Visa fullständig version : Bra med mångkulturellt Sverige?
WheyProtein
2006-06-06, 21:27
Någon som svarar Ja kanske kan vara vänlig och förklara varför det är bra med många blandade kulturer... tack.
Hur kommer man ifrån mångkultur?
Varför skulle det vara dåligt?
Segregation är däremot av ondo, i alla dess former.
Det är så spännande med folk från andra kulturer!
High1ander
2006-06-06, 21:30
Någon som svarar Ja kanske kan vara vänlig och förklara varför det är bra med många blandade kulturer... tack.
Du uppskattar inte kebabtallrik va?
Edit: Fan du han före!
Kebab är gott?
Det är så spännande med folk från andra kulturer!
Ja, lika spännande som folk från andra smaker eller klädstilar.
Varför ska inte någon som svarar nej förklara sig varför det inte är bra med många blandade kulturer?
Varför ska inte någon som svarar nej förklara sig varför det inte är bra med många blandade kulturer?
för att de vet att det kommer bli ett jävla halabalo och att de kommer bli utdömda som rasister av hysteriska människor som tex mig?
WheyProtein
2006-06-06, 21:34
Det kan någon gärna få göra iofs, nu ville jag veta det positiva med det.
för att de vet att det kommer bli ett jävla halabalo och att de kommer bli utdömda som rasister av hysteriska människor som tex mig?
Är man rasist för att man inte gillar mångkultur? Seriöst...
Bara för man är emot mångkultur behöver man inte vara emot invandring.. ;)
keffat_liv
2006-06-06, 21:36
2 many racist bitches, folk funkar inte tillsammans.
Multikultur är omöjlig att stoppa och det är klart att Sverige inte kan stänga in sig och vägra ta in influenser samt tvinga folk att vara lika. Multikultur är ju inte enbart onda personer med slöjor utan även en viss kultur från väst som alla onanerar till(även jag, heja USA).
Däremot så betyder ju inte det att jag automatiskt tycker att att det nuvarande sättet att okritiskt hylla alla kulturella influenser är bra bara för de kommer från andra länder.
Är man rasist för att man inte gillar mångkultur? Seriöst...
Beror ju på vad man menar men mångkultur.
Jag menade snarare så att de argument som framförs emot mångkultur ofta brukar vara rätt fulla av rasism/smygrasism.
Dock är jag lätt på att stryka ett par kulturer ur registret tex kristdemokratskultur, nazistkultur och annan idiotkultur.
2 many racist bitches, folk funkar inte tillsammans.
Varför just två?
nä fyfan. att hela världen ska bli en union och mjölka vårt rika ariska land
keffat_liv
2006-06-06, 21:39
Varför just två?
dunno, inte sett fler:/
Däremot så betyder ju inte det att jag automatiskt tycker att att det nuvarande sättet att okritiskt hylla alla kulturella influenser är bra bara för de kommer från andra länder.
Precis. Jag tycker att vi bör skilja på saker, typ: Islamism == bad; kurdism == good. Och så är det inga större problem.
Corpobal
2006-06-06, 21:42
Kan inte någon argumentera för det mångkulturella samhället?
Jag vet inte, svarade jag tillslut men gör väl en reservation för "i vettig utsträckning". Det bör väl kanske inte spädas ut alldeles för fort eller helt.
Beror ju på vad man menar men mångkultur.
Jag menade snarare så att de argument som framförs emot mångkultur ofta brukar vara rätt fulla av rasism/smygrasism.
Dock är jag lätt på att stryka ett par kulturer ur registret tex kristdemokratskultur, nazistkultur och annan idiotkultur.
Yeah! Vad säger du om arabisk islamkultur då? Eller somalisk kultur?
Det finns inget positivt med ett statiskt samhälle med dito kultur. Frågan är om det i västvärlden idag finns någon kultur som inte är ett mischmasch av olika kulturer? Ju fler val ju större valfrihet och ju lättare för alla att hitta ett sammanhang de kan känna sig hemma och trygga i.
Jag har redan gjort det. Titta på de miffon i tråden som absorberar en amerikansk fjortiskultur när de byter ut "you" mot "u" och "to/too" mot "2" etc.
Multikulturen är väl här och det går inte stoppa? Sedan är ju faktiskt kebab gott och för att inte tala om thai-mat! orgasm
Bra saker med mångkultur:
Man upptäcker nya saker tex. god mat, snygga kläder, bra musik, skojiga böcker, galna filmer osv.
Man vidgar sina vyer och inser att det finns något bortom Eslöv (jag lär mig alltid massor nytt när jag är i kristianstad, även om de är lite konstiga där borta....).
Man, om man är normalbegåvad eller mer, tvingas inse att folk är olika och att det finns fler kulturer än en och det i sin tur motverkar rasism och annan smörja.
Finns nog fler saker, men hela begreppet "mångkultur" är så jävla vagt att jag hela tiden snurrar in mig i det. Jag menar, vafan är mångkultur? Egentligen består ju alla kulturer av många kulturer, det finns en miljard subkulturer som betraktas som "svenska" tex.
Kan någon argumentera för olika hårfärger på människor? Eller olika ögonfärg? Eller olika sorters byxor? Varför skall inte alla vara precis lika?
Argumentera för precis vad egentligen? Att blattar får komma in i landet?
Det finns inget positivt med ett statiskt samhälle med dito kultur. Frågan är om det i västvärlden idag finns någon kultur som inte är ett mischmasch av olika kulturer? Ju fler val ju större valfrihet och ju lättare för alla att hitta ett sammanhang de kan känna sig hemma och trygga i.
Word!
Yeah! Vad säger du om arabisk islamkultur då? Eller somalisk kultur?
Vadå somalisk kultur? Hur definierar du det? Finns det verkligen bara en kultur i Somalia? Finns det bverkligen en enhetlig arabisk islamkultur?
Jag är då på tok för dåligt påläst på båda ovanstående topics för att kunna säga nåt om dem överhuvudtaget...
keffat_liv
2006-06-06, 21:49
Jag har redan gjort det. Titta på de miffon i tråden som absorberar en amerikansk fjortiskultur när de byter ut "you" mot "u" och "to/too" mot "2" etc.
Multikulturen är väl här och det går inte stoppa? Sedan är ju faktiskt kebab gott och för att inte tala om thai-mat! orgasm
I love u 2, *lol* *fnizza*
Vad skulle vara motsattsen till ett mångkulturelt Sverige?
(Behöver svar för att kunna svara på frågan).
Vadå somalisk kultur? Hur definierar du det? Finns det verkligen bara en kultur i Somalia? Finns det bverkligen en enhetlig arabisk islamkultur? Jag är då på tok för dåligt påläst på båda ovanstående topics för att kunna säga nåt om dem överhuvudtaget...
Ptja, jo. Det skulle jag vilja säga. Hedersmoralen t.ex. Den är en stor del av denna kultur. Resten är ju i princip grejer som en västerländsk människa aldrig någonsin kan acceptera. Helt oförskämt kvinnoförtryck och förtryck av barn t.ex.
Svar på frågan:
Jag har faktiskt ingen aning.
I love u 2, *lol* *fnizza*
F'låt. Nej men borde inte kallat dit miffo men kom inte ihåg ditt nick. :)
Däremot är det ju sant, du har ju adopterat en kultur som spridit sig från sms och till aim/msn i engelsktalande länder. Hur man stavar och bygger meningar. Det är ju inget svenskt i det.
Även uttryck kommer ju en hel del från filmer/tv-serier och olika Internet-fenomen som man tar in. Det är ju inte bara slöja de olika kulturerna.
Corpobal
2006-06-06, 21:53
Kan någon argumentera för olika hårfärger på människor? Eller olika ögonfärg? Eller olika sorters byxor? Varför skall inte alla vara precis lika?
Argumentera för precis vad egentligen? Att blattar får komma in i landet?
Folk har ett val kring hur dom vill att samhället ska se ut, det handlar inte om ytliga attribut som du nämner utan om grundläggande värderingar i livet. Ska man diskutera mångkultur så ska man inte hänga upp sig på fernissa som utseende och klädval. Det är bara en avledande manöver från den "riktiga" frågan.
Kan du definiera blattar? Icke-européer? Mörkhyade? Muslimer? Afrikaner?
WheyProtein
2006-06-06, 21:53
Tja.. det skulle väl vara ett Sverige med endast svensk kultur.
Obligatoriskt Ultima Thule, folköl, volvo utanför Leffes grill varje helg?
Folk har ett val kring hur dom vill att samhället ska se ut, det handlar inte om ytliga attribut som du nämner utan om grundläggande värderingar i livet. Ska man diskutera mångkultur så ska man inte hänga upp sig på fernissa som utseende och klädval. Det är bara en avledande manöver från den "riktiga" frågan.
Kan du definiera blattar? Icke-européer? Mörkhyade? Muslimer? Afrikaner?
Jag vet inte. Det är du som undrar. Jag frågar vad du menar med mångkultur och vad som isåfall är motsatsen till mångkultur. Define plz.
Styrkebyggare
2006-06-06, 21:54
Ja och nej. Det beror ju på i vilka plan man definierar mångkultur. Det viktigaste är att kulturerna i fråga är toleranta mot andra kulturer, samt att de inte strider mot de grundläggande friheter och rättigheter som vi har arbetat oss till i hundratals år.
Kläder, mat, högtider osv. är ju knappast något problem. Problem blir det när eventuella grundläggande värderingar som moralfrågor och samhällssyn hamnar stick i stäv med varandra. Som vanligt är det oftast religiösa värderingar som ställer till det.
Vad är svensk kultur egentligen? Och hur gör du om några svenskar vill vara mer som danskarna? Får inte de svenskarna vara kvar i Sverige längre?
Är turkpizzan på hörnet svensk kultur?
Är World of Warcraft svensk kultur?
Är hip hop svensk kultur?
Ptja, jo. Det skulle jag vilja säga. Hedersmoralen t.ex. Den är en stor del av denna kultur. Resten är ju i princip grejer som en västerländsk människa aldrig någonsin kan acceptera. Helt oförskämt kvinnoförtryck och förtryck av barn t.ex.
Har du nån källa på det eller är det bara "det vet ju alla hur såna är"-vetande?
Jag säger inte att alla kulturer är perfekta, alla har många riktigt sugiga sidor och alla har många riktigt bra.
Men som folk redan sagt, går det att ha ett icke-mångkulturellt samhälle?
Utan att rösta så kan jag säga att varenda medlem här är rasist. Kanske inte just nu på ögonblicken men när det kommer till en speciell fråga. Nu blir det väl ett himla liv efter detta men det är kul att veta hur ni tänker.
High1ander
2006-06-06, 21:56
Det finns inget positivt med ett statiskt samhälle med dito kultur.
Är du säker på att det inte finns något "positivt"?
Tänker vara djävulens advokat för en sekund.
Självklart är mångkultur fel. Eftersom en kultur är bäst, (antagligen vår) så är det ju bara fel att låta den besudlas av andras. Andra kulturer kommer bara krocka med vår pga. motsättningar då de försöker infiltrera oss.
Från ett gammalt "nationalistiskt perspektiv" om man styr ett land, så är det ju bra att ha EN kultur, EN gemensam kultur som är bättre än andra, för då är det lättare att genomföra krig. Då vår kultur behövs i resten av världen, då andra människors kultur inte är värt något. På så sätt är det positivt för den "bättre kulturen"... - Osv. mer nationalbajs a lá Hitler och Napoleon...
Är du säker på att det inte finns något "positivt"?
Tänker vara djävulens advokat för en sekund.
Självklart är mångkultur fel. Eftersom en kultur är bäst, (antagligen vår) så är det ju bara fel att låta den besudlas av andras. Andra kulturer kommer bara krocka med vår pga. motsättningar då de försöker infiltrera oss.
Från ett gammalt "nationalistiskt perspektiv" om man styr ett land, så är det ju bra att ha EN kultur, EN gemensam kultur som är bättre än andra, för då är det lättare att genomföra krig. Då vår kultur behövs i resten av världen, då andra människors kultur inte är värt något. På så sätt är det positivt för den "bättre kulturen"... - Osv. mer nationalbajs a lá Hitler och Napoleon...
Nej, man behöver inte ha en enda kultur däremot måste man ha något som starkt binder samman dessa. Typ...USA?
Styrkebyggare
2006-06-06, 21:57
Obligatoriskt Ultima Thule, folköl, volvo utanför Leffes grill varje helg?
Haha... Påminner om en gammal "nationalist" som jag snackade med i ett fikarum för några år sedan. Han drömde sig nostalgiskt tillbaka till de ljuva tonåren när "han och polarna satt hemma i soffan, drack bärs, lyssnade på Ultima Thule och kastade AK-bajonetter i dörrarna"
Utan att rösta så kan jag säga att varenda medlem här är rasist. Kanske inte just nu på ögonblicken men när det kommer till en speciell fråga. Nu blir det väl ett himla liv efter detta men det är kul att veta hur ni tänker.
Va?
Har du nån källa på det eller är det bara "det vet ju alla hur såna är"-vetande?
Jag säger inte att alla kulturer är perfekta, alla har många riktigt sugiga sidor och alla har många riktigt bra.
Men som folk redan sagt, går det att ha ett icke-mångkulturellt samhälle?
Nja, ingen direkt källa. Men jag är ju från Mellanöstern själv... och känner en jäääävla massa folk från MÖ. Den delen av de lite mer bokstavstroende muslimerna (oftast araber eller somalier) är en del av dem precis som det hör till svensk kultur att ställa sig längst bak i ett land. Det är helt enkelt vett och etikett att spöa sin dotter om hon har en pojkvän. Och så här resonerar de allra flesta somalier. Och väldigt många araber. Och tyvärr en del kurder också, men det är resultatet av arabisk islamisering och ingen naturlig eller ursprunglig del av kurdisk kultur. Men ja, det finns och det är så de beter sig. På riktigt. Även om det är politiskt inkorrekt och läskigt att acceptera det. Men sådant är faktum.
"Andra kulturer kommer bara krocka med vår pga. motsättningar då de försöker infiltrera oss."
Försöka enas?
Skulle va jävligt kul o se hur ett "Helsvenskt" land skulle fungera, kunna utvecklas och ev. samarbete med andra länder (tänker på handel osv) och bibehålla den kära, nationalistiska "helsvenska kulturen" utan att låtas lockas av andra "infiltrerande kulturer".. jösses
"Utan att rösta så kan jag säga att varenda medlem här är rasist. Kanske inte just nu på ögonblicken men när det kommer till en speciell fråga. Nu blir det väl ett himla liv efter detta men det är kul att veta hur ni tänker."
hahahaha.. förlåt alla mods, bara måste..
Corpobal
2006-06-06, 22:01
Jag vet inte. Det är du som undrar. Jag frågar vad du menar med mångkultur och vad som isåfall är motsatsen till mångkultur. Define plz.
Motsatsen till mångkultur, när folket i ett land delar samma ursprungliga värderingar och utgår från dessa. Handlar inte om att alla ska äta köttbullar till middag utan att ha ett samhälle utan kraftig alienering av grupper gentemot samhället, ett främlingskap skapat av den stora olikhet mellan kulturerna som nu blandats.
Visst är det lätt att ta separata fall och "bevisa" motsatsen men faktum är att den misslyckade invandringspolitiken i Sverige under 90-talet lett till just detta. Ett etniskt fraktionerat samhälle som ingen vill ta ansvar för.
High1ander
2006-06-06, 22:01
Nej, man behöver inte ha en enda kultur däremot måste man ha något som starkt binder samman dessa. Typ...USA?
Nu utgick jag ju från att man verkligen bara vill ha "en kultur" typ Tyskland eller Frankrike runt Napoleon till Hitlers dagar. Båda ansåg ju att sin kultur var bäst (och de var ändå relativt homogena, framförallt Tyskarna). USA är mångkulturernas land. - Som sagt, leker bara djävulens advokat.
Hitler och Napoleon "lyckades" ju ändå ganska grymt med vissa saker genom att inte vara "mångkulturella", eller rättare sagt väldigt etnocentriska.
christian
2006-06-06, 22:03
Mångkultur är en lite för bred definition tycker jag. Är det när flera kulturer samexisterar, är rivaliserande eller integrerade?
