Visa fullständig version : Sanoj med sin första journal!
Det är sommarlov och jag tänkte att jag skulle starta en journal för att kunna få lite kritik och tips om träningen, nu när jag börjar med min egen försäsong till innebandysäsongen 06/07. Här nedan följer lite info om mig.
Träningshistoria: Spelade hockey och fotboll från att jag var ca 6-7 år, hockeyn slutade jag med när jag var 9 och började med innebandy istället. Sedan jag började årskurs 7 har det bara varit innebandy och jag lirar på fortfarande. Styrketräningen kom in i bilden för 1,5 hår sedan och det har varit lite till och från med seriositeten, men jag har i alla fall gått från 68 kg på 184 cm - 77 kg på 187 cm.
Ålder: 17 om exakt 1 månad. (12 juli)
Längd: 187 cm
Vikt: 77,1 kg (på morgonen)
Mått på kroppsdelarna: (De inom parantes är måtten för 1,5 år sedan.)
Hals: 38 cm .............................. (inget mått)
Överarm: 30,2 cm/flexad 34 cm .... (27 cm)
Underarm: 28 cm ....................... (25,8 cm)
Handled: 19 cm ......................... (17,8 cm)
Bröst: 97 cm ............................. (85,5 cm)
Midja: 77 cm ............................. (75,8 cm)
Rumpa: 96,5 cm ........................ (inget mått)
Lår: 56,1 cm ............................. (50,2 cm)
Vad: 38,5 cm ............................ (36,5 cm)
Alla mått är avslappnade utom överarmen där det flexade måttet står.
Styrkemått:
Bänkpress: 8 @ 60 kg .... (1 @ 49 kg)
Chins: 16 st @ KV ......... (1-2 @ KV)
Det är all info jag kommer på just nu, det kommer mer allt eftersom, kommer berätta hur jag tränar osv. så ni kan komma med åsikter om det.
Faan va gött med sommarlov. Saknar det. Men betald semester går inte heller av för hackor. Lycka till.
Jo det är skönt med sommarlov :D ska dock jobba 3 veckor i slutet av sommaren så man får lite pengar ;).
---------------------------------------------------------------
Här kommer lite mer info:
Börjar med att beskriva hur träningen ser ut varje vecka.
Måndag: Styrka - Överkropp
Tisdag: Löpning 5-10 km, eventuellt lite spänstträning efteråt.
Onsdag: Benstyrka och överkroppsstyrka med kroppsvikt.
Torsdag: Löpning 5-10 km, eventuellt lite spänstträning efteråt.
Fredag: Styrka - Överkropp
Lördag: Löpning 5-10 km, eventuellt lite spänstträning efteråt.
Söndag: Löpning 2-4 km samt mjölksyreträning för ben. Eventuellt lite armhävningar.
Såhär kommer det se ut på ett ungefär, angående vilodagar så lägger jag in dem när jag känner att det behövs.
Styrketräningen sker hemma med mitt lilla hemmagym som är en chinsstång, samt en träningsbänk med skivstång.
Mina mål för sommaren kommer jag srkiva in pass för pass.
Det var nog allt, ikväll skriver jag in dagens styrkepass.
Här kommer första passet i den här journalen.
Bänkpress @ 60 kg: 8, 4, 4, 3 = 19
Chins @ KV + 6 kg: 7, 5, 5, 4 = 21
Sittande militärpress (utan ryggstöd) @ 42 kg: 7, 5, 6, 4 = 22
Skivstångscurl @ 40 kg: 7, 6 = 13
Fällkniven @ KV: 20, 20, 20 = 60
Så här kommer måndags och fredagspassen att se ut framöver och har även sett ut så här ett bra tag, men det funkar för mig. Målet med den här delen av träningen är i sommar mest att underhålla och behålla styrkan.
Passet idag var helt ok, satsar mycket på strikthet och utförande just nu.
Kommentera gärna och ge konstruktiv kritik.
mACKANNN
2006-06-12, 16:42
Tjena!
Kul med nån jämnlik! Vi verkar ha så gott som samma mått (+- litegrann på vissa grejjer) och har gymmat typ lika länge, har samma ålder osv.
Har oxå nyss startat journal för första gången, ska jag försöka komma ihåg att följa din så gott ja kan!
lycka till! :hbang:
Tjena!
