handdator

Visa fullständig version : Stöd bensinskatteupproret!

Sällen
2006-06-11, 14:26
Ja som rubriken lyder, http://www.bensinskatteuppror.se/

(vet inte om det har varit uppe tidigare här på brädan)*rolleyes*

WheyProtein
2006-06-11, 14:31
Jo.. den har varit uppe vill jag minnas.

Yankeee
2006-06-11, 14:47
Höj skatten mer!

Pellefant
2006-06-11, 15:22
Höj skatten mer!

Du har inte bil va? :whipped:

internethjälten
2006-06-11, 15:23
Ja som rubriken lyder, http://www.bensinskatteuppror.se/

den har varit uppe förr men den tål att visas igen.

sen är det ingen ide att sänka sålänge inte folk
kan samåka, det är inte farligt att ha ngn man
känner i bilen.

Yankeee
2006-06-11, 15:23
Du har inte bil va? :whipped:

Hade det blivit vettigare att använda bensin om jag hade bil?

internethjälten
2006-06-11, 15:28
Hade det blivit vettigare att använda bensin om jag hade bil?

:bow:

Sniggel
2006-06-11, 15:29
Höj skatten mer!
+1
Lika bra att vi vänjer oss att bensin ska vara svårtillgängligt, förr eller senare har vi ingen bensin längre.
Dessutom genom att på detta sätt öka efterfrågan på alternativa bränslen tvingas forskningen fram inom detta område.

skaparn
2006-06-11, 15:30
Stöd bensinskatteupproret! osv.

Ja, det har den. Det var lika dumt då som nu. Det är inte mer än rätt att drivmedel bär sina egna kostnader. Även om det idag inte öronmärks några bensinskattepengar för att hantera de kostnader som användningen av fossila bränslen till att sitta i varsinn bil medför, så tror jag inte ens vi är nära att ta betalt nog för eländet. Att Per Nuder idag istället använder pengarna från bensinskatten att täta luckor i budgeten må sticka i folks ögon, men det är iallafall en skatt som ur en nationalekonomisk synvinkel korrigerar för de externa effekterna från bensin.

aliquis
2006-06-11, 15:39
Oljan kommer ju ändå ta slut, spela roll om det är vi eller andra länder som gör slut på den till ett bra pris?

aliquis
2006-06-11, 15:40
Det är lätt att snacka om att samåka när man bor i storstan men det kanske inte fungerar för alla i landet.

aliquis
2006-06-11, 15:44
+1
Lika bra att vi vänjer oss att bensin ska vara svårtillgängligt, förr eller senare har vi ingen bensin längre.
Dessutom genom att på detta sätt öka efterfrågan på alternativa bränslen tvingas forskningen fram inom detta område.Å andra sidan har inte min mamma råd men en ny bil typ Prius.

Fartman
2006-06-11, 15:57
redan skrivit på listan för länge sedan. :thumbup:
det känns inte som att det kommer att åstakomma någon sänkning, men det kanske förhindrar ännu mer skattehöjningar iaf

Styrkebyggare
2006-06-11, 16:05
Jag kör på gas - 6,50 per mil kan jag leva med. :cool:

Metal_boy_
2006-06-11, 16:07
Å andra sidan har inte min mamma råd men en ny bil typ Prius.

Nä men sen är det inte så lätt att sälja bilar som drivs på andra medel, när folk envisas med bensindrivet heller. Folk vill ha bensindrivet av gammal vana. Det måste komma en massproduktion och ny lagstiftning samt bra inbytesavtal eller någon slags konvertering när det gäller de bensindrivna. Lite som med gamla skittelefoner och dess kampanjer fast mer avancerat. Och jag tror inte det skulle bli så jävla enkelt som det kan tyckas låta. Man vill sälja bensinen också :)

aliquis
2006-06-11, 16:18
Nä men sen är det inte så lätt att sälja bilar som drivs på andra medel, när folk envisas med bensindrivet heller. Folk vill ha bensindrivet av gammal vana. Det måste komma en massproduktion och ny lagstiftning samt bra inbytesavtal eller någon slags konvertering när det gäller de bensindrivna. Lite som med gamla skittelefoner och dess kampanjer fast mer avancerat. Och jag tror inte det skulle bli så jävla enkelt som det kan tyckas låta. Man vill sälja bensinen också :)Spelar ju ingen roll, hon har inte råd med något nytt bensindrivet heller, Saaben strulade så tillsvidare tog hon en Volvo.. err.. vad heter de, de som är kassa, 440/460? för 13.500kr ;)

Svårt att få något för under säg 40.000 som inte går på bensin...

internethjälten
2006-06-11, 16:18
Jag kör på gas - 6,50 per mil kan jag leva med. :cool:

Bilmodell ?