Jag tycker mer om det sista, man tar en fin bas som den svenska kulturen är (eftersom jag är svensk är den bäst för mig) och kryddar den med lite smått och gott. Tar helt enkelt de bästa delarna av andra, främmande, kulturer. Skära lite med kniven och bada bastu, från Finland, eller Norskor från Norge.
Däremot tycker jag inte om när jag blir påtvingad kultur eller andra kulturer än den nu rådande i Sverige försöker sätta sig över vår kultur. Eller något sånt, jag är trött så shoot me.
High1ander
2006-06-06, 22:05
"Andra kulturer kommer bara krocka med vår pga. motsättningar då de försöker infiltrera oss."
Försöka enas?
Skulle va jävligt kul o se hur ett "Helsvenskt" land skulle fungera, kunna utvecklas och ev. samarbete med andra länder (tänker på handel osv) och bibehålla den kära, nationalistiska "helsvenska kulturen" utan att låtas lockas av andra "infiltrerande kulturer".. jösses
Testa att kolla upp vad "djävulens advokat" innebär innan du försöker dumförklara.
Edit: "Ja, varför ska de enas då bara en är bäst, och den andra är sämre"...
Motsatsen till mångkultur, när folket i ett land delar samma ursprungliga värderingar och utgår från dessa.
I ett land med nazister, socialdemokrater, moderater, libertarianer, ockulta utövare, kristna, buddhister, muslimer, radikalfeminister och pedofiler så vill jag se hur det där skall gå ihop. Och nu snackar jag enbart om svenskar, inte om invandrare. Du vet att vi inte lever på medeltiden längre och att folk läser böcker, ser på film och utvecklar egna tankar, right? Att det till och med finns svenskar som utifrån koranläsning självvalt blir muslimer. Visst vet du det? Och också att det finns svenskar som är satanister och tycker att alla dina värderingar borde dö. Eller till och med svenskar som är värdenihilister och tycker att alla värderingar är konstruerade, och därmed skall de krossas - nihil est! Visst vet du allt det där, käre debattör?
För mig räcker det med att bara se glädjen i invandrares ansikten som flytt ett uselt liv och kommit till sverige, för att inse att det är bra att man låter människor att komma in i sverige (kanske inte det som var frågan).
Men jag tror mångkulturen har fler negativa sidor än positiva sidor för Sverige/svenskar och det p.ga bland annat feltolkningar av religionen.
För mig räcker det med att bara se glädjen i invandrares ansikten som flytt ett uselt liv och kommit till sverige, för att inse att det är bra att man låter människor att komma in i sverige (kanske inte det som var frågan).
Men jag tror mångkulturen har fler negativa sidor än positiva sidor för Sverige/svenskar och det p.ga bland annat feltolkningar av religionen.
Vilken religion? Vadå feltolkningar av religionen? :confused:
Motsatsen till mångkultur, när folket i ett land delar samma ursprungliga värderingar och utgår från dessa. Handlar inte om att alla ska äta köttbullar till middag utan att ha ett samhälle utan kraftig alienering av grupper gentemot samhället, ett främlingskap skapat av den stora olikhet mellan kulturerna som nu blandats.
Visst är det lätt att ta separata fall och "bevisa" motsatsen men faktum är att den misslyckade invandringspolitiken i Sverige under 90-talet lett till just detta. Ett etniskt fraktionerat samhälle som ingen vill ta ansvar för.
Hur ska man veta vilka som är de ursprungliga värderingarna då och vad ska vi göra med dem som inte håller med om dessa? Hur ska vi kunna enas? Inte som att alla "äkta" svenskar har samma värderingar direkt...
Jag håller med om att det finns sjukt mycket kasst i sveriges invandringspolitik, men det gör inte att jag blir emot mångkultur, särskilt inte som jag ser det som något oundvikligt....
Bolio: Du har säkert rätt, men jag är alltid rädd för generaliseringar av folkslag sådär. Jag känner araber som inte är sådär, även om jag inte känner nån större massa araber om jag ska vraa ärlig (tre kanske?). Jag känner ingen från somalia, jag känner en familj från Eritrea och det ligger ju nära iallafall....:D
Bolio: Du har säkert rätt, men jag är alltid rädd för generaliseringar av folkslag sådär. Jag känner araber som inte är sådär, även om jag inte känner nån större massa araber om jag ska vraa ärlig (tre kanske?). Jag känner ingen från somalia, jag känner en familj från Eritrea och det ligger ju nära iallafall....:D
Klart jag har rätt bre. Jag är ju inte bolio för intet heller! Det är min uppgift att ha rätt, och när jag inte har rätt att slå fast vad som är rätt i de felandes hjärnor. Och nu när du och jag har enats om att jag har rätt, så kan vi konstatera att du också har rätt, vilket enbart bådar gott inför ett framtida samarbete mellan oss här på kolozzeum. Väl mött, debattör Fed up.
Angående araberna så är självklart inte alla araber så. Många araber är t.ex. kristna. Men de som är bokstavstroende muslimer (väääääldigt många) är ju så. Och i princip alla somalier. Jag tycker att deras kvinnoförtryckande kulturer suger, och jag tror att du håller med om det om du skulle känna till dem lite bättre. Så vad gör vi med dem?
Vilken religion? Vadå feltolkningar av religionen? :confused:
Tex hedersmorden som sker på muslimska tjejer av religiösa skäl, Det är en feltolkning av islam.
Tex hedersmorden som sker på muslimska tjejer av religiösa skäl, Det är en feltolkning av islam.
Så du menar att hela hederskulturen och islams sexualmoral kring kvinnor är en fråga om feltolkning? Isåfall har i princip alla muslimer fel.
Tanken med att välkomna mångkultur är väl att de olika värderingssystemen som krockar ska influera varandra så att en gemensam värdegrund efter en tid uppnås. Ett mångkulturellt samhälle i avseendet att en mängd olika värderingssystem tvingas leva sida vid sida är väl kanske inte världens mest harmoniska till en början, men om alternativet är att isolera världens alla kulturer och låta dem utvecklas i helt separata riktningar i hopp om att alla ska kunna hålla sig på sin kant så tror jag mycket hellre på en utveckling mot en global världskultur, oavsett hur mycket friktion det är på vägen.
Så du menar att hela hederskulturen och islams sexualmoral kring kvinnor är en fråga om feltolkning? Isåfall har i princip alla muslimer fel.
Ja det är en feltolkning. Ordet Islam betyder fred och dess regler är anpassade så att man kan leva ett fridfullt liv, så sexualmoralen kring kvinnor inom Islam måste bara vara en feltolkning Och nej alla muslimer har inte fel. Det är bara det att de e dem som har fel som syns. Men detta går att debatera om i evigheter, låt oss stanna här.
Corpobal
2006-06-06, 22:20
I ett land med nazister, socialdemokrater, moderater, libertarianer, ockulta utövare, kristna, buddhister, muslimer, radikalfeminister och pedofiler så vill jag se hur det där skall gå ihop. Och nu snackar jag enbart om svenskar, inte om invandrare. Du vet att vi inte lever på medeltiden längre och att folk läser böcker, ser på film och utvecklar egna tankar, right? Att det till och med finns svenskar som utifrån koranläsning självvalt blir muslimer. Visst vet du det? Och också att det finns svenskar som är satanister och tycker att alla dina värderingar borde dö. Eller till och med svenskar som är värdenihilister och tycker att alla värderingar är konstruerade, och därmed skall de krossas - nihil est! Visst vet du allt det där, käre debattör?
Hej, det stämmer att det finns många subkulturer i Sverige och andra länder, det har det gjort i hundratals år. Det jag kommenterar och opponerar mig mot är den storskaliga splittringen av landets etniska uppbyggnad som genomförts under slutet av 1900-talet. Med en humanistisk grundtanke så har naiva politiker skapat ett etniskt segregerat samhälle som det inte finns någon återvändo ifrån. Men så länge tanken är fin så är det väl ingens fel?
Alla dessa religiösa, politiska och filosofiska inriktningar du nämner, värderingarna innehas av personer som har en förståelse för de värderingar dom motsätter sig och har sprungit ur samma vagga. Som grenar på ett träd som växer åt olika håll. För en stor folkgrupp som färdats hit från andra sidan världen så finns inte detta, då kan ett totalt utanförskap och blank kommunikationskanal mellan kulturerna existera.
Klart jag har rätt bre. Jag är ju inte bolio för intet heller! Det är min uppgift att ha rätt, och när jag inte har rätt att slå fast vad som är rätt i de felandes hjärnor. Och nu när du och jag har enats om att jag har rätt, så kan vi konstatera att du också har rätt, vilket enbart bådar gott inför ett framtida samarbete mellan oss här på kolozzeum. Väl mött, debattör Fed up.
Angående araberna så är självklart inte alla araber så. Många araber är t.ex. kristna. Men de som är bokstavstroende muslimer (väääääldigt många) är ju så. Och i princip alla somalier. Jag tycker att deras kvinnoförtryckande kulturer suger, och jag tror att du håller med om det om du skulle känna till dem lite bättre. Så vad gör vi med dem?
Eftersom du alltid har rätt och jag alltid har rätt måste vi varit eniga från början (om du tvekar på att jag har rätt så ser du beviset i min signatur) och alltså alltid måste vara eniga, eftersom det bara finns en, Allsmäktig Sanning. Vi kanske borde göra upp storlstilade planer på hur vi gemensamt ska krossa alla andra i alla debatter framöver.
Ja, jag vet inte vad de araber jag känner tror på direkt, men ingen av dem är nog bokstavstroende. Jag är rätt skeptisk mot alla typer av såna religionsutövare. Knutbygänget såsom deras muslimska gelikar.
Vad man ska göra med dem? De får väl skärpa till sig och erkänna att de har fel annars får de känna Sanningens vrede!
Det jag kommenterar och opponerar mig mot är den storskaliga splittringen av landets etniska uppbyggnad som genomförts under slutet av 1900-talet.
Okej...
Alla dessa religiösa, politiska och filosofiska inriktningar du nämner, värderingarna innehas av personer som har en förståelse för de värderingar dom motsätter sig och har sprungit ur samma vagga. Som grenar på ett träd som växer åt olika håll. För en stor folkgrupp som färdats hit från andra sidan världen så finns inte detta, då kan ett totalt utanförskap och blank kommunikationskanal mellan kulturerna existera.
Eh, nej? Jag är kurd, och jag har mer gemensamt kulturellt med en svensk nietzscheansk sociallibertarian, än en kurdisk muslim med fascistiska värderingar.
Eller vadå, menar du att du och t.ex. jwzrd här på forumet har något ihop som jag och jwzrd inte kan ha ihop? I think not. Kultur är något som ständigt skapas och återskapas. Den där kultursynen du har tillhör ett äldre stadium av utveckling där kultur inte kunde spridas som det gör idag. Internet, TV och bio suddar bort det mesta av det där. Wakie pakie!
Eftersom du alltid har rätt och jag alltid har rätt måste vi varit eniga från början (om du tvekar på att jag har rätt så ser du beviset i min signatur) och alltså alltid måste vara eniga, eftersom det bara finns en, Allsmäktig Sanning. Vi kanske borde göra upp storlstilade planer på hur vi gemensamt ska krossa alla andra i alla debatter framöver.
Ja, jag vet inte vad de araber jag känner tror på direkt, men ingen av dem är nog bokstavstroende. Jag är rätt skeptisk mot alla typer av såna religionsutövare. Knutbygänget såsom deras muslimska gelikar.
Vad man ska göra med dem? De får väl skärpa till sig och erkänna att de har fel annars får de känna Sanningens vrede!
Du är söt. Synd att jag är tillsammans med Nina L och hon inte tolererar cyberotrohet. :em:
Hursomhelst så är det ju precis vad jag säger. Man skall skilja på kulturer. All kultur är inte bra bara för att den kommer från Invandrien. Faktum är att den mesta av kulturen från Invandrien är dålig och otroligt mycket av svennekulturen också är dålig. Vi måste stå enade och bära Sanningens Fana(tm) högt.
Ja det är en feltolkning. Ordet Islam betyder fred och dess regler är anpassade så att man kan leva ett fridfullt liv, så sexualmoralen kring kvinnor inom Islam måste bara vara en feltolkning Och nej alla muslimer har inte fel. Det är bara det att de e dem som har fel som syns. Men detta går att debatera om i evigheter, låt oss stanna här.
Det skojiga är att dagens ungdom (mina högstadieelever) tror att Koranen är full av "du ska piska din kvinna såsom din åsna" medans allt som står i Bibeln är "Gör lite som du vill och vänd andra kinden till för säkerhets skull, gosigos."
Det tar man snabbt ur dem genom att studera gamla testamentet lite. Så förvånade de blev.
Helt OT: jag älskar verkligen Bibeln, det är en helt galen bok. Ta Gud tex. i GT är han en mycket sträng herre som är jättegodtycklig i det mesta och riktigt långsint och snarstucken. Han straffar folk lite hipp som happ på helt sjuka sätt och låter sina polare göra lite vad de känner för som tex. Simson som mördade 20 pers för att han kände för det typ. NT's Gud däremot bär Birkenstock och är en riktig mysfarbror som sänder ner sin gosia son i plyshtunika, tillsammans pyser de omkring och predikar om att vända andra kinden till och om hur kärleken ska övervina allt etc.
Den naturliga frågan är såklart, har Gud gått igenom en grav personlighetsförändring eller har han kanske ersatts av en ny, lite proggigare snubbe?
Vad sysslar du med unga dam.
Du är söt. Synd att jag är tillsammans med Nina L och hon inte tolererar cyberotrohet. :em:
Hursomhelst så är det ju precis vad jag säger. Man skall skilja på kulturer. All kultur är inte bra bara för att den kommer från Invandrien. Faktum är att den mesta av kulturen från Invandrien är dålig och otroligt mycket av svennekulturen också är dålig. Vi måste stå enade och bära Sanningens Fana(tm) högt.
Slutsats: Alla är idioter och allt är skit.
(Utom jag då. Och du då, eftersom vi alltid tycker lika.)
Ja, du är en bra tjej. Må du leva länge och frodas gott.
Vad sysslar du med unga dam.
Vadå? Får man inte spåra ur lite såhär på kvällskvisten?
Jag såg en chans att leda in det hela på mitt favvoämne och tog den. No more, no less.
Vadå? Får man inte spåra ur lite såhär på kvällskvisten?
Jag såg en chans att leda in det hela på mitt favvoämne och tog den. No more, no less.
Jo, jag vill bara befästa min makt över situationen i egenskap av patriarkal man från MÖ. Bra skrivet annars. :)
Corpobal
2006-06-06, 22:38
Eh, nej? Jag är kurd, och jag har mer gemensamt kulturellt med en svensk nietzscheansk sociallibertarian, än en kurdisk muslim med fascistiska värderingar.
Kanske har du genom vidare egen utveckling närmat dig den gruppen, låt mig gissa att du växt upp i ett muslimskt sekulariserat hushåll?
Om du förnekar att du och den etniska grupp du tillhör är färgad i olika grader av den kultur och livsåskådning som finns i Kurdistan, då tror jag inte dig.
Eller vadå, menar du att du och t.ex. jwzrd här på forumet har något ihop som jag och jwzrd inte kan ha ihop? I think not. Kultur är något som ständigt skapas och återskapas. Den där kultursynen du har tillhör ett äldre stadium av utveckling där kultur inte kunde spridas som det gör idag. Internet, TV och bio suddar bort det mesta av det där. Wakie pakie!
Jag känner inte jwzrd, men förutsatt han tillhör gruppen med nordeuropeiskt socialt ursprung så är svaret ja. Vi delar ett undermedvetet kulturarv som förts vidare genom våra föräldrar, som i sin tur fått det från sina föräldrar. Det är inte frågan om ett färdigt paket utan om en kärna av synesätt och värderingar som förändrats genom årens lopp.
Jag tycker det är du som ska vakna och se att kultur inte bara är något som förändras genom en halv generations intryck från dagens globala media. Det sitter djupt i människor.
