handdator

Visa fullständig version : Koppla ihop TV med dator, får lågt ljud!

Solros
2006-06-10, 11:25
Har kopplat ihop TV'n med datorn, men ljudet blir riktigt lågt på TV'n. Jag kör med tre kablar, gul, vit, röd in i dumburken, som kopplats via en förgrenare från ljud-ut på datorn.

Varför får jag så lågt ljud? Kan jag höja upp det någonstans?

MasterChief
2006-06-10, 11:32
Om du nu har höjt volymen överallt så kan jag tipsa om att de där rackarns kontakterna ibland inte är helt intrycka. Jag har själv missat det ett antal gånger. Återstår det någon millimeter så brukar det få effekten att det blir låg volym.

dynamo
2006-06-10, 11:35
Har kopplat ihop TV'n med datorn, men ljudet blir riktigt lågt på TV'n. Jag kör med tre kablar, gul, vit, röd in i dumburken, som kopplats via en förgrenare från ljud-ut på datorn.

Varför får jag så lågt ljud? Kan jag höja upp det någonstans?

Ptja, du kan ju prova höja med mastervolymen samt wave-volymen i Windows. Om du ser film som är kodad i AC3 5.1 så kan det bli skumt.. Om du spelar en mp3a, låter det lika lågt eller bättre? Går väl att koppla genom nån typ av förstärkare för att få starkare signal annars.

Solros
2006-06-10, 11:46
Ptja, du kan ju prova höja med mastervolymen samt wave-volymen i Windows. Om du ser film som är kodad i AC3 5.1 så kan det bli skumt.. Om du spelar en mp3a, låter det lika lågt eller bättre? Går väl att koppla genom nån typ av förstärkare för att få starkare signal annars.

Det blir lite olika för olika filmer ja!

Kablarna verkar sitta i dock!

dynamo
2006-06-10, 11:54
Det blir lite olika för olika filmer ja!

Det kan ju då möjligtvis bero på att du har 5 inspelade ljudkanaler + sub (höger fram och bak, vänster fram och bak, center samt sub) i filmen med lågt ljud och att du spelar upp det på 2 kanaler (höger/vänster). Ifall ljudet inte konverteras om till 2-kanaligt innan det spelas på högtalarna så kanske du bara får ljudet från "vänster fram och höger fram", medans filmer som är anpassade för 5.1 ljud har det mesta talljudet i centerkanalen. Detta borde ju isf gå att ändra antingen i codec/filter-inställningarna i datorn.