Visa fullständig version : Bänkpress vs flies
Har suttit och filosoferat lite grann. Vad är det egentligen för skillnad på flies och bänk/hantelpress. Det blir ju samma rörelse i axelleden och överarmen, eller? Skillnaden borde väl bara vara att underarmen är sträckt eller böjd... Kanske nån skillnad i nån vinkel?
Du får ju groteskt mycket mer stretch i bottenläget när du för flies...
Mer vikt att hantera i bänk/hantelpress, mer vikt att balansera, större påfrestning för nervsystemet, mer belastning, kroppen kommer försöka återhämta sig mer, dvs kommer kroppen växa mer. Inte för att jag har några källhänvisningar eller referenser men jag tror det funkar så :)
Som michael skrev så kan du ju hantera mer vikt i bänkpress, och mer vikt=fler muskelfibrer som arbetar... Men sen så får man ju också se på var det tar mest någonstans individuellt, spelar ju ingen roll om man kan lyfta en massa vikt i bänkpress men känna att det bara tar på triceps och axlar... Jag tror mer på att man ska gå på sitt första intryck.. typ "wow den här jävla övningen tar ju som fan på den och den muskeln" istället för att "mja den här övningen känner jag inte att den tar något men alla säger ju att den ska vara bra så.."! Visst, det har mycket med teknik att göra, men att envist hålla fast vid något bara för att alla säger att den är bäst kommer inte att ge någonting för den personen.
Den största skillnaden är ju att hävarmen blir längre eftersom hanteln är längre ut från kroppen i bottenläget. Det gör visserligen att man får använda en lägre vikt men det är ju egentligen belastningen för muskeln är det som är det intressanta och inte hur många plattor det är på hanteln. Så om hävarmen blir dubbelt så lång och vikten på hanteln är hälften så tung blir ju belastningen den samma över den aktuella leden. Enkel fysik.
Men grundtanken är ju rätt att pressövningen är mer av en basövning och att man kan använda mer vikt och jobbar över flera leder på en gång. Själv skulle jag aldrig köra flies som första bröstövning utan börjar istället med en pressövning.
Det där med mer vikt == mer muskelfibrer är väl en sanning med modifikation. Om jag orkar 5 rep på en viss vikt i flyes så använder jag ju knappast fler/färre fibrer i just bröstmusklerna än jag skulle använda i bänk om jag körde 5 rep just för att vikten är större. Fler fibrer vid tyngre vikt stämmer förmodligen om jag ökar vikten i en och samma övning och har exakt samma utförande. Vilka och hur många fibrer jag använder i dom olika övningarna är snarare en funktion av rörelsebanan och riktningen på belastningen. Mer vikt == fler fibrer är en sån där orubblig "kroppsbyggarsanning" som ingen kan förklarar utan fler "kroppsbyggarsanningar". Anledningen till att man vill ha olika övningar är just att man vill belasta muskeln på olika sätt. Olika övningar är olika tunga vid olika delar av rörelsebanan och kräver hjälpa av olika hjälpmuskler. Många muskler samtidigt betyder jobbig rörelse och betyder större hormonsvar med allt vad det innebär. Vilka övningar man väljer beror förmodligen också på vilka man är duktig på, alltså vilka övningar man kan köra utan att känna att man riskerar skador på grund av att man halkar utanför rörelsebanan tex. Dom som "tar bra" helt enkelt.
Originally posted by jwzrd
Det där med mer vikt == mer muskelfibrer är väl en sanning med modifikation.
Fler muskelfibrer arbetar vid en tyngre vikt, men också fler muskelgrupper om det behövs.. Kroppen skiter ju i vilken muskel du tänkt träna, den använder allt den kan för att klara vikten.
Antar att det var det du menade.
Det gäller ju att hålla ett bra utförande så att rätt muskler tränas.
Hursomhelst, det är ändå att föredra att träna övningar som använder så många muskler som möjligt samtidigt, just för hormonsvaren och nervbaningen.
Angående muskelfibrer:
Har läst att man måste ligga på närmare 90% av sin max. kapacitet för att aktivera de sista "Typ II b" fibrerna.
En annan intressant aspekt här är att man hela tiden aktiverar samma fibrer, d.v.s. om du hela tiden ligger på säg 60% av max så aktiverar du aldrig en del av dina fibrer. (Typ I fibrerna aktiveras alltid först..)
Jag är inne på Peters linje, det är ju kraften per areaenhet i muskeln som är det intressanta - vilket kan översättas med momentet över leden. Halva vikten men dubbla hävarmen ger samma moment.
Men vad händer med arbetet? Man har ju i stort sett samma höjd att lyfta vikten så i exemplet ovan blir bara halva arbetet utfört :confused: Svaret ligger väl i att i pressläget har man snarare en variabel hävarm.
Personligen föredrar jag en hantelpress med underarmarna på gränsen till utåtriktade, och armbågarna relativt långt ifrån kroppen. Någon slags press/flies-hybrid.
/adde
Du har ju en variabel hävarm i både press och flyes. Cosinus på en tänkt linje mellan vikten och ditt yttre bröstfäste för att få den undre kateten så har du hävarmen. Den blir kortare ju högre du lyckats pressa vikten och är som längst nära bottenläget i flyes och en vit ovanför bottenläget i bänkpress beroende på hur brett du håller i förhållande till axelbredd och greppvidd. När hävarmen är som längst så är självklart momentanmomentet störst för den vikt du använder. Om man ritar en kurva över momentförändringen mot läge i lyften så ser man skillnaden mellan olika övningar. Vissa övningar är tunga i början och lätta i slutet och vice versa. Det här är naturligtvis inte allt som är intressant eftersom muskler är olika starka i olika delar av själva muskelns rörelseomfång. Det här blandar nästan alla ihop, tex när folk beskriver hur en maskin har samma belastning längs hela rörelsebanan, visst, det har den, men det har inte din muskel just för att längden på hävarmen ändras OCH muskelns relativa styrka ändras beroende på var man är i muskelnrörelseomfång.
Det är detta man utnyttjar vid produktiv cheating. Dvs cheating till skillnad från rent ostrikt utförande.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.