Kanske har du genom vidare egen utveckling närmat dig den gruppen, låt mig gissa att du växt upp i ett muslimskt sekulariserat hushåll?
blablabla
Ursäkta, men jag och Bolio håller just på med projekt: spamma-sönder-tråden -så-alla-tycker-den-blir-för-seg-så-vi-slipper-det-här-dravlet.
Du sabbar.
Jo, jag vill bara befästa min makt över situationen i egenskap av patriarkal man från MÖ. Bra skrivet annars. :)
Betänk då, min gode herre, att jag är en bortskämd, självupptagen 80-talist uppvuxen i det sekulariserade och helt förfallna Sverige, där man har noll respekt för auktoriteter och ser sig själv, som ogift, studerande kvinna i 20-årsåldern som on top of the world.
Jag känner inte jwzrd, men förutsatt han tillhör gruppen med nordeuropeiskt socialt ursprung så är svaret ja. Vi delar ett undermedvetet kulturarv som förts vidare genom våra föräldrar, som i sin tur fått det från sina föräldrar. Det är inte frågan om ett färdigt paket utan om en kärna av synesätt och värderingar som förändrats genom årens lopp.
Jag tycker det är du som ska vakna och se att kultur inte bara är något som förändras genom en halv generations intryck från dagens globala media. Det sitter djupt i människor.
Ja, till viss del har du rätt. Vissa småsaker blir väldigt specifika men håller sig fast. Men man kan ju undra vem jag har mer gemensamt med. Morfar i min ålder eller en datornörd från USA?
Det skojiga är att dagens ungdom (mina högstadieelever) tror att Koranen är full av "du ska piska din kvinna såsom din åsna" medans allt som står i Bibeln är "Gör lite som du vill och vänd andra kinden till för säkerhets skull, gosigos."
Det tar man snabbt ur dem genom att studera gamla testamentet lite. Så förvånade de blev.
Helt OT: jag älskar verkligen Bibeln, det är en helt galen bok. Ta Gud tex. i GT är han en mycket sträng herre som är jättegodtycklig i det mesta och riktigt långsint och snarstucken. Han straffar folk lite hipp som happ på helt sjuka sätt och låter sina polare göra lite vad de känner för som tex. Simson som mördade 20 pers för att han kände för det typ. NT's Gud däremot bär Birkenstock och är en riktig mysfarbror som sänder ner sin gosia son i plyshtunika, tillsammans pyser de omkring och predikar om att vända andra kinden till och om hur kärleken ska övervina allt etc.
Den naturliga frågan är såklart, har Gud gått igenom en grav personlighetsförändring eller har han kanske ersatts av en ny, lite proggigare snubbe?
Att ungdomar ser koranen som full av "du ska piska din fru såsom din åsna" är bara naturligt när media visar saker som bla hedersmord konstant. Jag är en "halvreligiös" muslim som utgår från att Gud är god och jag följer bara saker som "Behandla din nästa, som du själv vill bli behandlad" mm.
Betänk då, min gode herre, att jag är en bortskämd, självupptagen 80-talist uppvuxen i det sekulariserade och helt förfallna Sverige, där man har noll respekt för auktoriteter och ser sig själv, som ogift, studerande kvinna i 20-årsåldern som on top of the world.
Jobbigt sen när din vilja blir krossad av patriarkatet, så som sig bör.
Att ungdomar ser koranen som full av "du ska piska din fru såsom din åsna" är bara naturligt när media visar saker som bla hedersmord konstant. Jag är en "halvreligiös" muslim som utgår från att Gud är god och jag följer bara saker som "Behandla din nästa, som du själv vill bli behandlad" mm.
Hur kan du vara "halvreligiös" och bara ta det som passar dig? Antingen är det väl guds ord eller inte?
Bara en fråga eftersom jag är nyfiken, har varit efter de kristna på forumet också med den.
Om du förnekar att du och den etniska grupp du tillhör är färgad i olika grader av den kultur och livsåskådning som finns i Kurdistan, då tror jag inte dig.
Ehm, va? Nej, inget muslimskt hushåll här inte. Det jag säger är att jag delar fler saker kulturellt med flera svenskar än vad du gör med de svenskarna, och att jag delar fler saker med samma svenskar än vad jag gör med valfri kurd i Kurdistan. Att etnicitet inte har så mycket med saken att göra. Har Internet helt undgått dig?
Nämn några av dessa synsätt och värderingar då.
Ptja, jag har större snopp än du oavsett vad du tror om dig själv. :devil:
Jag ska fundera på det, men jag behöver hjälp. Vad är svensk kultur? Alltså... den underförstådda kultur som liksom redan finns men som blir invaderad av bolio och hans blattepolare.
Tyst jwzrd, du är fundamentalist.
Hur kan du vara "halvreligiös" och bara ta det som passar dig? Antingen är det väl guds ord eller inte?
Bara en fråga eftersom jag är nyfiken, har varit efter de kristna på forumet också med den.
Jag är "halvreligiös" då jag inte utför dem muslimska ritualerna såsom att be. Men tro gör jag. Guds ord måste man nästan tolka, så det blir väl så att man tar det som passar en.
Jag är "halvreligiös" då jag inte utför dem muslimska ritualerna såsom att be. Men tro gör jag. Guds ord måste man nästan tolka, så det blir väl så att man tar det som passar en.
Ptjaaaaaaeh?
”Bekämpa [slåss mot, kriga mot] dem som inte tror på Allah eller Domens Dag, eller tillåter det som är förbjudet av Allah och Hans Sändebud, eller inte erkänner Sanningens Religion, bland Bokens Folk [Judar och Kristna], tills de ger kompensation med villlig underkastelse, och känner sig underdåniga.” Sura 9:29
”Om ni icke vill gå fram till strid för Allahs sak, kommer Han att straffa er med ett smärtsamt straff och kommer att utvälja ett annat folk i ert ställe, och ni skall icke alls skada Honom. Och Allah har full makt över alla ting.” Sura 9:39
”O du profet, sträva mot de icke troende och mot hycklarna, och var hård när du handskas med dem. Helvetet är deras öde; vilken miserabel boning!” Sura 9:73
"Era hustrur är för er som en åker; beträd därför er åker, när och som ni önskar - men sörj först för era själar. Frukta Gud och var förvissade om att ni skall möta Honom. Och förkunna för de troende hoppets budskap." Sura 2:223
"Hustrun har, som sig bör, rättigheter mot mannen motsvarande dem han har mot henne; hans rätt ligger dock ett steg framför hennes." sura 2:228
"Och tag två av era män till vittnen; finns inte två män till hands, tag då en man och två kvinnor bland dem ni godkänner som vittnen." sura 2:282
Vadå, jag tycker inte alls det är konstigt. Det är väl inte så konstigt att tro att det kanske finns en gud och att denne är god. Sen tänker man kanske att Koranen och Bibeln är skriva för sjukt länge sen och väldigt präglat av den tidens "självklara" värderingar, den är ju skriven av människor. Kanske var det så att Gud uppenbarade sig för nån och att denne berättade detta vidare, men de präglade såklart vad de skrev, alla historier förändras ju ju fler som berättar den...
Jag tycker tvärt om det är väldigt vettigt att välja ut det man tycker känns vettigt och rimligt och göra en egen version av sin tro, istället för att köpa ett färdigt paket, som dessutom är typ omöjligt att leva efter i praktiken som nån idiot kokade ihop för flera tusen år sen.
Sen att man kallar sig just kristen eller muslim är kanske mycket tradition eller för att det är praktiskt, precis som jag kallar mig vegetarian fast jag äter ost med löpe i. Det blir skitjobbigt om man ska förklara sin egen lilla version av allt hela tiden, därför tar man redan existerade etiketter och sätter på sig själv. Jag brukar tex. kalla mig för "kvinna" eller "tjej" trots att jag har egenskaper som traditionellt/av somliga anses vara "okvinnliga" (tex. prata/skriva på tok för mycket).
Jag är inte troende alltså, men jag kan fatta att folk är det. Jag trodde benhårt på gud när jag var lite tex...
Ptjaaaaaaeh?
”Bekämpa [slåss mot, kriga mot] dem som inte tror på Allah eller Domens Dag, eller tillåter det som är förbjudet av Allah och Hans Sändebud, eller inte erkänner Sanningens Religion, bland Bokens Folk [Judar och Kristna], tills de ger kompensation med villlig underkastelse, och känner sig underdåniga.” Sura 9:29
”Om ni icke vill gå fram till strid för Allahs sak, kommer Han att straffa er med ett smärtsamt straff och kommer att utvälja ett annat folk i ert ställe, och ni skall icke alls skada Honom. Och Allah har full makt över alla ting.” Sura 9:39
”O du profet, sträva mot de icke troende och mot hycklarna, och var hård när du handskas med dem. Helvetet är deras öde; vilken miserabel boning!” Sura 9:73
"Era hustrur är för er som en åker; beträd därför er åker, när och som ni önskar - men sörj först för era själar. Frukta Gud och var förvissade om att ni skall möta Honom. Och förkunna för de troende hoppets budskap." Sura 2:223
"Hustrun har, som sig bör, rättigheter mot mannen motsvarande dem han har mot henne; hans rätt ligger dock ett steg framför hennes." sura 2:228
"Och tag två av era män till vittnen; finns inte två män till hands, tag då en man och två kvinnor bland dem ni godkänner som vittnen." sura 2:282
Allt det där står ju typ ord för ord i bibeln också.
(Jag fattar att du fattar det, men det kan finnas andra som läser den här tråden som inte fattar det...)
Ptja, jag har större snopp än du oavsett vad du tror om dig själv. :devil:
In your dreams, baby!
(Kan ni svara lite snabbare så jag slipper lägga tre inlägg i rad eller!?)
Allt det där står ju typ ord för ord i bibeln också.
(Jag fattar att du fattar det, men det kan finnas andra som läser den här tråden som inte fattar det...)
Ja, fast skillnaden är att inte många av dagens kristna tror på de bitarna. Men muslimer gör väldigt ofta det. :/
Corpobal
2006-06-06, 23:02
Ehm, va? Nej, inget muslimskt hushåll här inte. Det jag säger är att jag delar fler saker kulturellt med flera svenskar än vad du gör med de svenskarna, och att jag delar fler saker med samma svenskar än vad jag gör med valfri kurd i Kurdistan. Att etnicitet inte har så mycket med saken att göra. Har Internet helt undgått dig?
Nämn några av dessa synsätt och värderingar då.
Vad för hushåll är det då, vilken religion bekände sig dina föräldrar eller generationen före dom till?
Eftersom du tydligen är av kurdiskt ursprung så ska jag saxa en artikel från en kurdisk skribent, hon håller inte med mig men tar upp en del relevanta punkter.
http://www.beyan.net/article.asp?id=43
En omorientering av definitionen av kultur börjar ta form utifrån en nykonstruerad identitet i majoritetssamhället. För att förklara varför marginaliserade grupper (såsom kurder) inte assimileras lätt eller införlivas med huvudfåran av samhället konstruerar man nya uttryck: ”våra svenska värderingar”, som för vårt vidkommande handlar för det mesta om den sexuella revolutionen hos kvinnor i Sverige. ”Våra svenska värderingar” måste ha en motbild, en ”otherness”. Då låg det när till hands att få en kurdisk kvinna att krysta fram dessa svenska värderingar genom sin död. Svenska värderingar, kontra kurdiska värderingar. ”Civiliserad” kontra ”primitiv”, ”demokratisk” kontra ”odemokratisk” osv. Men denna svenska identitet, som många andra nationella identiteter, var en föreställd sådan. En konstruerad sådan. Individualism, jämställdhet, jämlikhet etc. patenterades som självklara kulturella mönster i svenska majoritetssamhället.
Dessa egenskaper är egentligen idealiska för många samhällen. För kurdiskt vidkommande vill jag påstå att alla kurdiska nationella rörelser har haft dessa värderingar som ideal. Nästan alla kurdiska organisationer har kvinnoorganisationer. Detta är inte bara specifikt för kurdiska nationalismen; nästan alla frihetsrörelser engagerar kvinnor i sin politiska kamp.
Mänskliga fri- och rättigheter, demokrati, jämställdhet finns i alla kurdiska partiers mål. Dessa ”svenska värderingar” är ideal även för den kurdiska nationella rörelsen. Den kurdiska rörelsen vill också konstruera en identitet baserad på dessa ideal. Men de(t) kurdiska samhället(n) har som bekant en annan verklighet. En verklighet som nationella rörelser vill ändra på.
Förstår du nu vad jag menar med synsätt och värderingar?
När det gäller internet, se det jag skrev innan om kulturens förändring.
Helt okey så länge kulturerna inte totalkrockar som det kan göra
när människor med helt olika värderingssätt ska leva tillsammans.
Vadå, jag tycker inte alls det är konstigt. Det är väl inte så konstigt att tro att det kanske finns en gud och att denne är god. Sen tänker man kanske att Koranen och Bibeln är skriva för sjukt länge sen och väldigt präglat av den tidens "självklara" värderingar, den är ju skriven av människor. Kanske var det så att Gud uppenbarade sig för nån och att denne berättade detta vidare, men de präglade såklart vad de skrev, alla historier förändras ju ju fler som berättar den...
Jag tycker tvärt om det är väldigt vettigt att välja ut det man tycker känns vettigt och rimligt och göra en egen version av sin tro, istället för att köpa ett färdigt paket, som dessutom är typ omöjligt att leva efter i praktiken som nån idiot kokade ihop för flera tusen år sen.
Sen att man kallar sig just kristen eller muslim är kanske mycket tradition eller för att det är praktiskt, precis som jag kallar mig vegetarian fast jag äter ost med löpe i. Det blir skitjobbigt om man ska förklara sin egen lilla version av allt hela tiden, därför tar man redan existerade etiketter och sätter på sig själv. Jag brukar tex. kalla mig för "kvinna" eller "tjej" trots att jag har egenskaper som traditionellt/av somliga anses vara "okvinnliga" (tex. prata/skriva på tok för mycket).
Jag är inte troende alltså, men jag kan fatta att folk är det. Jag trodde benhårt på gud när jag var lite tex...
Ja, men det är lite det jag undrar. Klart man kan vara troende och tro på vad som helst. See på jwzrd som tror på rosa elefanter och läser java popups. Men det måste väl vara vissa grundförutsättningar som måste gälla för att man skall kunna kalla sig kristin/muslim med gott samvete. Om man bara plockar ur delar av t.ex. koranen och ignorerar andra även om de är direkta uppmaningar från gud så kan man väl inte direkt tro att det är guds ord?
Sedan ja, prata för mycket är okvinnligt? ;)
”Bekämpa [slåss mot, kriga mot]
Vem har sagt att Bekämpa måste betyda slåss mot, kriga mot. han/hon som översatt den koranversen till svenska?
Jag tolkar det som att man ska bekämpa genom att ge ut information. Vi bekämpar inte drogerna genom att döda alla som drogar, utan genom information bl.a. Men som sagt är det en tolkningsfråga och som sagt är jag inte särskilt duktig på religion och har inte läst det här.
Är du säker på att det kommer från koranen och att det är rätt översatt?
Historiskt sett är landet ytterst mångkulturellt socialgruppmässigt och regionalt sett, liksom alla länder. Vad förenar historiskt adelsmannen med torparen, generalen med rotesoldaten, stataren med godsägaren? I princip språk, statsöverhuvud och religion, men även språk varierar med socialklass och region. Det enda gemensamma man då kan bygga landet på är religionen och monarkin, de enda gemensamma och sant demokratiska symbolsystemen i ett land. All annan "nationell" kultur är moderna konstruktioner.
Psalmboken och monarkin är det genuina gemensamma kittet.
Ja, fast skillnaden är att inte många av dagens kristna tror på de bitarna. Men muslimer gör väldigt ofta det. :/
Varför då ifrågasätta att snubben ovan inte tar så blodigt på dem (antar jag)? Väldigt vettigt av honom, tycker jag.
Det finns helt sjukt mycket muslimer som är ungefär lika mycket av fundamentalister som min mamma (hon går i kyrkan varannan vecka kanske, sjunger i kyrkokör ibland och tycker jag låter obildad när jag svär som en borstbindare typ), även om det kanske finns fler bokstavstrogna muslimer än kristna i världen.