Kul med nån jämnlik! Vi verkar ha så gott som samma mått (+- litegrann på vissa grejjer) och har gymmat typ lika länge, har samma ålder osv.
Har oxå nyss startat journal för första gången, ska jag försöka komma ihåg att följa din så gott ja kan!
lycka till! :hbang:
Kul att det är någon som vill följa den :D..Får väl ta en titt i din journal också :).
Var meningen att jag skulle ta en löprunda idag, men det blev inte av då jag på något sätt skadat stortån + den bredvid och de båda har svullnat upp rätt ordentligt, blev dock 45 min cykling för att göra något.
Skulle va kul med nån kommentar :)
Ska du verkligen inte vila nån dag alls? Du har ju tillomed petat in lite styrka på dagarna med kondition. Lite avundsjuk på din militärpressar annars, försöker själv lära mig köra utan ryggstöd.
Ska du verkligen inte vila nån dag alls? Du har ju tillomed petat in lite styrka på dagarna med kondition. Lite avundsjuk på din militärpressar annars, försöker själv lära mig köra utan ryggstöd.
Vilar gör jag så fort jag inte känner mig tillräckligt pigg för att träna, då slänger jag in en vilodag, men än så länge funkar det bra.
Kul att kunna göra någon avundsjuk förresten :), har alltid kört utan ryggstöd där och i början kommer jagh ihåg att jag hade lite problem med att hålla ryggen rak och jag svankade väldigt väldigt mycket, men det har jag lärt mig att inte göra nu.
Precis tränat och idag vare styrka med kroppsvikten, här kommer passet i siffror:
Armhävningar: 35, 20 = 55
Smala armhävningar: 15, 15 = 30
Situps med benen i 90 grader mot en vägg: 60, 60, 60, 60 = 180
Enbensböj: 10, 10, 10, 10 = 40
Hamstringscurl med polare som motstånd: 10, 10, 10, 10 = 40
Chins: 14, 9 = 23
Det var allt idag, gick väl sådär, har inte sovit särskilt mycket senaste dagarna då det varit så otroligt varmt.
För att förtydliga vissa saker så gjorde jag alla armhävningar med en fot som stöd, jag hade alltså en foten över den andra för att jag har skadat tån och det gjorde det lite jobbigare, brukar klara 45 i första.
Sedan har vi hamstringscurlsen där polaren sitter gränsle över mig och har händer runt fotlederna och håller på så sätt imot så jag får en rejäl belastning ;).
Sådär, nu ska ja käka lite :)
Yes, idag var det löpning som stod på schemat. Bra omständigheter att springa enligt mig, fint väder med sol så man blir glad och inte allt för varmt.
Sträckan var 6 km + - kanske 100 meter.
Tiden blev 26 minuter ca.
Kommentar: Detta var inte så bra, tror jag i alla fall, men just den här delen av träningen ska bli bättre och ja är taggad. Har aldrig haft bra kondis trots att jag har spelat hockey, fotboll och innebandy sedan jag var 7 (inte alla under samma period dock, men de har avlöst varandra) vet inte riktigt hur jag har klarat mig :).
Hoppas jag får lite fler kommentarer efter detta passet, det är ju liksom därför jag har startat den här journalen :)
Jaja, nu ska det käkas och sedan spelar ju Sverige mot Praguay ikväll, mitt tips är 2-1, Sverige.
mACKANNN
2006-06-15, 23:52
Situps med benen i 90 grader mot en vägg: 60, 60, 60, 60 = 180
redan glömt matten sen skolan sluta? ;) de blir 240 :D
övrigt verkar du träna på bra o har bra självdiciplin!
så säger du att du inte har bra kondis när du springer 6km på 26 minuter, haha då ska du se mig.
synd att jag hatar att springa, men ska försöka tvinga mig att göra de till rutin nån dag i veckan iallafall nu när boxningen har uppehåll över sommarn. wish me good luck^^
annars, keep up the good work dude! *popcorn*
redan glömt matten sen skolan sluta? ;) de blir 240 :D
övrigt verkar du träna på bra o har bra självdiciplin!
så säger du att du inte har bra kondis när du springer 6km på 26 minuter, haha då ska du se mig.
synd att jag hatar att springa, men ska försöka tvinga mig att göra de till rutin nån dag i veckan iallafall nu när boxningen har uppehåll över sommarn. wish me good luck^^
annars, keep up the good work dude! *popcorn*
Haha, jag som kontrollräknade en gång också ;). Jag trodde inte att det var så bra tid faktiskt men d kanske är bättre än jag tror :), har också alltid hatat att springa men nu på senare tid är det ju faktiskt ganska kul och efteråt är man så nöjd med sig själv.
