Visa fullständig version : Ätardag?
Undrar om denna ätardag är viktig och vad gör den för nytta, när på veckan skall man ha en ätar dag om man nu börjat deffa en tisdag och börjat mäta sig samma dag, och håller på varje dag?
Undrar om denna ätardag är viktig och vad gör den för nytta, när på veckan skall man ha en ätar dag om man nu börjat deffa en tisdag och börjat mäta sig samma dag, och håller på varje dag?
Mjau den är rätt så viktig, för när man deffat ett tag, då vänjer sig kroppen vid att ligga minus kalorier, då typ minskar fettförbränningen, men om man kör en ätardag så lurar man kroppen att allt är normalt igen, och då kommer det gå bra att deffa sen efter igen.
Ätardagen ska vara på helgen :eating:
Longshot
2006-06-09, 19:22
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=60786&highlight=%E4tardag
userfriendly
2006-06-09, 19:27
Mjau den är rätt så viktig, för när man deffat ett tag, då vänjer sig kroppen vid att ligga minus kalorier, då typ minskar fettförbränningen, men om man kör en ätardag så lurar man kroppen att allt är normalt igen, och då kommer det gå bra att deffa sen efter igen.
Ätardagen ska vara på helgen :eating:
vet inte om jag kan hålla med om det där
Longshot
2006-06-09, 19:31
Ett tips är att använda sökfunktionen finns många trådar om detta ämnet.
vet inte om jag kan hålla med om det där
vad håller du inte med om? :>
Cerberus
2006-06-09, 19:57
Om man klarar sig utan ätardagar så är det bara plus för ätardagar är egentligen bara skit, kan fungera för psyket dock.
Nästa "deff" ska jag köra utan några ätardagar.
Om man klarar sig utan ätardagar så är det bara plus för ätardagar är egentligen bara skit, kan fungera för psyket dock.
Nästa "deff" ska jag köra utan några ätardagar.
Jag kan inte allt vad ätardagar ger, men jag vet att det är bra att ha en ätardag för att lura kroppen på något sätt.
Btw: finns redan en sån här tråd :naughty:
King Grub
2006-06-09, 20:08
lura kroppen på något sätt.
Går (tyvärr) inte.
Går (tyvärr) inte.
keke, fått det om bakfoten då :furious:
Cerberus
2006-06-09, 20:17
Jag kan inte allt vad ätardagar ger, men jag vet att det är bra att ha en ätardag för att lura kroppen på något sätt.
Btw: finns redan en sån här tråd :naughty:
tyvärr inte :(
man får resultat snabbare och en bättre livsstil utan ätardagar.
hur är det med ätardag (lördagar) under byggarperiod??
Cerberus
2006-06-10, 21:30
Dåligt, jag skulle dock kunna tänka mig att ha någon "ätarmåltid" under uppbyggnad iaf direkt efter träning en gång i veckan.
Det beror väl på vad du menar med ätardag? Godis är aldrig det mest häslosamma alternativet, chips är inte nyttigt, det finns bättre alternativ än junkfood, men under uppbyggnad har du lite större marginaler än under deff. Jag skulle absolut ha lösare tyglar under uppbyggnad.
Ätardagar är för psyket som sagt och jag personligen är mer strikt under deffen med ätardagar än annars.
Nordenator
2006-06-10, 22:46
Om du planerar att gå ner 0.5 kg i veckan (~-3250 kcal), och tar en ätardag där du ligger på överskott tappar du dels en dag med underskott, och på så vis måste du göra det du annars skulle göra på sju dagar på sex dagar (Om du går +/- 0 under ätardagen, -542 kcal per dag, istället för -464 kcal). Om du sedan ligger på ett överskott, så blir det ännu mer arbete under sex föregående dagar. (Om du går +1000 under ätardagen blir det -708 kcal per dag)
Personligen känns ätardagar som ett grov kepp i hjulet, och jag undviker dem.
Om psyket klarar sig utan den, gå utan den.
Om du måste fylla alla tillgängliga kroppsöppningar med snickers en gång i veckan för överlevnad, så kanske du bör ha en.
Om man nu vill "tillfresställa psyket", ät lite mer riktig mat istället. Dels är det ju skönt att äta sig ordentligt mätt en dag, och dessutom är det mycket mindre energi i bra mat. För att inte tala om att kroppen får lite extra näring, som den i varje fall kan ha lite nytta av.
När jag själv känner mig sådär omåttligt godis och snacks-sugen försöker jag hålla mig till Cola-light, mörk choklad, nötter, hemlagade chips och dylikt. Riktigt gott och håller man sig till rimliga mängder är det t.om nyttigt.
I början av deffen körde jag ätardagar på helgerna, det betydde ju inte att jag moffade i mig allt jag såg men att jag tex år middag med vänner och käkade mat jag inte vägt upp. För att kunna fungera socialt kan det vara en bra grejj att unna sig. Sen att man kan hoppa efterrätten & såsen fast man har en ätar dag. Om man sitter vid en 3 rätters middag & bara dricker cola light för att man redan dragit 100g ris & en burk tonfisk hemma så sticker man ju lätt ut lite..... Det är nog den primära anledningen jag tar ätardagar.
Deffen går absolut bättre utan men kroppen blir tröttare & tar mer styk också känns det som. Skulle personligen aldrig vilja köra 3 månader utan ätardag. En period i slutet för att toppa kan det dock vara värt tycker jag
Longshot
2006-06-10, 23:31
När jag kör ätardagar så dunkar jag i mig vad jag vill och hur mycket jag vill. Jag går ner i vikt för det. I teorin stämmer det inte men i praktiken funkar det finemang. Jag tror på ätardagar! Sen om ni vill pina er när ni vill äta godsaker är det upp till er ;)
Sen håller jag med Simson till fullo ang. det sociala och ätardagar :thumbup:
kan berätta en sak som jag gjorde idag. hade kört riktigt hårt diet för att tappa de sista fettet inför sommern.. körd 3 veckor HÅRT. (klar med deffen igår) hade ätardag idag och jag tror jag stoppa i mig allt onyttigt jag såg fick flipp asså kändes som jag aldrig kommer äta Gods, chocklad osv.
300 g lördagsgodis
3 chocklad. snicker, daim, bounty
200 g chipspåse
4 toastmackor
nu på kvällen mår jag SÅÅ JÄVLA DÅLIGT.... satt i toaletten 30 LÅÅÅNGA minuter kändes som allt jag åt idag kom ut. hade så jävla ont i magen men efter toabesöket känns de lite bättre. *screwy*
tog 1 timmas promenad nu på kvällen. kör en på morgonen imon också.
kommer jag göra om det? såklart inte första gången de händer faktiskt.
kommer jag ha ätardagar nää tror jag skippar de och om jag blir sötsugen kanske jag tar en cola light eller godis efter träningen nån gång.
Man kan ju göra saker lagom, smak istället för att svulla... haha ;)
Men då kanske du inte gör om det i första taget, så i slutändan kanske det kommer nåt gott ur det :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.