Visa fullständig version : Tips att ha på/i gröten, som är sockerfritt!
sibbemannen
2006-06-05, 12:45
Nån som har nått gott tips som helst är proteinrikt och sockerfritt :)
Massor keso mini blandat med önos lättsylt, jag gillar hallon bäst. (och så lite mjölk såklart)
Det går finfint med skivad banan och upptinade blåbär på också, men det är det ju fruktos i...
Förutom mjölk då så gör sig linfrön ganska bra, iaf i havregrynsgröt.
Frukt, om det nu få räknas till sockerfritt. Anternativt mixad frukt istället för sylt.
Firequeen
2006-06-05, 12:56
Solrosfrön fungerar också fint i havregrynsgröt!
Och KANEL som smaksättare såklart. Det är hur gott som helst:eating:
sibbemannen
2006-06-05, 12:57
tack för tipsen!
Önos har en sjyst osötad lingonsylt som bara har 6g kolhydrater per 100g =det som kommer från lingonen.
Givetvis innehåller den sötningsmedel(aspartam) men det är mer bär än i vanlig sylt, riktigt god är den.
EDIT: och så läser man rätt kasst, proteinrik är den inte. nåväl, låter posten vara kvar ändå
Solrosfrön fungerar också fint i havregrynsgröt!
Och KANEL som smaksättare såklart. Det är hur gott som helst:eating:
Ja det glömde jag ju säga, jag brukar alltid ha massor kanel och kardemumma i gröten när jag kokar den, det smakar nästan som en kaka, sen på med massor keso blandat med sylt och så mjölk....mmmm
bear.flowertwig
2006-06-05, 13:49
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=49626&highlight=gr%F6t
Brooklyn
2006-06-05, 15:29
slow-fx med chokladsmak, i men 1/4dl i gröten under uppkokning, mumsfilibaba!:eating:
slow-fx med chokladsmak, i men 1/4dl i gröten under uppkokning, mumsfilibaba!:eating:
Förstörs inte proteinet när det värms upp?
Brooklyn
2006-06-05, 15:42
Förstörs inte proteinet när det värms upp?
det har ju tagits upp väldigt många gånger, och tydligen ska bara nån enstaka procent förstöras, så det är bara att käka på!
Sojamjölk, om du vill har så lite sockerarter som möjligt. Vanlig mjölk innehåller mer, och frukters kolhydrater är nästan enbart sockerarter av olika slag.
Fed Ups förslag brukar jag också använda mig av, kanel, kardemumma, keso, lightsylt och sojamjölk. Ibland blir det bär också.
Apelsin och kanel, så smakar det som ris a la malta!
Frysta hallon är också gott, ännu godare blir det om man tinar dem först!
Cerberus
2006-06-05, 23:22
Honung i gröten rekommenderas starkt! Nu är det ju enbart kolhydrater och en hel del fruktos men en tesked i gröten(inte speciellt många kcal eller gram kolhydrater) gör att det smakar himmelskt gott. Sen finns det väl lite antioxidanter i honung som säkert gör nån nytta nånstans.
Brukar väl i princip bara köra på kanel, honung och linfrön i gröten(vågar inte pröva annat, vill inte förstöra min goda gröt!).
BigForre
2006-06-06, 10:18
Inte heller sockerfritt, men russin är ett nyttigt sätt att söta gröten som jag tycker är gott. Läggs i innan bröten värms, ruggigt gott enligt mig...
internethjälten
2006-06-06, 10:33
släng i en burk tonfisk, den är sockerfri och proteinrik, sen
att det smakar skit får du på köpet :laugh:
Callister
2006-06-06, 11:01
När man kokar gröten blandar man i lite kanel. Sen äts den med mjölk bara. SUVERÄNT
internethjälten
2006-06-06, 11:54
När man kokar gröten blandar man i lite kanel. Sen äts den med mjölk bara. SUVERÄNT
*rolleyes*
tinkerbell
2006-06-06, 15:23
Blanda kesella med funlight (den smak du föredrar) och ha på gröten, blir gott :thumbup:
Jasmine_84
2006-06-07, 11:22
Antioxidanterna i honung förstörs tyvärr när man värmer upp den... =(
Cerberus
2006-06-07, 17:41
Antioxidanterna i honung förstörs tyvärr när man värmer upp den... =(
Om man lägger i en klick efter man kokat gröten då? Har märkt att den söta smaken försvinner helt o hållet om ja lägger i en klick honung under kokningen.
Nötter, linfrön o sånt e utan tillsatt socker. Kolhydrater finns det ju i det mesta förutom i renodlade protein-varor.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.