Logga in

Visa fullständig version : Näringstiming

Muskelsmurfen
2002-12-11, 13:49
Hejsan.
Jag har funderat lite över följande. Det pratas fram och tillbaka om huruvida man skall äta protein direkt efter eller vänta ett tag med proteinet efter träningen.

En teori gick ut på att man skulle shocka kroppen till ett anabolt tillstånd genom att ge den så mycket protein att den hamnar i Aminoacidos eller vad det nu kallas. Och därefter tillföra kolhydrater.

En annan variant går ut på att man tar först kolisar och sedan protein.

Bortsett från teorin att shocka kroppen med protein så har jag bara sett referenser till Insulin som huvudsaklig anabol hormon efter träning. (pga mat dvs)

Glykogenet i levern är förmodligen ganska slut efter ett ordentligt träningspass samt glykogenet i den tränade muskelgruppen vilket leder till att energin tas ifrån protein=musklerna. För att hindra detta katabola tillstånd äter man snabba kolhydrater. Dessa kolhydrater ger en kraftig insulinutsöndring=vi blir anabola. Vart kommer proteinet in i bilden? Givetvis så måste det ju finnas byggstenar att ta av men det är väl inte så bråttom? Insulinet ligger högt i åtminstone 90min efter en ordentlig spik.

Glutamin ökar glykogeninlagring och är en stor del av mukelproteinet. Snabba kolhydrater tillsammans med Glutamin borde avbryta det katabola tillståndet efter träningen väldigt effektivt men räcker det med Glutamin för att ge kroppen de byggstenar den behöver för att komma igång med proteinsyntesen? Hur mycket behövs? Man kan sedan lufsa hemåt i godan ro för att följa upp med en proteindrink när man kommer hem.

Eiselt>Du har pratat om just glutamin efter träning tidigare har jag för mig. Har du något att tillägga?

Peter
2002-12-11, 14:47
1 Om du tar tillräckligt mycket kolhydrater hjälper förmodligen glutamin till högst marginellt till inlagring av muskelglykogen.

2 Insulinet peakar ganska fort efter snabba kolhydrater. Toppen nås innan 30 minuter har gått.

3 Det finns så vitt jag vet inget som gör att kolhydrater och protein skulle hämma varandras upptag och alltså ingen nackdel med att ta båda samtidigt.

4 Ju snabbare nedbrytningen abryts och uppgyggnaden inleds desto bättre blir den totala nettoeffekten

5 Vad skulle fördelen med att vänta med proteinet vara?

Muskelsmurfen
2002-12-11, 15:24
Det jag läst tidigare indikerar att kombinationen kolhydrater glutamin ger bäst påfyllnad av glykogen. Kommer jag ihåg fel och det var egentligen tvärt om? Ingen skillnad?

Proteinet är helt enkelt lite bökigt att ha med sig och känns lite väl matigt efter ett ordentligt träningspass. Käka protte efter Marklyft.. lycka till...

Att använda enbart glutamin för att bryta nedbrytningen verkar dyrt? Dessutom är det ju helt ok med insulinpådrag efter träningen. Frågan är om det räcker med Glutaminet för att dra igång proteinsyntesen? Hur mycket behövs för att dra igång den? 5g? 10g? 25g?

En hemmagjord sportdryck på t.ex. 10g dextropur + 10g glutamin är enkel att ha med och slinker lätt ned efter passet.

Peter
2002-12-11, 15:41
Vet ju inte vilka rapporter du läst men finns några klassiker där man använt ganska lite kolhydrater tillsammans med glutamin. Då är det så att protein eller glutamin verkar kunna hjälpa till med kolhydratinlagringen. Men med tillräckligt högt kh-intag så verkar inte protein eller någon aminosyra påverka, mer än högst marginellt i så fall. Finns väldigt mycket forskning på just kolhydratinlagring så om man lägger ner lite tid kan man bevisa istort sett vad som helst.

Om det är krångligt eller svårt att få i sig protein är ju upp till var och en att bedömma. Ett lättblandat vassle blir inte matigt tycker jag men det är kanske olika hur man känner det.

Ska man få igång proteinsyntesen är det nog effektivare med ett protein än en enskild aminosyra. Vet att det räcker med de essentiella aminosyrorna enligt mycket forskning.

10 gram kh och 10 gram glutamin är lite fjuttigt tycker jag. 1 dl protein och 1 dl kh-pulver är väl inte så svårt att få sig tycker jag, men som sagt det kanske är individuellt. Det tycker jag är minimum.

Daemon
2002-12-11, 16:04
Det borde väl inte vara så svårt att trycka i sig lite protein efter ett pass, även om man kört böj/mark, bara man väljer ett lättlösligt vassleprotein. Eller?

Förstår om du inte vill försöka trycka i dig 5dl trögflytande Protec.

Muskelsmurfen
2002-12-11, 23:05
Jag bor ganska nära gymmet och brukar ta proteinet när jag kommer hem men det känns som det skulle vara en bra idé att sätta P för nedbrytningen så fort det bara går.Hydro är ju förvisso väldigt lättblandat och att ha en shaker med sig tar ju inte så fruktansvärt mycket plats.
Jag är väl lite kräkmagad antar jag och det är väl inte så mycket att göra förutom att följa devisen: Vill man bli fin får man lida pin... :bpump: ...:eating: Jag flyttar helt enkelt turbodrinken till gymmet...
hmmmm, mjölk i en termos borde hålla den kall.... kan man få en riktigt smaskig drink efter passet. :D