Visa fullständig version : Vilka portar ska man öppna för MSN?
Har öppnat portarna som listas på
http://www.portforward.com/english/applications/port_forwarding/MSNMessenger/MSNMessengerindex.htm
Men det verkar som jag fortf har problem ibland att skicka/ta emot filer över MSN (senaste versionen, ej beta), ibland går de hur bra som helst men ibland går det på 1 kb/s.
Och när jag skickar till min stationära dator över msn så kan det gå 0,5 kb/s ibland och ibland i LAN-hastighet.
Jag sitter bakom en DI-524. Har allts laptopen inkopplad trådlöst och stationära på vanligt sätt.
Är det några portar som Portforward.com missat lista?
inga, MSN skall smita igenon routern ifall PNP ( port triggering eller va fan den heter är aktiverad ), villket den är som default.
inga, MSN skall smita igenon routern ifall PNP ( port triggering eller va fan den heter är aktiverad ), villket den är som default.
Hmm, hur förklarar man då att mina filöverföringar har blivit allmänt trögare efter router-installationen? Funkar ju utmärkt i Azureus och DC++ t ex (naturligtvis för att tanka ner skolarbeten...)
Och framförallt varför det går segt att skicka till min stationära över msn.. den är ju fan i samma nätverk! ibland går det som sagt i LAN-hastighet dvs jävligt snabbt, men ibland som om man skickade till USA!
Hmm, hur förklarar man då att mina filöverföringar har blivit allmänt trögare efter router-installationen? Funkar ju utmärkt i Azureus och DC++ t ex (naturligtvis för att tanka ner skolarbeten...)
Mina teorier är brandväggsmjukvara alt antivirusmjukvara.
Det skall i praktien gå precis lika fort som att laddda ftp eller http.
Om du har problem med ljud- eller videoanslutningen, eller om filöverföringshastigheten är låg, kan det bero på att du eller den person du kommunicerar med finns bakom en NAT-enhet (En enhet som används för att ansluta flera datorer till en inkommande Internetanslutning. Kallas även router. ) eller brandvägg (En säkerhetsfunktion som skyddar datorn från obehörig åtkomst utifrån. Kan vara maskin- eller programvarubaserad, eller både och.) . Du åtgärdar problemet genom att aktivera UPnP (Universal Plug and Play) (En vanlig standard för att ansluta datorer till andra enheter. Alla nätverksenheter som följer standarden är kompatibla med varandra.) på din NAT-enhet, eller genom att byta till en NAT-enhet som kan använda UPnP. Du kan också behöva uppgradera den fasta programvaran (En kombination av program- och maskinvara i en elektronikprodukt, till exempel en NAT-enhet eller router.) i NAT-enheten.
MSN supportsidor säger (http://help.msn.com/(cHJvamVjdD1NZXNzZW5nZXJ3MTBfNSZtYXJrZXQ9c3Ytc2Umd G10PSZvZD10cnVlLDEwMzUsODYwLDQxNSwxMDUmZm9ybWF0PWE z)/Help.aspx?querytype=topic&query=MESSENGER_REF_SLOWFILETRANSFER.HTM&fs=1) bland annat som Piranha nämnt, att det kan hjälpa att aktivera uPnP ifall routern (NAT-enheten) stödjer det och det inte redan är igång. Nämns också att det kan hjälpa att dra in senaste firmware i routern.
Du har väl inte även mjukvarubrandvägg installerad på nått av systemen?
EDIT: Portforward verkar ha listat de nödvändiga portarna.
Tack för svaren!
Jag tittade under Nätverksanslutningar (Under Internetgateway-delen), och under Egenskaper-->inställningar för den så ser jag msn listat och där står det publik port 51655 och privat port 2007. Detta dyker upp endast när den stationära är utnyttar msn alltså. Nu finns det inte plötsligt eftersom stationära är avstängd.
Kan detta ha nåt med saken att göra? Var fan kom port 51655 ifrån? Nåt jag ska lägga till i Virtual Server eller? Isåfall hur?
Jag har uPnP aktiverat ja.
Tack för svaren!
Jag tittade under Nätverksanslutningar (Under Internetgateway-delen), och under Egenskaper-->inställningar för den så ser jag msn listat och där står det publik port 51655 och privat port 2007. Detta dyker upp endast när den stationära är utnyttar msn alltså. Nu finns det inte plötsligt eftersom stationära är avstängd.
Kan detta ha nåt med saken att göra? Var fan kom port 51655 ifrån? Nåt jag ska lägga till i Virtual Server eller? Isåfall hur?
Jag har uPnP aktiverat ja.
Eh, skumt. Nu ser jag plötsligt inte nån internetgateway under Nätverksanslutningar alls. Vad i helvete, den var ju där alldeles nyss?!
6891-6900 är det väl?
Ja de är redan inställda, fram till 6901 t om i min router. Det funkar som sagt ypperligt till alla andra, men inte till datorn i mitt nätverk! Sjukt..
EDIT: Internet-gateway-ikonen kom upp nu igen plötsligt. Fast den är "inaktiverad", och det går inte att aktivera den. Den verkar dyka upp titt som tätt under Nätverksanslutningar, utan att påverka min anslutning på nåt sätt. Vad fan är det för spökgrej?
Äsch NEVER the FOKKIN mind!
Aktiverade DMZ istället nu, slapp alla jävla problem!
Tråd låst
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.