handdator

Visa fullständig version : Förebygga hudbristningar?

WheyProtein
2006-06-05, 17:59
Går det? Hur isåfall?

Förutom att växa långsammare dvs.

Nordenator
2006-06-05, 18:07
Japp.
Finns kräm för gravida kvinnor som mjukar upp huden.
Orkande inte söka speciellt länge (Första träffen, närmare bestämt..)

http://www.natushop.se/index.php?main_page=index&cPath=29_19

Me_Myself
2006-06-05, 18:13
När jag var gravid smorde jag magen varje dag med detta från bodyshop. Fick inga bristningar alls så det kan fungera.

COCOA BODY BUTTER
Kakaosmör utvinns från kakaobönan och är ett naturligt mjukgörande medel som smälter vid kroppstemperatur och hjälper till att hålla huden mjuk och smidig.
Cocoa Body Butter är det senaste tillskottet i vår kroppssmörserie. En utmärkt mjukgörare för torr och narig hud. Passar liksom kakaosticket också på hud som tänjer sig tex på magen under graviditet. Kakosmöret kommer från Kuapa Kokoo Ltd. i Ghana. För mycket torr hud.
Pris: 200 ml, 155:-

jakke
2006-06-05, 18:23
jag tvivlar att ngn kräm fungerar. Det är inte det översta lagret i huden som brister när man får bristningar..

Me_myself: mamma har 4 ungar utan 1 bristning utan kräm bruk

jwzrd
2006-06-05, 18:24
Kroppssmörserie...

King Grub
2006-06-05, 18:30
Det finns inga krämer som förebygger striae.

paddanboy
2006-06-05, 19:25
Det finns inga krämer som förebygger striae.

Jo. Det finns.

Me_Myself
2006-06-05, 19:29
Me_myself: mamma har 4 ungar utan 1 bristning utan kräm bruk

Ja det är möjligt att jag hade klarat mig utan men jag tänker INTE ta risken nästa gång heller!

paddanboy
2006-06-05, 19:34
Eller jag säger. Det går förebygga hudbristningar och sudda ut hudbristningar. Inte enbart krämer. Jag vet detta, för jag har dolat med det i snart ett år med knappa medel och utan några pangkrämer.

Bästa är givetvis en lugnare viktökning.

Men genom att tillföra alla vitaminer huden behöver eller tänkas behöva. Stimulera huden genom och skrubba den varje dag i duschen och sedan tillföra krämer med olika innehåll.

Ett av de främst använda är Cocao butter, kokos smör.

En av de största produkterna för att "fade:a bort" och förebygga hudbristningar innehåller:

Ingredients: Water, Isopropyl Pamlitute, Cetearyl Alcohol, Mineral Oil, Cocoa Butter, Triticum Vulgare (wheat) Germ Oil, Lanolin, Glycerin, Silk, Amino Acids, Dimethicone, Cetyl Phosphate, Benxyl Alcohol, Propylparaben, Disodium, EDTA, Fragrance.

King Grub
2006-06-05, 19:35
Jo. Det finns.

Att utge sig för att utföra en sak och att verkligen göra det är inte samma sak.

Ref: Cochrane Database Syst Rev. 2000;(2):CD000066. Creams for preventing stretch marks in pregnancy.

Jag vet också att det finns krämer som marknadsförs och säger sig förebygga striae. Det betyder inte att dom gör det.

fonzie
2006-06-05, 19:38
Hur är det med att dra ihop hud? Finns det krämer för det? Har många partier med överflöd hud.

Cerberus
Sluta träna styrketräning, börja springa?

Helt ärligt tycker jag hudbristningar till viss del e bara så häftigt och snyggt :D stör mig inte ett dugg på dom.

paddanboy
Att utge sig för att utföra en sak och att verkligen göra det är inte samma sak.

Ref: Cochrane Database Syst Rev. 2000;(2):CD000066. Creams for preventing stretch marks in pregnancy.

Jag vet också att det finns krämer som marknadsförs och säger sig förebygga striae. Det betyder inte att dom gör det.

Du gav en referens? jaha... men hur som helst, att påstå eller göra är givetvis skillnad. Jag vet många produkter som ger pangökningar i muskler, men gör de verkligen detta? I de flesta fall inte.

Hur som helst vågar jag påstå att vissa krämer helt enkelt förebygger och suddar ut hudbristningar. Går att använda metoder också.

LadyG
2006-06-05, 19:40

Däremot försvinner de, eller minskar, när orsaken till bristningarna försvinner väl?

