handdator

Visa fullständig version : Mjölk och insulin

Cartwright
2002-12-12, 14:32
Mjölk har högt II, right?

Betyder det att mjölkprodukter är odugliga om man vill hålla en stabil blodsockernivå mellan måltiderna?

Droog
2002-12-12, 16:50
Om du bara dricker mjölk och inte äter eller dricker något annat så får du ett stort insulinsvar. Detta är vad II anger.

Men vad gör 4dl mjölk (160 kcal) i en måltid som består av (minst) 1000 kcal totalt. ;)

Cartwright
2002-12-12, 17:58
You tell me.

Men att t.ex. äta yoghurt med branflakes som mellanmål, eller att blanda proteindrinken med mjölk på kvällen?

Muskelsmurfen
2002-12-12, 18:15
Mjölk har ju ett relativt lågt GI så det borde fungera för att hålla en jämn blodsockernivå.
Men p.g.a. dess höga II så kommer man nog att missa eventuell fettförbränning och har man ofta en hög insulinnivå så utvecklar man en viss Insulinresitens. Läs om Insulinkänslighet...
4dl mjölk ger en viss Insulinutsöndring oavsett om du äter annat till eller inte. Äter man kolhydrater till så kan man få ännu högre Insulinutsöndring. Förr eller senare så når man ju en toppnivå på Insulinet och då går det ju inte att höja mera men jag vet inte hur mycket det är?

Peter kanske har något mer att tillägga då han är väldigt duktig på sånt här...

Cartwright
2002-12-12, 20:32
1. http://www.*******.com/dev/qa_search/full_text.asp?ID=1959 (http://)

2. Hur fungerar en kombination av lågt GI och högt II. Borde inte insulinet sänka blodsockret väldigt mycket, även om kolhydraterna är långsamma?

Peter
2002-12-12, 23:15
Ruskigt klurigt ämne det här, tror inte jag kan tillföra så mycket. En sak man ska ha i åtanke är att II och GI är baserat på olika saker. II gäller en måltid med 1000 KJ medan GI är baserat på 50 gram kolhydrat. Vad gäller pasta borde det betyda ca 70 gram i båda fallen medan om man skulle testa mellanmjölk skulle man använda 1 liter i ett fall (GI) och 5 dl i ett annat (II).

I den enda tabell jag sett med jämförelse mellan II och något annat har man använt något man kallar Glukose Scor (GS) vilket inte ska blandas ihop med GI eftersom det precis som II är baserat på 1000 KJ och inte en viss mäng kolhydrat.

Sambandet mellan GS och II är väl rätt logiskt med tanke på att de livsmedel som har rätt mycket protein som kött och fisk får ett högre II än GS eftersom proteinet stimulerar insulinutsöndring utan att höja blodsockret.

Håller med om Cartwrights resonemang att ett livsmedel med högt II borde sänka blodsockret. Men det är ju redan inräknat i GI eftersom det är ett direkt mått på blodsockret under två timmar. Vad som händer efter 2 timmar säger varken GI eller II något om.

Om någon har en fullständig II-tabell får ni gärna länka till den. Jag har bara den där klassiska med 38 livsmedel och där finns inte ens mjölk med.