Visa fullständig version : Hemmagjord glass (igen)
Fick för mig att prova att göra glass.
Jag rörde ihop en tinnitusröra dvs
2 äggvitor
1/2 burk kesella lätt
2-3 dl hallon
sötningsmedel efter önskemål och smak
vispa upp äggvitorna tills de är fasta
blanda i kvarg
tina hallonen och blanda med sötningsmedel
blanda i kvargen och äggvitorna
kör ner smeten i pinnglasshållare.
Frys det hela.
Jag tog fram det 2-3 timmar senare och då var det fruset.
Smakade riktigt gott.
Lät bra cillen, ska provas vid tillfälle!
tack för tipset!
gjorde en större sats nu men 6 äggvitor och 500 g kvarg. hade även i vaniljstång och jordgubbar. har inte hunnit smaka men åter kommer med det :)
Varför äggvitor?
Gissningar: För att dryga ut det lite, för att göra blandningen lite tunnare, för att den ska frysa ihop på det sätt man vill, för att det är proteinrikt.
(det var gissningar, inga konstateranden) *innocent*
Ottenbaum
2006-06-14, 22:15
Jag vill se bild på skapelsen, annars vågar jag inte testa.
Brooklyn
2006-06-14, 22:25
Gissningar: För att dryga ut det lite, för att göra blandningen lite tunnare, för att den ska frysa ihop på det sätt man vill, för att det är proteinrikt.
(det var gissningar, inga konstateranden) *innocent*
för att få fluffiggare "glass-konsistens"...
för att få fluffiggare "glass-konsistens"...
DET däremot borde nog vara ett konstaterande *popcorn*
Snorkfröken
2006-06-15, 07:02
Du räddade mig i hettan i går Cilia :) Blev riktigt gott med jordgubbar i... hade allt i en stor skål i frysen i ca. 2 timmar, rörde om lite nu som då.
vet inte hur ert blev men mitt skulle nog ha passat bättre på pinne än i skål *rolleyes* nån blandning av gräddglass och isglass... men gott vart det.
kan slänga upp en bild så fort jag får tid
:eating:
Här används mitt recept ser jag :D
Har faktiskt aldrig testat att frysa in det och äta det som glass..Varför har jag inte tänkt på det?*screwy*
Bra idé tant!*yourock*
Detta måste provas! :hbang:
Här används mitt recept ser jag :D
Har faktiskt aldrig testat att frysa in det och äta det som glass..Varför har jag inte tänkt på det?*screwy*
Bra idé tant!*yourock*
sen gav jag ju dig kredit med surtant!
skulle aldrig ta åt mig äran för någon annans idé.
så sluta tjura.
sen gav jag ju dig kredit med surtant!
skulle aldrig ta åt mig äran för någon annans idé.
så sluta tjura.
Tjura?Jag?Näää jag är bara glad att du någon gång gör som jag säger och äter det jag säger åt dig :D
Tjura?Jag?Näää jag är bara glad att du någon gång gör som jag säger och äter det jag säger åt dig :D
fast jag har problem att följa order.
jag blir lätt obstinat då .....
norsk_gadd
2006-06-15, 14:38
Haha, fy fan för att vara någon av era pojkvänner. Lär vara ett heltidsjobb! :cool: ;)
Haha, fy fan för att vara någon av era pojkvänner. Lär vara ett heltidsjobb! :cool: ;)
Någon av våra?? Blanda inte in mig i det där.. Det är Sillen som blir obstinat,inte jag!*innocent*
norsk_gadd
2006-06-15, 14:51
Någon av våra?? Blanda inte in mig i det där.. Det är Sillen som blir obstinat,inte jag!*innocent*
Haha ok.... jag kanske var lite snabb. Eran konversation gav mig bara intrycket av att era respektive för jobba hårt för att hålla jämna steg. :em:
Men vad vet jag? :)
Eran konversation gav mig bara intrycket av att era respektive för jobba hårt för att hålla jämna steg. :em:
det är inte många som kan hålla jämna steg med mig *eg*
muppen där med 50 cm ben kan jag inte uttala mig om, jag menar hur svårt kan det vara?
bear.flowertwig
2006-06-15, 20:55
+1
Nu ska jag också testa glassen men eftersom jag har svårt att följa direktiv så blir det lite improviserat. Kör på Jordgubb/limesmak.
det är inte många som kan hålla jämna steg med mig *eg*
muppen där med 50 cm ben kan jag inte uttala mig om, jag menar hur svårt kan det vara?
Jag förstår att du är avis på omkretsen av mina enormt muskulösa lår :D Vad beträffar steglängden blir det korta,snabba istället..blir så när man har taxben :laugh:
Jag förstår att du är avis på omkretsen av mina enormt muskulösa lår :D Vad beträffar steglängden blir det korta,snabba istället..blir så när man har taxben :laugh:
precis och du vet väl karaktärsdragen dragen för en tax va?
precis och du vet väl karaktärsdragen dragen för en tax va?
Snäll,gullig och trevlig? :D
Snäll,gullig och trevlig? :D
ska inte knäcka dig totalt så vi låter dig fortsätta tro det.
Ottenbaum
2006-06-19, 17:48
Sådär, nu har jag en sats i frysen. Jag testar med blåbär :)
hammer95
2006-06-19, 19:31
Ska prövas:thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.