För er andra: det kan verka som att Bolio och jag är oense. Det är vi inte. Jag vill bara få honom att förtydliga sig för att ni vanliga idioter som inte ännu sett Sanningen (TM)'s ljus ska förstå...
OT:Nu hittade jag ingen bra länk men läs lite om Gnostiker och Demiurgen så får du en lösning på det iaf
OnT: Orka lol
Vad för hushåll är det då, vilken religion bekände sig dina föräldrar eller generationen före dom till?
Eftersom du tydligen är av kurdiskt ursprung så ska jag saxa en artikel från en kurdisk skribent, hon håller inte med mig men tar upp en del relevanta punkter.
Förstår du nu vad jag menar med synsätt och värderingar?
När det gäller internet, se det jag skrev innan om kulturens förändring.
Vi har en hel del Yezidi i min släkt, en del zoroastrier och en hel del muslimer. Själv är jag väl inte särskilt troende, men jag förnekar inte heller Gud. Sen vet jag faktiskt inte vad alla andra tror på. Är inte speciellt intresserad.
Den kurdiska skribenten har jag inget gemensamt med åsiksmässigt. Varför skulle jag förstå honom mer än jag förstår dig? För att han är kurd? Där har du fel.
Om man tror på att Gud är god och att Gud vill att människorna ska vara det också. Och detta gör en till en bättre människa, är det inte bara positivt(flummigt skrivet)?
Fed up: Du är grymt vis :)
Ja, men det är lite det jag undrar. Klart man kan vara troende och tro på vad som helst. See på jwzrd som tror på rosa elefanter och läser java popups. Men det måste väl vara vissa grundförutsättningar som måste gälla för att man skall kunna kalla sig kristin/muslim med gott samvete. Om man bara plockar ur delar av t.ex. koranen och ignorerar andra även om de är direkta uppmaningar från gud så kan man väl inte direkt tro att det är guds ord?
Sedan ja, prata för mycket är okvinnligt? ;)
Jo, man tror väl på en gud och grundar sina idéer ur en viss bok, det räcker för mig.
Och ja, prata för mycket anses vara okvinnligt, iallafall när det sträcker sig bortom "Åh guuud vilka gulliga kaniner! Alltså, den här mascaran är helt kass! Gud är Bettan verkligen ihop med Lasse, han är så himla kooooonstig!" typ.
Men jag är nog ett extremfall, jag är sån kan tälla mig upp bland vilt främmande människor och ta ledningen och argumentera och dra dåliga skämt och folk brukar titta på mig som att jag är helt störd. Men det bjuder jag på.
Varför då ifrågasätta att snubben ovan inte tar så blodigt på dem (antar jag)? Väldigt vettigt av honom, tycker jag.
Det finns helt sjukt mycket muslimer som är ungefär lika mycket av fundamentalister som min mamma (hon går i kyrkan varannan vecka kanske, sjunger i kyrkokör ibland och tycker jag låter obildad när jag svär som en borstbindare typ), även om det kanske finns fler bokstavstrogna muslimer än kristna i världen.
För er andra: det kan verka som att Bolio och jag är oense. Det är vi inte. Jag vill bara få honom att förtydliga sig för att ni vanliga idioter som inte ännu sett Sanningen (TM)'s ljus ska förstå...
Ja, alltså jag dömer ju inte ut alla muslimer, men man får ju någonstans utgå från hur muslimer i allmänhet beter sig i muslimsla länder. Och det är på hög tid att de börjar införa lite demokrati, social välfärd och liberalism där. Och sekulariseras!
Ja, alltså jag dömer ju inte ut alla muslimer, men man får ju någonstans utgå från hur muslimer i allmänhet beter sig i muslimsla länder. Och det är på hög tid att de börjar införa lite demokrati, social välfärd och liberalism där. Och sekulariseras!
Håller absolut med.
Fed up: Du är grymt vis :)
Shit, jag borde startat den där "favorit utan lem på kolo"-tråden efter den här tråden. Vilken jäkla miss!
:D
Vem har sagt att Bekämpa måste betyda slåss mot, kriga mot. han/hon som översatt den koranversen till svenska?
Jag tolkar det som att man ska bekämpa genom att ge ut information. Vi bekämpar inte drogerna genom att döda alla som drogar, utan genom information bl.a. Men som sagt är det en tolkningsfråga och som sagt är jag inte särskilt duktig på religion och har inte läst det här.
Är du säker på att det kommer från koranen och att det är rätt översatt?
Ja, av en muslim. Och versen handlar om ett krig.
Corpobal
2006-06-06, 23:15
Den kurdiska skribenten har jag inget gemensamt med åsiksmässigt. Varför skulle jag förstå honom mer än jag förstår dig? För att han är kurd? Där har du fel.
Du kanske är en gren på trädet som växt åt ditt eget håll, men som jag ser det stammar du likväl från samma träd som skribenten förutsatt att denne har en likartad social bakgrund. Det jag vill komma åt är inte åsikter som skiftar och ändras i vuxen ålder utan den grund som läggs innan det.
Alltså, jag håller såklart med dig, men det jag tror är att inget kommer bli bättre där för att vi sitter här och säger "Alltså, skärp er! Ni har fel, vi har rätt. Ni borde bli som oss, jävla idioter!".
Genom att genelarisera runt hur "de" är och fördömma detta kommer vi endast uppnå alienation och större klyftor.
Jag menar, de säger ju faktiskt detsamma om oss, och inte fan bryr vi oss för det, nej tvärt om håller vi ännu hårdare i våra kära värderingar och vid varandra och tar ett steg från dem.
Du kanske är en gren på trädet som växt åt ditt eget håll, men som jag ser det stammar du likväl från samma träd som skribenten förutsatt att denne har en likartad social bakgrund. Det jag vill komma åt är inte åsikter som skiftar och ändras i vuxen ålder utan den grund som läggs innan det.
Du har helt fel. Lär dig skilja på värderingar och seder. Det är inte samma sak. Att jag är "kurd" socialt bland kurder betyder inte att jag värderingsmässigt identifierar mig med kurder, eller ens svenskar. Läser du aldrig böcker skrivna av icke-svenskar och tar till dig dem? Eller är du verkligen så bunden vid gamla traditioner att du vägrar ta till dig nya saker?
Shit, jag borde startat den där "favorit utan lem på kolo"-tråden efter den här tråden. Vilken jäkla miss!
:D
Äsch den tråden börjar bli gammal, gör en ny:D Då har du iaf en röst säkrad och då menar jag inte Bolios.
Alltså, jag håller såklart med dig, men det jag tror är att inget kommer bli bättre där för att vi sitter här och säger "Alltså, skärp er! Ni har fel, vi har rätt. Ni borde bli som oss, jävla idioter!".
Genom att genelarisera runt hur "de" är och fördömma detta kommer vi endast uppnå alienation och större klyftor.
Jag menar, de säger ju faktiskt detsamma om oss, och inte fan bryr vi oss för det, nej tvärt om håller vi ännu hårdare i våra kära värderingar och vid varandra och tar ett steg från dem.
Fast vi (jag och du) har rätt, och de har fel. :cool: Och oavsett vad handlar väl grejen om att man försöker få världen att efterlikna sin egen världsbild. Jag vill inte leva i en islamistisk värld. Jag vill leva i en sekulär, demokratisk värld. :)
Jo, man tror väl på en gud och grundar sina idéer ur en viss bok, det räcker för mig.
Och ja, prata för mycket anses vara okvinnligt, iallafall när det sträcker sig bortom "Åh guuud vilka gulliga kaniner! Alltså, den här mascaran är helt kass! Gud är Bettan verkligen ihop med Lasse, han är så himla kooooonstig!" typ.
Men jag är nog ett extremfall, jag är sån kan tälla mig upp bland vilt främmande människor och ta ledningen och argumentera och dra dåliga skämt och folk brukar titta på mig som att jag är helt störd. Men det bjuder jag på.
Ja, människor får tro på vad de vill. Det är bara det att jag som tror på logiken så mycket känner att det är så olikt vad jag tror på. Boksatstroende är ju iallafall konsekventa då de tror på att gud pratar genom den heliga texten. De som har en lite mer flummigare/anpassad tro kan ju inte direkt tro att det är Gud som faktiskt pratar. För isåfall skulle man ju följa det som fan antar jag?
Hah, dina exempel fick mig att tänka på två underbara fjortistjejer som satt på bussen nära mig. En av dem sade faktiskt exakt denna mening "Typ liksom ba". Helt underbart att varje mening innehöll dessa ord och det slutade med en mening med enbart dem. Nu är ju killar lika illa måste jag väl säga som försäkring, men åker inte buss så ofta så jag har inga exempel.
Jag gillar tjejer som tar plats och argumenterar mot mig. Jag vinner ju alltid mot alla så det ger mig fler tillfällen att vinna.
Ja, av en muslim. Och versen handlar om ett krig.
Varför skulle det vara rätt för att det är en muslim som skriver det?
Och krig finns i många sorter, man kanske menar ett informativt-krig. Tolkningsfråga igen.
Aja tack för debatten nu ska jag plugga :)
Fast vi (jag och du) har rätt, och de har fel. :cool: Och oavsett vad handlar väl grejen om att man försöker få världen att efterlikna sin egen världsbild. Jag vill inte leva i en islamistisk värld. Jag vill leva i en sekulär, demokratisk värld. :)
Klart, Jag är ju inte besserwisser för intet. Jag försöker bara hålla en någorlunda ödmjuk attityd i vissa frågor för att folk som ska bli förbannade direkt, det brukar öka oddsen att de överhuvudtaget ska lyssna på mina argument.
Looney:finns inget som säger att man inte kan skriva i trådar bara för att de halkat bak ett par sidor. Se så, iväg med sig nu och gör lite nytta! :thumbup:
Corpobal
2006-06-06, 23:27
Du har helt fel. Lär dig skilja på värderingar och seder. Det är inte samma sak. Att jag är "kurd" socialt bland kurder betyder inte att jag värderingsmässigt identifierar mig med kurder, eller ens svenskar. Läser du aldrig böcker skrivna av icke-svenskar och tar till dig dem? Eller är du verkligen så bunden vid gamla traditioner att du vägrar ta till dig nya saker?
Vad är inte sederna annat än uttryck för värderingar som innehas i kulturen?
Jag förstår att du vill hävda din självständighet från kulturellt arv och tradition, men på samma sätt du undrar om jag är främmande för allt nytt så vill jag fråga dig om du är främmande för allt gammalt?
Även om en person med all sin vilja skulle förkasta sitt arv så tror jag inte att det är möjligt, det finns i vårt undermedvetna.
Ja jag har läst både en och två böcker av utländska författare. Ja jag kan ta till mig nya saker, gamla saker också.
Ja, människor får tro på vad de vill. Det är bara det att jag som tror på logiken så mycket känner att det är så olikt vad jag tror på. Boksatstroende är ju iallafall konsekventa då de tror på att gud pratar genom den heliga texten. De som har en lite mer flummigare/anpassad tro kan ju inte direkt tro att det är Gud som faktiskt pratar. För isåfall skulle man ju följa det som fan antar jag?
Hah, dina exempel fick mig att tänka på två underbara fjortistjejer som satt på bussen nära mig. En av dem sade faktiskt exakt denna mening "Typ liksom ba". Helt underbart att varje mening innehöll dessa ord och det slutade med en mening med enbart dem. Nu är ju killar lika illa måste jag väl säga som försäkring, men åker inte buss så ofta så jag har inga exempel.
Klart massor killar säger ungefär lika puckade saker hela tiden, men det känns generellt mer ok om en kille är väldigt "outspoken" och en tydligt ledartyp etc, han blir ofta då intressant och smart, medan hans kvinnliga motsvarighet är jobbig och full av sig själv (direktöversatt am. uttryck, ja). Särskilt om man tänker sig lite bak i vår glada historia.
Jag gillar tjejer som tar plats och argumenterar mot mig. Jag vinner ju alltid mot alla så det ger mig fler tillfällen att vinna.
Med risk för att låta tjatig, men in your dreams, baby! (när det kommer till mig alltså...)
Dissector
2006-06-06, 23:27
Svårt att svara på som svart eller vitt. Inspiration från andra kulturer kan vara bra, kebab är gott o.s.v
Däremot behöver vi väl inte ha som standard att fira shavuot eller ha persiska som officiellt språk brevid svenskan.
Vad är inte sederna annat än uttryck för värderingar som innehas i kulturen?
Jag förstår att du vill hävda din självständighet från kulturellt arv och tradition, men på samma sätt du undrar om jag är främmande för allt nytt så vill jag fråga dig om du är främmande för allt gammalt?
Även om en person med all sin vilja skulle förkasta sitt arv så tror jag inte att det är möjligt, det finns i vårt undermedvetna.
Ja jag har läst både en och två böcker av utländska författare. Ja jag kan ta till mig nya saker, gamla saker också.
Jag vet inte vad det är för något du vill säga. Nämn några genomsvenska värderingar som jag antas sakna. Eller några genomkurdiska som jag skall ha.
Svårt att svara på som svart eller vitt. Inspiration från andra kulturer kan vara bra, kebab är gott o.s.v
Däremot behöver vi väl inte ha som standard att fira shavuot eller ha persiska som officiellt språk brevid svenskan.
Tycker du verkligen persiskan är det språk som mest håller på att ta över svenskan? Själv lägger jag min röst på engelskan.
Men man brukar ju iof. vara stygg mot jenkarna och säga att de inte har nån kultur, så man ska kanske inte se dem som nån sådan...
Förklara dig.
Corpobal
2006-06-06, 23:35
Jag vet inte vad det är för något du vill säga. Nämn några genomsvenska värderingar som jag antas sakna. Eller några genomkurdiska som jag skall ha.
Jag känner inte dig som individ, det jag diskuterar är fenomenet på en större skala och där har jag klargjort hur jag ser på det.
Nej, go'vänner, nu har hästhoppningen, som var min förevändning för att sitta här, slutat för länge sen och detta är en sen timma för en sån liten kicka som jag. Dags att hoppa i säng, jag har ett gym som väntar på mig imorgon!
Det grämer mig dock att jag vet att här kommer finnas en jävla massa smörja att bena sig igenom när jag återvänder imorgon förmiddag...
Bolio, jag räknar med att du håller fortet här, skäm inte ut mig nu!
Jag känner inte dig som individ, det jag diskuterar är fenomenet på en större skala och där har jag klargjort hur jag ser på det.
Men ok. Berätta om några svenska värderingar i allmänhet då.
Fed up: Sov gott. Will do! :cool:
Corpobal
2006-06-06, 23:48
Men ok. Berätta om några svenska värderingar i allmänhet då.
Fed up: Sov gott. Will do! :cool:
Ok, du läste nog inte det jag klistra innan.
Mänskliga fri- och rättigheter, demokrati, jämställdhet, sexuella revolutionen hos kvinnor. Sen dessa idéers genomförande i realiteten kan vi lämna därhän, detta är sådant som är planterat i medvetandet hos svenskar.
Mänskliga fri- och rättigheter, demokrati, jämställdhet, sexuella revolutionen hos kvinnor. Sen dessa idéers genomförande i realiteten kan vi lämna därhän, detta är sådant som är planterat i medvetandet hos svenskar.
..och kan planteras hos andra när de flyttar hit? Jag vet inte direkt hur morfar skulle sett på sexuella revolutionen hos kvinnor.
Men kan man verkligen sätta etiketten "svenska" på de värderingar som du ger exempel på? De återfinns ju i en hel del andra kulturer/ländet också, närmast till hands ligger väl de västeuropeiska länderna, USA, Autralien, Kanada m.fl. När du dessutom lägger vikten enbart vid idéerna i sig och bortaser från i vilken utsträckning de realiseras skulle jag tro att rätt många länder som vi i Sverige inte ser som några dygdemönster kan kalla dessa värderingar "sina egna".
Edit: Uppenbarligen fler med samma tanke.
