Visa fullständig version : Kokning av pastan.
Är påståendet om att man blir mer mätt av att äta pasta som kokats kortare tid, sant? Alltså att man tar kastrullen från plattan när pastan har en lite hårdare konsistens än den har när den är färdigkokad. Har hört detta från olika vänner och tänkte bara höra om det ligger någon sanning i detta.
JailBait
2006-06-06, 22:09
vet du vad? jag tycler du ska testa... hoppas du får svar :) använd sökfunktionen på kolozzeum annars o sök på "pastans mättningsgrad"........................................
Cerberus
2006-06-06, 22:12
testa! tar för fan inte mer än några minuter ju. Tror mättnaden e marginellt bättre.
Annars kan du alltid hoppas på placebo effekt :D
Är påståendet om att man blir mer mätt av att äta pasta som kokats kortare tid, sant? Alltså att man tar kastrullen från plattan när pastan har en lite hårdare konsistens än den har när den är färdigkokad. Har hört detta från olika vänner och tänkte bara höra om det ligger någon sanning i detta.
Lägre GI; jämnare blodsockerkurva; Längre mättnad.....!?
TylerDurden84
2006-06-07, 07:57
Kokar man pastan LÄNGRE blir volymen större, vilket fyller ut magsäcken mer och det borde ge en större mättnadskänsla!?
I vilket fall som helst så tycker jag det är godare att käka pastan "Al Dente" :eating:
Lägre GI; jämnare blodsockerkurva; Längre mättnad.....!?
Jämnare blodsocker stämmer men det är inget som talar för att man blir mer mätt.
Kokar man pastan LÄNGRE blir volymen större, vilket fyller ut magsäcken mer och det borde ge en större mättnadskänsla!?
Jo, men har hört, aa precis hört, att det tar längre tid för kroppen att bryta ner näringsvärdena i pasta om man kokar till den lite hårdare än färdigkokat. Därav längre tids mättnad. Men det är bara en teori, inget jag kan bekräfta.
eller så fortsätter den att svälla i magen.
beror ju lite på hur man räknar. 100g okokt pasta lär man ju bli mättare av än 100g kokt pasta eftersom pastan drar åt sig väldigt mycket vatten.
Jämnare blodsocker stämmer men det är inget som talar för att man blir mer mätt.
Är det inget som talar för att man blir mer mätt av att blodsockerkurvan inte höjs snabbt för att sedan dala!?
Är annat som spelar in också, men jag trodde att detta var en av faktorerna!?
TylerDurden84
2006-06-08, 21:27
100g okokt pasta lär man ju bli mättare av än 100g kokt pasta eftersom pastan drar åt sig väldigt mycket vatten.
Säkert, men jag jämförde inte 100 g pasta okokt pasta med 100 g kokt. Har det blivit kokt väger det ca det dubbla. Grub... vart är du när vi behöver dig :D
Lånar tråden lite; väger ni pastan innan eller efter ni kokt den? Man borde väll väga innan, den drar väll bara åt sig vatten under kokningen?
Absinteh
2006-06-08, 23:00
Testa käka torr pasta och se om du blir mätt...
Som någon sa så måste det uppenbara vara att både GI sjunker och du blir mer mätt av att de kokas länge?
Testa käka torr pasta och se om du blir mätt...
Som någon sa så måste det uppenbara vara att både GI sjunker och du blir mer mätt av att de kokas länge?
GI förändras inte mätbart av längre/kortare koktid. Jag har referens om du vill läsa den, men annars orkar jag inte leta upp den.
Dessutom påverkar inte GI hunger, sök om du vill ha referens.
Är det inget som talar för att man blir mer mätt av att blodsockerkurvan inte höjs snabbt för att sedan dala!?
Är annat som spelar in också, men jag trodde att detta var en av faktorerna!?
Det lär vara ingen till mycket marginell skillnad på blodsockersvaret på pasta kokt ett par minuter mer eller mindre.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.