Visa fullständig version : Insulinresistens
http://www.keratosispilaris.org/showpost.php?p=17339&postcount=39
Eftersom att jag lider av KP - rätt rejält, faktiskt - så bör jag ju därmed även vara insulinresistent då det är orsaken till KP, om jag inte tolkar länken helt fel. Hur vet jag om jag lider av insulinresistens?
Tintomara
2006-06-04, 18:12
Hur vet jag om jag lider av insulinresistens?
Ett blodprov (fasteinsulin, tas på morgonen före frukost) visar om du har en normal insulinnivå eller inte. Onormalt höga värden tyder på insulinresistens.
Tintomara
2006-06-04, 18:24
Den som lider av det metabola syndromet kan ha jättehöga insulinnivåer. Utan vidare flera hundra procent över övre normalgräns.
Hm. Jag är inte så sugen på att ta ett blodprov, direkt. Finns det inga vardagliga företeelser som man bör märka av om man lider av det?
Tintomara
2006-06-04, 22:10
Hm. Jag är inte så sugen på att ta ett blodprov, direkt. Finns det inga vardagliga företeelser som man bör märka av om man lider av det?
Inte så vitt jag vet.
Efter många år med metabola syndromet/insulinresistens brukar man få diabetes typ 2. Men inte ens DET är något som man märker av i första taget. Man kan utan vidare ha diabetes typ 2 i åratal utan att märka någonting särskilt alls. Till slut blir man förstås påtagligt påverkad av det - kanske genom att man blir trött, törstig, dricker mycket och kissar därefter. Men då har man dragits LÄNGE med sjukdomen och har jättehögt blodsocker och även socker i urinen. Kanske har man då också hunnit få de komplikationer som följer av långvarigt för högt blodsocker (skador på nerver plus stora och små blodkärl).
Men så är det ju med mycket, att man inte märker av några tydliga symptom förrän tillståndet har gått rätt långt. Vilket i och för sig inte är alls lika vanligt nu för tiden - tack vare att rutinmässig blodprovstagning sker mycket oftare.
För övrigt, om du är svårstucken så finns faktiskt möjligheten att ta de flesta blodprover kapillärt, dvs med ett enkelt stick i fingret. Alla prover går inte att ta på det viset, men många. Fasteinsulin t.ex.
Men om det över huvud taget är befogat att ta något blodprov i ditt fall är det förstås något din läkare avgör. Och du själv också naturligtvis. Tvångsblodprov är inte vanliga! :-)
Det var lite det jag menade: att det inte riktigt känns befogat att ta ett blodprov för att bevisa huruvida jag lider av insulinresistens eller inte på grund av en teori angående keratosis pilaris. :P Blev mest lite orolig. När jag tänker efter så låter det orealistiskt att alla med keratosis pilaris skulle lida av insulinresistens.
Har du något annat att gå på än det diskussionsinlägg du länkar till? Jag tycker att det verkar en aaaaning tveksamt. Vad skulle länken mellan insulinresistensen och KP vara (min syrra har KP, så jag vet vad det är; hon har f.ö. varit hos hudläkare för det ett antal gånger, och insulinresistens har aldrig nämnts)?
Har du något annat att gå på än det diskussionsinlägg du länkar till? Jag tycker att det verkar en aaaaning tveksamt. Vad skulle länken mellan insulinresistensen och KP vara (min syrra har KP, så jag vet vad det är; hon har f.ö. varit hos hudläkare för det ett antal gånger, och insulinresistens har aldrig nämnts)?
Jag tycker också att det verkar vara tveksamt.
Det som fick mig att fundera lite är min tidigare enorma konsumtion av mjölkprodukter, vilket - väl? - kan leda till insulinresistens.
Inlägget framkom i samband med en diskussion om sambandet demodex-kvalster och KP, där vissa hävdar att demodex-dödande krämer, tvåler, och liknande, kan bota KP, medan andra hävdade det motsatta. (Bör kanske tillägga, för din systers skull, att många av dessa krämer och tvåler har fungerat effektivt mot KP. Hur de är mot KPRF vet jag, tyvärr, inte.)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.