Klart massor killar säger ungefär lika puckade saker hela tiden, men det känns generellt mer ok om en kille är väldigt "outspoken" och en tydligt ledartyp etc, han blir ofta då intressant och smart, medan hans kvinnliga motsvarighet är jobbig och full av sig själv (direktöversatt am. uttryck, ja). Särskilt om man tänker sig lite bak i vår glada historia.
Säkert sant till viss del, bara man inte använder det som ursäkt jämt eller tar en offerposition. En kille som snackar mycket blir inte automatiskt uppskattad och sedd som en ledare. Däremot kan jag hålla med dig om att det traditionellt har den uppdelningen till viss del. Hur det är i praktiken idag beror kanske på vilka människor man rör sig med.
Dissector
2006-06-06, 23:59
Tycker du verkligen persiskan är det språk som mest håller på att ta över svenskan?
Nej och jag tycker inte svenskarna har börjat fira shavuot heller. Det var exempel på en eventualitet.
Mig med. Och de flesta kurder jag känner. Förutom "sexuella revolutionen". Den känner jag inte till. Kan du utveckla?
Corpobal
2006-06-07, 00:00
Men kan man verkligen sätta etiketten "svenska" på de värderingar som du ger exempel på? De återfinns ju i en hel del andra kulturer/ländet också, närmast till hands ligger väl de västeuropeiska länderna, USA, Autralien, Kanada m.fl. När du dessutom lägger vikten enbart vid idéerna i sig och bortaser från i vilken utsträckning de realiseras skulle jag tro att rätt många länder som vi i Sverige inte ser som några dygdemönster kan kalla dessa värderingar "sina egna".
Edit: Uppenbarligen fler med samma tanke.
Hej, jag förstår om du inte orkat läsa hela tråden. I ett tidigare inlägg refererar jag till ett nordeuropeiskt arv och det är nog det du syftar på också. USA, Australien och Kanada består ju till stor del av människor som stammar från emigranter från nord/väst-europa.
Skillnaden är att vi kommit någonstans på den väg vi vandrar och att det som sagt finns fast etablerat hos den breda massa som kallas etniska svenskar. Inte bara som ett utopiskt partiprogram.
Hej, jag förstår om du inte orkat läsa hela tråden. I ett tidigare inlägg refererar jag till ett nordeuropeiskt arv och det är nog det du syftar på också. USA, Australien och Kanada består ju till stor del av människor som stammar från emigranter från nord/väst-europa.
Skillnaden är att vi kommit någonstans på den väg vi vandrar och att det som sagt finns fast etablerat hos den breda massa som kallas etniska svenskar. Inte bara som ett utopiskt partiprogram.
Hej själv, jag har läst hela tråden. Men det gör mig tyvärr inte ett barr mer benägen att acceptera din beskrivning av
Mänskliga fri- och rättigheter, demokrati, jämställdhet, sexuella revolutionen hos kvinnor.
som specifikt "svenska" värderingar. Vilket du just gjorde, oavsett dina tidigare inlägg.
Franska värderingar kanske(revolutionen) blandat med lite från USA?
Corpobal
2006-06-07, 00:06
Mig med. Och de flesta kurder jag känner. Förutom "sexuella revolutionen". Den känner jag inte till. Kan du utveckla?
Ok, kul att ni tillskansat er sådana värderingar, värderingar som är sprungna ur det västerländska/svenska samhället.
På få områden har ojämställdheten mellan kvinnor och män varit så djup som när det gäller sexuallivet. Kvinnor har genom historien förnekats rätten till sin sexualitet. Våldtäkt inom äktenskapet var även i modern tid laglig - kvinnan och hennes sexualliv var mannens egendom. Det som skakade om samhället mest med kvinnokampen som fördes av liberala feminister, grupp 8 och andra under 60- och 70-talen var kravet på kvinnans rätt till sitt sexualliv.
Corpobal
2006-06-07, 00:10
Hej själv, jag har läst hela tråden. Men det gör mig tyvärr inte ett barr mer benägen att acceptera din beskrivning av
som specifikt "svenska" värderingar. Vilket du just gjorde, oavsett dina tidigare inlägg.
Det var ett dåligt språk av mig, med "svenska" menar jag i relation till kulturer från helt andra världsdelar och ursprung. För dom framstår nog inte skillnaden på tysk, svensk, brittisk kultur som jättestor. Så för någon som hamnar här kan vi beteckna det som svensk kultur, den genom århundraden sammanflutna massa som är den kultur vi haft i den här delen av världen.
Ok, kul att ni tillskansat er sådana värderingar, värderingar som är sprungna ur det västerländska/svenska samhället.
Ehm. Är mänskliga rättigheter en västerländsk/svensk värdering? Demokrati också? Jämställdhet också? Vilka belägg har du för dessa påståenden.
Dumleman
2006-06-07, 00:28
Jag såg ett program på tv om Herman Lindquist (historieberättare ni vet) och han sa att Sverige har aldrig bestått av en homogen "svensk" kultur under de ca 9000 år det har bott folk här. Det har alltid varit en blandning av många olika kulturer.
Corpobal
2006-06-07, 00:42
Ehm. Är mänskliga rättigheter en västerländsk/svensk värdering? Demokrati också? Jämställdhet också? Vilka belägg har du för dessa påståenden.
Franska revolutionen, inspirerad av den antika demokratiska idén, ligger bakom den sort av demokrati som spridits först till grannländerna och sedan delar av världen. Det innebär att de länder omkring Frankrike som anammade demokrati har en lång tradition av denna.
När det gäller jämställdhet ur ett kristet/sekulariserat perspektiv gäller samma sak, den sexuella frigörelsen för kvinnor skedde i väst. För människor som kommer hit från långt främmande kulturer så har inte alltid utvecklingen gått i samma riktning, då uppstår kulturkrocken.
Nej jag tänker inte diskutera sådant som islamsk feminsm, slöjans makt som respektgivande redskap etc. Det är måhända samma intention för kvinnorätt som den utveckling som skett här, men applicerad i verkligheten här så innebär krocken att ingen av sidorna kan respektera den andra.
Tror inte att allt tjafs om demokratiska värderingar, jämställdhet och blablabla egentligen säger särskilt mycket om svensk kultur, eller iaf inte om hur vi är som människor - för det är väl detta som är intressant i sammanhanget. Man kan säga mycket mer om svenskarna/svenskheten genom att titta på mer subtila saker, som hur vi beter oss i en kommunal buss eller i en kö i mataffären. DN hade en intressant artikelserie för ett tag sedan om bl.a. hur invandrare (Vilka i någon referensram får anses ha en "objektiv" åsikt om man summerar över lämpligt utvald referensgrupp.) uppfattar svenskar. Väldigt intressant, men samtidigt rätt deprimerande läsning. Man får bilden av ett ganska slutet folk som ogärna släpper in nya människor i bekantskapen, samtidigt som vi behåller den nära, lilla, vänskapskretsen i stort sett livet ut.
"Men nyss hemkommen till Sverige välkomnades hon av sina nya grannar med en lapp i brevlådan där det stod att Kristina borde köpa tofflor eftersom det lät så mycket när hon gick på golvet." (Om Kristina, återvändande utlandssvensk)
"- En iransk kollega berättade att när han kom ny till Sverige började han tala med sina medresenärer på tåget och bjöd av sin matsäck. Då tittade folk konstigt på honom. Efter det sitter han, precis som alla andra, tyst på tåget."
Låter som en ganska bitter kultur i mina öron. (Och japp, jag är del av den och upprätthåller den varje gång jag sitter "ensam" på ett pendeltåg och försöker se lika oberörd ut som alla andra.)
Det säger också sig självt att en kultur av det här slaget inte fungerar särskilt bra tillsammans med t.ex. min (fördomsfulla (?)) bild av hur folk beter sig i Chile/Turkiet/Liberia. Är det då bra eller dåligt att skyffla in avvikande kulturelement (<=> mångkultur) i gamla Svea Rike? Beror ju naturligtvis på om man är nöjd med hur vi är, för en utspädning av nuvarande kultur är ju oundviklig i långa loppet. Men jag tror nog att det är ganska hälsosamt så länge man inte driver det in absurdum. Däremot tycker jag att injiceringen av främmande kultur i svenska samhällskroppen har skötts förbannat dåligt, vilket istället har gett alldeles för många oönskade bieffekter.
Lite länkar
http://www.dagensnyheter.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=531&a=507049
http://www.dagensnyheter.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=531&a=507044
http://www.dagensnyheter.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=531&a=507041
http://www.dagensnyheter.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=531&a=512110
http://www.dagensnyheter.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=531&a=511842
High1ander
2006-06-07, 01:56
Man får bilden av ett ganska slutet folk som ogärna släpper in nya människor i bekantskapen, samtidigt som vi behåller den nära, lilla, vänskapskretsen i stort sett livet ut.
Tycker inte det där är helt fel... Eller det kan vara värre. Åk till Kalifornien, falskare människor får man leta efter. Alla är glada och jättetrevliga, inte svårt att skaffa vänner. Men jävligt svårt att fixa vänner man kan lita på.
Det är en sak om jag säger "aja, ska vi ut i helgen, vi drar dit och dit" och de svarar "ja" och sen skiter i det. Men något som är svindrygt är när de kommer med förslagen och planerna och sen skiter i dem...
Folk är trevliga till en början, men man kan inte lita på dem... I Sverige är folk otrevliga i början, men man kan lita på dem.
Förklara dig.
Jag menar att i stort sett alla är rasister vid flera tillfällen under livet. Man behöver inte stå och demonstrera med rakad huvud och slå ner invandrare för att bli kallad rasist, eller hur?
Tänk er detta, ni är pappa eller mamma till er dotter på 18 år. Ni har lärt henne alla rätta värderingar, rätt och fel m.m. och ni tror att allt är ok.
Hon tar med sin pojkvän för att träffa er. Han är zigenare, chilenare, kurd, somalie waht ever, invandrare.
Kommer ni att acceptera honom som ni hade accepterar en svensk? Var ärlig nu. Jag anser att man är rasist om man inte accepterar honom. Vad tycker ni?
Tänk er sedan att ni måste lära er hans språk, kultur, seder, traditioner, träffa hans släkt, vara social med dem m.m.
Kan säga att jag inte hade accepterat honom någonsin. I alla fall inte om det är tänkt att bli allvar.
Jag menar att i stort sett alla är rasister vid flera tillfällen under livet. Man behöver inte stå och demonstrera med rakad huvud och slå ner invandrare för att bli kallad rasist, eller hur?
Tänk er detta, ni är pappa eller mamma till er dotter på 18 år. Ni har lärt henne alla rätta värderingar, rätt och fel m.m. och ni tror att allt är ok.
Hon tar med sin pojkvän för att träffa er. Han är zigenare, chilenare, kurd, somalie waht ever, invandrare.
Kommer ni att acceptera honom som ni hade accepterar en svensk? Var ärlig nu. Jag anser att man är rasist om man inte accepterar honom. Vad tycker ni?
Tänk er sedan att ni måste lära er hans språk, kultur, seder, traditioner, träffa hans släkt, vara social med dem m.m.
Kan säga att jag inte hade accepterat honom någonsin. I alla fall inte om det är tänkt att bli allvar.
Genom sig själv känner man andra säger man ju, men du ska inte tro att bara för att du inte skulle acceptera att ditt barn älskar någon av annan etnicitet kan ingen annan göra det.
Om han/hon behandlar mitt barn med respekt och accepterar hans/hennes sätt att leva så absolut. Precis som jag skulle ha svårt att acceptera en svensk som inte levde upp till vad jag önskar för mitt barn. Skulle krävas mycket innan jag tyckte att en nasse skulle vara ett klockrent val.
Varför skulle jag vara tvungen att lära mig mitt barns partners språk? Jag måste respektera hans kultur och seder, men jag måste inte leva efter dem.
Zarrtosht
2006-06-07, 08:30
mitt svar är: det borde vara bra, men om det verkligen är det eller inte vet jag inte. Själv har jag föräldrar födda i utlandet.
Kommer ni att acceptera honom som ni hade accepterar en svensk?
Ja.
130kg finsk sisu
2006-06-07, 08:32
Som åskådare sittandes i ett annat land så kan jag påpeka att de flesta svensktalande i Finland är oroliga för utvecklingen i Sverige. Visst har vi invandrare här också men i mycket mindre omfattning och här intregeras de i samhället ganska bra.
Men jag tror att det har gått för långt i Sverige. Ni kan knappast återskapa er egna svenska kultur mera. Att ni sen har olika åsikter om detta må vara hänt.
Vet inte vart jag vill komma, men jag är orolig för att ni kastar bort er kultur.
Dissector
2006-06-07, 08:34
Som åskådare sittandes i ett annat land så kan jag påpeka att de flesta svensktalande i Finland är oroliga för utvecklingen i Sverige. Visst har vi invandrare här också men i mycket mindre omfattning och här intregeras de i samhället ganska bra.
Men jag tror att det har gått för långt i Sverige. Ni kan knappast återskapa er egna svenska kultur mera. Att ni sen har olika åsikter om detta må vara hänt.
Vet inte vart jag vill komma, men jag är orolig för att ni kastar bort er kultur.
Många svenskar känner likadant, men långt färre än så vågar erkänna det :/ Det är OTROLIGT lätt att bli stämplad som främlingsfientlig här.
Vi har ju inte ens rett utt vad den svenska kulturen är? Knätofsar och kurbitsmålning?
Eftersom det aldrig har funnits någon ständig kultur i Sverige kan väl författaren säga vilken kultur han menar? För 1000 år sedan roade vi oss med att dricka honungsjästa alkoholdrycker och slå ihjäl andra folkslag, är det den kultururen eller fjollkulturen på 1800 talet när vi lånade in massa franska ord osv. som du menar? http://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_kultur
Kan du inte bara flytta till Finland om du vill bo i ett land utan invandrare? :D
Fråga Bolish om han hittade något som stödde kvinnoförtryck när han läste koranen istället?
Har vi det?
"Tänk er sedan att ni måste lära er hans språk, kultur, seder, traditioner, träffa hans släkt, vara social med dem m.m."
..varför måste vi det? Svara, snälla, handlade det inte om acceptans nyss?
130kg finsk sisu
2006-06-07, 09:03
Välkommen hit bara!
Svenskfinland lär så småningom bli en turistort för er svenskar som vill se hur Sverige en gång var!*flex*
Sen tycker jag det är tråkigt att direkt man tar upp invandringen till debatt i Sverige blir man stämplad som rasist. Jag brukar på skoj gemföra SD:s och finska partiers partiprogram och jag ser ingen skillnad.
Att sen ND är på gränsen till rasistiskt är en annan sak...
Dissector
2006-06-07, 09:04
Har vi det?
Nej. Det har jag inte sagt heller. Som jag nämnde tidigare i ett annat svar så var det ett exempel på ifall sverige skulle bli alltför mångkulturellt.
Nej. Det har jag inte sagt heller. Som jag nämnde tidigare i ett annat svar så var det ett exempel på ifall sverige skulle bli alltför mångkulturellt.
Okej, men att det blir för mångkulturellt är nog inget att oroa sig för just nu. Inte så att multikultin skulle inskränka på vardagslivet etc..
backflash
2006-06-07, 10:08
Vi har ju inte ens rett utt vad den svenska kulturen är? Knätofsar och kurbitsmålning?
Jag lånar den här och frågar istället: Vad är kultur? Dvs vad kännetecknar det som i vardagligt tal kallas kultur.
edit: ny tråd kanske?
Jag lånar den här och frågar istället: Vad är kultur? Dvs vad kännetecknar det som i vardagligt tal kallas kultur.
edit: ny tråd kanske?
Onödigt tror jag eftersom det inte finns någon statisk kultur.
Bra med ett mångkulturellt samhälle? Kanske att det kunde bidra till en fredligare värld? Om många kulturer trängs samman borde det leda till anpassning och att man tar intryck från varandra. Om kulturerna blir mer lika varandra så blir det lättare för de olika kulturerna att förstå varandra, och om man förstår varandra så blir man inte så lätt osams.
Fast det spelar ju ingen roll om det mångkulturella samhället är bra eller inte för det drabbar ju oss förr eller senare ändå, det gäller att göra det bästa av situationen.
edit: vi har redan ett mångkulturellt samhälle väl?