Metal_boy_
2006-06-11, 16:21
Spelar ju ingen roll, hon har inte råd med något nytt bensindrivet heller, Saaben strulade så tillsvidare tog hon en Volvo.. err.. vad heter de, de som är kassa, 440/460? för 13.500kr ;)

Ja, då spelar det ingen roll. :) Finns både 440 och 460. Sopiga holländska volvobilar. Jävla smäck :)

internethjälten
2006-06-11, 16:22

http://www.blocket.se/vi/8479100.htm?ca=17_s

Sitter alu-fälgar på den med :P

aliquis
2006-06-11, 16:26
Ja, då spelar det ingen roll. :) Finns både 440 och 460. Sopiga holländska volvobilar. Jävla smäck :)Mjo, fanns en Corolla i Karlskoga som hade gått ett par tusen mil mer än kostade 1500kr mer eller så, den kanske inte var dödssnygg i lacken på bilden men jag tyckte hon skulle ta den istället. Men det var hennes gubbes chef som ville sälja volvon och de tyckte väl det var praktiskt. Den blir visst dock varm av någon anledning och de har inte lyckats klura ut varför. Skräp som sagt, varför välja en bild som man VET att det är massa problem med?

aliquis
2006-06-11, 16:26
http://www.blocket.se/vi/8479100.htm?ca=17_s

Sitter alu-fälgar på den med :PMin mamma är inte handikappad så det sket sig :/

Metal_boy_
2006-06-11, 16:29
Mjo, fanns en Corolla i Karlskoga som hade gått ett par tusen mil mer än kostade 1500kr mer eller så, den kanske inte var dödssnygg i lacken på bilden men jag tyckte hon skulle ta den istället. Men det var hennes gubbes chef som ville sälja volvon och de tyckte väl det var praktiskt. Den blir visst dock varm av någon anledning och de har inte lyckats klura ut varför. Skräp som sagt, varför välja en bild som man VET att det är massa problem med?

Kvinnor kan köpa en bil för att ratten är snygg, så det är inte så konstigt :)

internethjälten
2006-06-11, 16:30
Min mamma är inte handikappad så det sket sig :/

Men skulle det inte funka med diselbil eller du vill komma
ifrån hela konceptet med olja/bensin/disel ?

Finns ju konverteringskit till äldre diselbilar så de
går på naturgas, det kanske skulle kunna vara
något ?

Baan
2006-06-11, 16:31
Kvinnor kan köpa en bil för att ratten är snygg, så det är inte så konstigt :)

Bra stereo har jag faktiskt hört. När jag skulle köpa begagnad bil hittade jag en billig peugeot och frågade om skick, så det var en hel del som var taskigt, MEN den hade bra mp3-stereo sa hon :D

Metal_boy_
2006-06-11, 16:50
Bra stereo har jag faktiskt hört. När jag skulle köpa begagnad bil hittade jag en billig peugeot och frågade om skick, så det var en hel del som var taskigt, MEN den hade bra mp3-stereo sa hon :D

Jeffla särring!:D

Pepparkakssmurfen
2006-06-11, 18:01
...

Finns ju massor med dieselbilar för max 40´ ?!

Nitrometan
2006-06-11, 18:07
Ja, det har den. Det var lika dumt då som nu. Det är inte mer än rätt att drivmedel bär sina egna kostnader.
Hur menar du?
Vilka kostnader?

skaparn
2006-06-11, 18:24
Hur menar du?
Vilka kostnader?

Jag vet inte riktigt var jag ska börja, men det är faktiskt bra att du frågar. Växthuseffekt och Kyoto tas ibland som axiom i debatten och det finns anledning att utsätta dessa för prövning. Jag är dock böjd att tro på en hel del av vad klimatforskare världen över är eniga om, åtminstone de flesta. Så eftersom du frågar som du gör så tar vi det från början.

Det finns en ganska stor skara forskare som menar på att användandet av fossila bränslen, och därmed ett utsläpp av den koldioxid som under tusentals år lagrats in, medför konsekvenser för klimatet. Detta innebär framtida kostnader i form av höjda vattennivåer, förändrat temperaturer, rubbningar av befintliga ekosystem osv. Allt behöver inte vara negativt, men det kommer att bli en omställningsprocess för oss människor som inte är gratis.
Saken är den, att precis som med många andra miljövaror, så märker inte alltid konsumenten av den totala kostnaden i ett rent marknadspris - ett så kallat marknadsmisslyckande i form av en extern effekt. Din bensinanvändning innebär kostnader för andra, på andra geografiska håll och även intertemporala, dvs i framtiden. Då är det önskvärt att priset justeras så att det bättre återspeglar dessa kostnader, och att konsumtionen på så sätt blir den mängd som svarar mot ett korrekt satt pris.