King Grub
2006-06-05, 19:40
Däremot försvinner de, eller minskar, när orsaken till bristningarna försvinner väl?

Hudbristningar försvinner aldrig när du en gång fått dom. Bleknar, men minskar eller försvinner inte.

King Grub
2006-06-05, 19:41
Du gav en referens? jaha...

Japp.

Hur som helst vågar jag påstå att vissa krämer helt enkelt förebygger och suddar ut hudbristningar.

Jag vågar påstå att du pratar i nattmössan.

Däremot kan dom i vissa fall påskynda blekningen (via tretinoin) vilket ger en visuell förbättring:

Adv Ther. 2001 Jul-Aug;18(4):181-6.

paddanboy
2006-06-05, 19:42
Hur är det med att dra ihop hud? Finns det krämer för det? Har många partier med överflöd hud.

Japp detta finns också, men alla är temporära. Är du ung så kommer huden dra sig tillbaka sakta med säkert beroende på överflödshud. Extremfall så är detta omöjligt och operation måste göras. Däremot finns krämer som drar samman huden under en viss period, bland annat Bodybuilders använder detta.

Thimucase heter krämen och är receptbelagt i Sverige tror jag om inte förbjudet, jag har försökt få svar från apoteket men de verkar inte veta. Annars finns Xyloproct och kortison som en skrivit om på forumet innan att tillsammans med Thimucase som används för att dra ihop huden.

paddanboy
2006-06-05, 19:43
Jag vågar påstå att du pratar i nattmössan.

Dina referenser är vetenskap, vad jag vet så var rasforskning också vetenskap för 70 år sedan. Jag tror inte blint på dessa rapporter du älskar att länka.

Cerberus
2006-06-05, 19:43
Vafan, va glada att ni växer istället! Köp brunkräm lr nåt så syns det inte :P

formula4shape
2006-06-05, 19:45
Eller jag säger. Det går förebygga hudbristningar och sudda ut hudbristningar. Inte enbart krämer. Jag vet detta, för jag har dolat med det i snart ett år med knappa medel och utan några pangkrämer.
Bästa är givetvis en lugnare viktökning.

Men genom att tillföra alla vitaminer huden behöver eller tänkas behöva. Stimulera huden genom och skrubba den varje dag i duschen och sedan tillföra krämer med olika innehåll.

Ett av de främst använda är Cocao butter, kokos smör.

En av de största produkterna för att "fade:a bort" och förebygga hudbristningar innehåller:

Ingredients: Water, Isopropyl Pamlitute, Cetearyl Alcohol, Mineral Oil, Cocoa Butter, Triticum Vulgare (wheat) Germ Oil, Lanolin, Glycerin, Silk, Amino Acids, Dimethicone, Cetyl Phosphate, Benxyl Alcohol, Propylparaben, Disodium, EDTA, Fragrance.

Vad visar att ditt dolande fått dina/någons bristningar att se bättre ut och att det helt enkelt inte är tiden som fixat det hela?

King Grub
2006-06-05, 19:46
Dina referenser är vetenskap, vad jag vet så var rasforskning också vetenskap för 70 år sedan. Jag tror inte blint på dessa rapporter du älskar att länka.

Nu handlar det inte om teoriserande babbel där folk i vita rockar sitter och slår tärning för att ta reda på vad dom skall skriva, vilket du tycks tro, utan dubbelblindtester och direkta undersökningar med kontrollgrupper.

Although most women attempted to prevent striae formation, women who used oils or creams formed striae as frequently as those who did not.

Arch Fam Med. 1993 May;2(5):507-11.

paddanboy
2006-06-05, 19:48
Vad visar att ditt dolande fått dina/någons bristningar att se bättre ut och att det helt enkelt inte är tiden som fixat det hela?

Ja det vågar jag nog påstå att dolningen har påverkat resultaten. Till exempel har jag haft på axlarna också som jag inte varit så seriös med. Denna har inte ändras.

Dissector
2006-06-05, 19:51
Hudbristningar försvinner aldrig när du en gång fått dom. Bleknar, men minskar eller försvinner inte.

Hur pass mycket kan de blekna? Vilka faktorer spelar in? Storlek (på märkena)?

paddanboy
2006-06-05, 19:52
Nu handlar det inte om teoriserande babbel där folk i vita rockar sitter och slår tärning för att ta reda på vad dom skall skriva, vilket du tycks tro, utan dubbelblindtester och direkta undersökningar med kontrollgrupper.

Arch Fam Med. 1993 May;2(5):507-11.

