handdator

Visa fullständig version : jordötsmör

bojen
2006-06-08, 16:13
Har en löjlig fråga men har väldigt mycket kärlek till polarkraft med jordnötsmör..undrar om det är någe hälsosamt? eller är det fy skam?..har ioch försig läst på burken men ändå..vill få det till att vara ett schysst pålägg..eller har jag fel?
gott att blanda i gainern också för extra bomb

Isdrake
2006-06-08, 16:34
Jordnötssmör är gott. :) Men t ex Skippy innehåller ju delvis härdat fett och socker vilket inte är så bra. Men såvidare man inte häver i sig massor av det så ska det nog inte vara någon fara.

Sen finns det ju nyttigare typer av jordnötssmör att köpa också. :)

SåTunn
2006-06-08, 16:44
Det finns ett fabrikat som heter "Kung Markatta".
De har jordnötssmör som är vad jag förstår helt naturella. Smakar bra. I Skippy borde det finnas socker för Markattas är nog mindre söt.

http://www.kungmarkatta.se/produktlista.asp#vegetariska

Brukar finnas på ICA.

bojen
2006-06-08, 17:01
jag skall kolla efter marketta och pröva

Yankeee
2006-06-08, 17:31
Hm, jag har aldrig sett något om socker i skippy. Såg att det var 3g socker i en variant, men det såg inte ut som den som finns i sverige.

Cerberus
2006-06-08, 17:35
Jag har för mig att det e dextros i skippys varianter, dvs druvsocker(helt okej). Sen om det e socker så handlar det inte om några enorma mängder oftast. Om man äter så mkt jordnötssmör så att sockret blir problem så äter man jäkla massa jordnötssmör..

Isdrake
2006-06-08, 18:10
Själv tycker jag Kung Markattas inte kan mäta sig med Skippys smakmässigt. Den smakar helt okej men det som är jobbigt är att den delar sig och bildas vätska ovanpå. Även fast man rör om då och då tycker jag det är svårt att komma åt i botten så det sista jordnötsmöret är jätte torrt. Blir som hårdpackde jordnötter, inte alls gott. >_<;

Annars har Kung Markatta väldigt många bra produkter. Diggar dem verkligen.

aliquis
2006-06-08, 18:10
Jag köpte 3kg jordnötter senast när jag var på Willys ;/

Kung Markattas är asdrygt att äta, fastnar i gommen osv. Biofoods äger, men mixa själv går typ lika bra bara man håller sig borta från skabbnötter som Eldorado, Coop Extra, Snack foods Golden Peanuts samt Parrots/tropic blahas? jumbonötter.

Cerberus
2006-06-08, 18:27
Jag tror den lilla mängden transfett som finns i Skippys e obetydlig. tror det var 1-2% härdat fett per 100g. Så mycket fett hoppas jag inte ni har på era mackor...bulk ju.

bojen
2006-06-08, 18:48
Jag tror den lilla mängden transfett som finns i Skippys e obetydlig. tror det var 1-2% härdat fett per 100g. Så mycket fett hoppas jag inte ni har på era mackor...bulk ju.

Njae ,sammanlagt på mackan blir det nog en 2 matskedar om dagen.. sedan har jag ju gainern där öser jag ner 2 matskedar*flex*

Slimfit
2006-06-08, 20:59
Någon som vet om ett märke som jag tror hette "Real American Peanut butter" finns att köpa någonstans? Burken var i glas och var något oval och hade en orange plastlock. Åt skitmycket av den för många år sedan men sedan slutate butikerna att ta in den till förmån för skippy och andra "smetigare" sorter. Den här var mycket strävare i strukturen och hade en betydligt kraftigare jordnötssmak.

Kan ibland längta efter en stor sked direkt ur en sådan burk :)

Bozar
2006-06-10, 16:24
Under bulk är det ju guld värt, har dock märkt ett samband mellan lös avföring och intaget av jordnötssmör så jag försöker hålla igen lite. Jordnötssmör är förhållandevis nyttigt, oavsett märke, finns självklart bättre pålägg men jämfört med smör, ost och härdade sojapålägg så är det ett bra val.

Trådskaparens största bekymmer är snarare polarbrödet, såvidare du inte tar det efter träning.

King Grub
2006-06-10, 16:28
Trådskaparens största bekymmer är snarare polarbrödet, såvidare du inte tar det efter träning.

Vad är bekymret?

Bröd är en utmärkt kolhydratkälla till vilket mål som helst.

skyler
2006-06-11, 07:11
Någon som vet om ett märke som jag tror hette "Real American Peanut butter" finns att köpa någonstans? Burken var i glas och var något oval och hade en orange plastlock. Åt skitmycket av den för många år sedan men sedan slutate butikerna att ta in den till förmån för skippy och andra "smetigare" sorter. Den här var mycket strävare i strukturen och hade en betydligt kraftigare jordnötssmak.

Kan ibland längta efter en stor sked direkt ur en sådan burk :)

Jag skulle kolla pa den dar amerikanska butiken pa odengatan men jag har for mig att jag kopt den pa NKs matvarubutik ocksa. Den ar grymt god!

Slimfit
2006-06-11, 16:33
Jag skulle kolla pa den dar amerikanska butiken pa odengatan men jag har for mig att jag kopt den pa NKs matvarubutik ocksa. Den ar grymt god!

Vore guld om den fanns där, ska komma ihåg att bege mig in på NK när jag har vägarna förbi Stockholm. :thumbup:

Tanklös
2006-06-22, 14:05
Jordnötter innhåller ohälsosamt mycker mer Omega6-fettsyror än Omega3. Sånt sysslar vi inte med.

Smör ska det va!

Eller när ingen ser.. pulverisera egenrostade hassel och valnötter i en mixer eller mortel och blanda med lite flytande honung och lägg i en glasburk. Säg inget till Puh bara, då går det år helvete.

Johan86
2006-08-21, 20:26
vilka affärer har Skippys jordnöttssmör?

King Grub
2006-08-21, 20:28
Alla? ICA, Coop, osv?

grisbil3n
2006-08-21, 21:44
Japp Skippy finns överallt, och god är den.

Ant
2006-08-21, 23:11
Jag har för mig att det e dextros i skippys varianter, dvs druvsocker(helt okej).

Varför skulle druvsocker vara bättre än socker?

Sverker
2006-08-22, 06:16
Inget fruktos.