkull en annan? Att gruffas och kasta sig över varandra och slita i varandra lite hit och dit(precis som fotbollsspelare också gör), är något som man motoriskt kan kontrollera bättre än att få benet sparkat åt sidan. Och filmningar ska vi inte ens prata om. Det sker ju filmningar i straffområdet konstant inom handboll.
Jag jag vet.
Det var menat till Trance och Jörgen som tycker det gör så ont att spela fotboll.
Om det nu gör så otroligt ont så borde det lipas mer i Skottland än i Italien med tanke på hur spelet är.
Nja, det har väl varken jag eller Trance påstått. Däremot har vi påstått att det kan göra ont att bli rejält kapad. Om du vill så kan jag ställa upp och ge dig en rejäl kapning. Jag kan tom gå in med dobbarna först om du vill. :)
Att italienska fotbollsspelare filmar mer är allmänt känt (och förbaskat tråkigt och spelförstörande). Vad nu det har med saken att göra...
Det finns saker från två sporter som fotbollsspelare skall ta efter tycker jag.
Handbollsspelares förmåga att ta smällar utan att gnälla och hockeyspelares sätt att ta emot ett domslut. Inget gnäll mao. Domaren kommer inte att ändra sitt domslut ändå.
OBS: För att förtydliga. Det var givetvis en ren generallisering på hur handbolls och ishockeyspelare beter sig. Jag är medveten om att alla inte agerar på samma sätt. Hoppas att det inte kan missuppfattas nu.
mystic[-_-]
2006-06-13, 19:16
Fredrik Ljungbergs karriär skulle vara över *popcorn*
']Fredrik Ljungbergs karriär skulle vara över *popcorn*
För att inte tala om dom två kungarna på filmningar. Inzagihi och Totti.
mystic[-_-]
2006-06-13, 19:22
På junionivå i handboll har jag sett: Utslagna tänder, 2 brutna armar, en kille som landade på nacken och fick åka till akuten, knän som farit åt helvete (inklusive mitt eget) osv. 17-19 år var vi som spelade
En armbåge i på läppen eller i revbenen händer hela tiden och de spelar vidare utan att behöva bäras ut på bår eller ligga och skrika 5 minuter. De gångerna känslorna kommer fram ordentligt är när någon blir puttad i luften eller när någon skjuter målvakten i ansiktet. I fotboll skriker de och härjar om någon ser en geting på planen.
Gult kort delas ut i handboll för filmning även utvisning (2 minuter). Ett gult kort i fotboll för ojande skulle inte vara helt fel och förhoppningsvis ge bättre spel.
Det handlar mer om hur spelet är uppbyggt. I handboll så visas du ut i 2min sen får du komma in. Blir du utvisad i fotboll så sitter du där sen.
Det må hända att det är mer fysisk kontakt på kortast tid, men jag tror inte att det är samma grad på smällarna. Hur ofta sparkar en handbollspelare omkull en annan? Att gruffas och kasta sig över varandra och slita i varandra lite hit och dit(precis som fotbollsspelare också gör), är något som man motoriskt kan kontrollera bättre än att få benet sparkat åt sidan. Och filmningar ska vi inte ens prata om. Det sker ju filmningar i straffområdet konstant inom handboll.
Har du spelat handboll? Det smäller rätt rejält när man ska stoppa en spelare i full fart med kroppen. Jag har slagit ut framtänder och fått en antal hårda slag i nyllet. Jag har aldrig varit med om att någon av mina med eller motspelare har filmat, jo en gång men det fick han dyrt ångra. :devil:
Jag säger inte att det inte smäller i fotboll. Självklart kan det göra ont som fan, men det är upprepade gånger man ser fotbollspelare ligga och vrida sig i smärt för att sedan 30s senare jogga runt helt ostört. Det ser du i princip aldrig på en handbollsplan.
ErikWrestlingFreaket
2006-06-13, 20:39
Jag stör mig på fotbollspelare, dom ligger och whinar över småknuffar och sådant.
Nej varför det? Varför kan inte en fotbollsspelare få beklaga sig över att hans benskydd blivit solkigt? Ren fascism att straffa folk för att de ojar sig.
Har du spelat handboll? Det smäller rätt rejält när man ska stoppa en spelare i full fart med kroppen. Jag har slagit ut framtänder och fått en antal hårda slag i nyllet. Jag har aldrig varit med om att någon av mina med eller motspelare har filmat, jo en gång men det fick han dyrt ångra. :devil:
Jag säger inte att det inte smäller i fotboll. Självklart kan det göra ont som fan, men det är upprepade gånger man ser fotbollspelare ligga och vrida sig i smärt för att sedan 30s senare jogga runt helt ostört. Det ser du i princip aldrig på en handbollsplan.
Word. Fyller på listan.
Pungslag efter underarms skott (då ojade jag mig iofs)
Fullföljande av skottrörelse -> näve i magen eller bakhuvudet.
Stora klämmärken på bröst och armar.
Blåmärken på diverse ställen.
Brännsår på knän och armbågar.
Andra saker som jag sett hända på handbollsplan, närmare bestämt när vi som förstaårsjunionerer spelade mot Sävehofs 85 trupp.
Bruten underarm
Utslagna tänder
3-4 seriösa stukningar (har ju inte så mkt med hårdhet att göra förvisso.
1 brutet nyckelben.
Allt detta på en match. Jag har spelar både fotboll och handboll och utan tvekan är handboll hårdare, på alla sätt. Därmed inte sagt att det kan göra ofantligt ont att spela fotboll emellanåt också.
Röstade ja men skulle ha tagit nej, det ska fan va rött kort med avstängning i 10 matcher. Mår ialla av att se vuxna män ligga och skrika för att dom brutit en nagel *spy*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.