Styrkebyggare
2006-06-11, 18:36
Bilmodell ?

Mercedes E200 NGT (NGT = Natural Gas Technology)

gothen
2006-06-11, 18:48
Är det inte ganska så bra att de som orsakar de skador som är kopplade till bensinen också betalar för dom? Varför ska jag som icke-billist betala massa miljöprojekt när det är ni som orsakar dom? Sen är det väll tyvär så att de miljömål osv. vi har är fastställda av riksdagen och därför inte särskilt relevanta egentligen men nu är det de som gäller och jag tycker därför att det låter vettigt med hög bensinskatt.

Baha
2006-06-11, 18:50
Folk kör inte mindre bil nu än för 10 år sen, alltså är priset inte för högt, troligtvis för lågt

Markus H
2006-06-11, 20:23
Skrev på för mycket mycket länge sedan....

Frisk
2006-06-12, 09:01
Varför köra på bensin?....

Min bil från början av 90-talet går bättre på E85 efter mindre modning.

Kostar mej 8.70kr mil i bränsle de kan jag leva med o veta att det är bättre för miljön.

Plus att högre bensipris gör att det blir mer fokus på nya miljövänligare alternativ till bensin o diesel...

King Grub
2006-06-12, 09:09
Finns det inget ställe man kan rösta för en höjning i stället?

jwzrd
2006-06-12, 09:32
Det är lätt att snacka om att samåka när man bor i storstan men det kanske inte fungerar för alla i landet.

Bor man i storstaden bör man vara tyst från början och åka kommunalt istället.

Frantic
2006-06-12, 09:32
För min egen del spelar det ingen större roll men för bekanta som bor ute på landet är bensinen åt helvete för dyr. Det finns så gott som ingen kollektivtrafik och bensinkostnaden blir skyhög när de ska åka till jobbet, handla, skjutsa barn till fotbollsträningar, kören, till vänner osv osv....

SÄNK

Loke
2006-06-12, 09:56
Skatten är bra. De senaste 5 åren har vi äntligen börjat se riktiga krafttag för att få ut alternativa bränslen på marknaden. Jag tror att Sverige gynnas långsiktigt av att vara så oberoende som möjligt av fossila bränslen.

Och ja, jag har bil och bor på landet.

skaparn
2006-06-12, 10:21
För min egen del spelar det ingen större roll men för bekanta som bor ute på landet är bensinen åt helvete för dyr. Det finns så gott som ingen kollektivtrafik och bensinkostnaden blir skyhög när de ska åka till jobbet, handla, skjutsa barn till fotbollsträningar, kören, till vänner osv osv....

Då vill jag veta, förnekar du att användandet av bensin medför de kostnader som talas om på klimatkonferenser och dylikt?

Annars måste din ståndpunkt innebära att du antingen skiter i framtida generationers kostnader orsakade av oss, eller att vi som idag inte åker kollektivt och vidtar energisparande åtgärder vid logistik ska subventionera de som väljer bensin genom att gemensamma medel inte inhämtade via en specifik bensinskatt ska satsas på rening och fondering inför framtiden.

Varenda gång frågan tas upp så kommer dels någon såsom Aliquis i denna tråd och drar fram exemplet på någon stackare som inte har råd att köra bil, dels kommer de som har bestämt sig för att "det går inte" att samåka eller åka kollektivt, en självuppfyllande profetia sannerligen. Vad gäller ali's mamma kan jag väl bara säga att det är ingen mänsklig rättighet att släppa ut avgaser, punkt. Jag är mycket positiv till skatteväxlingssystem där nya bilar blir momsbefriade och alternativa drivmedel likaså, finansierat av högre bensinskatter, men det kommer kanske alltid finnas någon som bara skulle ha råd att köra bil om de fick åka runt i deras Volvo Amazon med drivmedelspriser som på 70-talet. Ska sanningen fram så tycker jag inte så synd om dem ifall de tvingas stiga upp lite tidigare till bussen, eller kanske samtala med en arbetskamrat för samåkning.

Sniggel
2006-06-12, 10:39
Oljan kommer ju ändå ta slut, spela roll om det är vi eller andra länder som gör slut på den till ett bra pris?

Visst har du en poäng här. Varför ska lilla Sverige bry sig när ingen annan gör det?
Se fördelarna med det. Kanske tvingar det fram forskning här i Sverige vilket kan göra oss till ledande inom bränslen av förnybar energi och när väl resten av världen börjar förstå att bensin inte är hållbart eller att oljan helt enkelt inte räcker till längre. Ja då får de köpa våra våra bilar.
Kanske lite önsketänkande från min sida.

Sen att det är synd om de som inte har råd att göra en omställning till hybridbilar eller andra "miljöbilar", ja visst är det, men anpassningen måste ske. Det blir bäst så för flest människor på sikt.