handdator

Visa fullständig version : Amma=deff?

Krokodil
2006-06-11, 20:06
Jag vidarebefordrar en fråga, hur många kalorier ammar man bort per dag?

King Grub
2006-06-11, 20:08
200 till 500 kcal extra.

The Draf
2006-06-11, 23:18
200 till 500 kcal extra.

My god! Det är ju nästan värt att käka östrogen och köpa bröstpump :)

Sniggel
2006-06-11, 23:43
Oj, blev mitt inlägg bortplockat? :em:
Man kunde ju faktiskt ha lite nytta av det, även om det var på skoj hehe :D

Sir Anselm
2006-06-19, 12:06
Jag vidarebefordrar en fråga, hur många kalorier ammar man bort per dag?

Dock så har jag, från en någorlunda säker källa, hört att om man ammar sig ner under sin "startvikt" så kommer det ammande barnet att få i sig mindre nyttiga saker då det är "gammalt" fett som går ut i bröstmjölken... Någon får gärna bekräfta eller dementera...

Tolkia
2006-06-19, 14:08
Dock så har jag, från en någorlunda säker källa, hört att om man ammar sig ner under sin "startvikt" så kommer det ammande barnet att få i sig mindre nyttiga saker då det är "gammalt" fett som går ut i bröstmjölken... Någon får gärna bekräfta eller dementera...
Jag skulle snarare tro att risken beror på hur mycket miljögifter etc. som modern har lagrade i kroppen. En överviktig mor med noll gifter i kroppen (f.ö. tämligen osannolikt att någon skulle vara helt utan) kommer inte att ge några gifter vidare till barnet. Fett som ligger lagrat i kroppen blir inte "gammalt" på samma sätt som fett som lagras i förpackning i kylen/skafferiet. Hur mycket man tappar varierar också väldigt från person till person beroende på t.ex. hur stressigt man har det, hur fysiskt aktiv man är, hur lätt man har för att kompensera omedvetet med att äta mer osv. Inte alla ammande mammor blir trådsmala eller något.

Sir Anselm
2006-06-19, 19:45
Så här stod det på sjukvårdsrådgivningens sida:

Även om man äter som vanligt kan man gå ner i vikt. Det är en naturlig viktnedgång som man inte behöver oroa sig för. Däremot bör man inte banta aktivt under amningsperioden eftersom man har miljögifter lagrade i kroppsfettet och de frigörs vid bantning och kan gå över till bröstmjölken.

Hela artikeln finns på:

http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=17783