Visa fullständig version : Mjölk + mat
Fredszky
2002-12-12, 17:03
Nu är det såhär att en kompis sa;
att om man äter mat och dricker mjölk till, hindras upptaget från maten pga mjölken. Som om mjölken skulle lägga sig som en hinna runt maten och försvåra upptagningen av näringen från maten! Han tränar simning 7-8 ggr/veckan och består av 90 kg muskler
Jag vet inte hur det står till det är därför jag frågar, men det låter vettigt, frågan är "hur" mycket det försvårar upptaget om det nu är som han säger.
Det är ju jättebra, då kan vi ju äta tårta varje dag, bara vi har lite mjölk till...:cheers:
Pretender
2002-12-12, 17:48
Originally posted by Fredszky
Nu är det såhär att en kompis sa;
att om man äter mat och dricker mjölk till, hindras upptaget från maten pga mjölken. Som om mjölken skulle lägga sig som en hinna runt maten och försvåra upptagningen av näringen från maten! Han tränar simning 7-8 ggr/veckan och består av 90 kg muskler
Jag vet inte hur det står till det är därför jag frågar, men det låter vettigt, frågan är "hur" mycket det försvårar upptaget om det nu är som han säger.
Låter intressant det där...ser gärna att ngn mer kunnig svarar, men det är ju bevisat att mjölk "försenar" upptaget av proteinet i t.ex drinkar.
Vänligen,
Pretender
Det är ju/väl för att mjölk e kasein och det är låååångsamt...:rolleyes:
Vet bara att mycket drickande till maten försvårar matsmältningen.
Lord_X: Spär man ut magsaften om man dricker mycket eller varför är det så ?
Ondjultomte
2002-12-13, 11:55
Man har ju hört att man skall dricka efter man har ätit klart för att inte störa matsmältningen... fast vem orkar bry sig om sådana små detaljer
Att dricka mycket påverkar inte matsmältningen. Kroppen är beredd för sådant.
Skrönan med mjölk kommer då och då. Finns inget fast argument varför mjölk skulle störa matsmältningen alltså finns det inget motargument heller.
Hittills har jag inte hittat NÅGOT påstående om att vi inte skulle kunna dricka mjölk och äta mat samtidigt. Självklart så om man är mjölkallergiker eller laktosintollerant kommer magen att reagera med en kraftig utsöndring av vatten i tarmarna och följande diare´ vilket stör upptaget av näring.
Vi som dricker mjölk kan lugnt fortsätta.
Däremot kan det ju vara dumt att tillföra mer protein i form av mjölk ifall man redan ätit en stor bit kött och potatis. Bättre att ta mjölken som en del av mellanmålet istället.
Sen finns ju en massa andra saker man fått lära sig om mjölk. Som exempelvis att man absolut inte får dricka mjölk till blodpudding (kommer ihåg hur min lågstadiefröken sa till mig en gång i skolan) för att mjölken hämmar järnupptaget.
Tror jag skrivit det förut på forumet, men jag anser ju att är det någon gång man absolut inte behöver oroa sig för att man inte tar upp 100% av järnet är det när man äter blodpudding som är fruktansvärt järnrikt. Det är ju värre om man hämmar järnupptaget när man äter järnfattig kost även om ev järnbrist inte beror på mjölken utan på järnfattig kost.
Fredszky
2002-12-13, 13:19
Okej tack för svaret Sverker, som det är nu dricker jag vatten till ordentliga mål där mycket andra proteiner finns med, och mjölk efter träning samt till mellanmål.
Pratade med en bonde som driver ett ekologiskt jordbruk här i stockholm och han nämde något om att homogeniserad mjölk där fettpartiklarna då är sönderslagna kan ta sig in i blodet och skapa proppar i blodkärlsväggarna. Värt att tänka på eftersom man dricker en hel del mjölk!
"han nämde något om att homogeniserad mjölk där fettpartiklarna då är sönderslagna kan ta sig in i blodet och skapa proppar i blodkärlsväggarna. "
Också bara en skröna faktiskt.
Det lilla jag vet om vad magen gör med maten innefattar att den vill göra om all mat till en smet/kräm/röra som sen går vidare till övriga delar av mag-tarmsystemet.
En teori: Om man dricker till maten borde magen lättare kunna tillverka denna smet.
Det där med homogenicerad mjölk är också en skröna.
Att homogeniceringen skulle göra så små fettdroppar att de skulle tas sig genom tarmarna ut i blodet är också fel.
Mjölkfettet följer samma upptag som allt annat fett, oavsett ifall det är homogeincerat eller inte:)
Som vanligt är Peter snabbare än jag:(
Fredszky
2002-12-13, 13:40
Ojdå! Peter & Sverker eniga om ett svar då ÄR det nog så :bow:
Det var min biologilärare som först sa detta med homogenisering, så jag får väl ta det han säger med en nypa salt i fortsättningen..
Men vad bra då kan man fortsätta dricka mjölk utan att oroa sig :)
Fredszky
2002-12-13, 16:20
Ni kanske vet nån studie som har gjorts på detta? Varför är det en "skröna"? Livsmedelsverket borde ha någon förklaring eftersom varenda kotte dricker mjölk i Norden!
Farsegubben är övertygad om att det är farligt med homogeniserad mjölk och drog upp någon 25 år gammal Schweizisk forskarrapport. Snackade lite med bror min också och han sa att Arla förut hade skrivit på sin "Gammaldags-mjölk" att den inte var homogeniserad, och att det betydde mindre risk för åderförkalkning. Nu har dom tydligen tagit bort den texten.
Har inga forskningsrapporter i huvet där det bevisats att det är en skröna, men jag har läst det i ett par böcker och hört det på föreläsningar också.
Om Paulun duger som källa så skriver han såhär i ett svar på just den frågan:
Myten att vissa mjölksorter skulle vara farliga uppkom när man studerade homogeniseringen av mjölken. När mjölk inte är homogeniserad flyter fettet upp till ytan (som olja i vatten). För att få det att blanda sig med resten av mjölken krossade man fettet till små mikroskopiska kulor. Någon tänkte till och föreslog att dessa små kulor kanske skulle kunna tas upp i tunntarmen utan att brytas ner. Att ha en massa onedbrutet fett cirkulerande i blodet är inte bra. Senare tids forskning visar dock att denna teori inte stämmer.
Går säkert att hitta dessa rapporter om man vill fördjupa sig mer i frågan.
Peter
Fredszky
2002-12-19, 18:32
hmm.. jag hör både av dom som är säkra på att det kommer ut i blodet och dom som hävdar (mest här) att det inte är så. Om man dricker minimjölk kanske man får i sig lite mindre av det homogeniserade fettet i alla fall..
skulle upskatta om någon har en länk till någon rapport. kanske ska fråga runt lite, livsmedelsverket och liknande.
"att om man äter mat och dricker mjölk till, hindras upptaget från maten pga mjölken. Som om mjölken skulle lägga sig som en hinna runt maten och försvåra upptagningen av näringen från maten! Han tränar simning 7-8 ggr/veckan och består av 90 kg muskler"
Intressant, jag läste nämligen i Aftonbladets Sportblad för rätt länge sen en intervju med Lars Frölander. Där sa han att han helt slutat dricka mjölk med anledningen att det bryter ned musklerna.
Både han och din polare är simmare. Vart får dom allt ifrån egentilgen?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.