handdator

Visa fullständig version : Less på träning

erks
2006-06-08, 19:48
Hur ska jag få en nytändning i träning?
Har kört på nu i ett år. Var smal som fan innan(184cm 57 kg) och har nu lyckats gå upp en del(dagsvikt: ~70 kg).
Just nu känns det förjävligt. Jag känner mig riktigt blek, spinkig, osymmetrisk osv. Inte blir det bättre av att min grundfysik är värdelös, smala axlar, liten bröstkorg, aningen bredare höftben.
Jag vill gå upp i vikt, fett. Med den muskelmassan jag har ser det bättre ut med ett litet späcklager. Jag klarar inte av att gå upp, jag klarar inte av att förmå mig träna disiplinerat. Vad ska jag göra? Hur tar man sig ur sådana här skithål?

userfriendly
2006-06-08, 19:50
sätt upp ett rimligt mål - något du verkligen vill.
Sedan får du helt enkelt tänka efter, vad krävs för att komma dit och har jag orken?
Annars får du byta mål

Jag brukar träna på fast jag inte tycker det är kul i perioder, det blir roligt efter ett tag iaf.
Kolla på träningsfilmer eller gör nåt som inspirerar dig...

skaffa en träningspartner?
fixa ett belöningssystem?

Nitrometan
2006-06-08, 19:51
Vill du bara ge upp så gör det då. Loser.

När jag började träna vägde jag 58-60 kg nånting (178 cm lång). Nu väger jag nästan 100 (har varit uppe och toppat på 104 med lite mer fläsk än nu).

Annars är det bara att ge dig fan på att det ska gå. Du har ju redan lyckats med över 10 kg.

Ät massor. Träna tungt och lagom mycket.

Bestäm dig.

Lasse Kongo
2006-06-08, 19:54
Har kört på nu i ett år. Var smal som fan innan(184cm 57 kg) och har nu lyckats gå upp en del(dagsvikt: ~70 kg).
Just nu känns det förjävligt. Jag känner mig riktigt blek, spinkig, osymmetrisk osv. Inte blir det bättre av att min grundfysik är värdelös, smala axlar, liten bröstkorg, aningen bredare höftben.
Jag vill gå upp i vikt, fett. Med den muskelmassan jag har ser det bättre ut med ett litet späcklager. Jag klarar inte av att gå upp, jag klarar inte av att förmå mig träna disiplinerat. Vad ska jag göra? Hur tar man sig ur sådana här skithål?

ÄT!

Jag hade nyligen själv ett uppehåll på 8 mån...

Man har sina svackor, det är inget konstigt, detta var mitt överlägset längsta uppehåll på över 10 år, innan har ja kanske haft ngn vecka då och då, intresset bara dog, var iofsig i samband med nytt jobb och MKT jobb.

Något som har gjort susen för mig nu är att jag har bytt gym, och till ett grymt sådant, jag blir sjukt träningssugen så fort jag kliver in på gymmet, sen att det översvämmas av fina rövar gör inte saken värre, tror fan det är bästa gymmet ngnsin, o då har jag tränat på ett par...

En sak är ju säker, inte ens Granheim eller Coleman känner sig megagrymma varje dag, de har/hade nog dagar där de tyckte dem var spinkiga och osymmetriska osv med.

Gör något annat ett tag istället, prova något nytt, glöm träningen, rör på dig så du slipper säcka ihop helt iaf, låt träningssuget byggas upp igen, man ska INTE tycka att träningen är tråkig, då ska man INTE träna.

Larsas stående tips: ät ät och ät och skippa träningen ett tag så kommer suget.

TDK
2006-06-08, 19:58
Om jag känner att jag inte pallar träna nån gång så går jag bara in på medlemsbilder och kollar på nån biffig jävel. Det räcker för att få mig motiverad. Jag vill inte vara den lilla räkan jag var innan och jag vill vara större än jag är nu.

larre
2006-06-08, 20:04
Sätt upp några enkla mål, tex att du skall öka 5kg i bänk eller gå upp 2kg, kanske tom båda? Det blir alltid mer spännande ifall man har några mål att se fram emot och ännu roligare när man uppnår målen.

nemd
2006-06-08, 20:11
Kör på ett sånt sätt så du tycker det är kul Variera övningar hela tiden. Kö r med nån polare och snacka och ha kul under träningen. Ät massor av god mat människa. Variera reps antal. Det kan göra mycket.

Och var glad att det inte var åt andra hållet. Att du var tjock.

Ta det i en slö takt att gå upp i vikt så du slipper massa fett, så du slipper deffa ner dig en massa sen.

Karl_alfred
2006-06-08, 20:15
Om du inte är det minsta motiverad ser jag ingen anledning att fortsätta träna!

Styrkebyggare
2006-06-08, 20:26
Du måste försöka flytta fokus från kroppen till träningen. Jag vet ingen som kan träna något som man tycker är dötrist på ett disciplinerat sätt. Alltså - viljan att få bättre fysik räcker oftast inte för att övervinna träningstristess. Det gäller att hitta på något som är hyggligt roligt ett tag.