1993, 13 år sedan. Vad innehöll krämerna? Vad hette produkterna? Ja det finns mycket att klämma på. Det finns företag som tex ******* som menar att deras blindtester med vanligt protein och deras visade på 158% bättre resultat. När fotoblixtsprayarna som skyddar regnummret kom så sa statliga vägverket att de var värdelösa. Ja det handlar ju om mycket när man skall bedömma rapporter.

King Grub
2006-06-05, 19:53
1993, 13 år sedan. Vad innehöll krämerna? Vad hette produkterna? Ja det finns mycket att klämma på. Det finns företag som tex ******* som menar att deras blindtester med vanligt protein och deras visade på 158% bättre resultat. När fotoblixtsprayarna som skyddar regnummret kom så sa statliga vägverket att de var värdelösa. Ja det handlar ju om mycket när man skall bedömma rapporter.

Läs dom innan du börjar surra. Den första från 2000 innehåller massor av referenser. Bara att kolla upp.

formula4shape
2006-06-05, 19:55
Ja det vågar jag nog påstå att dolningen har påverkat resultaten. Till exempel har jag haft på axlarna också som jag inte varit så seriös med. Denna har inte ändras.

Det bevisar ju i och försig ingenting, helt olika ställen, olika hudsträckningar, olika tillväxter/fortsatta tillväxter.

Vart har dina magiska krämer fungerat? Vilken del av kroppen?

paddanboy
2006-06-05, 19:59
Det bevisar ju i och försig ingenting, helt olika ställen, olika hudsträckningar, olika tillväxter/fortsatta tillväxter.

Vart har dina magiska krämer fungerat? Vilken del av kroppen?

Läs där, jag sa att jag inte använt krämer... jag har stimulerat hudbristningarna genom att rubba på dem, använt enkla återfuktningskrämer som finns i varje hem.

paddanboy
2006-06-05, 20:06
Läs dom innan du börjar surra. Den första från 2000 innehåller massor av referenser. Bara att kolla upp.

Fann ingen i 93:an, 2000 "Young GL, Jewell D." fann jag ingen specifik produkt heller.

King Grub
2006-06-05, 20:06
Du är medveten om att du talar om att reparera eller förstärka sub-epidermis här? Vad är det i dina krämer som kan tränga in genom huden och åstadkomma en sådan effekt? Jag ser inget i innehållsförteckningen du listade ovan.

paddanboy
2006-06-05, 20:14
Du är medveten om att du talar om att reparera eller förstärka sub-epidermis här? Vad är det i dina krämer som kan tränga in genom huden och åstadkomma en sådan effekt? Jag ser inget i innehållsförteckningen du listade ovan.

Nej, det finns ingen innehållsförteckning eftersom jag inte pratar om en särskild produkt. Jag pratar inte enbart om krämer utan om fysiska inverkningar som förhindrar och suddar ut. Jag tänker inte gå in helt specifikt. Det jag menar är främst att dina rapporter du länkar inte kan ses som ett faktum utan som en rapport från ett tillfälle. Jag tror aldrig att de testat allt som finns på marknaden eftersom det troligen är omöjligt att genomföra.

Skulle jag välja sida i tron på förhindranden av striae så skulle jag inte välja dessa rapporter. Så långt vet du vart du har mig.

Skall dra iväg till en vän nu, återkommer i natt.

King Grub
2006-06-05, 20:18
Jag tror aldrig att de testat allt som finns på marknaden eftersom det troligen är omöjligt att genomföra.

Man kan testa produkter med en given aktiv substans...

Nej, det finns ingen innehållsförteckning eftersom jag inte pratar om en särskild produkt.

Du listade ju en:

Vilken är den aktiva substansen som har en så dramatisk effekt att sub-epidermis förstärks/repareras enligt vad du uppger ovan?

Deceiver85
2006-06-05, 20:26
Lite bristningar här och var gör väl inget. Kan se riktigt bissart ut också, hade en hakkorsformad bristning på högerarmen ett tag men den har blivit större nu och har tappat form.

Kör upp en bildtråd där vi kan skryta om våra bristningar.

babbett
2006-06-05, 21:44
Jag smurde inte in magen med något dom 2 gångerna jag var gravid, jag fick inga bristningar.
Tror det är genetisk samt att det beror på hur mycket man ökar såklart.
Det där med att smöra mot bristningar tror jag lika mycket på som jag tror på att smöra flinten för att få tillbaka håret!

babbett
2006-06-05, 21:46
Hur pass mycket kan de blekna? Vilka faktorer spelar in? Storlek (på märkena)?

