handdator

Visa fullständig version : Proteinkombination

Lellan
2002-12-12, 14:20
Var hittar man info om hur man bäst kombinerar proteinkällor? Så att de blir så fullvärdiga som möjligt? :eating:

Sverker
2002-12-13, 08:37
Jag vet inte ifall det finns på nätet men frågan är så pass viktig så det finns ofta väl beskrivet i kurslitteraturen för Näringslärakurser.
Där står det ofta i stora drag hur olika proteinkäller bör kombineras. Fast då gäller det mer hur man kombinerar 600 ton ris som skickas till ett katastrofområde för att undvika kraftig undernäring hos växande barn.

Nästa fråga blir sedan till vad skall man kombinera ?
WHO har satt upp minimi intaget av de essentiella aminosyrorna som då förhindra muskelförluster hos vuxna och växande barn över 6 månader. som ex bör vi då få i oss 14 mg Leucin / kg kroppsvikt eller 1.3 g för en 90 kg person vilket vi får i oss i EN vanlig proteindrink. Alltså inte relevant för växande kroppsbyggare.

Är man medveten om att pasta, havregryn, ris har underskott på Lysin men överskott på Methionin och sojabönor, mjölk, kött, fisk är precis tvärt om kommer man långt i sin matplanering. Blandar man så fungerar det i de flesta fallen bra !

Muskelsmurfen
2002-12-13, 19:37
Om man vill göra det lätt för sig så tar man en proteindrink med flera olika proteinkällor.

Lellan
2002-12-13, 20:22
Tack sverker! :) Vore intressant att kolla upp hur man bäst blandar olika vegetabiliska proteinkällor .

-> Gillerstedt

Proteindrinkar i all ära, men jag gillar att tugga också! :eating:

Muskelsmurfen
2002-12-13, 22:16
Jag syftade mer på att om man tar en drink med blandade källor så täcker man behovet och resten är bonus. Jag menade inte att man skulle ersätta den vanliga maten bara att man inte behövde vara lika noggran med den.

Niclaaas
2002-12-13, 23:52
jag har för mig att bartoll har skrivit på forumet ett par gånger om det här.....bara att leta rätt på det :)