Lycka till med din springning nu!
Körde tidigare ikväll ett överkropps pass och det gick väl sådär om man ser till vikter och reps, men lägger man till intensitet och koncentration så var det värdelöst. Här följer i alla fall passet i siffror:
Bänkpress @ 60 kg: 6, 4, 4, 4 = 18
Chins @ KV + 6 kg: 7, 5, 5, 4 = 22
Här började jag tappa koncentrationen ordentligt. *grr*
Militärpress @ 42 kg: 7, 6, 3, 4 = 20
Skivstångscurl @ 40 kg: 7, 6 = 13
Benlyft: 60 sek, 60 sek, 60 sek = 3 min (Körde på tid istället)
----------------------
Har haft alldeles för dålig koncentration de senaste passen alltså, någonting måste göras så jag har bestämt mig för att träna efter frukost varje dag den tiden jag ändå brukar sitta o dega framför datorn. Då kanske jag inte är så ivrig att göra annat än att träna så kan jag göra vad jag vill resten av dagen, när det är träning är det träning som gäller och inget annat.
Hoppas på lite kommentarer och kritik nu!
mACKANNN
2006-06-17, 01:22
Varför gör du mer chins än mig trots att du väger 7 kg mer :furious: *cry* vänta bara efter sommarn :devil:
Varför gör du mer chins än mig trots att du väger 7 kg mer :furious: *cry* vänta bara efter sommarn :devil:
Hihi ;), tror mina biceps är ganska starka, men ryggen har kommit igång lite den med tror jag.
Precis hemkommen från de jobbigaste 5,1 kilometrarna evah. Det var helt sjukt varmt i spåret jag sprang i idag, och alla träden lät inte den minsta lilla vindpust komma igenom, det var verkligen som en bastu.
Tiden blev 22 minuter på den slingan vilket jag är väldigt nöjd med då det var så varmt och att tidigare rekordet var 25 min (från augusti förra året dock :)), kan nog göra denna på mycket bättre tid än det och ett mål jag haft länge är att ta den på under 20 minuter vilkt jag bara ska innan sommaren är slut.
Nu ska jag käka risgrynsgröt med kanel och sedan lägga mig i solen för att bli lite brunish.
Bye Bye!
Har inte skrivit på några dagar men tränat det har jag i alla fall gjort, så här kommer pass från de tre senaste dagarna.
Söndags:
Löpning + Mjölksyreträning för ben, ev. armhävningar och rygglyft:
Löpningen gick åt helvette, var meningen att jag skulle springa 3,5 km i högt tempo, blev 1,8 för sedan orkade jag inte hålla tempot längre, detta måste jag bli bättre på, de kortare sträckorna alltså.
Armhävningar: 40, 20 = 60, värdelöst borde klara minst 45.
Rygglyft: 50, 50, 50, 50 = 200, Pump som fan.
Sittning i 90 grader mot vägg: 3 min, 2 min, alldeles för dåligt, jag borde klara iaf 5 min här. Sedan slutade jag pga för lite energi, ätit dåligt de senaste dagarna och det är nog förklaringen till att det gick så kasst.
Måndags
Styrka - Överkropp
Bänkpress @ 60 kg: 6, 4, 4, 4 = 18
Chins @ KV + 6 kg: 7, 5, 5, 5 = 22
Militärpress @ 42 kg: 6, 6, 7*screwy* , 4 = 23
Skivstångscurl @ 40 kg: 7, 6, 5 = 18
Fällkniven @ KV: 25, 25, 25 = 75
Gick inge vidare pga dålig kost osv osv.
Idag
Löpning
Bestämde mig för att köra lite 1 km's intervaller idag för att förbättra tempot på de kortare sträckorna. (1,2 km var varven.)
Första: 4. 10, känns värdelöst, dett är något att jobba med.
Andra: 4. 15
Tredje: 4. 30, skulle köra 5 st men här kände jag att jag inte skulle få ut något av det så jag sprang en 2 km slinga som lite nerjogg på en tid jag inte behöver nämna här. Som sagt, måste bli bättre på detta.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.