Att Sverige har problem med att hantera invandringen behöver ju inte vara kopplat till ett mångkulturellt samhälle. Saker som t.ex. unga invandrargäng siktar väl knappast på att sprida ett annat lands kultur och de beter sig knappast some gemene man hemma i hemlandet. Förmodligen samma med folk från öst som kommer hit för att stjäla.
Ni verkar inte vara mot t.ex. en amerikansk kultur, men även om en amerikan integreras mycket lättare än en somalie så skulle vi nog lätt se problem med integration om man tog in tillräckligt många från USA.
Jag är kritiskt till den nivå av invandring vi har nu, vet inte om det är rätt men jag anser det baserat på de siffror jag har sett. Men det är sällan ett kulturellt problem, vi har haft...1-2 hedersmord. Jämför med "vanliga" mord på kvinnor? Utan mer ett vanligt integrationsproblem skapat av mängden.
Sedan finns det såklart kulturer som jag knappt sett något gott med, typ somaliska som jag anser hyfsat primitiv jämfört med våran. Men det betyder ju inte att vi skall hindra folk att komma hit, alla kan väl lära sig och på vissa punkter så viker vi inte oss.
Sedan som någon nämnde fast menade det inte. Vi är ett folk som blir allt mer isolerade, tysta och ensamma. Kanske influenser från andra kulturer kan vända på detta?
backflash
2006-06-07, 10:24
Onödigt tror jag eftersom det inte finns någon statisk kultur.
edit: vi har redan ett mångkulturellt samhälle väl?
Jag tror inte heller att en kultur i sig är statisk. Men beskrivningen av den har en tendens att vara det - dvs vad som kännetecknar en kultur.
Jag antar att de flesta som skrivit i den här tråden anser sig vara moderna människor som lever i ett modernt samhälle?
Det sista väntar jag med att svara på :)
Ja eftersom min dotter kommer att vara uttrustad med en hjärna så kommer det inte att vara några problem. Hon klubbar ned och släpar med sig den man hon önskar hem. Och nej, jag måste ingenting med hans språk, kultur, seder, traditioner eller släkt, jag gör det jag vill göra, min dotter och hennes karl också. Jag kommer att vara mig själv som vanligt och litar på att både hon och han också kommer att vara det. Jag har aldrig dansat kring en midsommarstång, ätit surströmming eller något annat som du kanske förvirrat tror är det som utgör Teh Svenskish Kultur(tm). Jag gör bara det jag själv vill och räknar med att alla andra gör vaffan dom vill.
Det skulle vara att djupt förolämpa min dotter och hennes karljävel om jag skulle lägga mig i och kräva att båda skulle vara som jag är. Varför skulle jag kräva att andra ska vara som jag? Gör du det?
Så länge det är hanterbart så ser jag bara fördelar med lite nytt perspektiv.
Amerika har ju olika kulturer samlade på en plats/ett eget litet samhälle som tex Chinatown, Koreatown, Little Italy etc osv et al.
Får man ju smaka mat från olika kulturer, lära sig nya språk och även hur folk från andra kulturer tänker och ser på saker.
Det som är lite tråkigt med små egna samhällen av olika kulturer är ju om de struntar i att lära sig svenskan då det fungerar med ett enda språk i det lilla samhället.
Då kan det bli lite språk och kulturkrockar. Missförstånd etc.
Enklast vore väl om de olika kulturerna spred ut sig lite mer så att det blev mer kontakt med svenskarna och därmed svenskan.
Så får de nya kulturerna lära sig mer om den svenska kulturen och det svenska språket.
Hade folk ej kommit i kontakt med Indien hade vi ju ej fått ta del av den goda curryn, som smakar gott till kyckling tex.
Hade man kunnat leva utan pizza,kebab på ätardagen tex?
EEDITJÄVEL:
Att du, gabber, som är andra generationens blatte (eller första?) dessutom projicerar din rasism på mig som bott har i ett par hundra år iallafall (släkten) är intressant. Det är inte mycket som förolämpar mig kan jag berätta för dig, men att kallas inskränkt och rasist.. DET rubbar mina cirklar.
Desto mer olik mig min framtida dotters kille (varför just dotter, omg sexism!) är desto mer misstänksam är jag. Är det en gambisk stäppkrigare så är jag ju mer misstänksam än om det är grannen som levt i Sverige hela livet. Det är väl självklart?
Desto mer olik mig min framtida dotters kille (varför just dotter, omg sexism!) är desto mer misstänksam är jag. Är det en gambisk stäppkrigare så är jag ju mer misstänksam än om det är grannen som levt i Sverige hela livet. Det är väl självklart?
Men din dotter har ju valt honom, inser du inte att du är lika misstänksam mot henne och hennes intelligens? Du har inga problem med det?
Men din dotter har ju valt honom, inser du inte att du är lika misstänksam mot henne och hennes intelligens? Du har inga problem med det?
Inga problem alls. Jag räknar nästan med att min dotter kommer göra dumma val, hon kommer säkert brås på mig. Nej men jag kommer inte försöka hindra eller något, bara vara mer orolig och misstänksam på hur han behandlar henne. Så är det nog bara. Man vill ju att sin dotter skall ha det så bra som möjligt och vara så fri som möjligt i sina förhållanden.
Styrkebyggare
2006-06-07, 10:44
Offtopic, men nog fan är de flesta föräldrar i många fall misstänksamma mot sina barns intelligens. Eller skall vi säga "bristen på utvecklad intelligens"..?
Man måste ju testa sig fram här i livet.
Så man förhoppningsvis (till slut) vet vad som är bäst för en själv.
Kanske var den gambiska stäppkrigaren bra för henne, kanske inte.
Kanske slutar hon med Börje bankdirektör ist efter ett par tries.
Jag ser ett mångkulturellt samhälle som en nödvändighet för att kulturen ska utvecklas, och något som inte kan undvikas egentligen om man inte stänger gränserna helt, samt förbjuder kommunikation med utlandet. Jag tror vi redan innan invandringen på 90-talet och även före hade viss mångkultur som bara blivit tydligare då vi fått människor med olika religioner osv. Till slut kommer vi träffas nånstanns i mitten och dom flesta människorna kommer följa en framtida svensk kultur, självklart kommer det vara avstickare som gör saker och ting annorlunda, men så länge det inte går mot samhället ser jag inte faran med det hela.
Offtopic, men nog fan är de flesta föräldrar i många fall misstänksamma mot sina barns intelligens. Eller skall vi säga "bristen på utvecklad intelligens"..?
Tja, är föräldrarna pantade så lär barnet också bli det. Är det så man tänker när man vill kontrollera varje mm av sina barns liv?
MasterChief
2006-06-07, 11:12
Multikulturellt "demokratiskt" samhälle är grundstenen för fred.
Fan vad trist det vore med bara svenskar i det här landet.
EEDITJÄVEL:
Att du, gabber, som är andra generationens blatte (eller första?) dessutom projicerar din rasism på mig som bott har i ett par hundra år iallafall (släkten) är intressant. Det är inte mycket som förolämpar mig kan jag berätta för dig, men att kallas inskränkt och rasist.. DET rubbar mina cirklar.
Inte meningen att förolämpa någon, ber om ursäkt i så fall.
Men jag tror ändå att många är så glada och trevliga utåt som du säger att man ska vara. Men innerst inne hade du nog velat att han vore svensk eller mer svensk. Det har inget med att styra ditt barn till rätt ras, det sa jag inte heller.
Alla kommer ställas mot denna fråga en vacker dag och vi får väl se hur ni agerar. Ni kanske tar emot henne/honom men inte kommer alla att acceptera denne till 100%. Fast jag vet ju inte hur ni tänker, jag utgår från mitt eget tankesätt.
Multikulturellt "demokratiskt" samhälle är grundstenen för fred.
Fan vad trist det vore med bara svenskar i det här landet.
Jag vill att det nästan bara skall bo svenskar här, jag vill att folk skall ha en vilja att kalla sig svenskar även om de invandrat.
MasterChief
2006-06-07, 11:15
Jag vill att det nästan bara skall bo svenskar här, jag vill att folk skall ha en vilja att kalla sig svenskar även om de invandrat.
Jag drömmer våta drömmar om en värld utan nationsgränser och där nationaliteten är "världsmedborgare". Det är så 1900-tal med landsgränser.
I dagens sverige har vi redan en riktigt bra kultur. Vi har sunda värderingar, en lagom moral och vi är rätt fria att få avvika lite grann från normen om vi vill. Målet borde vara att föra nya/andra kulturer här närmare vår nuvarande istället för att "mötas på mitten". Just "mötas på mitten" med tex. traditionell muslimsk kultur skulle enbart innebära att vi blir mer inskränkta.
Det där var rätt rasistiskt, sorry.
Jag drömmer våta drömmar om en värld utan nationsgränser och där nationaliteten är "världsmedborgare". Det är så 1900-tal med landsgränser.
Ah, ja som avlägsen framtid så kanske det funkar. Men ju så gillar jag nationer. Det är trevligt och så blir det roligare att titta på idrott. Men som jag sade, jag vill gärna att folk som bor här skall ha en vilja att kalla sig svenskar.
paddanboy
2006-06-07, 11:52
Nej, Mångkultur är något vissa personer har tvingat Svenskar och Sverige till.
Mångkultur är största hotet med grundkulturerna och skapar motsättningar inom samhället. Jag menar inte att en viss mångkultur är dålig, men när man har flera kulturer som tenderar och bli stora i ett samhälle skapar detta konflikter. Kultur och Religion hänger ihop till stor del och den värld vi lever i idag är mångkulturell och är i mina ögon väldigt ostabil.
Här har vi också den största skillnaden, en svensk kan hurra för Bosniern Zlatan i TV medan samme person kan avsky Bosnier på gatan. Det är olika världar, människor ser saker olika men inom samma kultur ser man relativt lika på saker och ting. Att klappa till någon på ryggen i Asien kan uppfattas oerhört förnedrande medan det i Sverige kan visa tecken på kamratskap. I arabvärlden uppfattas lättkläddhet som förnedrande medan man i väst ser det som ett tecken på frihet.
Mångkultur förenar inte folk, den splittrar. Men mångkultur kan skapa tolerans i ett samhälle samtidigt som det kan bidra till stora konflikter. Människan är dock fortfarande grottmänniska.
donpedro
2006-06-07, 11:55
I dagens sverige har vi redan en riktigt bra kultur. Vi har sunda värderingar, en lagom moral och vi är rätt fria att få avvika lite grann från normen om vi vill. Målet borde vara att föra nya/andra kulturer här närmare vår nuvarande istället för att "mötas på mitten". Just "mötas på mitten" med tex. traditionell muslimsk kultur skulle enbart innebära att vi blir mer inskränkta.
Men den svenska kulturen har ju inte växt fram isolerat under alla århundraden. Under alla tider har andra kulturer blandats in och bidragit till det som är fint idag så varför ska vi inte låta den svenska kulturen fortsätta utvecklas.
Inte meningen att förolämpa någon, ber om ursäkt i så fall.
Men jag tror ändå att många är så glada och trevliga utåt som du säger att man ska vara. Men innerst inne hade du nog velat att han vore svensk eller mer svensk. Det har inget med att styra ditt barn till rätt ras, det sa jag inte heller.
Alla kommer ställas mot denna fråga en vacker dag och vi får väl se hur ni agerar. Ni kanske tar emot henne/honom men inte kommer alla att acceptera denne till 100%. Fast jag vet ju inte hur ni tänker, jag utgår från mitt eget tankesätt.
Det får stämma hur bra som helst på dig och dina polare men på mig stämmer det inte. Vore jag hedersorienterad så skulle jag gråta floder över att min syster föredrar farliga stora män, ofta från finland.
Du har väl uppfostrats inskränkt helt enkelt. Oh wait, jag har också uppfostrats med att blattar och "sånttär" är drägg osv osv, men jag hade visst en egen hjärna att tänka med. Fan vad ska jag skylla det på att jag inte diskriminerar människor baserat på landstillhörighet och hudfärg?
Mångkultur är största hotet med grundkulturerna och skapar motsättningar inom samhället. Jag menar inte att en viss mångkultur är dålig, men när man har flera kulturer som tenderar och bli stora i ett samhälle skapar detta konflikter. Kultur och Religion hänger ihop till stor del och den värld vi lever i idag är mångkulturell och är i mina ögon väldigt ostabil.
Här har vi också den största skillnaden, en svensk kan hurra för Bosniern Zlatan i TV medan samme person kan avsky Bosnier på gatan. Det är olika världar, människor ser saker olika men inom samma kultur ser man relativt lika på saker och ting. Att klappa till någon på ryggen i Asien kan uppfattas oerhört förnedrande medan det i Sverige kan visa tecken på kamratskap. I arabvärlden uppfattas lättkläddhet som förnedrande medan man i väst ser det som ett tecken på frihet.
Mångkultur förenar inte folk, den splittrar. Men mångkultur kan skapa tolerans i ett samhälle samtidigt som det kan bidra till stora konflikter. Människan är dock fortfarande grottmänniska.
Så vad är din (SD's) lösning?
Tja, ta en titt på pensionärers sätt att se på invandring så ska du få höra på både det ena och det andra. Jag fick förklarat för mig att jag (och den gamla damen) inte var som Dom Där Svartigarna, vi är inte lika så vi borde inte bo på samma ställe. Jag fattade då inte vad hon fick det ifrån att hon var lika mig på något vis i sin ringrostiga inskränkthet. Det stör mig nått så förbannat när någon, oftast en riktig blåsvenne, säger: Vi svenskar blahblah hit och svensk kultur dit, vi borde inte låta ... STFU, ge fan i att snacka om vi, det finns inget vi där jag och en smygrasse båda ingår.
Förklara grundkulturen tack. Eftersom du tycker att du är så förbannat svensk så borde du veta allt, eller åtminstone något, om min kultur.
Det får stämma hur bra som helst på dig och dina polare men på mig stämmer det inte. Vore jag hedersorienterad så skulle jag gråta floder över att min syster föredrar farliga stora män, ofta från finland.
Du har väl uppfostrats inskränkt helt enkelt. Oh wait, jag har också uppfostrats med att blattar och "sånttär" är drägg osv osv, men jag hade visst en egen hjärna att tänka med. Fan vad ska jag skylla det på att jag inte diskriminerar människor baserat på landstillhörighet och hudfärg?
Säg vad du vill men i genomsnitt så är det så att de inte accepteras. Sen om du och någon annan gör gör det så är det väl ok, men ni är inte många.
Sedan så är denna fråga egentligen mer passande att ställa era föräldrar. Undrar hur många som då är med och accepterar vad som helst.
Säg vad du vill men i genomsnitt så är det så att de inte accepteras. Sen om du och någon annan gör gör det så är det väl ok, men ni är inte många.
Sedan så är denna fråga egentligen mer passande att ställa era föräldrar. Undrar hur många som då är med och accepterar vad som helst.
Klart dom inte accepterar dumskallar, men så vitt jag vet beror inte dumskalligheten på hudfärg eller landstillhörighet. Eller vill du att jag gör ett undantag för dig?
Klart man bryr sig om vem ens barn är ihop med, men jag skulle aldrig dömma ut någon bara för att han/hon kom från ett annat land.
grisbil3n
2006-06-07, 12:14
(Ras)främlingar bör repatrieras, om än på det mest humana vis. : >
Klart dom inte accepterar dumskallar, men så vitt jag vet beror inte dumskalligheten på hudfärg eller landstillhörighet. Eller vill du att jag gör ett undantag för dig?
Hur kommer det sig att jag skulle acceptera en svensk då?
Hur kommer det sig att jag skulle acceptera en svensk då?
Hur menar du? Inte vet jag varför du är rasistisk/inskränkt när det kommer till landstillhörighet och hudfärg för din dotters man, men inte för din man?
paddanboy
2006-06-07, 12:17
Jag är inte Sverigedemokrat. Jag röstar på dem. Betydlig skillnad. Jag är inte någon större nationalist till exempel som SD fortfarande hävdar sig vara.
