Logga in

Visa fullständig version : Tips när man ska flytta?

Stoltz
2006-06-05, 15:45
Håller på att packa som ett djur, allt ska ner i lådor och grejer.

Nån som har några tips? (vad det nu skulle vara...)

Löjtnant Blank
2006-06-05, 15:46
Lyft med ryggen.

hum
2006-06-05, 15:47
Släng allt skit medan du ändå håller på! Rensa bort alla gamla kläder osv.

Snake
2006-06-05, 15:48
Släng allt skit, skippa "jamen-det-kan-vara-bra-att-ha"-mentaliteten.

Zakath
2006-06-05, 15:48
Lyft med ryggen.

Är det inte bättre att lyfta så mycket som möjligt med benen?

Einar
2006-06-05, 15:49
Sätt lappar på alla flyttlådor som säger kök, vardagsrum, sovrum etc.
På så sätt blir det mycket lättare när du väl ska packa upp allt igen.

Kurash
2006-06-05, 15:49
Packa inte en låda full med böcker, dela upp dom i flera istället, fyll sedan på med andra saker som inte väger lika mycket.
Och som tidigare talare påpekade: Släng all jävla skit.
Om du får hjälp, se till att ALLT är nerpackat innan dom kommer och ska bära, det är sjukt störigt att vänta på folk som inte packat klart när man kommer och ska hjälpa till.

grisbil3n
2006-06-05, 15:51
Lägg allt småplock i en stor sopsäck.

viktor88
2006-06-05, 15:51
glöm inte kyla ölen ;)

skaparn
2006-06-05, 15:55
Uppskatta ett antal kartonger du kommer behöva, sen dubblar du den siffran och införskaffar så många "riktiga" flyttkartonger. Det är inte kul när man måste packa kartonger alldeles för tunga med böcker eller det sista åker ner i kassar och sladdriga sopsäckar.

mini
2006-06-05, 15:57
Ta hjälp av så många polare du kan och utlova mat på kvällen alternativt en grönjävligt bra inflyttningsfest om ett tag.

Som sagt - märk kartongerna väl.

Packa upp så snart du kan. Det är lätt att bli lat när grejerna är på plats och fyra månader senare upptäcka att man fortfarande har kartonger i köket. :em:

Vic_1981
2006-06-05, 16:08
Är det inte bättre att lyfta så mycket som möjligt med benen?

Han kanske var ironisk? *slap*

hum
2006-06-05, 16:08
fyra månader senare upptäcka att man fortfarande har kartonger i köket. :em:

haha låter som hemma hos mig det. :em:

Stoltz
2006-06-05, 16:12
Bra skit, Tack så mycket allesammans.
Funderar på om man kanske skulle dumpa serietidningarna...Fast fan, så länge man läser... :D

Zakath
2006-06-05, 16:26
Han kanske var ironisk? *slap*

Inte så lätt att veta när han inte använde smilies. Du behöver inte slå mg på käften för det :(

scythe
2006-06-05, 16:27
Släng, köp nytt.

Löjtnant Blank
2006-06-05, 16:44
Inte så lätt att veta när han inte använde smilies. Du behöver inte slå mg på käften för det :(
Jag tyckte själv att det var så uppenbart att en smiley inte behövdes. Det är ett ständigt tjat om att man inte ska lyfta med ryggen när det blir dags att flytta.

Snake
2006-06-05, 16:57
Packa upp så snart du kan. Det är lätt att bli lat när grejerna är på plats och fyra månader senare upptäcka att man fortfarande har kartonger i köket. :em:

4 månader? Prova 4 år, jag har en låda under ett bort som stått där sen augusti 2002 :em:

Apansson25
2006-06-05, 17:22
packa inte ner helt nödvändiga saker som typ viktiga papper, verktyg och extra brallor (när man lyfter sönder jeansen) längst ned i lådan som du ställer längst in i flyttbilen. Man känner sig så himla smart när man måste lyfta ut allt för att komma åt skiten...

babbett
2006-06-05, 17:28
4 månader? Prova 4 år, jag har en låda under ett bort som stått där sen augusti 2002 :em:

Jag har bott i min nuvarande lght i 2 år den 1:a juli...jag har 2 lådor i sovrummet ;)

Lilly
2006-06-05, 17:48

Varför inte bara gå och packa upp den nu...?

elan
2006-06-05, 18:55
Inte så mycket nya tips här men släng, ge bort eller sälj allt du aldrig använder eller inte behöver.