Det ska tydligen vara bra med sol...

paddanboy
2006-06-05, 22:16
Man kan testa produkter med en given aktiv substans...

Du listade ju en:

Vilken är den aktiva substansen som har en så dramatisk effekt att sub-epidermis förstärks/repareras enligt vad du uppger ovan?

Yepps, det är en av världens största produkt att sudda ut hudbristningar och säljs på världens största kostillskottssajt. Vem det är tänker jag inte säga pga de eventuellt kan vara emot reglerna.

Det handlar om att mjuka upp huden kring hudbristningarna och utsätta huden för påfrestningar, såsom rubba till exempel. Efter man gjort detta kan diverse krämer användas för att reparera och förstärka huden som blitt brusten så att den till slut får nyansen och tjockleken av vanlig hud. Man kan alltså påverka hudbristningen så att den syns mindre. På samma sätt som det går förebygga i stor utsträckning att striae uppstår vid graviditet.

King Grub
2006-06-06, 10:26
Jomenvisst. Givande svar.

Man kan inte "mjuka upp" subepidermis på det sättet. Det är inte överhuden som spricker...

Callister
2006-06-06, 10:49
Bristningar är väldigt snyggt på sidorna av buken och bröst, axlar, biceps. Mitt på magen är det fult. :naughty:

stenis
2006-06-06, 11:27
paddanboy, du har ju inte en aning om vad du snackar om så varför fortsätter du? våga ta till dig fakta.

Callister
2006-06-06, 11:28
paddanboy, du har ju inte en aning om vad du snackar om så varför fortsätter du? våga ta till dig fakta.Ingen kan vinna mot Grub! :D

sunkan
2006-06-06, 11:29
paddanboy: jobbar du med marknadsföring av dessa produkter eller nått dyl.?

FillilutteN
2007-01-03, 02:08
Grub, kommer det någon gång i framtiden komma behandling i normala prisklasser för att förebygga samt ta bort hudbristningar?

alexsingh
2007-01-03, 02:44
borde väl finnas nån form av laser som fixar till bristningar.. aldrig hört om det, men det borde ju finnas:confused:

_Robbie_
2007-01-03, 02:44
Min moster i Polen hade ett par synliga bristningar. Hon gick till nån hudläkare och hon fick 5 olika krämer/vitaminer. Dessa skulle hon använda i rätt följd och under rätta förhållanden. Efter ett tag (vet inte hur länge) så försvann bristningarna HELT. Nu gör min syster samma behandling och jag ser att hennes bristningar börjar försvinna. Det finns metoder som funkar och vi bör inte vara för hastiga med att utesluta möjligheten om att det finns.

alexsingh
2007-01-03, 02:47
Min moster i Polen hade ett par synliga bristningar. Hon gick till nån hudläkare och hon fick 5 olika krämer/vitaminer. Dessa skulle hon använda i rätt följd och under rätta förhållanden. Efter ett tag (vet inte hur länge) så försvann bristningarna HELT. Nu gör min syster samma behandling och jag ser att hennes bristningar börjar försvinna. Det finns metoder som funkar och vi bör inte vara för hastiga med att utesluta möjligheten om att det finns.

kan inte du typ ta reda på exakt vad det är för krämer/vitaminer?

_Robbie_
2007-01-03, 02:49
kan inte du typ ta reda på exakt vad det är för krämer/vitaminer?

De är köpte i Polen men de kanske finns här i Sverige också? Om jag får tid imorgon så ska jag försöka hitta pappret där hela behandlingen står nedskriven och även namnen på alla krämer osv.

Ralle
2007-01-03, 03:20
1993, 13 år sedan. Vad innehöll krämerna? Vad hette produkterna? Ja det finns mycket att klämma på. Det finns företag som tex ****** som menar att deras blindtester med vanligt protein och deras visade på 158% bättre resultat. När fotoblixtsprayarna som skyddar regnummret kom så sa statliga vägverket att de var värdelösa. Ja det handlar ju om mycket när man skall bedömma rapporter.

Du tror inte att det blir någon skillnad om det är en oberoende forskare som gör tester och om ett företag själv gör/påstår sig göra testerna? Precis som du säger så skall man vara kritisk men gämförelsen du gör är väl kanske inte den bästa.

mathor
2007-01-03, 03:38

Min fasters sysslings bekantas föredetta sambos katts förra ägare gick till en häxdoktor i skogarna i Ukraina och blev av med sin HIV också. Men bara efter att ytterst noga följt dennes ritual.

alexsingh
2007-01-03, 03:39
Min fasters sysslings bekantas föredetta sambos katts förra ägare gick till en häxdoktor i skogarna i Ukraina och blev av med sin HIV också.