Men den lösning jag ser är första att få upp invandringspolitiken på offentlig debatt. Där har du första saken som inte finns idag. Det kan SD råda bot på, ja menar, invandring- och flyktingfrågorna är en kostnad och därmed en politisk fråga, inte en helig ko som den blivit. Tydligen finns hur mycket pengar som helst när det gäller invandringen, mångkulturen och flyktingpolitiken.
Det finns ju ingen konkret lösning på allt, men grunden för allt är ju att dagens riksdagspartier rent historiskt har hela ansvaret för invandringen. Så när de pratar om att invandringspoltiken misslyckats, så är det ju dem själva som de pratar om.
. Under alla tider har andra kulturer blandats in och bidragit till det som är fint idag så varför ska vi inte låta den svenska kulturen fortsätta utvecklas.
Javisst har vår kultur växt fram och influerats av andra till att bli så fin den är idag. Men de flesta andra kulturer är i mitt tycke inte lika bra. Vi har en fri tillåtande kultur, det har inte andra. Att kompromissa och möta andra på kulturer på mitten skulle bli en tillbakagång, till mindre fri och tillåtande.
Bara för att genomsnittet är idioter så betyder det väl itne att de på något sätt har rätt?
Jag kan svara på hur mina föräldrar eftersom min syster är ihop med en chilenare sen många år, vilket inte har varit några problem. Men så finns det ju skäl till att jag är så ovanligt charmant och har en så fenomenal uppfostran...*rolleyes*
Jag är inte Sverigedemokrat. Jag röstar på dem. Betydlig skillnad. Jag är inte någon större nationalist till exempel som SD fortfarande hävdar sig vara.
Men den lösning jag ser är första att få upp invandringspolitiken på offentlig debatt. Där har du första saken som inte finns idag. Det kan SD råda bot på, ja menar, invandring- och flyktingfrågorna är en kostnad och därmed en politisk fråga, inte en helig ko som den blivit. Tydligen finns hur mycket pengar som helst när det gäller invandringen, mångkulturen och flyktingpolitiken.
Det finns ju ingen konkret lösning på allt, men grunden för allt är ju att dagens riksdagspartier rent historiskt har hela ansvaret för invandringen. Så när de pratar om att invandringspoltiken misslyckats, så är det ju dem själva som de pratar om.
Jo när de säger att invandringspolitiken misslyckats så är de ju självkritiska, så som jag ser det.
jag betvivlar dock att SD har några begåvade lösningar på problemen.
Tja, ta en titt på pensionärers sätt att se på invandring så ska du få höra på både det ena och det andra. Jag fick förklarat för mig att jag (och den gamla damen) inte var som Dom Där Svartigarna, vi är inte lika så vi borde inte bo på samma ställe. Jag fattade då inte vad hon fick det ifrån att hon var lika mig på något vis i sin ringrostiga inskränkthet. Det stör mig nått så förbannat när någon, oftast en riktig blåsvenne, säger: Vi svenskar blahblah hit och svensk kultur dit, vi borde inte låta ... STFU, ge fan i att snacka om vi, det finns inget vi där jag och en smygrasse båda ingår.
Du missade helt min poäng. I vår kultur tillåts den gamla damen särskilja sig själv från "svartingar", den tillåter dig att känna lika stor/liten gemenskap med olika människor oberoende av nationalitet och hudfärg.
Det är inte många kulturer som är såpass fria som vår, därför är vår bäst, och skall inte kompromissas bort.
Du missade helt min poäng. I vår kultur tillåts den gamla damen särskilja sig själv från "svartingar", den tillåter dig att känna lika stor/liten gemenskap med olika människor oberoende av nationalitet och hudfärg.
Det är inte många kulturer som är såpass fria som vår, därför är vår bäst, och skall inte kompromissas bort.
Du menar att om någon i typ Irak/Argentina/Grönland/Spanien/Marocco/Indien/whatever säger till en annan person "såna som du och jag är bättre än såna dära" eller "jag kännre ingen gemenskap med den typen av människor", ja då kommer polisen genast och kniper en/man blir lynchad av en galen folkmobb?
paddanboy
2006-06-07, 12:32
Förklara grundkulturen tack. Eftersom du tycker att du är så förbannat svensk så borde du veta allt, eller åtminstone något, om min kultur.
Mja, jag är väll lika svensk som de flesta andra på forumet som säger sig vara Svenskar. Grundkultur och grundkultur, det jag menar är att dessa skiljer sig från dessa subkulturer som dyker upp på grund av rotlösheten. Till exempel är ju rap-hipphopp en subkultur, punk, skinhead, goth, gangsta-thug osv... / allt vad det kallas också en subkultur som är till stor del är en produkt av ett sökande efter något.
Hur som helst; vad är svenskt? de tror jag många kan ta på inom olika områden. Vad svenskt är kommer ändras efter historien och med stora folkförflyttningar i världen kan dessa suddas ut. Vad tänker du på när du får frågan på en Amerikan? Ku Klux Klan? Tjocka människor på McD? Flaggviftande patrioter? Svarta som rappar med bilar och dansande flickor? Mexikanare som kriminella? Vita rednecks som skjuter med gevär?
Du menar att om någon i typ Irak/Argentina/Grönland/Spanien/Marocco/Indien/whatever säger till en annan person "såna som du och jag är bättre än såna dära" eller "jag kännre ingen gemenskap med den typen av människor", ja då kommer polisen genast och kniper en/man blir lynchad av en galen folkmobb?
nej det menar jag inte. Men jag menar ändå att min kultur (med moral, tolerans, frihet) är friare och bättre än tex den dom har i Iran, eller hade under Mulla Omar i Afghanistan, eller i Amerikanska södern, eller i Rumänien eller i Italien.
Säg tex att Sveriges nuvarande kultur skulle blandas 50/50 med Mulla Omars Afganistan anno 1996. Tror du då att vi hade blivit friare, mer öppna, mer berikade och mer toleranta mot avvikelser från vår kultur?
Mja, jag är väll lika svensk som de flesta andra på forumet som säger sig vara Svenskar. Grundkultur och grundkultur, det jag menar är att dessa skiljer sig från dessa subkulturer som dyker upp på grund av rotlösheten. Till exempel är ju rap-hipphopp en subkultur, punk, skinhead, goth, gangsta-thug osv... / allt vad det kallas också en subkultur som är till stor del är en produkt av ett sökande efter något.
Hur som helst; vad är svenskt? de tror jag många kan ta på inom olika områden. Vad svenskt är kommer ändras efter historien och med stora folkförflyttningar i världen kan dessa suddas ut. Vad tänker du på när du får frågan på en Amerikan? Ku Klux Klan? Tjocka människor på McD? Flaggviftande patrioter? Svarta som rappar med bilar och dansande flickor? Mexikanare som kriminella? Vita rednecks som skjuter med gevär?
Du kan alltså inte definiera vad svensk grundkultur är, men du är säker på att den håller på att förstöras?
nej det menar jag inte. Men jag menar ändå att min kultur (med moral, tolerans, frihet) är friare och bättre än tex den dom har i Iran, eller hade under Mulla Omar i Afghanistan, eller i Amerikanska södern, eller i Rumänien eller i Italien.
Säg tex att Sveriges nuvarande kultur skulle blandas 50/50 med Mulla Omars Afganistan anno 1996. Tror du då att vi hade blivit friare, mer öppna, mer berikade och mer toleranta mot avvikelser från vår kultur?
Blandar du inte ihop styrkelseskick med kultur då min gode Rolf?
paddanboy
2006-06-07, 12:39
Jo när de säger att invandringspolitiken misslyckats så är de ju självkritiska, så som jag ser det.
jag betvivlar dock att SD har några begåvade lösningar på problemen.
Ja det finns sådan dubbelmoral bland riksdagspartierna inom detta ämne att man vet inte om man skall skratta eller gråta.
SD har faktiskt en del vettiga förslag och lösningar, men jag tror vi aldrig kommer få bukt på detta problemet ändå, men det går ju i alla fall mildra konsekvenserna.
paddanboy
2006-06-07, 12:40
Du kan alltså inte definiera vad svensk grundkultur är, men du är säker på att den håller på att förstöras?
Jag kan deffinera vad svenskhet är genom att använda olika områden såsom till exempel:
Kultur
Religion
Samhälle
Livsåskådning och beteende
Natur
Historia
m.m
Man kan ju säga att det finns en kultur i Sverige som de flesta, även du delar. Däremot så tror jag inte den tar skada av att influeras av andra kulturer eftersom det har den alltid gjort.
Sedan håller jag med Diggler, det finns vissa saker i andra kulturer jag inte vill få in i Sverige. Nu inte bara islamistiska som är det populära just nu utan även saker som större acceptans från vapen från USA etc.
Blandar du inte ihop styrkelseskick med kultur då min gode Rolf?
Jag tycker mycket väl att vårt styrelseskick är en del av vår kultur.
Jag kan deffinera vad svenskhet är genom att använda olika områden såsom till exempel:
Kultur
Religion
Samhälle
Livsåskådning och beteende
Natur
Historia
m.m
Så vad väntar du på? Vad är min kultur, min religion, vårt samhälle, min livsåskådning och mitt beteende, vår natur och vår historia?
paddanboy
2006-06-07, 12:55
Vi har såsom andra folk och kulturer mycket att lära av varandra. Men det måste ske ömsesidigt, idag sker det subventionerat från stat och högt upp i korridorerna. Sverige och Svenskar skall tvingas till mångkultur, det har blivit den nya statsreligionen.
Några kända citat om kultur och mångkultur. Helt korrekta.
"Vi borde ju fundera mycket över vad menar vi med svensk kultur. Ofta tror jag att det är en väldig avundsjuka från oss att den som kommer från Turkiet eller Iran eller Somalia har ofta så mycket mer självklar stolthet över språk, traditioner som de vill förstås bevara och det känner vi oss ofta hotade av just därför att vad har vi, sjunga liksom runt granen eller runt midsommarstången"
Mona Sahlin, P1 Morgon (010517).
"Svenskarna måste integreras i det nya Sverige, det gamla Sverige kommer inte tillbaka"
Leif Blomberg i SVT:s Mosaik.
"Det mångkulturella är inte bara oundvikligt också i Sverige, det är framtidens berikande salt"
Dagens politik (960131)
"Det finns ingen specifik svensk kultur"
Aftonbladet (010606)
"Jag hatar allt genuint typiskt svenskt"
Expressen (020726)
"Eftersom en stor grupp människor har sitt ursprung i ett annat land saknar den svenska befolkningen en gemensam historia"
Ur proposition 1997-98:16
Så vad väntar du på? Vad är min kultur, min religion, vårt samhälle, min livsåskådning och mitt beteende, vår natur och vår historia?
Din kultur är att du inte behöver bry dig om kultur, du behöver inte bekänna dig till någon religion om du inte vill, ditt samhälle är rätt fritt du kan tex. söka jobb inom olika branscher och har lite olika valmöjligheter om du skulle vilja studera istället för att jobba, ditt beteende är inte väldigt hårt reglerat, du kan tex välja själv vilken sida av kyrkan du vill sitta i, eller du kan ligga med 200 personer av bägge könen utan att gifta dig förutsatt att de vill. Varför kompromissa detta, och varför inte påtvinga dessa suveräna värderingar till folk här som inte delar dem?
Din kultur är att du inte behöver bry dig om kultur, du behöver inte bekänna dig till någon religion om du inte vill, ditt samhälle är rätt fritt du kan tex. söka jobb inom olika branscher och har lite olika valmöjligheter om du skulle vilja studera istället för att jobba, ditt beteende är inte väldigt hårt reglerat, du kan tex välja själv vilken sida av kyrkan du vill sitta i, eller du kan ligga med 200 personer av bägge könen utan att gifta dig förutsatt att de vill. Varför kompromissa detta, och varför inte påtvinga dessa suveräna värderingar till folk här som inte delar dem?
Och det menar du är svensk kultur? Ser ut som vilken civiliserad västkultur som helst tycker jag.
Och det menar du är svensk kultur? Ser ut som vilken civiliserad västkultur som helst tycker jag.
Tror du verkligen inte att du skulle märka någon skillnad förutom språket om du flyttade till t.ex. USA eller Frankrike?
Tror du verkligen inte att du skulle märka någon skillnad förutom språket om du flyttade till t.ex. USA eller Frankrike?
Jo? Och samma beskrivning kan fortfarande användas. Jag riktigt ser framför mig hur alla ni tankemässigt utmanade gnuggar geniknölarna. "Mamma vad menar han? Jelp?".
Måste du bli otrevlig jwzrd? Seriöst, börjat kura igen? *flex* *innocent*
Måste du bli otrevlig jwzrd? Seriöst, börjat kura igen? *flex* *innocent*
Börjat? Så här är det att äga två fungerande testiklar, något du borde testa. *flex*
Jo? Och samma beskrivning kan fortfarande användas. Jag riktigt ser framför mig hur alla ni tankemässigt utmanade gnuggar geniknölarna. "Mamma vad menar han? Jelp?".
Det är skillnad mellan kulturer på nationell basis och du är van vid en av dessa kulturer. Även om du vägrar erkänna det. Men bara nicka och håll med.
Börjat? Så här är det att äga två fungerande testiklar, något du borde testa. *flex*
Mja, jag kan förstå det, men frågan är till vilken nytta du äger dem... *kissass* :em: *hugz*
paddanboy
2006-06-07, 13:17
Är det inte dags för proffstyckaren Bolio och ge sig in i debatten. Vågar man fråga om du skulle kunna specifiera kurdisk kultur?
Det är skillnad mellan kulturer på nationell basis och du är van vid en av dessa kulturer. Även om du vägrar erkänna det. Men bara nicka och håll med.
Jag säger inte att kulturen inte skiljer sig, du förstår verkligen inte. Läs Digglers kulturbeskrivning. Den är mycket generell.
Mja, jag kan förstå det, men frågan är till vilken nytta du äger dem... *kissass* :em: *hugz*
Bygga mer muskler och styrka (och aggressivitet) än du trots ymnigt bruk av AAS? :em:
Är det inte dags för proffstyckaren Bolio och ge sig in i debatten. Vågar man fråga om du skulle kunna specifiera kurdisk kultur?
Jag debatterar inte med huliganer och barbarer. Tyvärr. :)
paddanboy
2006-06-07, 13:21
Jag debatterar inte med huliganer och barbarer. Tyvärr. :)
Puss ;) :)
Bygga mer muskler och styrka (och aggressivitet) än du trots ymnigt bruk av AAS? :em:
Ja, ok. Du är större och starkare (och mer aggressiv!). Jag har inte tränat på flera veckor (suttit och jobbat med skrivgrejjor). Och jag är inte aggressiv överhuvudtaget och vill verkligen inte bli det heller. Jag behöver inte sånt, det är bara ni barbarer och huliganer som sysslar med sådana dumheter. :cool:
Men du glömmer bort en sak hunnybun...
Jag säger inte att kulturen inte skiljer sig, du förstår verkligen inte. Läs Digglers kulturbeskrivning. Den är mycket generell.
Jag vet att den var generell, men det är jäkligt svårt att peka på småsaker som skiljer sig inom västvärlden eftersom man inte tänker på det. Vi kan ta ett exempel... skulle du få panik om din dejt insisterade på att få betala sin del? Förmodligen inte.
Det finns ett kultur och särdrag som svenskar har och som iallfall till viss del delar.
Ja, ok. Du är större och starkare (och mer aggressiv!). Jag har inte tränat på flera veckor (suttit och jobbat med skrivgrejjor). Och jag är inte aggressiv överhuvudtaget och vill verkligen inte bli det heller. Jag behöver inte sånt, det är bara ni barbarer och huliganer som sysslar med sådana dumheter. :cool:
Men du glömmer bort en sak hunnybun...
Att man blir mytoman av AAS?
Jag vet att den var generell, men det är jäkligt svårt att peka på småsaker som skiljer sig inom västvärlden eftersom man inte tänker på det. Vi kan ta ett exempel... skulle du få panik om din dejt insisterade på att få betala sin del? Förmodligen inte.
Det finns ett kultur och särdrag som svenskar har och som iallfall till viss del delar.
Så det du säger är att du håller med om är att det Diggler rapade upp var en generell beskrivning av en civiliserad västkultur precis som jag sade från början?