Se till att få mycket bärhjälp, det är skönt när man är så pass många att alla knappt hinner bli trötta innan det hela är över.

Bjud på mat och/eller kall öl när det hela är klart.

Har du slut på kartonger och bra kassar så går kläder alldeles ypperligt att frakta i stora sopsäckar.

Ha en plan. Vad ska bäras ut först? Hur ska kärran packas? Försök styra upp allting så att inte folk bara springer runt som yra höns och stoppar dina finaste orchidéer längst ner i släpkärran. Var organiserad!

Lord_Real
2006-06-05, 19:33
Bra skit, Tack så mycket allesammans.
Funderar på om man kanske skulle dumpa serietidningarna...Fast fan, så länge man läser... :D

Gör inte det.

Gör dock som andra säger och försök släng så mycket skit du bara kan.
Allt som du tänker "detta kan vara bra att ha" är oftast bara skit som du aldrig kommer använda (eller ens hitta/tänka på om du någonsin har nytta av det).

Däremot så är serier inget man gör sig av med. Det är en av de saker jag ångrar mest i mitt liv att jag gjorde mig av med (jag har lyckats med det mesta annars så jag har väldigt få saker att ångra).
Jag slängde rubbet när jag var 15 och tyckte att vuxna inte läser serier.
Det var ohemult många spindelmannen och x-men som rök där. Serier som jag idag när jag är 28 har otroliga retro-vibbar til (har tvunget köpt upp delar av seriesamlingen på antikvariat igen).

Om du tvunget skall göra dig av med böcker/serier så försök tvinga dem på dina kompisar. Då kan du åtminstone låna av dem sedan.

Sedan ett tips till:
Se till att ölen finns i lägenheten du skall flytta TILL och inte i lägenheten du skall flytta från. ;)
Och skall du bjuda på käk så är chili con carne med ris otroligt lätt och hyffsat billigt att göra i en enorm upplaga. De flesta tycker det är gott med. :)

Arf Pingvin
2006-06-05, 19:38

Spooky. Jag med! o_O

Snake
2006-06-05, 19:45
Varför inte bara gå och packa upp den nu...?

Är du tokig? Kan ju bli svettig.

Ska troligtvis flytta efter sommaren så då har jag ju en låda packad redan :thumbup:

Gandalf
2006-06-05, 19:52
Om du ska hyra släp så hyr så stort som möjligt, men hyr helst den största skåpbilen dom har för ska man åka fram å tillbaks flera gånger så tar det en jävla tid.
Packa allt i kartonger och skriv på vad dom innehåller och skruva isär allt som går och om du har stor lägenhet eller hus så töm så många rum som möjligt dagen före och städa dom så slipper du ju hålla på med dom rummen under flytten.
Släng allt som du kan slänga för man spar på sig en massa skit som man aldrig behöver och jäkta inte när du flyttar ta det lungt annars så går saker sönder eller så lyfter du åt dig en skada.
Har säkert varit med och flyttat åt folk minst 30 gånger så man vet ju vad som brukar gå fel.
Det finns inget så jävla tråkigt och tungt som att flytta så undviker man bara att bli trött och tjurig så kan det vara jävligt kul ibland men bara ibland.:)

Lilly
2006-06-06, 16:27
Är du tokig? Kan ju bli svettig.
Haha, att vara rädd för lite fysisk aktivitet...*slap*

Ska troligtvis flytta efter sommaren så då har jag ju en låda packad redan :thumbup:
Om du resonerar på det sättet så är du ju bara hur smart som helst, ja menar varför packa upp när man ett par fyra, fem år senare ska flytta igen :thumbup:

Sverker
2006-06-06, 16:36
Flytta ofta. På tredje adressen samma år finns inte så mycket junk att kasta när man siktar mot fjärde adressen:D