Hatar du allt som har med styrketräning att göra för tillfället? Hur som helst - glöm bort ditt inkörda program och dina rutiner ett tag. Kör de eventuella övningar som du tycker är roliga. Blanda upp styrketräningen med löpning, cykling eller nån annan sport.

Metal_boy_
2006-06-08, 20:27
Har har också tappat gnistan. Det beror dock på brist av fantasi i maten. Jag är så förbannat trött på allt.

newb123
2006-06-08, 20:28
Vill du bara ge upp så gör det då. Loser.
Hård mot dem hårda? :thumbup:

Metal_boy_
2006-06-08, 20:30
Måste fan också rycka upp mig. Jag ska dra in i kostdelen och leta efter lite recept. Sen så har jag jobbat nu också och det är jag inte van vid , så man är lite seg.

Slartibartfast
2006-06-08, 20:31
Hur ofta tränar du?

Dra ner till två helkroppspass i veckan. Det kan man öka på och det är så jävla lite träning att man helt enkelt släpar sig till gymmet av ren princip.

Beast
2006-06-08, 21:03
Sluta träna. Det är inte för alla.

nemd
2006-06-08, 21:08
Men vafan säg inte åt killen att sluta. Han vill ju gå upp. Det känns bara kasst nu juh. Men det kan han få igen. Om nån kom och sa att hans liv kändes helt kasst just nu. SKulle ni säga åt han att ge upp, livet är inte för alla?

Nej fasiken heller. Det är tunga, jobbig och dålig perioder lite då och då. Lite mer för andra och lite oftare för en del. Men dem kan man ta sig igen. Kämpa på bara. Gör som nån sa. Gå ner några pass. Kör på lite endå. Variera som jag sa. Försök att göra träningen rolig ett tag istället för jätteeffektiv och jätteoptimal.

Detta grejar du, bara fortsätta kämpa!!!

Angel
2006-06-08, 21:11
ja har me tappat suget, känner att ja e ful ändå och ingen vill ha mig så ja kan lika gärna fortsätta va ful...

hallar
2006-06-08, 21:11
träningenslusten kommer och går i början tycker jag men sedan helt plötsligt är träningen inte något du gör utan den har blivit endel av dig, något som är helt självklart. Sedan är det klart att man har perioder då man inte känner för att träna lika hårt men ärligt talat. Finns det något mer underbart är att glida in på gymmet, höra vikterna dåna, schyst musik i bakgrunden. Sedan bara träna hårt en timme och alla andra problem bara försvinner.

Håll ut, lusten kommer att komma tillbaka.

Metal_boy_
2006-06-08, 21:12
ja har me tappat suget, känner att ja e ful ändå och ingen vill ha mig så ja kan lika gärna fortsätta va ful...

Så får du inte säga. Du är inte ful:)

Angel
2006-06-08, 21:15
Så får du inte säga. Du är inte ful:)

*rolleyes* ..känner mig så iallfall

nemd
2006-06-08, 21:21

Du är inte ful och många vill ha dig. Ge inte upp. Träna på, få snygg hållning. Fixa självförtorendet, utstrålning. Tänk att du är snygg. Det är attraktivt.

Det är skitsvårt, jag håller på själv och boostar upp mig själv och klättrar på livets och deppresionens stege och det är skitsvårt. Men man får inte ge upp. Så lätt att säga, men så svårt att göra. Men lite positiva, stärkande ord är alltid lite skönt. :)

Deceiver85
2006-06-08, 21:51
Känner igen mig helt klart i erks problem.

För dryga 1,5 år sedan vägde jag 60-65kg och var 185cm lång, påminde mest om en oliv på en tandpetare. En kompis (Mystic) drog med mig en dag till gymmet, jag köpte gymkort direkt och har tränat sedan dess. Har gått upp lite drygt 35kg på 1,5 år.

Nyckeln ligger i att äta ordentligt. Mitt första halvår åt jag väldigt dåligt och ökningar i både vikt och styrka tog väääldigt lång tid. Efter förra sommaren dock tog jag tag ordentligt i maten och tvingade (i början) i mig ännu mer mat, och vips, nu sitter jag här. Visserligen lite tjock, men så jäkla mycket starkare än vad jag någonsin varit.

Ät erks! ÄT!!!!!

erks
2006-06-08, 21:59
Har läst igenom alla svar nu och jag tycker det är väldigt kul med så mycket respons!

Ska åka till Grekland nu på lördag i två veckor och då läggs träningen åt sidan, tvärtom med maten.

Har satt upp som mål att gå upp minst 5 kg(MINST!) nu i sommar, och öka 10 kg i bänk mark och böj.

Fick upp lite gnista nu, tack allesammans!

aliquis
2006-06-08, 22:07
Äsch träna på o skit i mål vad gäller vikt o form o skit, antagligen blir det bättre med tiden ;D