Du, Diggler, paddan eller någon annan är välkommen att definiera min kultur, jag är ju svensk, när som helst.
Puss ;) :)
Det där var jävligt rasohygieniskt av dig paddanboy.
backflash
2006-06-07, 13:26
En klassisk metod för det torde vara en grupps symboler, hjältar, ritualer, värderingar och hur dessa blir omsatta i praktiken. Dvs, det blir lite svårt att säga rakt upp och ner. Ungefär som med andra kulturer :). Skulle du hålla med om något sådant?
Att man blir mytoman av AAS?
Det kan väl isf du berätta om, hur många kurer har du gått igenom? :)
(Off topic?)
paddanboy
2006-06-07, 13:27
Det där var jävligt rasohygieniskt av dig paddanboy.
Ja vet, fast jag är redo att när som helst vara rasförädare. Har ju ett sinne för japanska, persiska, franska, svenska, NORSKA ja vad fan...
Kurdiska killar, de är ju som grädden på moset. :thumbup:
Ja vet, fast jag är redo att när som helst vara rasförädare. Har ju ett sinne för japanska, persiska, franska, svenska, NORSKA ja vad fan...
Kurdiska killar, de är ju som grädden på moset. :thumbup:
Har du ingen syster istället? :em:
Så det du säger är att du håller med om är att det Diggler rapade upp var en generell beskrivning av en civiliserad västkultur precis som jag sade från början?
Du, Diggler, paddan eller någon annan är välkommen att definiera min kultur, jag är ju svensk, när som helst.
Rätt omöjligt att säga eftersom jag inte känner dig, då kan jag ju inte peka på det som är specifikt. Klart västvärlden har mycket gemensamt men...so?
Jag kunde rabbla Kalle Anka på tv och då säger du att du aldrig tittat på det. Kunde säga Buster och knattefotboll men då lyfte du skrot och var rebell. Killinggänget, vanlig tv etc etc. Du står säkert aldrig i kö, du letar inte efter en kölappsautomat om du kommer in i en affär med disk. Andra saker som sitter rätt starkt i den svenska själen är socialdemokratin, de flesta som röstar höger röster ju på ett socialdemokrati light i Sverige jämfört med många andra västländer.
Rätt omöjligt att säga eftersom jag inte känner dig, då kan jag ju inte peka på det som är specifikt. Klart västvärlden har mycket gemensamt men...so?
Jag kunde rabbla Kalle Anka på tv och då säger du att du aldrig tittat på det. Kunde säga Buster och knattefotboll men då lyfte du skrot och var rebell. Killinggänget, vanlig tv etc etc. Du står säkert aldrig i kö, du letar inte efter en kölappsautomat om du kommer in i en affär med disk. Andra saker som sitter rätt starkt i den svenska själen är socialdemokratin, de flesta som röstar höger röster ju på ett socialdemokrati light i Sverige jämfört med många andra västländer.
Men om det finns något som heter En Svensk Kultur så borde väl jag som svensk dela den? DU som också är svensk borde helt enkelt kunna rapa upp allt du gillar, ogillar, och allt det där som hör kulturen till, no?
As much as it hurts me så har tjockskallen faktiskt en poäng här. Om det nu finns en svensk kultur så måste ju jwzrd som också är svensk dela den med andra svenskar. Vilken är då denna kultur? Vilka är dess yttringar?
Men om det finns något som heter En Svensk Kultur så borde väl jag som svensk dela den? DU som också är svensk borde helt enkelt kunna rapa upp allt du gillar, ogillar, och allt det där som hör kulturen till, no?
Nej, eftersom vi är individer och det är absurt att inom ett land skall tycka exakt lika om något. Men det betyder inte att det inte brukar finnas något som två personer delar lika som man inte tänker på.
Jag som svensk prutar aldrig i en affär. Gör du det?
Nej, eftersom vi är individer och det är absurt att inom ett land skall tycka exakt lika om något. Men det betyder inte att det inte brukar finnas något som två personer delar lika som man inte tänker på.
Men om du åker till Turkiet. Prutar du inte då heller? Hur många icke-svenskar prutar i Sverige? :)
Men om du åker till Turkiet. Prutar du inte då heller? Hur många icke-svenskar prutar i Sverige? :)
Ja, det tillhör våran kultur att inte pruta på samma sätt. Man prutar i turkiet eftersom man blivit itutad att man måste pruta annars lurar de en etc. Man tar seden dit man kommer, på samma sätt som icke-svenskar förmodligen snabbt får förklarat för sig att man inte prutar i Sverige.
backflash
2006-06-07, 13:41
Det är som med normer. Om vi säger att det finns en heterosexuell norm gällande sex så är det inte bara att vaginala samlag tillåts. Det är även ställningarna som används. Det är även analsex i den mån att det sker mellan heterosexuella. Det är hur par går hand i hand. Giftermål. Sambo. Särbo. Jupiter-bo. Hund, Katt 2.4 barn efter ett tag, men likväl att vara singel osv.
Det är distributionen runt normen som gör det till en 'norm' snarare än att det finns "en NORM".
Man tar seden dit man kommer, på samma sätt som icke-svenskar förmodligen snabbt får förklarat för sig att man inte prutar i Sverige.
Att man inte prutar i Sverige är ju bs, det går utmärkt att pruta, nästan överallt.
Nej. Jag bajsar aldrig på golvet i en affär heller, gör du det?
Det är som med normer. Om vi säger att det finns en heterosexuell norm gällande sex så är det inte bara att vaginala samlag tillåts. Det är även ställningarna som används. Det är även analsex i den mån att det sker mellan heterosexuella. Det är hur par går hand i hand. Giftermål. Sambo. Särbo. Jupiter-bo. Hund, Katt 2.4 barn efter ett tag, men likväl att vara singel osv.
Det är distributionen runt normen som gör det till en 'norm' snarare än att det finns "en NORM".
Hur överför du det till kultur specifikt för svensk kultur?
Nej. Jag bajsar aldrig på golvet i en affär heller, gör du det?
Nej. Men varför fortsätta denna leken? Att inte pruta tillhör väl svensk kultur eller hur? Det skiljer oss från vissa länder som du säkert kallar civliserade i västvärlden. Sedan som sagt, jag har rätt. Så är det bara. Bit i kudden nu.
Nej. Men varför fortsätta denna leken? Att inte pruta tillhör väl svensk kultur eller hur? Det skiljer oss från vissa länder som du säkert kallar civliserade i västvärlden. Sedan som sagt, jag har rätt. Så är det bara. Bit i kudden nu.
Då har man svensk kultur i många länder, alltså borde det inte vara några helst problem med att blanda många olika nationaliteter. Prutar man i affärer, i allmänhet alltså, i t ex Tokyo?
Javisst har vår kultur växt fram och influerats av andra till att bli så fin den är idag. Men de flesta andra kulturer är i mitt tycke inte lika bra. Vi har en fri tillåtande kultur, det har inte andra. Att kompromissa och möta andra på kulturer på mitten skulle bli en tillbakagång, till mindre fri och tillåtande.
Tänker du till så kommer du nog fram till att du inte vet särskilt mycket om någon annan kultur än din egen, och du är förmodligen inte ens säker på vad din egen kultur är, så hur kan du säga om våran kultur är överlägsan på alla sätt?
Då har man svensk kultur i många länder, alltså borde det inte vara några helst problem med att blanda många olika nationaliteter. Prutar man i affärer, i allmänhet alltså, i t ex Tokyo?
Nej, jag sade att det tillhörde svensk kultur att inte göra det. Det är ju mängder av saker tillsammans som skapar en kultur. Tidspassning, kommer man i tid på möten etc?
Fast vi gör såhär istället. Kan du inte nämna ett land där kulturen är lika så skall jag se om jag vet något som skiljer och om det stämmer in på dig?
Varför tala om kulturer som helhet, är det inte bara vissa specifika aspekter av kulturbegreppet som skapar motsättningar?
Nej, jag sade att det tillhörde svensk kultur att inte göra det. Det är ju mängder av saker tillsammans som skapar en kultur. Tidspassning, kommer man i tid på möten etc?
Fast vi gör såhär istället. Kan du inte nämna ett land där kulturen är lika så skall jag se om jag vet något som skiljer och om det stämmer in på dig?
Visst, så fort du berättar hur det är relevant så ska jag göra det.
Visst, så fort du berättar hur det är relevant så ska jag göra det.
...ok. Vi struntar bara i detta och återgår till originaldiskussionen tror jag.
...ok. Vi struntar bara i detta och återgår till originaldiskussionen tror jag.
Perfekt. Då fortsätter jag att vända på en bra summering av vad som utgör den svenska kulturen.
backflash
2006-06-07, 14:09
Hur överför du det till kultur specifikt för svensk kultur?
En klassisk metod för det torde vara en grupps symboler, hjältar, ritualer, värderingar och hur dessa blir omsatta i praktiken. Dvs, det blir lite svårt att säga rakt upp och ner. Ungefär som med andra kulturer :). ... #215 (?)
Jag överför det inte specifikt till svensk kultur i sig, jag överför det till begreppet 'kultur' - som jag inte är helt förtjust i. Men om vi tittar på citatet ovan, lärs de här sakerna ut i skolan?
#215 (?)
Jag överför det inte specifikt till svensk kultur i sig, jag överför det till begreppet 'kultur' - som jag inte är helt förtjust i. Men om vi tittar på citatet ovan, lärs de här sakerna ut i skolan?
Ja, många av dom sakerna lärs ut i skolan.
Perfekt. Då fortsätter jag att vända på en bra summering av vad som utgör den svenska kulturen.
Kan du definiera en enda kultur? Kan du ens definera kultur med dina krav?
Nationalencyklopedin:
kultur
kultu´r subst. ~en ~er
ORDLED: kult-ur-en
1 form i vilken (viss) större grupp människor ordnar sin försörjning och organiserar gemensamma angelägenheter på samhällelig nivå; särsk. i äldre tider el. i avlägsna områden: kulturlämningar; högkultur; indiankultur; nomadkultur; samekultur; samlarkultur; stenålderskultur; stridsyxekultur; åkerbrukskultur; komma till en främmande ~; fenomenet finns i alla ~er; krukskärvorna var resterna av en uråldrig ~; en tidig ~; expert på kinesisk ~; en högtstående ~; den västerländska industriella ~en
BET.NYANSER: a) ibl. om motsvarande grupp människor: spår från en tidig ~ som levde på renjakt b) med tonvikt på resultatet av motsvarande mänskliga verksamhet: kulturbygd; kulturföremål; kulturlandskap c) ofta försvagat med tonvikt på samhälleligt beteende etc. {ekultur 2}: kulturgemenskap; kulturmönster; bondekultur; köp-slit-och-slängkultur; subkultur; ungdomskultur; zigenarkultur
HIST.: sedan 1805; av lat. cultura 'odling', till cultus 'odling; vård', till colere 'odla; hylla; dyrka'; jfr koloni, 1kult
2 (sällan plur.) sammanfattningen av allt som skapats av människor för att ge (högre) andliga upplevelser särsk. om konst, litteratur, musik o.d. men äv. om vetenskap; i allmänhet el. under viss tid, inom visst område etc.: kulturarv; kulturdebatt; kulturelit; kulturintresse; kulturliv; kultursnobb; finkultur; musikkultur; vår västerländska ~ bygger på den grekiska; när de materiella behoven är tillfredsställda bör ~en sättas i högsätet; bibliotekens betydelse för ~ens spridning; är TV ett hot mot ~en?; främlingskänslorna gentemot den fina ~en
BET.NYANSER: a) ibl. positivt om konst, litteratur etc. av hög kvalitet: pocketböcker i kiosker och varuhus har inget med ~ att göra; han skrämdes av bristen på ~ i landet b) om konst, litteratur etc. inom el. för viss grupp: allmogekultur; bygdekultur; folkkultur; popkultur; arbetarna måste försöka återerövra sin egen ~ c) ofta försvagat om (kunskap om) sedvänjor och regler för gott uppträdande {ekultur 1}: en dam med ~ och stil; han är rik men har ingen ~; det är ett tecken på dålig ~ att stoppa kniven i munnen d) (försvagat) om regler för gott uppträdande etc. på visst område [i sms.]: klädkultur; möteskultur; sängkultur; trafikkultur
HIST.: sedan 1640; se kultur 1
3 det att systematiskt odla jord, med vissa växter; äv. om det som odlas {ehydrokultur, odling, vätskekultur}: kulturväxt; beteskultur; drivhuskultur; hortikultur; monokultur; ängskultur
BET.NYANSER: a) betr. vissa djur: ostronkultur b) inskränkt om systematisk renodling av mikroorganismer o.d.: bakteriekultur
HIST.: sedan 1646; se kultur 1
Kan du definiera en enda kultur? Kan du ens definera kultur med dina krav?
Men vilka krav är det du tycker jag har? Är det inte rimligt att man kan peka på vad som utgör denna oinskränkbara sak om man är så pass rädd för att den ska förstöras som det låter här.
Verkar vara "lätt" att definera en kultur med dagens öppna gränser, samt kommunikation som gör att vi kan ta intryck från kulturer som för flera hundra år sen befann sig väldigt långt borta. The horror.
backflash
2006-06-07, 14:16
Ja, många av dom sakerna lärs ut i skolan.
Liksom i andra länder. Vi får reda på vilka (national)hjältar vi har, värderingar, gemensam historia och delvis genom det hur vi ska handla. Detta är ungefär hur det ser ut i valfritt - modernt* - land. Detta brukar generellt sett nämnas som 'kultur' tillsammans med prosa (om hjältar, värderingar, gemensamhistoria) etc.
Btw, angående din livsåskådning som du frågade för ett tag sen. Hade jag varit orättvis om jag hade sagt att du svarar på 'vad är' genom att se vad som har passerat forskning?
2006-06-07, 14:17
Bara bra.
Men vilka krav är det du tycker jag har? Är det inte rimligt att man kan peka på vad som utgör denna oinskränkbara sak om man är så pass rädd för att den ska förstöras som det låter här.
Men då säger vi så, det finns inte olika kulturer i olika länder eftersom exakt alla människor i dessa länder delar varje del?
Kulturen är död?
Liksom i andra länder. Vi får reda på vilka (national)hjältar vi har, värderingar, gemensam historia och delvis genom det hur vi ska handla. Detta är ungefär hur det ser ut i valfritt - modernt* - land. Detta brukar generellt sett nämnas som 'kultur' tillsammans med prosa (om hjältar, värderingar, gemensamhistoria) etc.
Btw, angående din livsåskådning som du frågade för ett tag sen. Hade jag varit orättvis om jag hade sagt att du svarar på 'vad är' genom att se vad som har passerat forskning?
Värderingar skulle jag säga kommer även mycket från föräldrar och andra närstående: visst det kommer en del i skolan med då du spenderar mycket av din vakna tid när du är ung där, men likväl så kan ju värderingar skilja sig lite, så vet inte hur mycket man kan lära ut där som lärare.
Men då säger vi så, det finns inte olika kulturer i olika länder eftersom exakt alla människor i dessa länder delar varje del?
Kulturen är död?
Nej, men nationella kulturer är. Vi bor inte på 1800-talet längre. :)
Jag är med på ditt första stycke. Jag tror att jag har en rimlig bild av vad begreppet kultur innebär och är därför intresserad av att höra direkt från kultureliten här inne vad som utgör just den svenska kulturen.
Jag menar inte att det inte att det inte skulle kunna summeras på ett bra sätt, som åtminstone rätt många skulle kunna vara överrens om. Det jag vill peka på är att nästan alla som härjar om kulturförlust och utspädning, för det första knappt kan skriva en mening på fler än 2 ord utan att göra minst 2 fel, för det andra inte kan stava och för det tredje helt enkelt inte har en jävla aning om det mesta. Vad är det dom människorna är rädda för att förlora? Sin analfabetism och obildning?
Nej, men nationella kulturer är. Vi bor inte på 1800-talet längre. :)
Klart det flyter ut och blir mer globalt när vi lever som vi gör. Men det är fortfarande skillnad på Sverige och Frankrike eller USA.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.