:laugh: :laugh:

Tricklev
2007-01-03, 03:54
Min fasters sysslings bekantas föredetta sambos katts förra ägare gick till en häxdoktor i skogarna i Ukraina och blev av med sin HIV också. Men bara efter att ytterst noga följt dennes ritual.

:laugh: :laugh:

_Robbie_ Följ gärna upp detta ändå, trots skämten. :)

DavidN
2007-01-03, 08:58
ojdå, paddanboy var minsann en riktig skitsnackare. Illa, illa.

Bristningar är som det säger bristningar i subepidermis, det är ett sår, något som gått sönder.
Människohuden är programmerad att läka så snabbt som möjligt och aldrig "fint", det fyller ingen funktion.

Själv har jag bristningar över lår och höft sedan en intensiv träningsperiod som barn - det är över 14 år sedan och de har knappast försvunnit. Detta *trots* att de inträffat under den regenerativa åldern.

Idag har jag nyinförskaffade bristningar ;axlar, rygg, triceps, hamstrings, rumpa och höfter. Inget att göra åt, bara att gilla läget.

shut teh face
2007-01-03, 11:38
Var glada om ni har på axlar triceps osv istället för på magen. :cryout:

Wennerberg
2007-01-03, 12:26
JAg har bristnignar över hela jävla kroppen och de försvinner inte, de bleks så det blir svårare att se dem. Förstår inte hur en kräm skulle kunna fåe n bristning att försvinna. Det är ju en spricka UNDER huden som inte visar några tecken på att den skulle läka.

Tolkia
2007-01-03, 13:40
Enda säkra metoden är den här: Välj föräldrar med bra gener på den punkten. Jag vet ingen som lyckats med den saken i vuxen ålder, dock. :D

Ang. att bristningar försvinner efter att man använt en viss kräm ett tag så är det så att bristningar rent generellt bleknar = syns mindre med tiden (precis som alla andra ärr). Däremot är helhetsintrycket säkert bättre om huden är någorlunda mjuk och trevlig istället för att se ut som en grå tidningssida, och i det hänseendet är hudkräm förstås effektivt.

mommy
2007-07-03, 20:46
Jag har två graviditeter bakom mig med 22 resp 18 kg viktuppgång, utan en enda bristning. Jag smörjde aldrig magen. Bristningar uppkommer inte bara p.g.a. "uttöjning" utan också av hormoner. Vet de som fått bristningar på lår/mage/bröst en kort tid EFTER de varit gravida.

Däremot har jag lite bristningar på sidan av magen från tonåren. Men de är blekta och silveraktiga så de syns knappt.

joriice
2007-07-03, 20:59
Jag har bristningar på låren och höfterna, men inget på överkroppen, jag är inte tjock, och hade även bristningar på höfterna några år tillbaka sedan jag kanske var 15 när jag upptäckte dem (63 kilo på 173 cm då kanske)
Det har kommit mer när jag gått upp i vikt, men som sagt bara på underkroppen, så en snabb viktuppgång det senaste året förstår jag har satt sina spår, men jag förstår inte riktigt varför de sitter där de sitter, och varför jag får dem... :(

King Grub
2007-07-03, 21:00
Det handlar om gener. Vissa får, andra inte. Det är inget att "förstå". Vissa kan sträcka ut sin hud dramatiskt utan att få några bristningar, andra har "sämre" hud och får bristningar helt normalviktiga.

Rahf
2007-07-03, 21:14
Hittills inga bristningar efter cirka 16kgs viktuppgång. Får hoppas att det inte blir något i framtiden heller.

joriice
2007-07-03, 22:26
Okej, kass hud man har då, tur att man har andra tillgångar.

LadyInsane
2007-07-03, 23:11
Jag har bara kass hud, samt levt idiotvanor. Massa hudbristningar.. men snyggt hår...:D

Lellan
2007-07-03, 23:29
Jag smorde som en tok under graviditeten. Ett kroppssmör från Body Shop och en speciell "gravidmagemassagetvål" från Lush. Var fri från bristningar till vecka 39. Fiiin mage... Sen sista veckan såg jag ut som om jag slagits med ett Lejon, helt löjligt var det. Kom ett par veckan efter han kom ut också.

Shit happens! Man kan inte få allt. De bleknar, livet går vidare och jag har andra tillgångar! :D

(ska magen skymta fram någonstans kan man faktiskt sminka magen. Har jag.. hört. :))