handdator

Visa fullständig version : Deff, well, here goes

Whootage
2006-06-05, 23:07
Okey, here goes. Jag är 19 år & ska inleda min deff/bantning nu för sommaren. Har räknat ut följade fakta i runda slängar:

Längd: 185cm
Vikt: 75-80kg (osäker, varierar, oftast 78kg)
BMI: 22-23
Kroppsfett: ~18%
Dagligt kcalkrav: ~2500kcal

Saken är dock att jag har väldigt onormal förbränning. Under januari månad åt jag 2 pizzor per dag (cappriciosa, calzone) samt 2L cola per dag. Skjut sedan in godis & småätande imellan detta varje dag.

Resultatet var att jag hade gått ner ett kilo efter månadens slut, och all mat jag ätit hade satt spår i form av synliga muskelökningar på axlar/bröstmuskler. Inga synliga spår av "främmande" fett jag inte sett förut uppkom. Dock är jag relativt säker på att det måste ha försvunnit någonstans.

Kan tilläggas att jag dricker ca 12st starköl per vecka i övrigt, 6st fredagar, 6st lördagar.

Jag motionerar aldrig, förutom att jag åker longboard & skateboard någon timme i veckan. Jag gymmar inte heller & har aldrig gjort det i hela mitt liv. Ska börja 4 dagar i veckan när lönen kommer. För sommaren ser kroppen helt okey ut, men magmusklerna gömmer sig dock fortfarande under fettet, men finns klart där, därmed har jag beslutat att dra på en deff/bantning.

Då min förbränning är onormal så vet jag inte riktigt vad jag ska satsa på, men det blir väl något i stil med 1200kcal i intag per dag. Ja, jag är medveten om att detta är lite & kan ta stryk på musklerna, men det är ngt jag är villig att offra. Min dagsrutin nu tills den 1/7/06 kommer se ut som följande:

¤ Vakna ~ 08.00
¤ Cyckla i svett/koktempo ~ 08.10 - 09.00
¤ Frukost ~ 09.00
(2st wasa husman utan smör med ägg + Oboy)
¤ Allmän datordegning
¤ Mellanmål ~ 12.00-14.00
(ca två ägg)
¤ Umgänge med vänner
¤ Mat ~ 17.00/18.00
(2st kycklingfile/stor portion räkor/kassler/kött i allmänhet + potatis/ris/pasta + vatten)
¤ Umgänge med vänner
¤ 10min konstant situps per kväll före läggdags
¤ Kvällsintag
(2 glas mjölk)
¤ Sova, repeat

Denna dagsplan raseras ju då självklart fredagar & lördagar pga. uteaktiviter med alkohol, vilket är långt från bra för viktminskning osv.
Planerar därmed att dra ner på veckliga alkoholintaget till ca 4 starköl.

I runda slängar, detta är vad som kommer ändras:
* Motion varje dag före frukost.
* Inget mer 1L cola/1 chipspåse per dag längre.
* Relativt grovt sänkt kaloriintag
* Mindre alkohol

Vad har ni för åsikter om detta?

martin86
2006-06-05, 23:19
Okej. För det första bör du inte ligga på 1200 kcal om dagen, då du behöver runt 2000 kcal bara för att hålla dina vitala organ igång och fullt funktionabla.

Utöver det bör du skippa oboy, då det i princip bara är socker. Sedan kan du försöka äta mer! 2 ägg räcker inte långt som en måltid, och du måste se till att äta ordentlig mat minst 4 gånger om dagen.

Andra allmänna tips kan du hitta i King Grubs deffguide som ligger som sticky under defforumet.

Lycka till!

Whootage
2006-06-05, 23:29
Oboy dricker jag efter cycklingen just pga. att det är socker. Sitter dock på ett lager protein/kolhydrater som jag kan dricka istället.

2 ägg är inte heller tänkt som en måltid utan bara för att ha ngt litet att stoppa i sig. Och jag har klarat mig på ca 300kcal/dag förut när jag var sjuk i afte, utan att ta några skador efter 2 veckor på den dieten.

Saken är den att den där planeringen är upplagt efter vad jag tror är min förbränning. Då den är helt störd, ärligt talat, har jag svårt för att räkna rätt på den.

mini
2006-06-06, 09:40
Utgå inte från att du har onormal förbränning. Läs deffguiden, räkna ut ditt behov istället för att höfta och lägg upp en plan. Att bara äta ett riktigt mål mat per dag bäddar för snedsteg. Samma sak med att bara äta 1200 kcal. Du kommer förlora för mycket ork på det och få enormt sug efter onyttigheter.
Nämnde jag deffguiden?
Skippa alkoholen helt ett tag, eller drick en gång i månaden.
10 minuter sit ups för att.....?
Kolla runt på forumet, sök, och läs gärna King Grubs deffguide som ligger som sticky här på forumet.

Whootage
2006-06-06, 20:13
Måste utgå från det, då den i all allvarlighet inte är normal. Jag hör till dem som ätit minst en chipspåse + en pizza per dag, utöver vanliga stora måltider, och aldrig gått upp i vikt. Att bara äta ett riktigt mål mat per dag är helt klart en sak som kommer lega till snedsteg, ja. Saken är den att förlora mycket ork & ha sug efter sötsaker, är någon som jag kan kontrollera utan problem. Annars skulle jag inte ha planerat så som jag gjorde från början ens :]

Alkoholen tänker jag inte skippa, men dra ner på. Misstänker att jag är halvakloholist beträffande föregående resonemang.

10 minuter situps före sängdags är för att bli trött/iaf förbränna lite inför kvällens sömn. Har inga problem med att sova trots att kroppen går upp i varv pga. detta.

Har för övrigt redan läst deffguiden. Dock anser jag att denna är att modifiera till den grad att ens personliga kropp/psyke kan klara av det.

Att ta in för lite energi är vad jag vet inte skadligt, dock kommer det garanterat påverka hur mycket jag orkar under dagen. Därmed, med tanke på att jag inte gör mycket som jag kan kalla hård ansträngning varje dag, så anser jag att jag klarar det fysiskt sett. Psykiskt sett klarar jag det garanterat, och har inte ens lite tvivel på mig själv.

mini
2006-06-06, 21:57
Varför frågar du efter åsikter när du ändå har bestämt dig att det är ett lämpligt upplägg? Vad för input ville du ha?